|
|
Dialog
D I A L O G
předpokládá, že obě strany připouštějí, že se jedna od druhé může
něčemu naučit, a také se o to snaží. Tento předpoklad platí i pro
katolíka, než začne rozhovor s jinak smýšlejícími. Jistě se vám
přihodilo, že jste se setkali například s jehovisty. Ti jsou zvláštním
způsobem přesvědčeni o své pravdě a vnucují ji druhým. Obvykle
jakékoliv oponování bývá zbytečné, protože nevede k dialogu, ale spíše
ke dvěma monologům, kdy každý tvrdí to své. Pokusila jsem se ženě,
která mi chtěla vysvětlit krásu na zemi, která bude na konci světa
určena pouze vyvoleným, naslouchat. Poučné bylo, jak výmluvně hájila
své přesvědčení. Snažila jsem se dát ji najevo, že se těším více na
nebe než na klidný život na zemi. Nakonec jsme si podaly ruce a
dohodly jsme se, že si ponecháme svou představu o budoucnosti a
věčnosti. Zdálo se mi, že je v dané situaci důležitější láska ke
konkrétnímu bližnímu, než slovní obhajoba pravdy.
Zkuste se zamyslet, jak je to s dialogem uvnitř církve: mezi biskupy,
kněžími i mezi námi věřícími. Vede nás vždy úmysl něčemu se od druhého
naučit, vyslechnout jeho názor? Umíme se vcítit do bližního a vidět
problém také jeho očima? Jak se může například dítě rozvíjet po všech
stránkách, když se doma na ně nemluví. Velmi těžko bude dohánět svůj
opožděný vývoj. Konstituce 2. Vatikánského koncilu o církvi v dnešním
světě říká: „Církev svým posláním osvěcovat celý svět poselstvím
evangelia a sjednotit všechny lidi jakékoli národnosti, plemene nebo
kultury v jednom Duchu, se stává znamením onoho bratrství, které
umožňuje a posiluje upřímný rozhovor.“ A koncil pokračuje: "To ovšem
vyžaduje, abychom nejprve v církvi samé uskutečňovali vzájemné
uznávání, úctu a jednomyslnost, nevylučujíce oprávněnou různost
názorů; a to proto, aby se začal stále plodněji rozhovor mezi všemi,
kdo tvoří jeden Boží lid, ať už jsou to pastýři, nebo ostatní
křesťané. Neboť to, co věřící spojuje, je silnější než to, co je
rozděluje: v nutných věcech budu jednota, v pochybných svoboda, ve
všem láska."
Kromě neoddiskutovatelné autority církevního magisteria existují však
oblasti, o kterých se má diskutovat, kdy je potřebné vzájemné
naslouchání spojené s trpělivostí. Jsou mnohé dobré aktivity mezi
kněžími i laiky, které jsouc často přijímány s předsudky a výhradami.
Jsem přesvědčena, že se takto projevuje nedostatek ducha koncilu.
Všichni se tedy zamysleme nad naši schopností věsí dialog.
Nejvíce mě zaujala poslední věta z konstituce o církvi: v nutných
věcech jednota, v pochybných svoboda, ve všem pak láska.
Vzor dokonalého dialogu nám poskytuje samo tajemství Nejsv. Trojice.
Tři božské osoby spojuje věčná láska.
Církev chce být podle tohoto vzoru jednou velkou komunitou, tedy
společenstvím, které bude plodné a bude účinným znamením světu jen
tehdy, když uvnitř bude existovat komunikace mezi všemi údy mystického
Kristova těla.
Úkolem sněmu by podle mého názoru mělo být zkoumání, kde
vnitrocírkevní dialog a vzájemná komunikace váznou. A hledat způsoby,
jak situaci na tomto poli zlepšit.
Eva Klára Irišková, Praha
Zaslat reakci na tento text.
|