|
|
Krása a účinnost využívání běžných a všedních nástrojů preevangelizace
Krása a účinnost využívání běžných a všedních nástrojů
preevangelizace
1. Pojem preevangelizace a evangelizace
2. Poznámky ke struktuře "profilu absolventa" preevangelizační
formace.
3. Poznámky k vlastnostem možností
4. Prostor preevangelizace
1. Pojem preevangelizace a evangelizace
Modlitba je přednostním nejúčinnějším nástrojem přípravy na
evangelizaci i samotné evangelizace, zvláště pokud je pokornou a
důvěřivou prosbou k Bohu o jeho pomoc, požehnání a ochranu. Bývá
považována za všední a nezřetelně účinný nástroj, takže často mnohým
lidem nebývá ani všedním, ani nevšedním prostředkem. Přesto je
modlitba prostředkem nejkrásnějším, nejdůstojnějším a nejúčinnějším,
což se ukáže vesměs až s odstupem času.
Božím působením může ovšem být člověk připraven k přijetí a vnímání
existence, přítomnosti, dokonalých vlastností a působení Boha velmi
nečekanými, náhlými a nesmírně účinnými způsoby. Mějme však nyní na
mysli i takové případy lidí, kterým se vnímatelně tyto projevy Božího
působení zatím (možná však jen zdánlivě) neukázaly.
Křesťanský pokyn "modli se a pracuj!" předpokládá však samostatnější
pracovní úsilí. Tato samostatnost je však pouze domnělá, neboť každá
práce využívá určitých nástrojů. Nástroje jsou však, naprosto všechny,
dary od Boha prostřednictvím jeho pomoci a požehnání tvůrcům či
objevitelům těchto rozmanitých nástrojů. A každý člověk pracuje s
tímto dřívějším požehnáním, udělovaným účinně předchůdcům.
Obecně každý kvalitní pracovník, a zvláště odborník, si velmi hledí a
považuje nástrojů pro svou práci. Křesťan může navíc uvažovat ještě i
např. takto:
1. Každý nástroj má hodnotu a je to dar od Boha.
2. Každý nástroj je zneužitelný pro konání zla nebo pro nekonání
dobra.
3. Posláním člověka je sloužit Bohu dobrým a usilovným využíváním
disponibilních nástrojů (=darů od Boha) pro konání dobra a pro
rozvíjení dobra podle Boží vůle.
4. Je hříchem ignorovat a nepřijímat darované nástroje od Boha.
5. Je hříchem odmítat poznávat možnosti a využitelnost darovaných
nástrojů.
(Např. z důvodu takové opovážlivé důvěřivosti v pomoc Boží, která by
plně pokaždé nahrazovala naši píli, práci a poctivé poznávací úsilí,
učení se a sebezdokonalování.
6. Je hříchem využívat darované nástroje pohrdlivě povrchně,
nepořádně, nesystematicky, bez vnímání souvislosti jejich vlastností a
možnosti, tedy izolovaně, s ignoraci jejich větší využitelnosti a
dalších využitelných účinků při používání více nástrojů uspořádaných v
řetězcích, komplexech, kaskádách, systémech.
7. Je hříchem nespoléhat se opovážlivě vůbec, nebo jen velmi nepatrně,
málokdy a až když to nám jinak nejde, na požehnání a ochranu od Boha.
(A spoléhat se pouze a výhradně, či převážně, na "své" schopnosti a
přeceňovat význam nástrojů. I naše práceschopnost je totiž výhradně
darem, který od Boha dostáváme.)
8. Je hříchem nespoluzdokonalovat usilovně a neustále "své" schopnosti
a možnosti. Jakožto nástroje plněni vůle Boha. Jako dobré a odpovědné
hospodaření s životem, s darovanými hřivnami a talenty. Tak, abychom
se stali nástroji dokonalejšími, spolehlivějšími, pohotovějšími,
všestrannějšími, příkladnějšími a účinnějšími.
9. Nástroje jsou neživé a živé. Některé jsou povahy hmotné, jiné mají
nehmotné vlastnosti, jako např. informace, znalosti a zkušenosti.
Pokud spoléháme jen na sebe, často nevíme, kdy a nakolik jsme nástroji
pro vytváření dobra a kdy ne.
10. Smysluplnost úsilí a hodnota cílů (vnímáni a upřednostňování
hodnot) je motorem účinného využívání nástrojů.
Jestliže se evangelizací rozumí přinášení radostné zvěsti všem
společenským vrstvám a třídám a vlivem této zvěsti zevnitř přetváření
lidí a vytváření z nich nového lidstva a jestliže účelem evangelizace
je dosáhnout vnitřní proměny člověka a lidstva, pak lze uvažovat např.
o takovéto definici preevangelizace:
Preevangelizace = je vše, co napomáhá dokonalejšímu chápání
koexistence s Bohem a s ostatními lidmi a s ostatním stvořením. A k
dokonalejšímu chápání podmínek účinnosti této koexistence i možného
spolupůsobení (součinnosti).
Koexistenci s Bohem je možno vnímat např. jakožto:
- odůvodněni, motivováni a umožňování prožíváni situace člověka,
- odůvodnění smysluplného souboru nejdůležitějších cílů člověka,
- odůvodnění a napomáhání koncipování a uskutečňování hodnotného
souboru procesů v životě člověka,
- odůvodnění smysluplně důstojné a hodnotné situace a vztahu službu (v
křesťanském pojetí) jako nesobecké obětavosti pro celkové a úplné
dobro koexístujícího člověka.
Související odvozované otázky mohou např. znít takto:
1. Jak vyučovat (např. školním předmětům) tak, aby získávané
znalosti měly preevangelizačni účinek (byly svétlem).
2. Jak vychovávat, aby získávané vlastnosti (znamenaly "úrodnou půdu",
"sůl", "kvas") podporovaly přijímání radostné zvěsti a možnostech
vyplývajících z koexistence s Bohem a s lidmi a s ostatním
stvořením.
3. Jak ozřejmovat dynamickou vzájemnou podmíněnost lidských možností
("hořčičné zrno"), vlastností a znalostí.
4. Jak lépe chápat vlastnosti lidských znalostí a možností, s úctou k
nástrojům, které jsou dary a pověřením od Boha.
5. Jak lépe chápat hodnotu, hodnotové procesy, duchovno, radostnost,
štěstí, šířku a hloubku koexistence, humor, službu, inovace,
inteligenci, moudrost, smysluplnost, vizi-cíl, optimalizaci,
odpuštění, spásu.
6. Jak lépe chápat možnosti síťové podoby týmového preevangelizačního
úsilí.
V této souvislosti je dobře si připomenout, že účinnost vlastní
evangelizace často spočívá:
- ve správném chápání sdělovaného,
- v přijetí předávaného sdělení,
- v nechání proniknout se sdělením,
- v přilnutí k přijatému celým srdcem,
- v přetvořeni života v život s Bohem,
- ve viditelném vstupu do společenství věřících,
- ve vstupu do církve a v přijímání svátostí,
- v apoštolské iniciativě a vydávání svédectví svým dobrým
příkladným životem.
Základ. evangelizace je v jasném vyznání, že v Pánu Ježíši Kristu,
Božím Synu, který se stal člověkem, zemřel a vstal z mrtvých, se
poskytuje každému člověku možnost spásy jako dar Boží milosti a
dobrotivosti. Proto musí být i prorocké hlásání nadpřirozeného svéta,
do něhož je člověk hluboce a definitivně povolán a jakou tento
nadpřirozený svét má pro člověka velkou hodnotu.
Dále evangelizace obsahuje - hlásání naděje ve splnění Božích
zaslíbeni,
- hlásání Boží lásky k nám a naší k Bohu,
- hlásání bratrské lásky mezi všemi lidmi (že je možně dávat,
odpouštět, zapírat se a pomáhat lidem-bratřím.
Evangelizace musí ovšem obsahovat také:
- hlásání tajemství zla,
- aktivní hledání dobra,
- hledání Boha: především klaněním a díkůvzdáním (i ve
společenství.),
- svátostné upevňování církve,
- připomínky a právech a povinnostech člověka (dále o rodinném
životě, o životě ve společnosti a ve světě, o míru, spravedlnosti a o
rozvoji, o osvobození apod.)
- informace o hospodářském a kulturním neokolonialismu, o
urychlování osvobozování lidí od zaostalosti, a nastolování
spravedlivého řádu všude ve světě,
- preferenci Božího království před pozemskými hodnotami.
I nejlepší lidské struktury se stanou brzy nelidskými, jestliže
nebudou vyléčeny zlé náklonnosti v lidském srdci vládců i občanů.
Násilí vyvolává pouze opět násilí a nutně plodí nový útlak a otroctví,
ještě horší, než od kterých chtělo osvobodit. Proto není možno skládat
důvěru ani v násilí, ani v revoluci, neboť jsou chabé a neúčinné pro
nápravu a zlepšení.
2. Poznámky ke struktuře "profilu absolventa" preevangelizační
formace.
Pražil je často definován soupisem znalostí a dovedností. Tento soupis
znalostí je vesměs poplatný tradovaným představám v pastorační sféře.
Pro posouzení kvality působení preevangelizace jde o obdobu dřívějších
snah o řízení jakosti, která vnucovala všem svou představu o kvalitě a
nezbytných vlastnostech svého produktu či služby.
Tyto představy by měly být nahrazeny míněním a očekáváním Boha a
nikoho jiného. Pouze Bůh definuje hodnotu a kvalitu výsledku
preevagelizačního postupu, úsilí, služby. Bůh již zjevil, a tím
provždy podstatným způsobem zcela svrchovaně a definitivně definoval
tuto požadovanou kvalitu. To, že prokazuje, nebo naopak pozorovatelně
neprojevuje, svůj konkrétní zájem o spolupráci při příjmu prokazované
preevangelizační služby, je projev jeho dokonalého rozhodnutí.
Pro preevanqelizační službu lidem je hlavním zákazníkem Bůh.
Preevangelizace je služba Bohu, poskytovaná obětavě Bohu skrze
potřebného člověka. Tento člověk však během svého pozemského života
sleduje a uznává zcela odlišná hlediska a kritéria hodnoty a kvality,
než by uznával za pět, deset, nebo více let, nebo v okamžiku svého
umírání, nebo po své smrti.
Proto by mělo preevangelizační úsilí pracovat s co nejvýstižnějším
modelem budoucích a nikoliv aktuálních očekávání preevangelizovaných
osob, za což většinou nesklízí mnoho sympatií a vděčnosti.
Úspěch preevangelizace závisí v podstatně míře na tom, podaří-li se
přesvédčit preevangelizované osoby o tom, že používané standardy
obsahu a kvality preevangelizace jsou dostatečným modelem až jejich
budoucích potřeb a očekávání, po jejich zmoudření, nebo až po jejich
smrti, tedy v době zatím neuvěřitelně a neskutečně vzdálené.
Postačující představa profilu prevangelizovaného člověka by měla
obsahovat alespoň tyto tři rozměry: znalosti, vlastnosti a možnosti.
Zatím se v praxi sleduje především a téměř výlučně rozměr znalostí. Za
znalosti se považuje obsah zapamatovaných údajů převážně
encyklopedické povahy. Znalosti tohoto typu posilují snobskou
nadřazenost svých nositelů a ve skutečnosti se zřídkakdy proměňují v
nějakou užitečnou službu Bohu či lidem.
Zcela v ústraní jsou produktivní znalosti, tedy takové, které
vyvolávají ochotu a schopnost rozpoznat a účinně řešit problémy a
nesnáze ve vztahu člověka k Bohu. V praxi jde většinou o problémy
nebývalé, nepřesně definované, otevřené, nezřetelně indikované a
chápané.
K tomu, aby se produktivní myšlení dostalo více do preevangelizačního
úsilí, je nezbytně do preevangelizace zavést doplňkové činnosti, které
budou systematicky rozvíjet tolik potřebně vlastnosti jako jsou:
zvídavost, představivost, otevřenost pro nově podněty, návyk silného
zaujetí problémem vztahu k Bohu, který má a musí být řešen, a dále
příslušná pokorná trpělivost, vytrvalost a spolehlivost.
Vůbec nejmenší pozornost je při preevangelizačním úsilí věnována
možnostem a šancím preevangelizované osoby. A přitom jde o
nejdůležitější motivační složku preevangelizačního vzdělávání,
výchovy, formace a výsledné výbavy. Údaje o možnostech by měly být
velmi hustě obsaženy ve všech etapách a částech preevangelizace, ve
všech elementech výchovně preevangelizační činnosti. Jde o hodnotové
údaje, tedy o představy prožitku účinnosti vlastností Boha, nebo
někoho nebo něčeho. Jde především o prožitek účinnosti vzhledem ke
vztahu k Bohu a k (od tohoto vztahu odvozeným) dobrým důležitým cílům.
Měla by být prováděna výchova k vyhledávání, sestavování a k
propracovávání možností. To totiž umožňuje dobře hospodařit se svým
životem. Taková formace osoby by měla být vedena směrem k nesobecké a
obětavě týmové spolupráci i k ušlechtilé pomoci nejpotřebnějším či
společensky nejbezbrannějším lidem.
Schopnost a ochota vnímat, vytvářet a rozvíjet možnosti je svorníkem
profilu absolventa preevangelizačního formování. K rozpoznané možnosti
by totiž měla existovat samozřejmá připravenost a návyk upřesňovat a
doplňovat si pohotově a již vesměs samostatně nedostatečně znalosti a
vlastnosti. Po jejich zdokonalení se zase zpětně lépe pochopí vnímaná
možnost.
Toto postupné vzájemně rozvíjení znalostí, vlastností a možností je
nejhodnotnější součástí profilu absolventa preevangelizačniho
formování. To proto, že je výbavou pro nezbytně svobodné úsilí o
celoživotní (sebe)vzdělávání a (sebe)zdokonalování.
Pro získání uvedených vlastnosti je u preevangelizované osoby nutno
zmenšit rozsah zapamatovávaných encyklopedických poznatků, které jsou
dnes počítačově snadno a stále laciněji pohotově dostupné. A namísto
nich zvětšit obsah předkládaných poznatků o životě po etapě
preevangelizace, strategické poznatky o vlastnostech Boha a lidí i o
hodnotě a možnostech vlastního sebepoznávání. Rozšířit obsah údajů o
nejistotách a omylech v lidském úsilí, o relativnosti lidské
dokonalosti, je-li cílem taková dokonalost bez svého zakotveni ve vůli
Boha. Je vhodné prohlubovat poznatky o souvislostech pro potřeby
rozhodování. Předávat poznatky o zjišťování příčin a důsledků, o
diagnostických postupech, o metodách řízení změn.
Aby preevangelizační úsilí mohlo dobře poskytovat své služby, pod
jejichž vlivem vzniká hlavní produkt preevangelizace, jímž je skutečný
profil absolventů, musí poskytovat patřičně služby i samotným těm
osobám, které mají vzdělávat a formovat ostatní. Aby mohl
systematičtěji vznikat náležitý profil absolventa preevangelizačního
formování, musí především být dobře definován nezbytný profil tohoto
vyučujícího a vychovatele. Definování a důsledný rozvoj potřebného
profilu učitele a vychovatele je službou, jejíž kvalitní poskytování
je hlavní podmínkou účinnosti preevangelizačního úsilí. Nejvýkonnější
metodou, jak zdokonalovat znalosti, vlastnosti a možnosti těchto
vyučujících a vychovatelů, je učit se od dokonalosti Boha a využívat
důvodů: proč nejlepší preevangelizační aktivity někoho jiného a někde
jinde něco odůvodněně provádějí a proč naopak něco zásadně a
odůvodněně nedělají. K tomu bývá vhodné připojit ve návyk pečlivě
sestavovat a velmi důsledně využívat své vlastní zkušenosti.
Má-li preevangelizační úsilí působit uvnitř sebe i vně dobrým a
důvěryhodným stylem, je velmi vhodně analyzovat to, oč, čím a proč je
náročnější vykonávat tyto všechny činnosti při preevangelizaci vlídným
a radostným způsobem. Radostnost i ateisté mají ve svých nástrojích,
je to však pouze pomůcka umožňující sněmu vlastnímu "já" člověka, aby
se projevilo co nejvíce, podle svých vnitřních schopností a dosáhnout
tím pocitu "sebevědomé jistoty". Křesťané by neměli asi příliš věřit v
kvalitu a spolehlivost sně jistoty, neboť naopak vědí o
problematičnosti a křehkostí lidské existence a především její
darovanosti, protože ji chápou především jako koexistenci. Fakt,
souvislosti a vlastnosti této koexistence je zdrojem podstatně
spolehlivější radostnosti křesťanského pojetí radosti a radostnosti.
Radostnost je mnohem nesnadnějším, avšak je i mnohem účinnějším
stylem, než poupě pečlivé vykonávání preevangelizační aktivity.
Prozařuje činnost významným svědectvím o uskutečnitelnosti hodnotného
stylu rozhodování a jednání. Právě přesně tato prožívaná zkušenost je
nejhodnotnějším produktem a službou. Je to velmi velký vklad
preevangelizačního formačního úsilí do života svých absolventů.
3. Poznámky k vlastnostem možností
Možnost je především účinná varianta důsledků koexistence s Bohem, s
ostatními lidmi a s ostatním stvořením. Možnost je to, co se za
určitých podmínek uskutečňuje, nebo je možno považovat za
uskutečnitelně, za uskutečňující se, či za uskutečněné.
Možnost je soubor existujících nebo uvažovaných variant darů od Boha,
s nimiž máme svědomitě a pilně hospodařit, tedy variant:
Nástrojů a zdrojů (včetně jejich souvislostí, zejména:)
- disponibilního času,
- disponibilní energie,
- disponibilní komunikace,
- disponibilních zdrojů,
- disponibilních jiných realizačních podmínek)
Cílů (včetně jejich souvislostí, zejména:)
- uvažovaných příčin cílů,
- uvažovaných důsledků cílů,
- uvažovaných rizik
- uvažovaných ohrožení,
- uvažovaných šancí
- uvažovaných hledisek a kritérií optimality a kvality
cílů).
Přitom jde především o takové nástroje, zdroje a cíle, které jsou
projektovány nebo propracovány na základě náskoku v pochopení a
využití:
- situace,
- procesů,
- souvislostí,
- trendů (vývoje situace, cílů, procesů, souvislostí)
včetně pochopeni a využíváni jejich:
- příčin,
- důsledků,
- vhodných hledisek a kritérií optima a kvality (situace, cílů,
procesů, souvislostí, trendů),
Především jde o náskok v takovém pochopení, které rozpoznává a
pozitivně i dostatečně morálně "využívá":
- rizika a uvažovaná "využití" rizik,
- neoptimality a uvažovaná "využití" neoptimalit,
- stupně uvažovaného ohrožení a uvažovaného pozitivního a morálně
přípustného "využití" uvažovaného ohrožení.
Možnost jsou také disponibilní varianty těchto menu (radostně
i synergicky}:
- využitelných (dochovatelných} cílů a
- využitelných variant docilovacích nástrojů a zdrojů a
- využitelných variant postupů: jak a proč z problémů, nesnází,
neoptimalit, rizik a ohrožení (radostně a synergicky a tvořivě}
sestavit d o p l ň u j i c í varianty menu:
- využitelných docilovatelných variant (smysluplných} cílů a
- využitelných a účinných variant docilovacích nástrojů a zdrojů,
- využitelných variant postupů pak a proč zesilovat
docilovatelnost cílů.
4. Prostor preevangelizace
Prostorem preevangelizace jsou: vlastnosti, možnosti a znalosti
člověka, napojené na koexistenční vztahy a z těchto vztahů odvozované,
budované a udržované.
4.1 Vlastnost je to, co s Někým, někým či s něčím těsně souvisí a
nutně z Někoho, někoho nebo něčeho vyplývá nebo vystupuje. (Ne to, co
do člověka vchází jej znečišťuje, nýbrž to, co z něho vychází.}
Vlastnosti v křesťanském pojetí mohou vycházet ze tří „božských“
ctností: víry, naděje a lásky, která je svorníkem dokonalosti. Přičemž
ctností se rozumí svobodné konání dobra, vytrvalý stav srdce a mysli
vedoucí ke konáni mravně dobrých rozhodnutí a skutků. Vlastnost, která
je ctností, je duchovní síla, je člověku darovanou potenciální
energií.
Doplňkem a zpodrobněním jsou pro křesťana základní ctnosti, které jsou
zaměřením člověka na plnění vůle Boha:
- Moudrost je schopnost rozumově v každé situaci rozeznat, co je
pravé dobra a zvolit přiměřené prostředky k jeho konání.
- Spravedlnost je vytrvalá a pevná vůle dávat Bohu a bližnímu
to, co jim patří.
- Statečnost je schopnost při obtížích být pevný a vytrvalý v úsilí o
dobro.
- Mírnost je schopnost zmírňovat přitažlivost rozkoší a harmonicky
užívat stvořená dobra.
Sedm darů Ducha svatého je nejdůležitějším vyjádřením a zdrojem
ctností pro preevangelizační úsilí.
- Moudrost je schopnost dokonaleji poznávat pravdy Boží
a pociťovat nevýslovnou radost z jejich velikostí a krásy, brát je za
základ k utvoření pevných životních zásad.
- Rozum je schopnost správně rozumět pravdám Božím.
- Rada je schopnost v nepřehledných situacích se správně vždy
rozhodovat pro to, co je ke cti a slávě Boží a k naší spáse.
- Síla je schopnost mít vždy odvahu a energií vykonat přes všechny
překážky to, co Bůh po nás žádá.
- Umění je schopnost ve tvorech a ve věcech stvořených vždy víc a více
poznávat (stvořitelské dílo) Boha.
- Zbožnost je schopnost jako šťastné děti Boží bezmezně důvěřovat
Bohu, a proto se modlit rád, upřímné, s největší důvěrou a často.
Zbožnost je užitečná ke všemu!
- Bázeň Boží je schopnost se nebát ničeho kromě hříchu, který je
největším neštěstím člověka a maximálním nevděkem vůči Bohu.
Dvanáct plodů Ducha svatého je soubor ctností propojující mnohé velmi
praktické situace lidského života a ověřitelně fungující: - láska,
radost, pokoj, trpělivost, shovívavost, vlídnost, dobrota, mírnost,
věrnost, tichost, zdrženlivost, čistota.
odvozené a doplňující ctnosti představují další doplnění představ o
dobrých vlastnostech pro preevangelizaci:
- poslušnost, poctivost, pravdomluvnost, pilnost, pracovitost,
svědomitost, zdvořilost, laskavost, vytrvalost, pečlivost, ukázněnost,
dochvilnost, dodržováni dohod, spolehlivost, ohleduplnost, čistotnost,
stydlivost, opatrnost, milosrdnost, touha po spravedlnosti, chudoba v
duchu, lítost nad svými hříchy, pokora, ochota a připravenost ke
službě a k pomoci.
4.2 Možnosti, jak již bylo výše uvedeno, zahrnují varianty zdrojů,
nástrojů a cílů.
Vnímané možnosti jsou také účinnějším pojítkem členů týmu (i členů
týmu složeného z týmů).
4.3 Znalosti.
Znalost je nutno dostatečně ostře odlišit od pouhé informace.
Informace je pouze ta část sdělení, která na přijímající straně nebyla
dosud známa.
Znalost = je pouze tak nezbytný obsah a rozsah konkrétního souboru
konkrétních informací, poznatků a zkušeností, který
Umožňuje nebo i způsobuje:
A. kvalitní transformaci vlastnosti vstupní (dosavadní) situace ve
vlastnosti výstupni (cílově) situace s uvážením její přípustnosti
podle uvažovaných hledisek a kritérií přípustnosti, pouze (docilovacím
transformačním) procesem přijatelných vlastností,
B. kvalitní sestavení, archivaci a další následné zvětšeně (znásobené)
využiti a uplatnění zkušeností z transformace vlastností situace,
zejména pro:
I.) - zdokonalení vlastností získávaných nebo osvojených znalostí,
II.) - zdokonaleně pochopení a definování:
- vlastností vstupní (dosavadní) situace a situací
obdobných,
- hledisek a kritérií přijatelnosti vlastností vstupní
situace,
- vlastností výstupní (= cílové) situace a situací
obdobných,
- hledisek a kritérií přijatelnosti vlastností výstupní
situace,
- vlastností docilovacího transformačního procesu a procesů
obdobných,
- hledisek a kritérií přijatelnosti vlastností docilovacího
transformačního procesu a procesů obdobných,
- hodnot a seřazování hodnot a seřazování obdobných hodnot,
- hledisek a kritérií přijatelnosti vlastností hodnot,
- priorit a seřazování priorit, seřazování obdobných
preferencí,
- hledisek a kritérií přijatelnosti preferencí,
- dalších vlastností a souvislostí docilovacího transformačního
procesu a procesů obdobných,
- poznatků o vzniku a vlastnostech (osvojených znalostí,
- motivace pro získávání, udržování, využívání a uplatňování
znalostí,
- hledisek a kritérií přijatelnosti dalších vlastností a
souvislostí docilovacího transformačního procesu a procesů obdobných,
např.:
- důvodů-příčin .
- důsledků .
- rizik,
- ohrožení,
- šancí,
- optimality,
- účinnosti úsilí,
- uplatnitelnosti,
- koexistencí,
- nekoexistencí,
- vzniku,
- zániku,
- stability,
- změn,
- uspořádanosti, řádu,
- chaosu-neuspořádanosti.
C. kvalitní sestavení hledisek a kritérií pro vytváření optímálnější
struktury a vlastností systému pro generování, zpracovávání a
předávání znalostí.
Znalosti mají tři základní složky: Znalosti struktury, znalosti funkcí
a znalosti (sebe)zdokonalování.
4.3 Synergické souvislosti a málo prozkoumané varianty pro
preevangelizační úsilí.
Při uvažováni jen tří základních složek znalostí (struktura,
funkce,(sebezdokonalování: a při uvažování pouze tří křesťanských
vlastností (ctností: víry, naděje a lásky) a pouze tří složek možností
(zdroje, cíle a nástroje, objevuje se 72 heterogenních synergických
kombinačních variant transformací, přechodů, vývojových změn. Řada z
nich může mít i povahu cyklů.
Jestliže uvažujeme 12 plodů Ducha svatého, počet různorodých
synergických variant se zvyšuje na množství 306. Jestliže navíc si
vezmeme do úvahy např. 10 rozmanitých nástrojů, pak množství
různorodých synergických variant se zvyšuje na počet 756.
Tyto zatím systematicky neprobádané a ani dohromady lidsky prozatím
neevidovatelné varianty jsou přesto nesmírným prostorem, vesmírem,
který je jedním z největších darů od Boha. A tedy naším úkolem a
terénem, v němž bychom se měli vědoměji a systematičtěji pohybovat. A
měli bychom začít systematicky sestavovat i objevovat příslušné
zkušenosti. Aby byly srozumitelnější a také zajímavěji sdělitelné pro
ostatní. Výsledky tohoto vesměs všedního úsilí však mohou být velmi
zajímavě a účinné.
Dnes však dochází k tomu, že i zatím dosud nestravitelná a prozatím
nepřehledná obrovská kvanta zdánlivě nepřehledných poznatků mohou být
předložena v překvapivě stravitelné a úžasně využitelné podobě. Bylo
by neopatrné a patrně i hříchem to ignorovat. S pomoci Boží lze se
dnes propojit nebývalým způsobem do nebývalých týmů a sítí týmů týmů a
dokázat mnoho nebývalého. Tato nastávající možnost je rovněž dar od
Boha, s nímž máme svědomitě a pilně, nebývalým způsobem, hospodařit.
Nezapomeneme-li, že pro tento úkol je modlitba nejkrásnějším a
nejúčinnějším nástrojem, můžeme doufat v Boží požehnání a pomoc pro
dobré uplatnění takového našeho úsilí, podle Boží vůle.
Kvapilík
Zaslat reakci na tento text.
|