|
|
Solidarita v naší společnosti
Sestry a bratři v Kristu.
Pod pojmem solidarita rozumíme obecně pocit sounáležitosti, smysl pro
společenství, soudržnost, vzájemnost, ochotu k pomoci atd. Tedy
disponovanost být s tím druhým i tehdy, když strádá nebo když je mu
křivděno. Tento postoj vyžaduje často velkou dávku odvahy a
obětavostí. Je to projev dávající lásky.
V Bibli se slovo solidarita zřejmě nevyskytuje. Avšak Písmo svaté je
plné solidarity ze strany Boží vůči člověku ve smyslu konečné spásy.
Tak hned po pádu nenechává Bůh naše prarodiče
svému osudu, ale slibuje pomoc. Budoucí vykupitel je nazván Immanuel
- to je s námi Bůh. Boží solidarita s lidstvem vrcholí na Kalvárii,
jejíž plody znamenají vykoupení a možnost spásy pro všechny.
Má-li člověk uskutečňovat Boží obraz, nesmí být lhostejný ke svému
okolí. Ve Starém zákoně máme množství pokynů, vyzývajících Izraelity k
solidaritě nejen k souvěrcům, ale i k cizincům, žijícím uprostřed
Božího lidu. V Novém zákoně jsou skutky tělesného milosrdenství -
lidské solidarity - podmínkou spásy.
Z Písma svatého vyplývá, že křesťané nemohou omezit svou aktivitu vůči
bližním pouze na úsilí o spásu jejich duší a přitom přehlížet to
ostatní. Člověka je nutno chápat také v přirozeném smyslu, tedy i v
jeho mezilidských vztazích. Člověk je však poután i k ostatnímu
stvoření. V současné době stále naléhavěji vystupuje potřeba přiměřené
ochrany životního prostředí. I když v jistém smyslu přírodu
přesahujeme, po biologické stránce jsme její součástí. Dopustí-li
lidstvo jejího zničení, pak zničí samo sebe.
Církev si během svých dějin tyto skutečnosti uvědomovala. a dle svých
možností naplňovala duchovní, hmotné, ale i psychosociální potřeby
strádajících.
Pohnuté dějiny naší vlasti vydávají svědectví o zápasech českého
národa o víru, ale odhalují také příčiny její ztráty u velké části
našich spoluobčanů. Ztráta víry neznamená jen izolaci člověka vůči
Bohu, ale staví i přehrady mezi lidmi. Odmítnutím Boha se člověk sice
stává svým svrchovaným pánem, ale na druhé straně trpí pocitem
odcizení, vnitřní opuštěnosti a nedostatku lásky. Proto podvědomě
hledá východiska. Většinou falešná, protože jsou postavena na sobectví
a někdy pocházejí ze zoufalství. Zde jsou příčiny všech negativních
jevů naší společnosti, jako jsou: zneužívání alkoholu a drog, rozvraty
manželství a rodin, potratářská mentalita, prostituce, násilná
kriminalita, podvody, bezohledné ničení přírody a drancování jejího
bohatství. K tomu přistupuje ztráta národní identity, projevující se
buď kosmopolitismem, nebo nacionalismem. Tyto neradostné skutečnosti
se stávají živnou půdou pro působení různých extrémistů a náboženských
sekt.
Kde máme hledat východiska? Jak můžeme pomoci uzdravit nemocnou
společnost? Jedinou možnou cestou je upřímné navrácení našeho národa k
Bohu, zdroji všeho dobra. Zde je velký úkol pro celou českou církev.
Výzva pro každého jejího člena, aby odhalil a uskutečnil své vlastní
charisma při respektování církevní autority i oprávněné odlišnosti
druhých. Stále však musíme mít na zřeteli Kristova slova: "Já jsem
vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese
mnoho ovoce, neboť beze mne nemůžete dělat nic." Naše církev se tedy
musí více otevřít Bohu. Naše modlitba by neměla být jen prosebná. Když
ale prosíme, pak by také měla upřímně zaznívat slova "buď vůle Tvá".
Teprve potom můžeme oslovit ty druhé.
Je nutno si přiznat, že mezi značnou částí českého národa a katolickou
církví je napětí, které má hluboké kořeny. I když v současné době je
oboustranná snaha po odstranění dobových nánosů a odhalení
objektivních příčin některých konfliktů /Hus, protireformace/, přesto
je tu Boží nabídka nám křesťanům přijmout utrpení, které z tohoto
napětí vyplývá a nést ho jako kříž za naše spoluobčany, kteří dosud
dar víry nemají.
Máme-li vnést Božího Ducha - ducha pravé solidarity do naší
společnosti, pak nám nesmí být lhostejné ani problémy lidí dnešní
doby, a to hlavně těch, kteří jsou v právu, ale nemohou se účinně
bránit zvůli. Církev svým bojem proti zabíjení nenarozených a proti
eutanazii tento požadavek v tom nejdůležitějším plní. Přesto zůstává
velký, nepokrytý prostor, který volá, aby křesťané odpovědně
vstupovali i do politiky. Nejprve je však třeba pochopit její pravý
smysl. I politika může sloužit dobru. Nesmí však být chápána jako
pletichaření nebo vyhraněné stranictví, ale jako služba společnému
dobru. Zde je nutno zdůraznit i odpovědnost nás křesťanů jako voličů.
Dobrým příkladem v této oblasti můžeme přispět ke zvýšení pokleslé
politické kultury.
Celá pastorace naší církve by, podle mne, měla více zdůrazňovat
skutečnost, že Bůh je člověku blízký, že chce jeho dobro, a to ve
smyslu absolutním. Křesťané svým jednáním mohou svému okolí o tomto
blízkém a solidárním Bohu podávat svědectví. Do prostředí, ve kterém
žijí, tak mohou vnášet spravedlnost, pokoj a radost - hodnoty, na
kterých spočívá Boží království.
Dovolte mi ještě poznámku závěrem. Již několik let mne zneklidňuje
narůstající napětí mezi skupinami různě orientovaných katolíků, kteří
svá, často dílčí, hlediska absolutizují.
V katolickém tisku nebo v rozhovorech pak zaznívají výpady, jejichž
cílem je zřejmě diskreditace těch druhých. Tyto skutečnosti ubližují
konkrétním lidem v církvi a těm mimo mohou dávat pohoršení.
Chceme-li povznášet ducha solidarity v našem národě, měli bychom také
usilovat o ctnost křesťanské velkodušnosti. Jinak by i nám mohla
platit slova,, která kdysi napsal sv. Pavel křesťanům v Galacii:
"Jestliže se mezi sebou koušete a požíráte, dejte pozor, abyste jeden
druhého nepohltili."
Věřím, že připravovaný plenární sněm katolické církve v ČR připraví
pod vedením Ducha svatého a v jednotě s celou církví náš přechod do
třetího tisíciletí. Proto jej srdečně a s velkou nadějí vítám.
Karel Valtr
Olomouc 22. února 1997
Zaslat reakci na tento text.
|