|
|
Hlas pro misijní církev
HLAS PRO MISIJNÍ CÍRKEV
Totalitní režim, který usiloval o zničení církve, zaútočil jasnozřivě
od samého počátku na její podstatu: apoštolskost. odřízl věřící od
apoštolských kořenů nejen tím, že je odtrhl od biskupů, ale také
zakázal jakýkoliv apoštolát ("náboženskou propagandu"). Rafinovaně
redukoval počet kněží a ohraničil jejich aktivitu "svobodou kultu".
Nastartoval tak proces stárnutí a vymírání, který se dosud nezastavil.
Dnes má církev svobodu a přece nesetřásla ze sebe toto dědictví.
Nevysílá dosud mnoho signálů, že se vrací ke svému misijnímu poslání -
k těm "zvenčí".
- Kněží stále s vypětím sil usilují o pokrytí potřeb věřících. (místy
pečují spíš o "ovčince" než o ztrácející se ovce)
- V pořadech bohoslužeb se neobjevují často samostatné bohoslužby
slova, biblické hodiny, katecheze, při nichž by člověk "ze světa"
nenarazil příliš tvrdě na bariéry jemu cizí kultury, k níž mu chybí
klíč. Není možné zvát neobrácené na mši svatou. Vždyť jde o tajemství
pro zasvěcené (arcanum). Ovšem vyčerpaný kněz na jiný "repertoár" má
málokdy.
- Pro rozpravy - přístupné těm zvenčí - nebo pro vytváření lidského
zázemí není kostel místem nejvhodnějším. A pozvání na farní "úřad" také
není přitažlivé. Navíc i otevřené kostely a fary mohou být "zavřeny",
když příchozí má pocit, že není očekáván.
Krátce: je málo farních center. Chybí adresy s "ordinačními" hodinami
služeb, kam by bylo možno odkázat evangelizované.
· Je skličující, že těmito prostředky disponují početně podstatně
menší denominace a sekty. Lidem zvenčí se asi jevíme jako (rádoby)
stanice záchrany, která má pro nemoc zavřeno. Zdravotní personál má
mnoho práce sám se sebou... Chceme vůbec za této situace evangelizovat?
Nespoutává nás strach, že evangelizovaní přetíží naše pastorační
možnosti?
Nepochybně evangelizovat chceme. Ale tak velká societa jako katolická
církev u nás, orientující se na mechanismy péče o věřící, se tak snadno
nepřeorientuje na "lov lidí"! (Lk 5,10) a ti kolem nás vyciťují, že se
s nimi zatím příliš nepočítá a žel, obracejí se jinam...
· Náš obrat by měl být vnitřní i vnější.
- Měli bychom se se vší radikalitou rozejít s "odkazem totality“ a
"konvertovat" k církvi misijní.
- Překonat přitažlivost k soběstačnosti a sebestřednosti, ztlumit
obranné reflexy a zbavit se zbytků strachu.
- Přijmout Ježíšovu vizi církve jako celosvětového jevu (Mk16,14n),
přijmout se vší rozhodností jeho příkaz k invazi radostné "informace" k
záchraně světa (Mt 28,19).
- S otevřeností očekávat a s pozorností přijímat ty, kteří uslyší naše
pozvání. A nebude-li svatební síň naplněna, tedy jít na rozcestí a k
ohradám (Mt 22,9) a "přinutit" vejít (Lk 14,23).
· Tíha evangelizace je a zůstane na laicích. Vždyť výchova v
seminářích směřuje k praxi ministeriálního kněžství. Mnozí seminaristé
nemají zkušenost s evangelizací a jejími metodami. Stěží budou moci
jako kněží formovat evangelizační týmy ve svých farnostech a s
pochopením tvořit nezbytné podmínky pro evangelizaci.
- Nicméně právě proto, že příklad kněze je pro aktivitu laiků stále
ještě rozhodující, je snad na místě položit si otázku, zda by neměli
mít také seminaristé evangelizační praxi. Vždyť koneckonců ani kněz
není dispenzovatelný od praxe obecného kněžství.
- Z hlediska evangelizační praxe se jeví jako velmi potřebné orientovat
strukturu služeb a snad i bohoslužeb na nově příchozí (včetně
ekumenických bratří).
- Vytvořit podmínky pro formaci evangelizačních týmů (kurzy, semináře,
školy.......).
- Vytvářet cíleně podmínky a zázemí pro příjem těch, kteří byli
osloveni.
Základním předpokladem je: nebýt sice ze světa, ale být ve světě. To je
soucítit s ním, souznít s jeho bezradností a úzkostí. Chápat každého
člověka jako pokrevního sourozence, jehož spása mi nemůže být
lhostejná. Takové soucítění se rodí jen v adoraci otevřeného Srdce
Ježíše Krista a v dialogu s člověkem.
· V kontextu s procedurálními úkoly, které jsou v této fázi
příprav na synod aktuální, se může jevit tento příspěvek jako
předčasný. Má-li se ovšem stát katolická církev u nás opět církví
apoštolskou (tedy tím, čím být musí, aby byla), pak si přijetí tohoto
cíle vynutí i svou metodiku od samotného začátku. Bude-li se církev
zabývat na synodu převážně sama sebou (kromě nezbytné sebereflexe) a ne
těmi, k nimž nás posílá Ježíš, snadno zklameme Jeho, ty kolem nás i
sami sebe.
Zaslat reakci na tento text.
|