|
|
Apoštolát laiků
Apoštolát laiků
Uvažujeme-li o laickém apoštolátu ve světle dekretu II.vatikánského
koncilu "Apostolicam actuositatem", shledáváme, že v naší zemi je
ještě spousta prostoru, kde by mohl být uskutečňován.
Často slýcháme nářky, že je u nás dosud nedostatek kněží. O to víc by
měla být aktivní pomoc laiků využívána všude, kde je to možné.
Že i nás je málo?
Nám všem je řečeno "Vy jste sůl země".Ale soli není potřeba mnoho, aby
vše bylo správně prosoleno.
Laický apoštolát by měl zahrnovat všechny oblasti života.
1. Především tedy ve farnosti.
Obvykle to bývá pomoc při katechezi dětí a mládeže a při setkáváních s
nejstaršími farníky.
Většinou jsou však opomíjena mladá manželství s malými dětmi. Kde jsou
pro to vhodné prostory, je potřeba umožnit setkávání rodin s malými
dětmi, třeba jen l x za čtrnáct dnů nebo i l x za měsíc. Ale
pravidelně. Při shromážděních adventistů nebo jehovistů je účast
všech, tedy i nejmenších dětí, samozřejmostí. (Pro část programu je
samozřejmě možné zajistit odděleně dětem dozor nebo i vlastní
program.)
Zvláště pak bývá opomíjena zralejší generace, která se blíží k
důchodu. Manželé dospívajících nebo dospělých dětí, kteří začínají mít
více času (a mají již určité životní zkušenosti). A snad právě z nich
by mnozí mohli organisovaně pomáhat při práci v laickém apoštolátu. K
tomu je potřebná určitá formace ze strany duchovních.
Všechny pravidelné schůzky ve farnosti mimo mši sv. by měly mít dvě
roviny zaměření: první k Bohu, druhou k bližnímu.
První část setkání by tedy měla obsahovat buď část naukovou:
prohlubování znalostí Písma sv., dokumentů II.vatikánského koncilu,
životopis světce vztahujícího se k aktuálnímu datu, nebo by základem
setkání mohly být modlitby: ať už Růžence nebo za potřeby doby (před
volbami, podepsání německo-české deklarace, ukončení války v určité
zemi atp.), potřeby církve, farnosti (i jednotlivých rodin.) V
některých oblastech naší země je pravidlem scházet se na tzv.
"modlení" v domě zemřelého, zve se celá ves. Snad by bylo snadné v
těchto místech zavést modlitby u nemocných, za uzdravení, dobrou smrt,
ap.
Druhá část setkání by pak měla obsahovat časově omezený prostor pro
rozhovor a vzájemné poznávání se. Problémy zůstávají, když o nich lidé
spolu nemluví (a nesnaží se je řešit.)
Samozřejmostí na těchto schůzkách však musí být naprostá otevřenost
vůči všem, tedy u vůči nově příchozím. Žádné uzavřené party! (Alespoň
občas je důležité uspořádat mezigenerační besedy, při kterých "dospělí
ať usilují navázat s mladými přátelský dialog... a mladí ať projevují
úctu a důvěru ke starším" /AA, kapitola Mládež/. Tyto besedy pomohou
jak ke vzájemnému poznávání se, tak k obohacování se.
Nejsme spolkem, jak nám bývá předhazováno, ale Kristovou církví. Proto
ať duch láskyplného porozumění je v každé farnosti patrný i pro
veřejnost, aby i o nás říkali: "pohleďte, jak se milují."
2. Máme-li na mysli slova Pána Ježíše o soli, musíme se zamyslet i nad
dalším: "aby sůl nepozbyla chuti". To znamená, že máme prohlubovat
svůj osobní duchovní život. Je ještě mnoho věřících, kteří nevědí, že
si mají vybrat nejen zpovědníka, ale duchovního vůdce pro svůj
duchovní růst. Napomáhat nám také mohou dlouhodobější přípravy na
přijetí svátostí, kající pobožnosti, misie, duchovní cvičení. Při
jejich přípravách máme také napomáhat.
3. Další ekumenickou oblastí, kde může laický apoštolát vykonat kus
práce, by měla být pravidelná setkávání s odloučenými bratry. Na
modlitbách, kázáních, prostě hledat vše, co nás spojuje.
Snad by bylo dobré i vyslovit, co nás rozdělilo. A zamyslet se, zda
některé důvody, které se mohly zdát oprávněné v době reformace, už
neztratily po II. vatikánském koncilu svá opodstatnění. Známe se
vzájemně?
4. V lokalitách, kterých se to týká, bychom se měli alespoň občas
scházet k modlitbám s nekřesťanskými věřícími. A vzývat společně
jednoho Boha milosrdného a slitovného, který je zdrojem naší víry,
naděje a lásky, abychom prohlubovali lásku k Bohu a nalezli lásku k
sobě navzájem. Obzvláště na těchto setkáních by neměli chybět věřící
žádné věkové kategorie.
5. Ve vztahu k nevěřící veřejnosti bychom měli uskutečňovat laický
apoštolát rozhodně především svědectvím vlastního života. Ale kromě
toho i využíváním všech příležitostí, kdy nás jako křesťany mohou
poznávat a o křesťanství se dovídat.
Charitativní činnost je patrně přijímána nejlépe.
Pokud jsme již nepromeškali zájem, který byl po roce 1989, je velmi
důležité vyučování náboženské výchovy ve školách. A to na všech
stupních - od základních po vysoké. Jak jinak se k nám přidají ti z
nevěřících rodin?Mnozí, díky výchově a předsudkům, přímo na faru nebo
do kostela nepůjdou. Zato však často děti, které poznaly Boha při
vyučování ve škole, přivedou i svoje rodiče.
Na školách a učňovských střediscích, kde předmět náboženská výchova
ani etika neexistuje, by bylo dobré nabídnout alespoň cyklus přednášek
(Témata pak mohou být: Křesťanství a Evropa, Křesťanství v naší zemi,
Svatovojtěšské milénium ap.) Poslední hodina by pak mohla vyplynout
jako diskusní. Zájemce, kteří by se o katolické církvi chtěli dovědět
víc, by bylo možné pozvat do farního společenství.
Podobně by mohly probíhat besedy pro starší občany v pečovatelských
domovech.
To není podbízení se, jak se nám někteří snaží namluvit, ale naše
povinnost, podle slov našeho Pána: "Tak ať svítí vaše světlo před
lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali slávu vašemu Otci v
nebesích."
6. Stále také není dost informací o činnosti v církvi ve sdělovacích
prostředcích. I v této oblasti bychom se měli snažit hledat nové
možnosti a prostor.
Celý laický apoštolát musí však být prodchnut radostnou důvěrou v Boží
pomoc při každodenní práci ve všech oblastech života. Současně však má
být konán se stálým zřetelem na náš konečný cíl, kterým je věčnost -
Bůh.
Měli bychom se denně modlit:
Pane dej, prosíme, ať proměňujeme všechny okamžiky a okolnosti svého
života v příležitost k milování Tebe, k radostné a prosté službě
Církvi, Svatému Otci a všem lidem. Dej, ať zjasňujeme pozemské cesty
světlem víry a lásky.
Jana Mindlová
Zaslat reakci na tento text.
|