|
|
Náboženská svoboda
Náboženská svoboda a vztah českého občana k Bohu
Dovolte mi, abych v úvodu sdělila, z jakého pohledu tuto otázku
nahlížím. Žiji na vesnici nedaleko okresního města. Máme 4 syny,
pracuji 3. rok v samosprávě a jako katecheta učím ve škole děti 1.- 4.
třídy ZŠ a mimo školu starší žáky, středoškoláky a učně.
Domnívám se, že český občan má k Bohu jiný vztah než občan německý,
rakouský či polský. Každý národ má jinou mentalitu a také jinou
historii. Kontinuita s vývojem národů v Evropě byla v naší zemi
přerušena na více jak 40 let. Obrazy o Bohu, o církvi, zejména
katolické, se vytvářely v literatuře, ve filmech, sdělovacích
prostředcích, v dějepise apod. Zájmem propagandy bylo učinit z českého
národa ateisty. Každý občan ČR je tímto negativně poznamenán. Naše
společnost chtěla vymýtit Boha, a tím i jeho mravní zákony, a proto je
tolik problémů v mezilidských vztazích, nedodržují se sliby, smlouvy
ani mravní zásady platné jinde ve světě.
Náboženská svoboda po roce 1989 umožnila pronikat různým sektám,
hnutím a nekřesťanským náboženstvím do naší země. Musím říci, že
pronikají úspěšně. K žádnému jinému náboženství či církvi není ale
tolik předsudků jako k církvi katolické. Je nejpočetnější,
nejotevřenější, byla nejvíce pronásledována za totality a také je pod
velice přísným pohledem nevěřících, kteří očekávají od katolíků mnohem
více, než tito mohou splnit. Musíme rozlišovat vztah občana k Bohu a
příslušnost k církvi. Dle statistiky věřilo v roce 1996 v Boha 27%
občanů ČR, existenci Boha připouštělo 33% a nevěřilo celých 40% občanů
ČR. Víru v Boha deklarují spíše starší občané nad 50 let. Dnešní děti
mají rodiče vychované socialistickou školou, která učila: "Víra v Boha
je hloupost, to co nevidím-neexistuje." Charakteristická jsou slova
Štěpánky Hilgertové, olympijské vítězky ve vodním slalomu: "Vyrůstala
jsem ve škole osmdesátých let, kde se ještě uplatňovala ateistická
výchova. Zůstalo z toho ve mě přesvědčení, že evoluční teorie a bible
nejde dohromady. Těžko by se mi dnes věřilo v něco jiného." Přitom
Darwin, původce vývojové teorie, říká: "Nikdy jsem nepopíral existenci
Boha. Je nemožné dokázat a pochopit, že velkolepý a nade vše nádherný
vesmír - a stejně tak člověk - povstali jen náhodou." Tento Darwinův
názor ale dnešní střední generace ve škole nikdy neslyšela.
Je zájem vrátit Boha do našeho života? Poznání Boha zavazuje. Soukromě
přijmout Boha je ještě přijatelné, ale uznávat autoritu církve, slavit
Boha v církvi, veřejně se přihlásit k Bohu v katolické církvi? To je
pro většinu střední generace, mé generace, přespříliš. Tuto generaci
pravděpodobně už nikdo nepřesvědčí, že víra není proti rozumu, ba
naopak čemu všemu musí věřit, chtějí-li zůstat nevěřící! Když se
náhodou stane, že rodiče dovolí dětem navštěvovat nepovinný předmět
křesťanská výchova, aby se o Bohu něco dozvěděly, dočkají se při
žádosti o křest tvrdého odmítnutí ze strany kněze s odůvodněním, že
rodiče nezná, že nechodí do kostela, nebo že neměli svatbu v kostele.
Oni necítí potřebu chodit pravidelně do kostela, většinou se tam
nesetkají s dobrým přijetím. Zvláště na vesnici cítí přísné pohledy
těch, kteří si pamatují, jak se za totality kostelu vyhýbali. Nerozumí
tomu, co se děje při bohoslužbách, jsou jim cizí obřady, oblečení
kněží a ministrantů, a pokud ještě při homilii jsou napomínáni, někdy
vyháněni, například i při půlnoční mši, můžeme se potom divit, že do
kostela nechodí? Kněz má pak opravdu důvod odmítnout žádost o udělení
křtu či jiných svátostí. Nezavírá ale církev těmto lidem navždy dveře?
Budou se ještě někdy o přijetí do ní ucházet?
Znám podmínky udělování svátosti křtu, ale nejsme my, zejména v
některých misijních oblastech naší země, ve výjimečné situaci? Učím
většinou děti nevěřících rodičů, kterým rodiče nebrání anebo které
mají věřící prarodiče a vezmou je občas do kostela. Víte, jak těžko se
mi vysvětluje dítěti po třech letech katechezí, že nemůže být
pokřtěno, protože pan farář řekl "ne"? Proč? Protože pravidelně
nechodí do kostela, protože rodiče nejsou církevně sezdáni. Stejné je
to u křtu nemluvňat. Budou-li se stále odmítat žadatelé o křest,
katolíci zde vymřou. Pokud ale někdo chce opravdu dítě pokřtít, najde
faráře v jiné farnosti, který dítě ochotně pokřtí. Nebudou s ním však
chodit do kostela ve své farnosti, kde nebyli přijati. Samozřejmě
nejsem pro to, aby se křtilo bez přípravy a bez jakýchkoli podmínek,
ale myslím si, že je třeba velice citlivý přístup ke každému
individuálně a s patřičným vysvětlením. Obdobné je to i u přijetí
dalších svátostí.
Proč jsou pro lidi přijatelnější například svědkové Jehovovi či
buddhismus, než křesťanství, které má v našich zemích tradici a
zdaleka nepředkládá k věření tolik neuvěřitelného, jako tyto sekty či
hnutí (New Age). Domnívám se, že je to tím, že oni nejprve budují
velice krásný a přátelský vztah ke člověku, a pak mu předloží svoji
nauku. Takto se většinou my křesťané nechováme. Zdá se mi smutné, když
mladí lidé kupují všelijaké buddhistické rekvizity, zdobí se talismany
a chodí třeba po žhavém uhlí a přitom neznají víru svých předků a
nevědí, že naše kultura má kořeny v křesťanství. Ještě dnes se stává
ve školách, že se děti i učitelé posmívají těm, kteří věří a chodí do
náboženství.
Možná se promarnila šance po roce 1989, kdy církev měla vysoký kredit
a česká společnost očekávala od věřících něco, co nesplnili a možná
ani nemohli splnit. Nemám jen špatné zkušenosti, mnoho dobrého se za
těch 7 let svobody vykonalo. Chtěla jsem jen přispět k tomu, aby se
mohly nalézat správné cesty, jak dál, aby bylo mezi křesťany více
pokory, pochopení a také důvěry v milost Boží při hledání účinných
způsobů pastorace.
Závěrem děkuji za možnost, kterou dáváte laikům a dokonce ženám,
promluvit v církvi.
Mgr. Ing. Marie Jílková
Zaslat reakci na tento text.
|