|
|
Několik myšlenek ... ke stavu církve v ČR
Několik myšlenek a postřehů
k současnému stavu církve v České republice
Odhlédneme-li do některých statistik, zjistíme, že údaje týkající se
religiozity v naší republice nejsou nijak zvlášť potěšující. Ale to je
myslím vcelku známý fakt. Např. kartogramy v Katolické ročence /r.
1995 / uvádějí většinu okresů západních a severních Čech jako bílé -
tj. počty katolických křesťanů se pohybují v počtech od 0 - 50 tisíc
osob. Převedeno na procenta /v téže ročence/ se jedná o 0 - 25 %
obyvatelstva. Směrem k Moravě se pak kartogram mění k lepšímu, zejména
západomoravské a jihomoravské okresy /mimo město Brno/ vykazují počty
nad 50 % katolického křesťanstva…
Jistě neřeknu nic nového, že Čechy se staly jakýmsi misijním územím,
kde v mnoha oblastech tvoří katoličtí /a nejen katoličtí/ křesťané
větší či menší diaspory. Vím o čem mluvím, sám jsem žil více roků v
Ústí nad Labem a spolupracoval s některými kněžími ve farnostech,
které měli k pastoraci přiděleny.
Uvedu aspoň jeden příklad, kdy jsem byl doslova šokován. Mě1 jsem
několikrát možnost, abych s bývalým duchovním správcem v Jablonném v
Podještědí P. Fleyberkem v neděli objížděl "jeho obvod", což byla
záležitost na cca 6 i více hodin /např. Rynoltice, Křížany,
Zdislava.../. Při mši svaté bývali přítomni 1 - 3 věřící, vesměs staří
lidé - a německé národnosti (především!). Nejvíce mnou otřáslo, když v
jedné této lokalitě byla sloužena mše sv. v troskách bývalého kostela
na /kdysi/ oltářní menze, kostel bez střechy, podlahy, oken, jen se
zejícími otvory po nich a po dveřích, pokud ovšem ještě částí
obvodového zdiva stály. Jinak kopřivy, trní vzrostlé keře, stromy v
kostelní lodi. Do tohoto prostoru zněla naše dvojhlasná píseň
oslavující Matku Boží - "Máti Páně přesvatá...". Jinak nikdo, mimo
občasného zpěvu lesních ptáčků...
To bylo za minulého režimu, ale mám obavy, že stejný či obdobný stav
trvá mnohde nadále. Církev snad nedokázala využít sympatií v podstatě
nevěreckého občanstva, od něhož v posledních létech minulého režimu i
nějakou dobu po roce 1989 "sbírala body".
Příliš dlouhou dobu jsme žili - a žijeme - v prostředí, které je
ateistické, odmítající jakékoliv duchovní hodnoty, anebo opětovně ne
příliš církvi /církvím/ nakloněné z důvodů obecně známých /zejména:
když se církev hlásí o bývalý majetek.../.
Za tohoto stavu se tedy ani nelze divit, že děti a mládež - naše
příští generace - mají absolutní absenci /ve velké většině/
jakýchkoliv, tedy i základních znalostí o Bohu, o tajemství spásy, o
církvi, o morálce... ale velmi děravé jsou také jejich znalosti
základů lidské morálky, dané za rachotu hromu Bohem na Sinaji. A to i
přesto, že většina z nich je pojata do občanského i trestního práva
civilizovaných zemí.
Nelze se divit - vždy tyto znalosti obvykle nemají ani jejich rodiče a
v mnohých případech už ani ne prarodiče. Mnozí již nejsou ani
pokřtěni, ale i ti, kteří byli svátostí křtu včleněni jako děti Boží
ke Kristově církvi z různých důvodů této milosti nevyužili či využít
nemohli. K některým z nich je možné se "přiblížit" a zavést nějaký
dialog. Mnozí však jakoukoliv zmínku o Bohu "a těchto věcech" odmítají
– a těm snad není zatím pomoci. Tam snad je možné čekat na zázrak -
vždy Duch sv. "vane kam chce...". Další jsou přesvědčeni, že mají
"svého Pána Boha" - a že je jen jejich záležitostí, co a jak si s ním
vyříkají ve svém svědomí. "Vždyť nikoho nezabili nikoho neokradli...".
Zdá se, že pak pastorace v obdobných případech je značně obtížná, či
nemožná.
Mnozí z nich jsou tzv. matrikoví křesťané, kteří spíše ze
sentimentality navštíví sami či se svými dětmi kostel jen o vánocích,
aby si vyslechli koledy a podívali se na betlém /vždyť to bývaly kdysi
doma s rodiči takové krásné svátky!/. Některé z nich snad i pronášené
Boží slovo zasáhne - ale většinou jen "padne na kamenitou půdu, takže
sotva vzejde, slunce je spálí" ... či "spadne do trní, které je
udusí...". Jsou ale jisté případy, že zrno Slova padne i na půdu
úrodnou - a přinese užitek, třeba jen třicetinásobný... /srv. Mt 13,
4-8/.
Ale Bůh chce, aby lidé v duchu svornosti obnovili časný pořádek a
ustavičně jej zdokonalovali, aby všechno přirozené i nadpřirozené bylo
sjednoceno v Ježíši, aby on sám měl ve všem prvenství, neboť on je
Hlava těla církve /srv. Kol 1, 18/.
Přitom právě rodiče, kteří dali svým dětem život, váže povinnost
poskytovat svým potomkům /a budoucím rodičům/ aspoň základní výchovu
ve víře /srv. deklaraci GE - Gravissimum educationis/. Tato rodičovská
výchova je tak důležitá, že jak selže, jen těžko je ji možné nahradit
/viz souč. stav/. Takto vedená výchova je však zřejmě možná jen v
rodinách s prostředím proniknutém láskou a úctou k Bohu i lidem.
Zejména v křesťanské rodině, obdařené milostí a svátostným
manželstvím, se mají děti učit už od útlého věku být vnímavými vůči
Bohu, ctít Ho a milovat i ve svých bližních v souladu s vírou, kterou
sv. křtem přijali /tamtéž - GE/.
To, co řečeno platí, či by platit mělo především v tzv. úplných
rodinách. Protože však víme, že u nás vysoká rozvodovost (1/3 - 1/2
uzavřených manželství) se ani křesťanským rodinám, které vstoupily ve
svátostný svazek nevyhýbá, je nezbytná pomoc těmto rozpadlým rodinám,
zejména dětem, zvláště když po rozvodu rodiče vstoupí do dalšího
partnerského svazku. Není třeba uvádět příklady a problémy některých
takto postižených rodin, zejména, když jeden z partnerů je jen
"vlažným" křesťanem, či vyloženě s ateistickým /antiteistickým/
postojem. Zejména zde je evangelizace nelehká a náročná v přístupu k
takovým rodinám či osobám.
Proto se sama Matka Církev naléhavě obrací na všechny své dítky, aby
se především konaly prosby a modlitby za všechny lidi, za obrácení
těch, kteří sešli s cesty k Bohu, za ty, kteří ještě cestu nenašli, za
rodiny a děti kde hrozí rozpad a kde se tak stalo, aby Pán Bůh pomohl
překonat trápení a svízele v jejich nelehkých situacích, za staré,
nemocné, nemohoucí, kteří jsou opuštěni, za děti v domovech a bez
rodičů. Ale také za ty, kteří by jim mohli nebo měli pomoci nalézat
východiska, ať již duchovně nebo hmotné, "To nebo toto je dobré a milé
Bohu, našemu spasiteli. On chce, aby se všichni lidé zachránili a
došli k poznání pravdy. Je totiž jediný Bůh a jediný prostředník mezi
Bohem a lidmi: člověk Ježíš Kristus, který vydal sám sebe jako výkupné
za všechny..." /srv. 1 Tim 2, 1-6 /. On přišel na svět ne aby ho
zahubil, ale zachránil, aby ani jedna ovečka jeho stádce nebyla
ztracena...
Z á v ě r
Snad by bylo možné použít některý z dalších podnětů:
1/ Diferencovaný přístup k občanům, kteří jsou sice "mimo církev", ale
nejsou vysloveně ateisté, odmítající Boha ze zásady /o jejich
rozdělení mluvil jiný řečník/.
2/ Snažit se uplatnit náboženskou výchovu /etiku?/ již od útlého věku
dětí /v mateřských školkách.../.
3/ Citlivě se věnovat rodinám, kde hrozí rozpad či rodinám neúplným,
ev. tam, kde došlo k uzavření nového partnerství.
4/ Pokud možno /rozšířit/ odborné poradny pro manžele dívky s
nechtěným těhotenstvím, pomoci jim řešit současnou situaci.
5/ Zaměřovat se na děti v dětských domovech a diagnostických ústavech,
pokud je to podle našeho civ. práva možné.
6/ V rámci možností budovat resp. rozšiřovat nouzová ubytování či
přechodné domovy pro nastávající opuštěné matky.
7/ Pokusit se o řešení a zřízení dětských výchovných domů pod
patronací církve, s pedagogy, psychology, vychovateli z řad řeholních
společenství.
8/ Podle mého názoru zde zřejmě "hrají prim" salesiánské aktivity,
které jsou přitažlivé zejména pro děti a mladé lidi.
9/ Zájem o konvertity /obecně/ - zájem o jejich další "osudy", život
/i náboženský, rodiny, problémy atd./ V praxi se mi zdá, že tito jsou
časem opět nějak mimo církevní společenství.
10/ Citlivě využít také příslušníků tzv. mlčící církve, kde je spousta
kněží, většinou v občanských povoláních, kteří by se dali zapojit /a
mnozí zřejmě jsou/ do hlásání radostné zvěsti nejen slovem, ale i svým
životem. Zde si myslím, že se ještě všechno neudělalo, obě strany snad
setrvávají na svých pozicích...
11/ Totéž by bylo možné i u schopných /v teologii, psychologii,
medicíně/ u odborně vzdělaných sester a bratří. Zde poukazuji znovu na
salesiánské kněze a bratry /a nejen salesiány - ale tito snad měli v
min. režimu vhodnější podmínky/. Co vykonali za tvrdých podmínek např.
současní někteří biskupové, kněží, teologové! Kolik práce pro Krista
vykonali - ač vlastně jacísi mučedníci svědomí!
Mgr. BOHUSLAV VAŠÍČEK
Zaslat reakci na tento text.
|