|
|
Komunita Emmanuel - zkušenost s předáváním víry
Komunita Emmanuel
Zkušenosti s předáváním víry
Víra je pojem mnohovrstevnatý. V této zprávě tím nemáme na mysli indoktrinaci, ale důvěryplný vztah, který se aktualizuje v existenciálních situacích a předpokládá bytostné sebeodevzdání Vykupiteli, který nás svým sebeodevzdáním vždy předchází. Naše zkušenost je dvojí –z reevangelizace věřících a z evangelizace Bohu vzdálených a nevěřících.
1.Zkušenosti z reevangelizace věřících:
Jde o novou evangelizaci těch, kteří se na duchovní cestě unavili, zvlažněli nebo zakolísali morálně či propadli závislostem různého druhu. Těm nabízíme
Seminář obnovy
ve třech vrstvách
· očistné – uzdravující
· osvětné k plnějšímu přijetí Ducha sv.
· přípravné pro službu v církvi, ve farnosti
Celý seminář představuje formaci po celý školní rok při setkání 1x v týdnu
Svědectví z této služby např. - „probuzení k hlubšímu duchovnímu životu“, „našel jsem smysl života“, „zachránili jste mi život“,“ „zachránili jste mé kněžské, řeholní povolání“.
Během 20 roků systematické služby využilo cca 1500 osob z celé republiky.
Jejím ovocem je většinou obnova vztahu k církvi a trvalý život ve společenstvích různých spiritualit.
Vedle toho nabízíme:
Přípravu na biřmování (2 školní roky)
Službu snoubencům a manželům
Smyslem je obnova svátostného pouta jako nadpřirozeného zdroje pro rodinu a oživení komunikace mezi manželi, rekonstrukce vztahů v rodině, napojení párů na Boží vedení v životě.
Ovoce: obnova nefunkčních manželství, návrat ke společné náboženské praxi, zakládání modlitebních společenství.
Službu mladým
Prostřednictvím mladých z komunity, kteří je doprovázejí, tím že se vytváří příležitost k setkání s církví
· poutě – setkání se sv. Otcem
· týden obnovy o prázdninách (Altotting, Wadovice, Paray-le-Monial)
Ovoce: sdružování mladých ve farnosti (diecézi) , trvalejší vazby na komunitu nebo jiná hnutí či komunity
· stálou službou mladým 1x v týdnu během roku , pro ty, kteří chtějí mít společenství s věřícími, kteří jim dopomohou k osobnímu vztahu k Bohu
· pro mladé, kteří chtějí v církvi sloužit, je nabídnuta misijní večerní škola (l rok systematické přípravy na evangelizaci s praxí)
Ovoce: mladí dorůstají k odpovědnosti za víru ve světě, naučí se různým způsobům evangelizace a odměnou je jim dosud nepoznaná radost ze služby Bohu. Většinou zakotví ve farnostech, hnutích a společenstvích.
Služba soucítění
Je nabídkou pro věřící veřejnost jako např.
· SOS přímluvná modlitba (telefonické spojení zaštítěné adorující skupinou) je určena pro věřící v tísni v naléhavých záležitostech a situacích
· služba jedinců - hospic, drogové centrum, domov důchodců
· setkání v kostele na l. pátky v měsíci - modlitba v malých skupinách
Ovoce: modlitební podpora v těžkých zkouškách (zkušenost pomoci církve), vytržení ze závislostí nebo asistence k obrácení
Cyklus sv. Terezie a Pierra Goursat (zakladatele komunity)
určený pro dívky a pro mladé muže na rozlišení povolání k celibátu
Ovoce / cíl: probudit či prohloubit víru v Boží vedení životem a usnadnit hledání místa a služby v církvi.
Světová komunita (zahraničí)
Organizuje na probuzení nebo prohloubení víry:
· prázdninová setkání s živou církví v Paray-le-Monial o prázdninách průměrně 20.000 účastníků
· poutě, především pro mladé, které mají zprostředkovat zkušenost víry a kontakt s církví
· Fidesco (misijní projekt technickohospodářské a kulturní povahy se záměrem přiblížit křesťanství v misiích)
· Magnificat (setkání pro umělce s cílem sblížit umělce s církví)
· připravuje se evangelizace intelektuálů (hledá se způsob jejich oslovení)
· komunitě ve Francii je svěřována správa farností, kde lze komplexně aplikovat charisma evangelizace (probuzení „mrtvých farností“)
· evangelizace evropských metropolí (Vídeň, Paříž, Brusel, Lisabon) (projekt dohodnutý s kardinály – arcibiskupy hlavních měst Evropy)
· řada domů formace slouží jako evangelizační školy pro mladé, dále pro formaci sester pro celibát, pro formaci seminaristů
· a mnohé další aktivity, např. péče o nemocné AIDS .....
2. Zkušenosti z evangelizace
· Velehradské vigilii sv. Věrozvěstů (Archetyp evangelizace komunity: veřejná akce (koncert), po níž evangelizátoři osloví účastníky a nevtíravě zvou na adoraci se spontánní modlitbou, která zohledňuje jejich předpokládanou situaci a navádí na niterné setkání s Kristem
· Střípky svědectví: „říkali, co jsem sám cítil“, „říkali, co bych v té chvíli řekla i já...“; svědectví zpovědníků: hlubší,opravdovější příjem svátosti smíření
· při evangelizaci na ulici bere komunita Ikonu P. Marie, aby bylo zjevné, že jsme katolíci. Během zpěvu, modliteb a čtení z Písma se navazují rozhovory s lidmi, kteří mají o ně zájem. Rozdávání letáčku a pozvánek na akce.
Reakce veřejnosti: pozornost zvláště při pantomimě mladých, jednoznačně pozitivně přijímány písně, někteří se vyhýbají rozhovorům, výjimečně polemizují
U těchto evangelizací chybí zpětná vazba (jednou přišel z a půl roku poděkovat mladý muž, že se obrátila jeho rodina)
Na pozvání správce farnosti obnova spojená s veřejnou evangelizací
Ovoce: povzbuzení farníků, malých společenství, zvýšená účast na svátosti smíření.
Smysl veřejné evangelizace: nečekáme konverze- je to pokus o první kontakty, zviditelňujeme katolickou církev, že je zde, není uzavřená, má zájem o lidi, jejich spása jí není lhostejná - s povděkem vítají katolíci!
Při reevangelizaci zjišťujeme: křesťané jsou sakramentalizováni, ale neevangelizovaní. Jejich víra je
· otřesena špatným obrazem o Bohu,
· zastřena hříchem /bludy, závislostmi, morálním poklesem/
· otřesena zraněními ze špatné náboženské výchovy a výuky
Věřícím často chybí:
· osobní vztah k Bohu /překrytý náboženskou setrvačností, náboženským klišé, náboženskou „produktivitou“ – pobožnosti podle šablon bez naslouchání a orientace na nitro
· chybí modlitba vlastními slovy jako počátek osobního vztahu /i u kněží/
· chybí společenský rozměr víry /zkušenost společného hledání pravdy, Boží vůle/
· chybí sdílení se zkušeností víry /buď že nejsou, nebo je považují za soukromou záležitost/
· chybí práce s Božím Slovem /vztah k Písmu sv. protože neoslovuje, chybí totiž klíč k četbě, rozjímání – nejsou biblické hodiny/
· chybí uvádění do svátostí, zvl. Eucharistie /mladá generace neví, že Ježíš je zde přítomen skutečně reálně, podstatně, zcela neznámý je svátostný rozměr církve, charisma apoštolů, smysl svátosti manželství
· chybí znalost základních pravd / nejsou katecheze/
Při evangelizaci nevěřících máme rámcově tyto zkušenosti:
· tradiční misijní metody selhávají, zkušenosti s masivním ateismem jsou naprosto nové
· od nevěřící veřejnosti se vzdalujeme nejen slovníkem, ale i způsobem myšlení. Pro materialistu neviditelný Bůh je neexistující, tedy nepochopitelný a vymyšlený.
· Ježíš evangelií je zpochybňován.
· Chybí vědomí viny a potřeba záchrany – k čemu je tedy církev?
Závěr
z našich dosavadních zkušeností:
· „zbytek“ křesťanů zformovat v hluboké víře v Boží tajemství a prohloubit osobní vztah k Bohu
· žít živé společenství a formovat evangelizátory, povzbuzovat věřící k modlitbě za obrácení národa
· vychovat /formovat/ generaci kněží nejen pastýřů, ale zvláště rybářů lidí, kteří by nejen podporovali evangelizační aktivity, ale sami je iniciovali
· nezbytná podpora nových hnutí a komunit a aktivních laiků v jejich evangelizačním úsilí
Zaslat reakci na tento text.
|