| 
 
 
 |  | Poučme se z historie
   Poučme se z historie 
Historia magistra vitae – bylo jedním z hesel našich předků – historie 
je učitelkou života. Když se zamýšlím nad současnou úrovní církve ve 
světě v kontextu světového vývoje, velmi silně si uvědomuji podobnost 
s obdobným stavem v 16. století.Počátek 16. století je charakterizován význačnými objevy, vynálezy a 
změnami. Byla objevena Amerika s indiánským obyvatelstvem. Koperníkův 
objev Slunce jako středu nebeské soustavy a význačné vynálezy v 
technice či informatice – např. střelný prach a knihtisk – byly silným 
podnětem ke změnám ve filozofickém myšlení, technice a rozvoji 
vzdělání. 
Konec 20. století je rovněž poznamenán význačnými objevy a vynálezy – 
dobývání kosmu, lidská posádka na Měsíci, rozbití atomového jádra, 
rozvoj televize, informatiky (čip, Internet) apod. 
Náboženská oblast v 16. století je významná zejména vystoupením 
Martina Luthera, prudkým odpadem od katolické víry, rozpadem 
jednotného západního křesťanstva a značným rozmachem nové víry.
Rovněž ve 20. století dochází k hromadným odpadům od všech tradičních 
křesťanských církví a tvoří se nová skupina, z pohledu církevního 
ateistická. Při bližším pohledu je však třeba konstatovat, že se 
vytváří nová církev – zatím církev bezejmenná – nazvěme ji církví 
občanskou.Toto nové univerzální občanské náboženství je založené na svobodě 
jednotlivce, demokracii, pluralitě, na občanském „desateru“ – Listině 
základních práv a svobod, které vychází z přirozených práv člověka, 
práv občana a svrchovanosti občanského zákona. Desatero Božích 
přikázání zde chybí a jak říká Dostojevskij: Není-li Bůh, je všechno 
dovoleno. Nové občanské náboženství se utváří postupně, začíná mít své 
rituály a veškeré dění je založeno na iniciativě člověka. Bůh se 
naprosto ztratil. Mnozí z vás jistě řeknou: „Ale vždyť to už tady 
přece bylo!“ A budou mít pravdu. Stačí se podívat kolem sebe. V 
různých obměnách se historie náboženských úpadků a vzedmutí opakuje.
Stejně jako katolická obnova v 16. století přivodila zásadní obrat, 
tak i obnova ve 21. století může způsobit změnu. Tehdy tento obrat 
způsobily nově vznikající řehole, z nichž mnohé již zanikly. Byla to 
spontánní iniciativa obětavých věřících srdcí, která vzala radostnou 
zvěst jako absolutní požadavek své víry (svého náboženství) a celý 
svůj život nechala proniknout zbožností, ochotou k oběti a touhou po 
spáse své i ostatních. Plně se zde projevila touha po osobním, živém 
zažitém Božím poznání a náboženském vědomí. Toto jsou počátky pravé 
mystické zkušenosti, oproštěné od extází, vidění či zjevení a po této 
mystické zkušenosti touží dnešní mladá, hledající, ateistická 
generace, generace, která o Bohu vůbec neslyšela, a hledá ji ve 
východních naukách, sektách, drogách a jinde.
 Právě v této oblasti má katolická církev nepřeberné poklady, např. ve 
zdravé duchovní askezi či zvroucnění duchovního života. V osobní 
modlitbě, osobním rozjímání, postu a sebekázni, v citovém vztahu mezi 
lidským osobním Já a Božím Ty, lze odstranit stávající náboženskou 
neplodnost, neochotu k oběti a převzetí zodpovědnosti, která je 
příčinou našich selhání.
 I když naprosto nepodceňuji praktická opatření, vzniklá na základě 
optimální organizace, řídících aktů, právních norem, finančních toků 
či jiných, racionálních přístupů na různých úrovních, jsem přesvědčen 
o nutnosti duchovní obrody jako základní priority. Zde bych rád 
poukázal na činnost různých (mnohých) hnutí v církvi – Emmanuel, 
fokoláre, Miles Jesu, letniční, schönstattští, OPUS DEI (Katolická 
ročenka jich uvádí přes 20) a bylo by velmi potřebné, kdyby nebyla 
uzavřena jen sama pro sebe, pro seberealizaci svých členů, kdyby 
veřejně vystoupila, vyhlásila svůj program, stala se služebníky církve 
a začala souběžně s oficiálními strukturami církve naplno působit pro 
spásu duší. Ale toto by měl být úkol nejen pro hnutí, ale i nás 
všechny i ve farnostech, tak abychom se i my mohli stát svatými, mohli 
být zakotveni v Bohu a mohli spolupůsobit při spáse světa, neboť tato 
doba čeká na velké osobnosti, které stručně, jasně a srozumitelně 
stanoví směr duchovní obnovy.
 
Jiří Bureš, Olomouc 
 
 Zaslat reakci na tento text.
 |