| 
 
 
 |  | Hlas pro misijní církev
   HLAS PRO MISIJNÍ CÍRKEV  
Totalitní režim, který usiloval o zničení církve, zaútočil jasnozřivě 
od samého počátku na její podstatu: apoštolskost. odřízl věřící od 
apoštolských kořenů nejen tím, že je odtrhl od biskupů, ale také 
zakázal jakýkoliv apoštolát ("náboženskou propagandu"). Rafinovaně 
redukoval počet kněží a ohraničil jejich aktivitu "svobodou kultu". 
Nastartoval tak proces stárnutí a vymírání, který se dosud nezastavil.
Dnes má církev svobodu a přece nesetřásla ze sebe toto dědictví. 
Nevysílá dosud mnoho signálů, že se vrací ke svému misijnímu poslání - 
k těm "zvenčí".- Kněží stále s vypětím sil usilují o pokrytí potřeb věřících. (místy 
pečují spíš o "ovčince" než o ztrácející se ovce)
 - V pořadech bohoslužeb se neobjevují často samostatné bohoslužby 
slova, biblické hodiny, katecheze, při nichž by člověk "ze světa" 
nenarazil příliš tvrdě na bariéry jemu cizí kultury, k níž mu chybí 
klíč. Není možné zvát neobrácené na mši svatou. Vždyť jde o tajemství 
pro zasvěcené (arcanum). Ovšem vyčerpaný kněz na jiný "repertoár" má 
málokdy.
 - Pro rozpravy - přístupné těm zvenčí - nebo pro vytváření lidského 
zázemí není kostel místem nejvhodnějším. A pozvání na farní "úřad" také 
není přitažlivé. Navíc i otevřené kostely a fary mohou být "zavřeny", 
když příchozí má pocit, že není očekáván.
 Krátce: je málo farních center. Chybí adresy s "ordinačními" hodinami 
služeb, kam by bylo možno odkázat evangelizované.
 ·	Je skličující, že těmito prostředky disponují početně podstatně 
menší denominace a sekty. Lidem zvenčí se asi jevíme jako (rádoby) 
stanice záchrany, která má pro nemoc zavřeno. Zdravotní personál má 
mnoho práce sám se sebou... Chceme vůbec za této situace evangelizovat? 
Nespoutává nás strach, že evangelizovaní přetíží naše pastorační 
možnosti?
 Nepochybně evangelizovat chceme. Ale tak velká societa jako katolická 
církev u nás, orientující se na mechanismy péče o věřící, se tak snadno 
nepřeorientuje na "lov lidí"! (Lk 5,10) a ti kolem nás vyciťují, že se 
s nimi zatím příliš nepočítá a žel, obracejí se jinam...
 ·	Náš obrat by měl být vnitřní i vnější.
 - Měli bychom se se vší radikalitou rozejít s "odkazem totality“ a 
"konvertovat" k církvi misijní.
 - Překonat přitažlivost k soběstačnosti a sebestřednosti, ztlumit 
obranné reflexy a zbavit se zbytků strachu.
 - Přijmout Ježíšovu vizi církve jako celosvětového jevu (Mk16,14n), 
přijmout se vší rozhodností jeho příkaz k invazi radostné "informace" k 
záchraně světa (Mt 28,19).
 - S otevřeností očekávat a s pozorností přijímat ty, kteří uslyší naše 
pozvání. A nebude-li svatební síň naplněna, tedy jít na rozcestí a k 
ohradám (Mt 22,9) a "přinutit" vejít (Lk 14,23).
 ·	Tíha evangelizace je a zůstane na laicích. Vždyť výchova v 
seminářích směřuje k praxi ministeriálního kněžství. Mnozí seminaristé 
nemají zkušenost s evangelizací a jejími metodami. Stěží budou moci 
jako kněží formovat evangelizační týmy ve svých farnostech a s 
pochopením tvořit nezbytné podmínky pro evangelizaci.
 - Nicméně právě proto, že příklad kněze je pro aktivitu laiků stále 
ještě rozhodující, je snad na místě položit si otázku, zda by neměli 
mít také seminaristé evangelizační praxi. Vždyť koneckonců ani kněz 
není dispenzovatelný od praxe obecného kněžství.
 - Z hlediska evangelizační praxe se jeví jako velmi potřebné orientovat 
strukturu služeb a snad i bohoslužeb na nově příchozí (včetně 
ekumenických bratří).
 - Vytvořit podmínky pro formaci evangelizačních týmů (kurzy, semináře, 
školy.......).
 - Vytvářet cíleně podmínky a zázemí pro příjem těch, kteří byli 
osloveni.
 Základním předpokladem je: nebýt sice ze světa, ale být ve světě. To je 
soucítit s ním, souznít s jeho bezradností a úzkostí. Chápat každého 
člověka jako pokrevního sourozence, jehož spása mi nemůže být 
lhostejná. Takové soucítění se rodí jen v adoraci otevřeného Srdce 
Ježíše Krista a v dialogu s člověkem.
 ·	V kontextu s procedurálními úkoly, které jsou v této fázi 
příprav na synod aktuální, se může jevit tento příspěvek jako 
předčasný. Má-li se ovšem stát katolická církev u nás opět církví 
apoštolskou (tedy tím, čím být musí, aby byla), pak si přijetí tohoto 
cíle vynutí i svou metodiku od samotného začátku. Bude-li se církev 
zabývat na synodu převážně sama sebou (kromě nezbytné sebereflexe) a ne 
těmi, k nimž nás posílá Ježíš, snadno zklameme Jeho, ty kolem nás i 
sami sebe.
 
 
 Zaslat reakci na tento text.
 |