|
|
Katecheze a křesťanská výchova
Shrnutí:
1. k §43 Přijímáme definici katecheze jak je ve všeobecném katechetickém direktoriu
2. k §44 Rozdíl mezi katechezí a vyučováním náboženství - tato problematika je celocírkevně zmapována (např.Všeobecné katechetické direktorium), my tyto impulsy musíme brát vážně.
3. k §45 – vytvořit pro katechezi prostor - např. biskup Radkovský měl velmi konkrétní příspěvek
4. rozlišovat oblasti podle příspěvku Tomáše Halíka
5. je třeba osobní svědectví katechety a kněze, svědectví je nutná, ale ne dostačující podmínka katecheze
6. v osnovách řešit část povinnou a nepovinnou
7. dbát na vytváření společenství katechetů a jejich osobní profesionální růst
8. Církevní školy nabízí kvalitní vzdělání v přirozeně dobrém prostředí a působí tak také jako účinný prostředek preevangelizace
9. paragraf o církevním školství rozšířit o materiál z lineament
10. Sněm podporuje křesťany a pedagogy na necírkevních školách, kde působí také jako preevangelizační faktor
11. aktivně nabízet na necírkevních školách možnost fundovaného (kvalifikovaného) seznámení s křesťanským náboženstvím a s církví
12. Vzdělávání dospělých: sněmovní kroužky z přípravného procesu – transformovat do vzdělávacích skupin; materiál ke studiu připravit nebo se doporučuje katechismus katolické církve
13. Je dobré podpořit vzdělávání – spolupráce s Teologickými fakultami nebo lze postupovat formou diecézního vzdělávacího institutu, finance vyčlenit v rozpočtu pro katechetická centra!
14. Na katechetický kurz a kurz pro pastorační pracovníky se lidé hlásí nejen pro službu v církvi, ale i pro sebevzdělání. Existuje tedy touha lidí po dobrém vzdělání, vzniká i specifická podoba poznávání a vytváření společenství např. ve vikariátu/děkanátu.
15. Sněm musí připomenout činnost České křesťanské akademie a Moravskoslezské křesťanské akademie, Českého katolického biblického díla a dalších aktivit, které také působí pro vzdělávání dospělých
Proč se systematická katecheze nedaří:
- jednou z příčin je strach kněží, ne ze zlé vůle, ale kněz při katechezi není zaštítěn svou autoritou, jako např. při kázání
- chybí skutečnost žitého společenství víry, např. malých společenství, farností (současná podoba farnosti je v krizi)
- není dost času k systematické práci s lidmi - důvod např. migrace, víkendové odjezdy, děti nechodí déle než dva tři roky do náboženství atd.
- v současné podobě katechizace a je narušena iniciace podle chápání uvedení do svátostí
- naše území je specificky misijní
Další připomínky: katechezí dospělých je třeba zabývat se již teď, ne až potom! Posílit katechetická centra
Zaslat reakci na tento text.
|