|
|
Koncepce a vize církve, aneb o čem bychom jako církev v Čechách a na Moravě měli přemýšlet
Koncepce a vize církve, aneb o čem bychom jako církev v
Čechách a na Moravě měli přemýšlet
Příspěvek na zasedání přípravné komise plenárního sněmu katolické
církve v ČR (Praha, sídlo České biskupské konference 22. října 1996)
Dámy a pánové,
velmi si vážím toho, že na tomto zasedání mezi prvními z pozvaných
chcete naslouchat nejen hlasu laika a ženy, ale také hlasu teologie.
Jsem totiž přesvědčena, že bez poctivé a někdy též kritické a
sebekritické reflexe církev nemůže dobře dostát svému poslání.
I.
Mám-li v pěti minutách představit vizi církve, jak ji předkládá
současná teologie, pak bude snad nejlépe připomenout především
základní myšlenku klíčového eklesiologického dokumentu posledního
koncilu, věroučné konstituce o církvi Lumen gentium, ("Světlo národů",
jímž je Kristus, LG I) z listopadu 1964. Podle ní je církev, Boží lid,
svátostí spásy pro svět (církev je "v Kristu jakoby svátost či znamení
a nástroj nejniternějšího spojení s Bohem a jednoty celého lidstva",
LG 1). V církvi se tedy - nemá li být obrat "svátost spásy" jen
prázdným slovem - manifestuje a děje společenství (communio člověka s
Bohem i lidí mezi sebou, a toto dějství solidarity a otevřenosti má
být světu znamením, co Bůh s člověkem zamýšlí: Jako stvořený od Boha,
který je sám v sobě trojjediné společenství rovných, je člověk bytost
společenství a solidarity, a naplnění svého života nachází ve vztazích
k ostatním lidem a zároveň ve vztahu k trojjedinému Bohu, v účastí na
Božím životě sdílení a sebedarování. Církev tedy nejen nese světu
napříč jeho dějinami poselství o lásce Otcově, o příchodu Mesiáše, o
tajuplném a svrchovaném působení Ducha, ale také je místem, kde se
toto poselství na způsob znamení názorně uskutečňuje, dokud se na
konci časů neuskuteční plně (LG 5).
Jak už patří k symbolické povaze svátosti, znamením božské skutečnosti
se i v církvi stává časoprostorová danost, totiž konkrétní
společenství Lidí v té které době, v tom kterém okamžiku dějin, v té
které kultuře, v tom kterém regionu. Církev v Čechách a na Moravě na
konci druhého křesťanského tisíciletí by tedy měla být společenstvím,
kde lze zakusit spásu, kterou sám Bůh chce darovat lidem, kteří zde
dnes žijí. Jsme jako církev takovým společenstvím, které svědčí o
spáse, kde se spása děje? Věřím, že částečně ano. Přesto bychom se
měli ptát, v čem svědectví církve v naší zemi není věrohodné, měli
bychom si poslechnout, co se dnes (katolické) církvi nejčastěji
vytýká, v čem svým spoluobčanům a bližním nejsme znamením spásy, nýbrž
naopak pohoršením.
II.
Jedním z velkých problémů dnešní české a moravské společnosti
nepochybně zůstává, jak se dokážeme vyrovnat s minulostí. Církev však
bohužel v této věci není zcela přesvědčivým "znamením spásy", spíše je
naopak místem, kde je tento problém nad jiné palčivý. Nejde jen o
dosti obtížnou otázku lustrací v řadách nositelů odpovědnosti, ale
také o to, nakolik dokážeme právě v otázkách eklesiologie vytěžit
zkušenost církve z dob tvrdého nebo i méně tvrdého pronásledování: zda
totiž jako církev navazujeme ve svém sebeporozumění na eklesiologický
model v době před padesáti lety, nebo zda dovedeme vzít vážně
zkušenosti a formy církve, která žila v podzemí, ba i té, která.
dodnes "mlčící" zůstává.
Za bolestné pokládám také to - chtěla bych se ovšem mýlit - že církev
přestává být svědectvím a svátostí spásy pro mladé lidi, kteří hledají
smysl a pravdu svého života. Někdy dokonce i ti, kteří církev jako
takové společenství dříve našli, jsou nyní svou církvi zklamáni,
církev pro ně přestává být místem hledání pravdy, místem, kde lze
zakusit smysl a spásu.
Nejnápadnějším, jakkoli třeba ne nejvážnějším problémem jsou ovšem
restituce církevního majetku. Snad to byly především tyto otázky
restitucí, které církev v očích mnoha našich spoluobčanů připravily o
morální a duchovní autoritu, jakou měla v roce 1989. Rychle se
probudily nálady nejen antiklerikální, ale často i protikatolické,
které znala první republika.
III.
Kdybych tedy měla. říci, čím by se podle mého úsudku měl chystaný sněm
katolické církve zabývat (pokud by se ovšem sešel tak záhy, aby tyto
otázky vůbec byly ještě aktuální), pak bych chtěla položit důraz na
těchto několik bodů:
(1) V zemi, která má tak bolestné náboženské dějiny jako naše, je
nepochybně trvalým úkolem všech církví poctivý ekumenický dialog.
(2) Uvnitř katolické církve samé je pak bezesporu velkým dluhem
otázka "mlčící církve" a vůbec vážné eklesiologické poučení ze
zkušeností pronásledované, podzemní církve.
(3) Pro život církve nezbytná - a eklesiologicky relevantní - je
pochopitelně i otázka financování církve. Myslím, že bychom se jako
církev neměli dát určovat jen tlakem a zájmy politických stran, ale že
bychom sami měli přemýšlet, jak chceme svou církev financovat, které
její formy jsou hodné podpory z nevelkých platů věřících a které třeba
patří spíše minulosti a péči památkářů.
(4) Závěrem chci jako vyučující na teologické fakultě připomenout
ještě jednu otázku: nakolik totiž jako církev vážně počítáme s
laickými absolventy teologických fakult (je jich každoročně na třech
katolických. fakultách několik desítek), nakolik jim opravdu chceme
svěřit důvěru a spoluodpovědnost za farní společenství, nakolik chceme
jejich práci platit, aby se jí mohli věnovat plně. Možná se také v
této otázce, zdánlivě nenápadné a nedůležité, rozhodne o tváři a
věrohodnosti naší církve.
Lenka Karfíková
Zaslat reakci na tento text.
|