|
|
Církev ve školství
Církev ve školství
Autoři: RNDr.Václav Marek,CSc. ředitel CMG
Mgr.Jaroslav Fidrmuc zást.ředitele CMG
Bratři a sestry v Kristu.
Dovolte nám pozdravit Vás všechny přítomné na zasedání Přípravné
komise plenárního sněmu katolické církve ČR a popřát Vám, aby celé
jednání bylo naplněno Boží milostí, vzájemnou láskou a láskou k
pravdě.
Pozvání na Vaše zasedání je pro nás ctí a mrzí nás, že pracovní
povinnosti nám na poslední chvíli zabránily účastnit se jednání
osobně. Protože společně pracujeme ve vedení církevního gymnázia v
Prostějově, chtěli bychom se s Vámi alespoň touto formou podělit o
naše zkušenosti, ale i otázky a pochybnosti, které nás po již téměř
pětileté práci v současnosti provázejí.
l.otázka: Má církev vůbec působit v základním a středním školství?
Naše zkušenosti z práce v této oblasti říkají - rozhodně ano. Jestliže
při uvádění důvodů nechceme opakovat známý fakt o poklesu morálních i
duchovních hodnot národa a principiální neschopnosti soukromých a jak
se zdá i státních škol tento deficit v dohledné době dohnat, pak
uveďme alespoň tyto možnosti, které církevní školství nabízí:
a) možnost pracovat s mládeží, tedy formovat budoucnost
b) přes mládež působit i v rodinách, pracovat přímo s rodiči
c) možnost ovlivňovat složení pedagogického sboru, skladbu a obsah
předmětů ve školách, jejichž zřizovatelem je církev
d) církevní školy se na menších městech mohou stát centry křesťanské
vzdělanosti.
2.otázka: V které oblasti školství by se církev měla angažovat?
Domníváme se, že je třeba pustit se do práce ve všech oblastech
školství. Je stejně důležité vést děti v mateřských i základních
školách. Je důležité formovat budoucí řemeslníky i inteligenci.
3.otázka: Pro které děti mají být církevní školy určeny?
Odpovídáme podobně: Církevní školy by měly být určeny všem dětem.
Všechny potřebují pomoci. Nemocné a opuštěné děti potřebují pomoci ve
své opuštěnosti, děti bohatých rodičů ve své časté krátkozraké pýše.
Stejně děti katolických rodičů jako děti sektářů, kteří na své cestě k
Bohu zbloudili.
4.otázka: Jaký je cíl církevní školy?
Pokud je vůbec možné tuto otázku jednoduše zodpovědět, pak v souladu s
koncilovými závěry cíl církevní školy vidíme v pomoci rozvinout plné
lidství každého studenta v jeho kráse, svobodě, zodpovědnosti. Plné
lidství, které je ve své plnosti možné pouze v Kristu. Kde vzdělání je
forma kultivace osobnosti i příprava ke službě bližním.
5.otázka: Co naše církevní školy teď nejvíce potřebují?
Odpovědět můžeme samozřejmě pouze částečně - ze svého omezeného místa.
Přesto se chceme pokusit odpovědět a nechceme mluvit o materiálním
zabezpečení.
a) Propracovat koncepci celého církevního školství a rozpracovat ji do
koncepcí jednotlivých typů škol.
b) Na každé škole stanovit kněze - spirituála, který bude na úrovni
zástupce ředitele školy zodpovídat za duchovní život školy - studentů
i pedagogů. Nelze naříkat, že nemáme dostatek věřících pedagogů. Máme
dostatek pedagogů ochotných učit na církevní škole a je třeba s nimi
pracovat, vést je, získat je.
c) Vytvořit náplň práce spirituála, vytvářet prostor pro setkávání
spirituálů různých škol a jejich koncepční práci.
d) Programově a cíleně propojit farnost, děkanát s církevní školou
tak, aby celý děkanát tuto školu přijal jako školu svou, školu pro své
děti.
e) Propracovávat osnovy náboženství po obsahové i metodické stránce.
- Jistě by bylo možné formulovat další otázky, dávat obsáhlejší
odpovědi. Veřejnost církevním školám věří a dívá se k nim s nadějí. A
tak nám dovolte poslední otázku: Obstojíme?
Zaslat reakci na tento text.
|