|
|
Poučme se z historie
Poučme se z historie
Historia magistra vitae – bylo jedním z hesel našich předků – historie
je učitelkou života. Když se zamýšlím nad současnou úrovní církve ve
světě v kontextu světového vývoje, velmi silně si uvědomuji podobnost
s obdobným stavem v 16. století.
Počátek 16. století je charakterizován význačnými objevy, vynálezy a
změnami. Byla objevena Amerika s indiánským obyvatelstvem. Koperníkův
objev Slunce jako středu nebeské soustavy a význačné vynálezy v
technice či informatice – např. střelný prach a knihtisk – byly silným
podnětem ke změnám ve filozofickém myšlení, technice a rozvoji
vzdělání.
Konec 20. století je rovněž poznamenán význačnými objevy a vynálezy –
dobývání kosmu, lidská posádka na Měsíci, rozbití atomového jádra,
rozvoj televize, informatiky (čip, Internet) apod.
Náboženská oblast v 16. století je významná zejména vystoupením
Martina Luthera, prudkým odpadem od katolické víry, rozpadem
jednotného západního křesťanstva a značným rozmachem nové víry.
Rovněž ve 20. století dochází k hromadným odpadům od všech tradičních
křesťanských církví a tvoří se nová skupina, z pohledu církevního
ateistická. Při bližším pohledu je však třeba konstatovat, že se
vytváří nová církev – zatím církev bezejmenná – nazvěme ji církví
občanskou.
Toto nové univerzální občanské náboženství je založené na svobodě
jednotlivce, demokracii, pluralitě, na občanském „desateru“ – Listině
základních práv a svobod, které vychází z přirozených práv člověka,
práv občana a svrchovanosti občanského zákona. Desatero Božích
přikázání zde chybí a jak říká Dostojevskij: Není-li Bůh, je všechno
dovoleno. Nové občanské náboženství se utváří postupně, začíná mít své
rituály a veškeré dění je založeno na iniciativě člověka. Bůh se
naprosto ztratil. Mnozí z vás jistě řeknou: „Ale vždyť to už tady
přece bylo!“ A budou mít pravdu. Stačí se podívat kolem sebe. V
různých obměnách se historie náboženských úpadků a vzedmutí opakuje.
Stejně jako katolická obnova v 16. století přivodila zásadní obrat,
tak i obnova ve 21. století může způsobit změnu. Tehdy tento obrat
způsobily nově vznikající řehole, z nichž mnohé již zanikly. Byla to
spontánní iniciativa obětavých věřících srdcí, která vzala radostnou
zvěst jako absolutní požadavek své víry (svého náboženství) a celý
svůj život nechala proniknout zbožností, ochotou k oběti a touhou po
spáse své i ostatních. Plně se zde projevila touha po osobním, živém
zažitém Božím poznání a náboženském vědomí. Toto jsou počátky pravé
mystické zkušenosti, oproštěné od extází, vidění či zjevení a po této
mystické zkušenosti touží dnešní mladá, hledající, ateistická
generace, generace, která o Bohu vůbec neslyšela, a hledá ji ve
východních naukách, sektách, drogách a jinde.
Právě v této oblasti má katolická církev nepřeberné poklady, např. ve
zdravé duchovní askezi či zvroucnění duchovního života. V osobní
modlitbě, osobním rozjímání, postu a sebekázni, v citovém vztahu mezi
lidským osobním Já a Božím Ty, lze odstranit stávající náboženskou
neplodnost, neochotu k oběti a převzetí zodpovědnosti, která je
příčinou našich selhání.
I když naprosto nepodceňuji praktická opatření, vzniklá na základě
optimální organizace, řídících aktů, právních norem, finančních toků
či jiných, racionálních přístupů na různých úrovních, jsem přesvědčen
o nutnosti duchovní obrody jako základní priority. Zde bych rád
poukázal na činnost různých (mnohých) hnutí v církvi – Emmanuel,
fokoláre, Miles Jesu, letniční, schönstattští, OPUS DEI (Katolická
ročenka jich uvádí přes 20) a bylo by velmi potřebné, kdyby nebyla
uzavřena jen sama pro sebe, pro seberealizaci svých členů, kdyby
veřejně vystoupila, vyhlásila svůj program, stala se služebníky církve
a začala souběžně s oficiálními strukturami církve naplno působit pro
spásu duší. Ale toto by měl být úkol nejen pro hnutí, ale i nás
všechny i ve farnostech, tak abychom se i my mohli stát svatými, mohli
být zakotveni v Bohu a mohli spolupůsobit při spáse světa, neboť tato
doba čeká na velké osobnosti, které stručně, jasně a srozumitelně
stanoví směr duchovní obnovy.
Jiří Bureš, Olomouc
Zaslat reakci na tento text.
|