|
|
Příspěvek plenárnímu sněmu
Druhé (nepatrně opravené) vydání s Dodatkem
1. Vláda i parlament se dohaduji, komu přísluší restituce církevního
majetku. Myslím, že je v tom nahromaděno mnoho nedorozumění. Církev
totiž, pokud vím, není nikde v pozemkových knihách zapsána jako
majitelka polností nebo nějakých služebností, je to vždycky jen
jednotlivý kostel nebo fara, ovšem jako právnická osoba: kostel nebo
fara atp.
(Ten chytrák, který všechno sečetl dohromady, by měl být vyloučen ze
všech rozhodovacích i poradních grémií!) Vládě nebo parlamentu patří
pouze to, co je v pozemkových knihách zapsáno jako majetek vlády nebo
parlamentu; pokud snad je nějaký majetek připsán státu, nemůže o tom
majetku rozhodovat ani vláda, ani parlament, protože žádnému z nich
takový majetek nepatří (o to se vlastně hádá vláda s parlamentem a
parlament s vládou), takže je zjevné, že rozhodovat o tom majetku
vůbec jim nepřísluší. Pokud snad nějaký původně "církevní?" majetek
byl za komunismu přepsán na někoho jiného, je takový přepis neplatný,
protože to odporuje lidským právům, která i za komunismu byla vyšší
normou než zákony jenom "státní".
2. "Kardinál Miloslav Vlk hodlá jako velký kancléř katolické
teologické fakulty UK ... založit při této fakultě výzkumný ústav ...
a bude v budoucnu podporovat studium teologie na řádném denním i
postgraduálním studiu: platí to i pro laiky, muže i ženy, jak to
požaduje i statut katolické teologické fakulty tak, aby se prohloubila
celková úroveň studia i ekumenická spolupráce. (Výtah z vat.
rozhlasu). Tak jsem si vzpomněl na Slovensko: tam naši nejprve
usilovali o katolickou universitu, ale když jim ji vláda nabídla,
sdělila biskupská konference, že vůbec nemá potřebné vyučující; o tom,
kdy je bude mít a zda je vůbec bude připravovat a kdo je bude
připravovat, o tom už zmínka nebyla. - Kdo u nás bude schopen a kdy
bude schopen, a kdo to bude finančně vydržovat? Opakuji: Kdo u nás
bude schopen a kdy bude schopen, a kdo to bude finančně vydržovat?
Toto je jen moje skromná otázka zvláště tíživá po katastrofální herezi
prof.W. o Ježíši Kristu: jsou jí zachváceni přemnozí magistři, i jeden
mně dobře známý nedávno vysvěcený jáhen, i veškeren klérus i Boží lid.
To už naši otcové blahé paměti věděli, že "Kdo skrze Krista nepůjde,
cestu do nebe nenajde", anebo "Zněj jasně věky do věků čest chvála
Bohu-člověku"(nikoli Boho-člověku!). Sami apoštolové (Petr a Jan) při
výslechu před veleradou to dosvědčují zcela stručně: "Není jiné jméno,
ve kterém bychom byli spaseni." (Sk 4,12)
Nyní naši lidé uctívají (modlí se ke stejnému Bohu) tedy uctívají
stejného Boha jako např. židé nebo mohamedáni, tedy boha pohanského a
nikoli Otce našeho Pána Ježíše Krista - toho neznají a přece ani
nepotřebují!
Řeholní představení na moji poznámku, že o 4. neděli velikonoční
Kristus říká: "Já a Otec jedno jsme", přisvědčují radostně; ale že o
6. neděli velikonoční říká,: "Otec je větší než já,", nad tím pokrčí
rameny a řeknou: no to není možné, tomu já nerozumím. Jenže je-li
Ježíš Kristus jenom Bůh, nebo především Bůh, prosím pěkně: Komu se
Kristus=Bůh obětoval na, kříži, a komu se Kristus=Bůh obětuje při mši
svaté? Snad ďáblu?(to byla prastará hereze): že ďábel je BŮH tohoto
věku, uvádí Pavel 2Kor 4,4; že má Mojžíš být BOHEM faraonovi, je
uvedeno v Ex 7,1. A všeobecně ve Starém testamentu je někdy těžko
rozeznat, zda mluví sám Jahve či pouze anděl Jahve. (Uctívání satana
jako BOHA se nazývá satanismus, a ten se i u nás dnes zase rozšiřuje,
a nejen u nás.) - Na pováženou by mohla být i 1 Kor 8, kde Pavel mluví
o mnohosti "bohů": Takže celkem vzato výraz bůh není vlastni jméno,
nýbrž jen lidové označení něčeho, co někteří nazývají příroda,
prozřetelnost, nebo "chcete-li-bůh". Jméno křesťanského boha nemůže
být tedy Bůh s velkým B ani s malý b (při pouhém "slyšení" /to je u
nás při hlásání víry nejobvyklejší, a i Písmo říká, že vira je ze
"slyšení"/ se malé a velké písmeno nedá rozeznat); Jan 1,18 výslovně
praví, že našeho Boha (a samozřejmě i jeho jméno) nám vypověděl Ježíš
Kristus, Jednorozený Syn, který je v lůně Otce - a my to přece říkáme
a vyznáváme už při tzv. křtu a kolikrát každý den: (Já tě ponořuji
"do" a nikoli "ve") jména, Otce i Syna i Ducha Svatého. Když nám
nevěrci ukradli výraz kristit=křít =dělat křesťanem místo originálního
baptizein (v minulém století byla vyslovena do Říma pochybnost, zda je
"křest" platný, když se výraz baptizein nahrazuje slovem kristit.
Ovšem náš křesťanský Bůh - říkáme to tolikrát denně! Ve jménu Otce i
Syna, i Ducha Svatého. Ti pobožnější, ovšem hloupější opravuji Písmo a
říkají: Ve jménu Boha Otce ... A vyznání viry opravuji: ... v jeho
Syna jediného, Pána Boha našeho ...
Proč jen se jim dovoluje tak nevšímavě ničit základní formulace
křesťanské víry? A otázka vpravdě základní: Co je Církev? Opakuji: Co
je Církev? - Když se mezi věřícími stalo trochu živější téma
církevního majetku, říkali denní účastníci mše svaté, pilně recitující
růženec (je snad růženec s papežem opravdová modlitba nebo sotva
recitace?) - právě takoví věřící říkali o církevním majetku: Ale nač
by JIM! to stát dával vždyť mají dost.
2.vat.koncil zmíněný Eminencí kromě jiného důrazně připomíná, že Maria
se má. uctívat jako Matka Církve. A co dělají tito přepobožní
fundamentalisté? Prakticky jsou stejní jako kardinál LEFEUVRE, ten
také neuznával platnost 2.vat.sněmu - a kde skončil? Už jim to někdo
povolaný připomněl?
3. Proč tedy Boží lid neví, co je Církev? Vada je myslím v tom, že se
o Církvi vůbec nikdy nekáže. Káže se o všem možném, (snad o Evangeliu
sotva kdy), ale ve čtyřech evangeliích jsou pouze dvě nepřímé zmínky o
Církvi, takže zbývá jedině Pavel jako prvotní teolog Církve. Navíc i
někteří naši inteligenti se neostýchají říkat, že nekatolíci mluví
třeba v rádiu lépe nežli naši; náš kazatel povídá o všem možném,
třebas co naši věřící mají za týden nebo za rok dělat (zase jen samá,
morálka - a radostná zvěst se nekoná; o postním řádu a o zasvěcených
svátcích se jim neřekne nic). - Já sám jsem byl při poradě na vyšší
úrovni téměř oficielně pokárán, že přece biskup si může mluvit při mši
o čem chce, a že tedy bohoslužba slova není součástí této mše, nebo
jinak řečeno že mše se skládá ze dvou zcela různorodých částí. A přece
už Parsch a teď i závazné rubriky Misálu výslovně říkají, že celá mše
tvoří jeden celek, což v podstatě znamená, že bohoslužba slova je
bezprostřední přípravou na slavení této Eucharistie (podobně jako
přijímání má být z této eucharistie).
Byl jsem v kriminále několik měsíců na jedné cele s význačným
dominikánem, který ohrnul nos nad několika sešitky evangelia sv.
Lukáše, které jsem načerno sehnal; své pohrdání Lukášem odůvodňoval
tím, že sv. Dominik četl pouze sv. Matouše. Byl to profesor teologie a
zřejmě opomněl studentům říci, že sv.Dominik uměl téměř nazpaměť
celého sv.Matouše a skoro všechnu listy sv.Pavla; Pavel přece už před
sepsáním evangelií mluví právě o Církvi, a tak naši, neznalí Pavla, ze
strachu před ním o Církvi vůbec nekáží, takže ani naši horliví
posluchači našich nedbalých kazatelů o Církvi nic neslyší. O Církvi se
myslím u nás nic nepíše. Znají Pavla i naši magistři a učitelé viry?
Či je snad potřebnější např. světit zvony atp?
4. Bylo by asi třeba ještě mnoho věcí aktuálně sdělit, ale sám jsem už
asi před 25 lety veřejně v katolických novinách (to ještě měly
Imprimatur) doporučil konání synody a začal jsem se na ni poctivé
připravovat; teď jsem zajásal, že zase přišla řeč na potřebnost
synody, a přeji Eminenci od našeho Pána velký úspěch v "hodlání" i v
"podpoře" té skvělé myšlenky. Svůj pokorný příspěvek pošlu včas s
poukazem, že taková synoda je opravdu žádoucí a že se na ni skutečně
připravují i vybraní laici. Nezklamte prosím vy všichni očekáváni
Božího lidu, ale důkladně nás všechny připravujte, třebas několik
roků.
D o d a t e k
Protože z "technických" důvodů a pro mou indispozici musel být původní
text zaslaný 16. října 1996 Tvé Eminenci podstatně zkrácen, připravil
jsem 11.listopadu potřebný doplněk k původnímu dopisu. (Tento Doplněk
může být chápán jako P.S. k původnímu dopisu.) Přitom byl původní text
trošičku opraven. Stránkování tohoto Doplňku je pokračováním
stránkování původního dopisu.
Původní dopis z l6.října 1996 byl odeslán Tvé Eminenci doporučené, do
vlastních rukou a expres.
ad 1. (povídání o "církevním" majetku se mně nezdá příliš důležité,
ale ... )
Kdo neoprávněně užíval nebo zadržoval "církevní" majetek, je povinen
veškeré výnosy nahradit a majetek vrátit v původním církevně
uživatelném stavu. - Sám se přiznám, že kdyby mně na něčem obdobném
záleželo opravdu, tak bych byl třebas u předsedy vlády vysedával
několik hodin denně, až by mě přijal .
ad 2. Další tíživá otázka je velmi komplexní a je to křesťanské
názvosloví. Zkusme to nejdřív celosvětově nebo aspoň celoevropsky.
(Každý výraz se ovšem časem opotřebovává, podobně jako např. šaty.)
Podle přesvědčení všech národů je svět něco krásného (řecky kosmos),
něco světlého a čistého (latinsky mundus, česky svět, Tvůrce světa je
podivuhodný (divus=deus, české div, diviti se), je bohatý (bog=bůh).
Tak je nesmyslem tvrzení, že si lidé vymysleli boha ze strachu.
Moderněji se tento bůh nazývá příroda, prozřetelnost, dědičnost, a
chcete-li, tak "třeba i bůh". Moudrost 1: Tento bůh stvořil člověka k
neporušitelnosti, on smrt vůbec neučinil, všechno určil ke spáse: Vede
člověka svou Moudrostí: kdo ji upřímně hledá, na toho Moudrost už čeká
přede dveřmi: Moudrost 6. Tak to chápou už děti, když jdou poprvé do
školy: přinesou pani učitelce kytici, protože ji slušně věří. Jenže
Bohu se nevěří: asi jakoby děcko řeklo: když budete na mě hodná a
budete dělat, co JÁ budu chtít, tak já vám třeba nadávat nebudu. A
protože předpokládají, že Bůh mnoho věcí dělá špatně, tak mu někdy
radí, jindy doporučují, nebo ho napomínají, aby to dělal lépe, jak to
chtějí ONI: někteří tomu říkají modlitba, jiní raději hned odpadnou od
Církve, nebo farářovi přinesou pečenou husu na ten dobrý úmysl, aby
bůh nevynechal souseda, až se bude šířit třebas prasečí mor. Někdy si
už i děti vezmou život, když není po JEJICH vůli.
Tohleto ovšem není křesťanské chápání boha. Už v Exodu 7,1 je řečeno,
že zběh Mojžíš bude BOHEM faraónovi, 2Kor 4,4 říká, že ĎÁBEL je BOHEM
tohoto světa (to byla jedna z nejstarších herezi mezi křesťany a dnes
se tento satanismus šíří i u nás).
Pavel v l Kor 8 mluví o mnoha různých bozích. BOHA ovšem nikdo
neviděl, ale Ježíš Kristus. jednorozený Syn, který je v lůně Otce, nám
HO vypověděl: takže my nevěříme v boha=Boha (jako se třeba věří v
duchy), ale věříme Ježíši Kristu. Jméno našeho křesťanského Boha je
nikoli bůh, ani Bůh, nýbrž Otec, Syn a Duch Svatý: kolikrát to,
prosím, za den opakujeme! A o Tomto bohu je třeba vyučovat a nikoli o
nějakém bohu vymyšleném - proč jen naši faráři nechávají Toto jméno
hyzdit?: ve jménu boha Otce ... Syna jeho jediného, Pána boha
našeho...
Naši ušlechtilí otcové dobře věděli, že beze mne (=beze mne Krista)
nemůžete nic; anebo "Kdo skrze Krista nepůjde, cestu do nebe nenajde".
U Jana 16,24 najdeme: Až dosud jste o nic neprosili v Mém jménu.
Proste a dostanete, aby vaše radost byla úplná.
Tato vira v Otce, Syna a Ducha Svatého je ovšem víra křesťanská,
nikoli světská: Abram vyšel ze Sumeru jako mnozí jiní ve víře, že
někde jinde to bude lepší: byla to vira světská nebo chcete-li
pozemská, nebo chcete-li pohanská. Teprve cestou se mu "zjevil"
Nejvyšší a slíbil mu, že když se jemu svěří s celou svou budoucnosti,
se svým potomstvem a veškerým majetkem (vyjádřeno slovy pozdějšími),
rozmnoží jeho rod jako hvězdy na nebi a jako písek na břehu moře (moře
asi Abram vůbec neznal), a že Abraham bude požehnáním pro všechny
národy. Tak by se snad tato vira, kdy se člověk zcela svěřuje Bohu
(třebas jako za Pronásledování svěřovali nově pokřtění svůj život i na
smrt Kristu a skrze Něho Otci, přítomnému v tomto shromáždění Ducha
Svatého, svěřovali sebe i své děti spolu Kristově nevěstě=Církvi
přítomné v tomto shromáždění): tak se i my v Apoštolském Vyznání víry
svěřujeme Bohu Otci Všemohoucímu... Ježíši Kristu jeho Synu a našemu
Pánu ... a Duchu Svatému ve Svaté Církvi ... (Byli bychom ovšem
nesmírně vděčni Pánu, kdybychom se stali požehnáním pro druhé.)
Strašně moc byl od překladatelů např. liturgických textů zkažen svatý
boží lid: Který omezenec může výraz Liturgia eucharistica přeložit
bohoslužba oběti - a ted všichni mluví jen o Oběti mše svaté!
Passio=umučení? Oslavné Kyrie eleison nahrazuje naříkavým Pane smiluj
se! Povinné směrnice upozorňují, že nikdo, ani kněz, nesmí k
originálnímu znění nic přidávat ani ubírat: a hle, Chorvaté výraz
Laudetur Jesus Christus stále překládají Chvalen Jezus i Maria (naši
vatikánští mudrci toho také jeden čas užívali). Někdy snad takový
NEpřeklad by mohl i jasněji vyjadřovat nějakou dobrou myšlenku, ale
povinnost je překlad a nikoli nějaká vymyšlenost, i když sama o sobě
výborná.
S překladem jedinečně křesťanských výrazů je zvláštní obtíž: má být
totiž pojmenováno něco, co do Krista vůbec známo a pojmenováno nebylo:
v tomto smyslu je jedinečným teologem právě sv. Pavel.
Tak např. křesťanské vzkříšení je něco zcela jiného než vzkříšení
mládence naimského nebo vzkříšení Lazara: ti přece znova umřeli.
Křesťanské baptisma je podle Písma něco zcela jiného než umývání těla
nebo duše třebas i od hříchu, v civilním užívání baptistés (křtitel)
neexistuje, ale křesťanský křest je ustanovený "z nebe" Mt 21,25: tzn.
že je udělován od někoho pověřeného z nebe, a to je právě ten křtitel
(správné ovsem baptistes). A tak výrazy výlučně křesťanské byly od
rozumných národů prostě přebírány, přeložit je nešlo.V minulém století
byla z Jugoslávie vznesena do Říma námitka, že slovo kristit=křtít
není převodem ani překladem výrazu baptizein, a proto že se takový
křest jeví neplatným; příslušná kongregace to z přílišného
nedovoleného rozšíření horko-ťažko připustila. Teď když nám nevěrci
ukradli slovo křest a udívají ho pro křest gramofonových desek a
rozbíjení lahve šampaňského o nový parník atp. by snad bylo načase
pokusit se o správnější český výraz: snad baptisma nebo ponoření do
Krista (ovšem "ponoření" neodpovídá zcela výrazu baptizma). Takový
nový výraz by se časem vžil, jako se vžil castellum=kostel; i
nejhloupější výraz pro eucharistii=mše SVATÁ je zbytečný překlad z
němčiny, kde Messe je především civilní trh a pro náboženské účely se
musí říci die heilige Messe); takových případů je mnoho, jedním z
nejzajímavějších je Kyriake=Církev. Jiná tragédie už byla zmíněna: Já
a Otec jedno jsme - a Otec je větší než Já.
Protože takových "nesmyslů" je v našem učení víry mnoho: divte se, že
nás i slušná inteligence považuje za hlupáky (zde v Plzni si na to
např. stěžoval jeden významný Mudr.: proto na mši chodil, ale vždycky
se schovával za sloup). Divíte se tomu?
A my tu slušnou inteligenci nepotřebujeme? Naši oddaní dobří křesťané
si často stěžují, že když poslouchají navíc v cizím rozhlase třebas
protestantské kázání, to že má celkem hlavu a patu, než povídání
většiny našich kazatelů.
Dále by bylo např. třeba:
- uznat, že nevěrci v naší vlasti nic kulturního nevybudovali:
kulturní památky udržovali po staletí jenom katolíci nedělními
sbírkami, kdežto protestanti (Bedřich Falcký) ničili obrazy a sochy u
sv. Vita několik týdnů a samu katedrálu proměnili v konírnu. A teď
najednou podle návodu komunistů není dělán rozdíl mezi katolíky a
ateisty (prý proto, že náboženské vyznání je záležitost soukromá a ve
statistikách se neuvádí), a odkud teď najednou ví pan prezident, že
katolíků je asi 40% (odkud to ví?), a jiné prameny udávají katolíků
daleko přes 50%. Pokud vím (a snad správně) by měl podle mezinárodních
norem platit poslední platný statistický údaj. Teď je situace dokonce
tak nesmyslná, že ateistická advokátka Hradu při "soudním"
rozhodování, komu patří katedrála, si dovolila upozornit, že kdyby
katedrála patřila katolíkům, že by ji mohli prodat do zahraničí. Vždyť
zákonným nerozlišováním mezi katolíky a jinými vyznáními nebo
nevyznáními nemůže nikdo vůbec pochopit dění ve světě, např. v
severním Irsku nebo v České republice. Zkuste třebas mluvit o kopané
bez výslovného uvedeni sportovních klubů! A to se často uvádějí
výslovně i jednotlivci pro stát zcela neproduktivní.
- bylo by užitečné upravit výuku náboženství podle návrhu ínternetu;
dočkáme se někdy?
- bylo by užitečné, aby seminaristé byli seznamováni s moderními
komunikačními prostředky, s počítači, psacími stroji, jízdou autem,
aby byli třeba o prázdninách seznamováni s lidmi tvořícími "kulturu" -
jeden biskup veřejně prohlásil, že už je to všechno zařízeno. - Mnozí
kulturní pracovníci by takovou spolupráci s radosti přivítali a jistě
by to pro seminaristy bylo přínosnější, než o prázdninách třebas kydat
hnůj.
- bylo by třeba, aby biskupové uznávali královské kněžství laiků (to
by asi bylo jediné řešení problému kněžství žen); nemohl by ten, kdo
má navíc služebné kněžstvo sám namočit ruku v kropence a kleknout si
třeba na stupně oltáře - a potřebuje k tomu opravdu obsluhu kněžstva
královského?
- Při oznamování, kdo sloužil mši svatou, se uvádí vždy celebrant.
Někdy mě tak napadne (budu citovat nejstručnější 2. kánon): Proč
jedinec říká prosíme, proč říká ať se nám stanou, proč konáme, proč
obětujeme, vzdáváme díky, proč smíme stát, proč tě prosíme ... Je to
snad plurál majestaticus, který už papež opustil? Či to znamená, že
eucharistii slaví shromážděná Církev? Dovím se to od někoho ještě než
umřu?
- při zjevně nařízeném vynechávání "duše" v liturgických textech (smím
snad připomenout, že místo "zachovej duši mou nebo tvou" je teď
předepsáno "ať mě zachová"). Nebylo by snad vhodné zrušit hloupá slova
jako "zádušní" mše - a proč by měl zemřelý František být oslovován
jako duše, která v tebe věřila a doufala? Takže ministranti nevědí,
zda František byl rodu mužského či ženského.
- problémů čím dál víc, ale i Kristus uměl "žertovat", když k počtu
roků chtěl přidat jeden loket! A tak vám přeji hodně a hodně radosti
od našeho Pána i z jeho úsměvných přirovnání, jako že Jahve hraje a
žertuje s leviatanem, nebo že zčistajasna nechává padat sníh a hned ho
zase rozpouští.
- taky vám všem upřímné doporučuji přečíst si s nadšeným srdcem první
kapitolu Obřadu křtu dětí o Vznešenosti křtu; ono se totiž šušká mezi
věřícími, že člověk před křtem nehřeší (není vázán Božími a Církevními
zákony), ale po křtu že se stává velkým hříšníkem. Mám ještě kazetu z
roku 1992, kde instruktor křtu v semináři říká, že vodou se z duše
smývá dědičný hřích, a potom taky že askese znamená těžkou práci;
jenže já jsem našel v solidním slovníku, že askesis je spíše
gymnastika čili cvičeni umělecké. A tak já mám úchvatnou radost z
toho, že mě Duch Svatý při křtu označil nesmazatelným znamením svou
"pečeti", že jsem syna Boha a přítel Ježíše Krista - a že jsem tedy
také pozván jako jeho host na SVATBU! - Je to snad totéž jako
královské kněžství!
Tak se těším na radostné shledání s vámi se všemi jako s příslušníky
královského kněžství. Dovolí nám to naši biskupové? Dovolí nám to
jeptišky, které mají každá svého osobního duchovního ženicha? Já totiž
myslím, že jedinou nevěstou Ježíte Krista je svatá apoštolská Církev -
a to bude nejskvělejší svatba spolu s anděly a všemi svatými!
Tento Dodatek původního opraveného dopisu je jeho součástí a byl
dopsán 12.11.96.
Zvláštní příloha.: Co naši věřící žádají od konkrétní Církve?
Co by se mělo zlepšit v církvi
1. Kněží by při kázání měli více vykládat tedy z Písma (teologicky
správně) a uvádět vztahy mezi Starým a Novým Zákonem.
2. Častější přijímání Krve Páně (Kristus přece řekl: vezměte a pijte z
toho všichni...)
3. Podávání přijímání i na ruku.
4. Křest malých dětí by neměl být uskutečněn bez řádné předchozí
přípravy rodičů, kněz by měl mít alespoň nějakou jistotu, že jde
skutečně o křesťanskou rodinu.
5. Přesný příchod kněze na bohoslužbu (aby nemuselo třeba 50 lidí
čekat, až půl hodiny, zda se kněz dostaví).
6. Upravit mše (především tam, kde je jen jedna nedělní, tak aby na ni
většina lidí mohla chodit {např. od 11.30 do 12.30 je velmi nevhodné
pro většinu rodin.) Tento nedostatek se vyskytuje většinou na
vesnicích, kde jeden kněz objíždí více farností. Možnosti nápravy:
některé mše přeložit na sobotu večer, svézt lidi z více vsí do jednoho
kostela. Zkrátit bohoslužby v jednotlivých kostelech. Využít možností
služby poučených laiků.
7. Tam, kde je nedostatek kněží, pokusit se zavést službu poučených a
vzdělaných laiků, nejlépe placenou, ovšem s nutnou průběžnou kontrolou
jejich schopností a znalostí.
8. Větší kontrola ze strany biskupů, zda mají kněží skutečně
odpovídající znalosti, zda se drží teologicky správného výkladu
Písma.
9. Častější vizitace biskupů, zvláště na vesnicích a menších městech.
(Skutečná kontrola, nečekaná a nepřipravená předem.)
10. Nutnost stálé služby kněze (v kostele, na faře, nebo v jiné
dostupné místnosti) pro případ nutné zpovědi, rady, duchovní pomoci.
Pro Plzeň alespoň na dvou místech a na všech ostatních kostelech
zřetelně označit, kde se tato duchovní pomoc nachází.
11. Více křesťanských pořadů v televizi.
12. Více schopných lidí, kteří by byli ochotni vystupovat v televizi a
touto formou hlásat evangelium.
13. Celkově zlepšit organizaci práce v církevních společenstvích.
Zaměstnání i využití pomoci laiků. Vhodné využití techniky, především
počítačů. Počítače až do úrovně farářů, korespondence přes počítač,
popř. elektronická podoba Bible, apod. Výhody rychlého šíření
informace. /internet/
14. Výuka náboženství knězem nebo teologem. Využití laiků pouze v
případě, že mají patřičné znalosti i pedagogické schopnosti.
15. Přerozdělování finančních prostředků, opravovat pouze ty stavby,
které budou skutečně sloužit církevnímu společenství, nevydávat
zbytečně peníze na stavbu honosných budov. Upřednostňovat konkrétní
pomoc člověku - útočiště pro osamělé ženy s dětmi, rodiny s dětmi,
peníze na misie, na vzdělání kněží a teologů... Obsazení prázdných far
potřebnými lidmi (rodiny s více dětmi atd., popřípadě i finanční pomoc
nemajetným ).
16. Poučovat katolíky, jakým způsobem hovořit se členy sekt, místo
toho aby jim bylo jen doporučováno před nimi zavírat dveře
17. Při udílení pokání - spíše než odříkávání modliteb ukládat
konkrétní čin, službu, pomoc.
Zaslat reakci na tento text.
|