|
|
Duchovní život a růst zbožnosti v místní církvi
· objasňování pojmu místní církev (dle textu ve zpravodaji) = česká církev, prostor působnosti ČBK
· spiritualita - religiozita: spiritualita = vnitřní život křesťana; religiozita = zbožnost, náboženství (poznámka psychologa)
· duchovní život = život s Bohem; duchovní život = praxe víry, naděje a lásky (K. Rahner)
· Plachá zbožnost; rozdíl mezi plachou a povrchní zbožností
· zvedá se zbožnost, anebo klesá?
· IL § 14 e); posoudit stav, kde jsme a co chceme
· Zbožnost je pojem širší, zbožnost má charakteristický akcent
· Co se nám vybaví, řekne-li se, že náš národ je zbožný nebo bezbožný?
· Projevy zbožnosti se v čase proměňují – ústup zbožnosti lidové ve směru ke zvnitřnění
· Tradiční zbožnost je bohatstvím, i když ne nejhlubším
· Obdobně jako Kristus ano, církev ne – platí zbožnost ano, Bůh ne.
Co je negativní na zbožnosti současnosti ve směru k ortodoxii?
· Malá orientace v duchovních věcech, nedostatečná asistence
· Chybí interpreti hodnotných věcí, učitelé zbožnosti
· Duchovní minimalismus (jen Desatero) spojený s formalismem
· Oddělování zbožnosti od světa a všeho možného
· Desatero je spíš maximalismem – první je totiž víra v Boha
· Lhostejnost většiny
· Vztah k Bohu chápán na rovině prospěšnosti (aby se urodilo, atd.)
· Nevědomost v náboženských věcech, nejistota církevní identity, relativizace hodnot
· Rozpojování duchovna a života ve světě (praktická gnoze)
Z čeho vyvěrá zdravá zbožnost?
· Zbožnost vyvěrá nejen z pravd víry, ale z osobního vztahu
· Zbožnost je postoj (biblicky), jak počítám s Bohem, jak jsem k obrácen k Bohu
· Zbožnost je život ducha, který se projevuje postoji
· Společnost ovlivňuje zbožnost, jak lze ovlivnit společnost
· Existuje základní nevědomost o životních hodnotách, chybí kultura
· Výchova
Jak vnímáme
· Povrchnost pramení z nedostatečné znalosti Krista
· Přílišná dávka nezdravého sentimentu, liturgické zanedbání
· Kriteria pravé zbožnosti – plody (podobenství o milosrdném Samařanu, matka Tereza, Mt 25)
· Upřesňování zbožnosti (vzdělání), upevňování zbožnosti (vnější podmínky)
· Prostředky zbožnosti (modlitba, půst, bohoslužba) nejsou ještě Bohem samým a zážitkem mystéria
· Růstu zbožnosti překáží nedostatek zkušeností s Bohem a falešná interpretace zkušenosti s Bohem
· Dluh stvoření vůči Stvořiteli
· Příliš analytický způsob myšlení brání zbožnosti
· Starší generace přijala existenci Boha jako fakt bez potřeby zkušenosti
· Střední generace o tom neví
· Ani děti nejsou vedeny ke zkušenosti
· Existuje osobní růst jednotlivce ke zbožnosti a společné směřování Bohu
· Církev – communio – má chránit před úchylkami ve zbožnosti
· Máme mnoho mistrů duchovního života (v církvi – communiu) – církevní otce, učitele duchovního života – často je nevidíme // umíme je ale transformovat do dnešního života?
· Zbožnost nemůže být izolována o Boha, od druhých a zkušeností celého communia,
· Zbožnost je vnášení Boha do všedního života
· Znovuobjevení kontemplace – nové spirituální školy (menší bratři) žijí hlubokou kontemplací, i když pracují v továrnách; tento rozměr nám chybí
· Kontemplace – termín, kterému nikdo nerozumí a proto se ho lidé bojí
· Věrnost chybí
· Věrnost pramenům, netřeba objevovat nové
· Problém vynášení mysteria průvodem na Boží Tělo – kde se nejedná o kontemplaci ale předvádění šatů
· Neporozumění symbolů blokuje obecně lidskou duchovní potenci
PŘESTÁVKA
· Zbožní jsou skupina velmi různorodá
· Spiritualita laiků
· Na Východě je jen jedna spiritualita – mnišství má autoritu pro svou referenční hodnotu, ale radikalita evangelia zavazuje každého
· Kontemplativní život není vyhrazen jen určitým duším, ale spíše málokdo má odvahu jít touto cestou (sv. Jan z Kříže)
· Mše sv. s katechetickým komentářem
· Církevní rok - geniální prostředek zbožnosti
· Katecheze dětí je prostředkem přivádění rodičů k víře
· Spíš výjimečně, nikoli obecně
· Na univerzální rovině církev problém zbožnosti řeší
· Potřeba:
o Poznání
o Uvádění do praxe
o Povzbuzování a korekce
o Svědectví
· Vyjděme z potřeby člověka Boha, církev to může nabídnout
Návrh na doplnění IL schválený 15 hlasy pracovní skupiny (2 členové se zdrželi, jeden nepřítomen):
Zbožnost vychází z iniciativy Boží. Ne všichni lidé na tuto iniciativu dostatečně odpovídají kvůli hříchem ochromené vnímavosti, povrchnosti a neklidu doby, v níž žijeme. Nechybí ani ti, kteří koketují s nebezpečnými nekřesťanskými kulty. Přitom existují možnosti navazovat na osvědčené spirituální hodnoty křesťanského Východu a Západu a tvůrčím způsobem je rozvíjet. K tomu je třeba vycházet ze solidních znalostí Písma, Tradice, využívat kvalitní katecheze, křesťanského svědectví, života společenství víry, liturgické praxe církevního roku a slavení svátostí. Přičemž shledáváme, že vzkříšený Ježíš zůstává jediným učitelem a průvodcem na této cestě k Otci.
Zaslat reakci na tento text.
|