Manželství a rodina
Připomínky: - k textu § 72 termín „Většinová společnost“ nahradit termínem „většina společnosti“
Návrh: - dle jednotného názoru všech přítomných přestrukturalizovat celý materiál 16. kapitoly dle následující osnovy:
I. Model manželství
- Nejvnitřnější společenství života, které vytvářejí celoživotně muž a žena, jehož povaha je prospěch manželů, jakož i plození a výchova dětí (c. 1055). Mezi pokřtěnými se jedná o svátost Kristovu.
- Vlastnosti – věrnost a nerozlučitelnost, získávají zvláštní pevnost z důvodu svátosti (c. 1056)
- Manželství vzniká (jeho příčinou je) lidský souhlas (c. 1057), vysvětlit obsah manželského slibu.
II. Rizikové prvky manželství - vkomponovat §72 b) a c) z IL
- manželská krize (vysvětlit její funkce, nechápat pouze negativně)
- život bez svazku – vkomponovat § 73b)
III. Prostředky stability (vnitřní) manželství – jak chránit, aby se manželství nerozpadalo
IV. Příprava na manželství
- Využít stávající dobré modely přípravy manželství, např. v moravských a v pražské diecézi.
V. Pomoc církve (využít § 72 c z IL )
Připomínky:
- v textu vysvětlit pojem svátostné manželství
- v textu chybí důraz na zvláštní pozornost křesťanským rodinám – i vzniklým za totality – v nich je vytvářen základ pro kvalitní rodinný život dalších generací
- zapracovat do textu postoj k prenatální diagnostice a jiným záležitostem ohrožujícím život člověka a kvalitu manželství
- ať kněží nenabádají paušálně rozvedené a znovusezdané manžele žijící v církevně neplatném manželství k tomu, aby žili jako bratr a sestra (kvůli přístupu ke svátostem)
- zkušenost z USA s praxí přijímání svátostí manželů v církevně neplatném manželství – kromě privilegia paulina a petrina připomenuto „privilegium dětí“ - když se děti z těchto rodin připravují ke svátostem, ke kterým je mají vést jejich rodiče, měli by jim rodiče jít příkladem; dětem je nepochopitelné, proč rodiče nemohou také ke svátostem, ke kterým děti vedou…
Zaslat reakci na tento text.
|