Připomínky k tématu Lumen Gentium a ostatní
Vážení,
v příloze Vám zasílám připomínky k těmto tematickým osnovám:
Hospodářsko - společenský život v ČR
Postavení, život a fomace kněží
Problémy ženy, manželství a rodiny
Výchova a vzdělání
Zasvěcený život mužů a žen
Služba, život a formace jáhnů
Lumen gentium a česká církev
Zároveň si dovoluji upozornit pracovníky sociologických výzkumů, pokud
není tento fakt znám, že v roce 1946 provedl Čs. ústav pro výzkum
veřejného mínění výzkum náboženského cítění a chování obyvatel českých
zemí starších 18 let. Výsledky výzkumu byly publikovány v časopise
Veřejné mírnění ze září 1946 a komentář k výzkumu byl otištěn v
časopise Katolík z 22. 10. 1946.
S pozdravem
PhDr. Václav Babička
Hospodářsko - společenský život v ČR
bod l., heslo Rakousko - Uhersko
"tzv. sociální otázka v kontextu národním /Češi, Němci, židé .../"
Problém židů byl jiný než česko - německý antagonismus. Mezi židy se
vykrystalizovaly 3 proudy: němečtí a čeští asimilanti, sionisté a židé
s přetrvávající mentalitou ghetta. Sociální postavení příslušníků
těchto 3 proudů se lišilo, a proto nelze brát jednoduše židy
nerozlišeně jako třetí etnikum v českých zemích.
"aliance trůnu a oltáře - austrokatolicismus"
Toto politické a propagandistické heslo nevystihuje přesně vztah státu
a katolické církve v Rakousku - Uhersku. Tento vztah nebyl dobrovolným
a chtěným spojenectvím. Stát vyvíjel tlak na omezení vlivu církve ve
veřejném životě a snažil se mít církev pod kontrolou státní správy.
Církev hledala u státu ochranu před náporem liberalismu a socialismu a
vztah duchovenstva ke státu byl vztahem loyálních státních
úředníků.
bod l., heslo 1. Československá republika
spor o smysl českých dějin, Katolická moderna a protikatolické
působení Sokola a DTJ má starší kořeny a patří pod heslo Rakousko -
Uhersko.
Konkordát s Vatikánem uzavřen nebyl, pouze modusl vivendi.
Zcela chybí připomínka slovenské otázky, která měla pro 1. ČSR životní
důležitost.
bod l., heslo 2. republika a protektorát
"mylné kroky a názory na straně katolíků"
V postojích katolíků je třeba rozlišovat 2 fáze. první je
charakteristická pro období bezprostředně po Mnichovu, vyznačuje se
emotivními reakcemi na Mnichov a jeho důsledky a často se ozývá
přesvědčení, že se jedná o Boží trest na český národ, který se Bohu
odcizil. Druhá fáze je charakteristická hledáním nového uspořádání
vnitropolitického života v ČSR a zde někteří katoličtí intelektuálové
vystupují s názory odvozenými z italského fašismu a s antisemitskými
stanovisky.
bod 2. listopadová revoluce 1989
Tuto pasáž je třeba zařadit více do kontextu globálního rozpadu
světové socialistické soustavy. Na vývoj v ČSSR měl vliv nejen
Gorbačov a události v NDR, ale i politický a společenský pohyb v
Polsku a Maďarsku, máme-li zmínit jen ty nejdůležitější vlivy. V
odstavci "právní hledisko" je třeba. připomenout i zákon o
mimosoudních rehabilitacích a v souvislosti s rehabilitacemi a
restitucemi i nespokojenost některých občanů s praktickým prováděním
těchto kroků /Kruh občanů oklamaných sametem, exulanti, čs. občané
německé národnosti/. V této souvislosti nebo na jiném místě je třeba
zmínit i nový vznik protiněmeckých nálad /právě v souvislosti s
možnými restitucemi/, vedoucí ke vzniku takových organizací jako Kruh
českého pohraničí nebo Klub čs. občanů vyhnaných v r. 1938 z pohraničí
/nevím, zda uvádím přené názvy/.
bod 3., Koncepce transformace společnosti a sociální učení církve
Sledování koncepcí ekonomické a sociální transformace v názorech
osobností /Klaus, Havel, Bělohradský, Halík/ doporučuji doplnit o
Miloše Zemana a Josefa Luxe.
Postavení laiků. Apoštolát laiků
bod 11.5.3.
V souvislosti s činností farních rad, ale třeba i sněmovních kroužků a
jiných skupin věřících na vesnici bude třeba řešit i problém místa
jejich setkávání. Tam, kde jsou farnosti dlouhodobě spravovány
excurrendo a farní budovy jsou prodány nebo pronajaty, kde při
kostelích nejsou klubovní místnosti, kde se v kostelích ani
sakristiích netopí, je málo možností, kde se skupiny věřících mohou
scházet.
bod 11.5.6.8.
Výraz "působení na laiky v kázáni" je asi nepřesný a měl by znít
"působení na laiky v homilii", neboť z kontextu se zdá, že jde o
působení na věřící laiky, kteří se účastní bohoslužeb a jimž kněz
přednáší homilii, a nikoliv o působeni na nevěřící nebo odcizené, jimž
kněz pronáší misijní kázání.
Postavení, život a formace kněží
Celý materiál vychází pouze z varianty, kdy na faře sídlí 1 kněz pro
několik farností. Doporučuji zkoumat problémy i z hlediska varianty,
kdy na faře působí skupina kněží pro několik farností. To bude mít
nesporně důsledky jak pro duchovní život kněží (např. možnost společné
denní modlitby církve), tak pro jejich pracovní a pastorační
specializaci.
V bodě 3.3. je nevhodný výraz "politika kádrových rezerv". Doporučuji
ho nahradit názvy jako "politika nástupnictví" nebo "politika obměny"
či "politika náhrady".
Výchova a vzdělání
str. 1 - oblasti výchovy
Ve skupině dětí a mládeže do 18 let doporučuji vyčlenit jako zvláštní
podskupiny učňovskou mládež, mládež v internátech, dětských domovech,
polepšovnách apod.
Ze skupiny vysokoškoláků a ostatní mládeže ve věku 18 - 25 let
doporučuji vyčlenit jako samostatnou podskupinu vojáky základní
služby.
V materiálu chyběly str. 4 - 5, takže k druhé polovině textu se nemohu
vyjadřovat.
Problémy ženy, manželství a rodiny kapitola
Žena - Vox scripturae
"Žena má přijmout svou odlišnost ..." - tento výrok je třeba
interpretovat tak, že i muž má, přijmout svou odlišnost, jinak toto
tvrzení bude apriorně vycházet z nerovného postavení ženy a muže. Je
třeba se zamyslet i nad tím, proč se jen postavení ženy ve společnosti
a církvi chápe jako problém a proč se tak necítí postavení muže.
Existují symptomy, že i role muže se ocitá v problémech i v krizi.
Důsledně rovnocenné řešení lze nalézt jen tehdy, když se budou
současně zkoumat a pozitivně definovat role ženy a muže v církvi a ve
společnosti.
kapitola Žena - Vox populi
Je třeba zkoumat i pastorační případy, kdy věřící ve farnosti jsou jen
ženy nebo převážně ženy a kdy kněz nemá, na muže ve farnosti žádný
vliv.
kapitola Žena - Shrnutí
Bylo by možno doplnit, že problém postavení ženy u nás není v
nerovných právech, ale v nerovných šancích, a to je problém mentality
společnosti i mentality žen samých.
kapitola Manželství
V celé kapitole se málo pojednává o podílu rozvedených na životě
církve a o možnostech jejich duchovního vedení.
Služba, život a formace jáhnů
Předložený materiál obsahuje převážně jen dokumenty obecmého významu.
Bylo by třeba doplnit přehled o současném stavu diakonátu v diecézích
ČR a rozbor možnosti jeho uplatnění a rozvoje u nás. Chybí také
charakteristika současných podmínek pro formaci jáhnů a návrh, jak
tyto podmínky v současnosti a do budoucna zajistit.
Zasvěcený život mužů a žen
Sumárně pojatá. statistika v příloze je zavádějící a málo říkající.
Bylo by třeba ji rozčlenit podle řádů a kongregací a také teritoriálně
a asi by se ukázaly pozoruhodné rozdíly.
Lumen gentium a česká církev
4. kapitola - vztah ekleziologie a kristologie podle LG
Bod 4.3. má pojednávat o aktuální naukové křehkosti. Z jednotlivých
hesel se zdá, že bude pojednávat jen o speciálně kristologických
tématech a není z nich patrná souvislost s ekleziologií. Jelikož
kapitola se má zabývat vztahem ekleziologie a kristologie a důraz je
kladen na ekleziologii, doporučuji tento bod ponechat jen v případě,
že se tematicky nevymyká.
10. kapitola - Mariánská dimenze české církve
Připomínka obdobná jako ke 4. kapitole, někde se mi zdá, že autorka
sklouzává ke speciální mariologii bez přímého vztahu k ekleziologii.
Plenární sněm katolické církve v ČR těžko bude řešit obecné teologické
problémy, proto bude třeba již v přípravné fázi rozlišovat, která
témata jsou pro sněm nosná a která svou povahou patři spíše na
mezinárodní teologická kolokvia.
Zaslat reakci na tento text.
|