|
|
Zkušenosti s výukou náboženství na základní škole v podmínkách severních Čech
Zkušenosti z výuky náboženství na základní škole v podmínkách
severních Čech
Na základě zkušeností získaných z mé šestileté katechetické praxe,
bych se chtěla vyjádřit k některým otázkám této problematiky.
Jaké rodinné zázemí mají děti, které rodiče přihlásili k výuce
náboženství a co rodiče od této výuky očekávali?
Drtivá většina přihlášených dětí je z ateistických rodin. Děti
praktikujících katolíků jsou víceméně výjimkou. Přibližně polovina
dětí je z rozvedených rodin, s často značnými problémy v chování.
Pohnutky, které vedly rodiče k tomu, aby své děti přihlásili k výuce
náboženství, lze rozdělit do několika skupin:
a) rodiče chtějí dát svým dětem poznat základy křesťanství,
protože se domnívají, že tyto patří k všeobecnému vzdělání
b) instinktivně cítí, že v křesťanství jsou velké morální hodnoty
a rodiče by byli rádi, aby jejich děti vyrostly ve spořádané
občany.
c) výuka náboženství jim má pomoci zvládnout jimi nezvládnutou
výchovu svých dětí.
Přes všechny rozdíly prostředí, ze kterých děti přicházejí, jsou
všechny otevřené a oslovitelné. Většina z nich chodila do náboženství
3 - 4 roky. Problémy nastávají právě po této době. Tři roky dostatečná
doba, aby byly položeny základy křesťanské víry a morálky. K dalšímu
duchovnímu růstu dítěte je však bezpodmínečně nutné, aby dítě našlo
svůj osobní vztah k eucharistickému Kristu (první sv. přijímání) a
žilo v církevním společenství (pravidelná návštěva nedělní
bohoslužby). Děti této věkové kategorie jsou však závislé na rodičích,
nemohou se samostatně rozhodovat ani své rozhodnutí realizovat.
Při svých návštěvách v rodinách jsem zjistila, že část rodičů tuto
aktivitu považuje již za nadbytečnou, část by formálně souhlasila, ale
naprosto nic pro to není ochotna udělat. Dovést tyto děti k prvnímu
svatému přijímání tak, aby to nebylo jen dovršení jedné etapy, ale
především začátek jejich života s Bohem, je podle mého názoru v těchto
podmínkách nereálné.
Rozhodla jsem se tedy mluvit s dětmi o této věci otevřeně a nabádala
jsem je, aby tento krok udělaly, až se budou moci rozhodovat samy.
Moje katecheze vůči těmto dětem do té doby bude modlitba za to, aby
zaseté semínko víry u nich v pravý čas vzklíčilo.
Otázka vyučování náboženství ve školách nebo na farách
Domnívám se, že pokud je to jen trochu možné, je lepší učit nejen na
farách, ale i na školách. V podmínkách větších a velkých měst je
nemožné očekávat, že děti nižších tříd základních škol přijdou z
okrajových sídlišť na faru do centra města. Vzhledem k tomu, že
převážná část dětí pochází z ateistických rodin, nevyvinou rodiče
tolik aktivity, aby děti k výuce náboženství doprovodili.
Mimo to je výuka náboženství ve škole dobrou příležitostí i k oslovení
učitelského sboru. Moje zkušenosti v tomto ohledu jsou vesměs
kladné.
K často diskutované otázce posměchu dětí chodících do náboženství ze
strany ostatních dětí školy, bych ze své zkušenosti řekla, že je lépe
děti na tuto realitu připravit a naučit je ji přijmout, než před ní
utíkat a skrývat se.
Zaslat reakci na tento text.
|