| 
 
 
 |  | Komunita Emmanuel - zkušenost s předáváním víry
   Komunita Emmanuel 
Zkušenosti s předáváním víryVíra je pojem mnohovrstevnatý. V této zprávě tím nemáme na mysli indoktrinaci, ale důvěryplný vztah, který se aktualizuje v existenciálních situacích a předpokládá bytostné sebeodevzdání Vykupiteli, který nás svým sebeodevzdáním vždy předchází. Naše zkušenost je dvojí –z reevangelizace věřících a z evangelizace Bohu vzdálených a nevěřících.
 
1.Zkušenosti z reevangelizace věřících:Jde o novou evangelizaci těch, kteří se na duchovní cestě unavili, zvlažněli nebo zakolísali morálně či propadli závislostem různého druhu. Těm nabízíme
 Seminář obnovy
 ve třech vrstvách
 ·	očistné – uzdravující
 ·	osvětné k plnějšímu přijetí Ducha sv.
 ·	přípravné pro službu v církvi, ve farnosti
 Celý seminář představuje formaci po celý školní rok při setkání 1x v týdnu
 Svědectví z této služby např. - „probuzení k hlubšímu duchovnímu životu“, „našel jsem smysl života“, „zachránili jste mi život“,“ „zachránili jste mé kněžské, řeholní povolání“.
 Během 20 roků systematické služby využilo cca 1500 osob z celé republiky.
 Jejím ovocem je většinou obnova vztahu k církvi a trvalý život ve společenstvích různých spiritualit.
 Vedle toho nabízíme:
 Přípravu na biřmování (2 školní roky)
 
Službu snoubencům a manželůmSmyslem je obnova svátostného pouta jako nadpřirozeného zdroje pro rodinu a oživení komunikace mezi manželi, rekonstrukce vztahů v rodině, napojení párů na Boží vedení v životě.
 Ovoce: obnova nefunkčních manželství, návrat ke společné náboženské praxi, zakládání modlitebních společenství.
 
Službu mladýmProstřednictvím mladých z komunity, kteří je doprovázejí, tím že se vytváří příležitost k setkání s církví
 ·	poutě – setkání se sv. Otcem
 ·	týden obnovy o prázdninách (Altotting, Wadovice, Paray-le-Monial)
 Ovoce: sdružování mladých ve farnosti (diecézi) , trvalejší vazby na komunitu nebo jiná hnutí či komunity
 ·	stálou službou mladým 1x v týdnu během roku , pro ty, kteří chtějí mít společenství s věřícími, kteří jim dopomohou k osobnímu vztahu k Bohu
 ·	pro mladé, kteří chtějí v církvi sloužit, je nabídnuta misijní večerní škola (l rok systematické přípravy na evangelizaci s praxí)
 
Ovoce: mladí dorůstají k odpovědnosti za víru ve světě, naučí se různým způsobům evangelizace a odměnou je jim dosud nepoznaná radost ze služby Bohu. Většinou zakotví ve farnostech, hnutích a společenstvích. 
Služba soucítěníJe nabídkou  pro věřící veřejnost jako např.
 ·	SOS přímluvná modlitba (telefonické spojení zaštítěné adorující skupinou) je určena pro věřící v tísni v naléhavých záležitostech a situacích
 ·	služba jedinců - hospic, drogové centrum, domov důchodců
 ·	setkání v kostele na l. pátky v měsíci - modlitba v malých skupinách
 Ovoce: modlitební podpora v těžkých zkouškách (zkušenost pomoci církve), vytržení ze závislostí nebo asistence k obrácení
 
Cyklus sv. Terezie a Pierra Goursat (zakladatele komunity)určený pro dívky a pro mladé muže na rozlišení povolání k celibátu
 Ovoce / cíl: probudit či prohloubit víru v Boží vedení životem a usnadnit hledání místa a služby v církvi.
 
 Světová komunita (zahraničí)Organizuje na probuzení nebo prohloubení víry:
 ·	prázdninová setkání s živou církví v Paray-le-Monial o prázdninách průměrně 20.000 účastníků
 ·	poutě, především pro mladé, které mají zprostředkovat zkušenost víry a kontakt s církví
 ·	Fidesco (misijní projekt technickohospodářské a kulturní povahy se záměrem přiblížit křesťanství v misiích)
 ·	Magnificat (setkání pro umělce s cílem sblížit umělce s církví)
 ·	připravuje se evangelizace intelektuálů (hledá se způsob jejich oslovení)
 ·	komunitě ve Francii je svěřována správa farností, kde lze komplexně aplikovat charisma evangelizace (probuzení „mrtvých farností“)
 ·	evangelizace evropských metropolí (Vídeň, Paříž, Brusel, Lisabon) (projekt dohodnutý s kardinály – arcibiskupy hlavních měst Evropy)
 ·	řada domů formace slouží jako evangelizační školy pro mladé, dále pro formaci sester pro celibát, pro formaci seminaristů
 ·	a mnohé další aktivity, např. péče o nemocné AIDS .....
 
2. Zkušenosti z evangelizace·	Velehradské vigilii sv. Věrozvěstů (Archetyp evangelizace komunity: veřejná akce (koncert), po níž evangelizátoři osloví účastníky a nevtíravě zvou na adoraci se spontánní modlitbou, která zohledňuje jejich předpokládanou situaci a navádí na niterné setkání s Kristem
 ·	Střípky svědectví: „říkali, co jsem sám cítil“, „říkali, co bych v té chvíli řekla i já...“; svědectví zpovědníků: hlubší,opravdovější příjem svátosti smíření
 ·	při evangelizaci na ulici bere komunita Ikonu P. Marie, aby bylo zjevné, že jsme katolíci. Během zpěvu, modliteb a čtení z Písma se navazují rozhovory s lidmi, kteří mají o ně zájem. Rozdávání letáčku a pozvánek na akce.
 Reakce veřejnosti: pozornost  zvláště při pantomimě mladých, jednoznačně pozitivně přijímány písně, někteří se vyhýbají rozhovorům, výjimečně polemizují
 U těchto evangelizací chybí zpětná vazba (jednou přišel z a půl roku poděkovat mladý muž, že se obrátila jeho rodina)
 Na pozvání správce farnosti obnova spojená s veřejnou evangelizací
Ovoce: povzbuzení farníků, malých společenství, zvýšená účast na svátosti smíření.
 Smysl veřejné evangelizace: nečekáme konverze- je to pokus o první kontakty, zviditelňujeme katolickou církev, že je zde, není uzavřená, má zájem o lidi, jejich spása jí není lhostejná - s povděkem vítají katolíci!
 
Při reevangelizaci zjišťujeme: křesťané jsou sakramentalizováni, ale neevangelizovaní. Jejich víra je ·	otřesena špatným obrazem o Bohu,
 ·	zastřena hříchem /bludy, závislostmi, morálním poklesem/
 ·	otřesena zraněními ze špatné náboženské výchovy a výuky
Věřícím často chybí:
 ·	osobní vztah k Bohu /překrytý náboženskou setrvačností, náboženským klišé, náboženskou   „produktivitou“ – pobožnosti podle šablon bez naslouchání a orientace na nitro
 ·	chybí modlitba vlastními slovy jako počátek osobního vztahu /i u kněží/
 ·	chybí společenský rozměr víry /zkušenost společného hledání pravdy, Boží vůle/
 ·	chybí sdílení se zkušeností víry /buď že nejsou, nebo je považují za soukromou záležitost/
 ·	chybí práce s Božím Slovem /vztah k Písmu sv. protože neoslovuje, chybí totiž klíč k četbě, rozjímání – nejsou biblické hodiny/
 ·	chybí uvádění do svátostí, zvl. Eucharistie /mladá generace neví, že Ježíš je zde přítomen skutečně reálně, podstatně, zcela neznámý je svátostný rozměr církve, charisma apoštolů, smysl svátosti manželství
 ·	chybí znalost základních pravd / nejsou katecheze/
 
Při evangelizaci nevěřících máme rámcově tyto zkušenosti:·	tradiční misijní metody selhávají, zkušenosti s masivním ateismem jsou naprosto nové
 ·	od nevěřící veřejnosti se vzdalujeme nejen slovníkem, ale i způsobem myšlení. Pro materialistu neviditelný Bůh je neexistující, tedy nepochopitelný a vymyšlený.
 ·	Ježíš evangelií je zpochybňován.
 ·	Chybí vědomí viny a potřeba záchrany – k čemu je tedy církev?
 
Závěrz našich dosavadních zkušeností:
 ·	„zbytek“ křesťanů zformovat v hluboké víře v Boží tajemství a prohloubit osobní vztah k Bohu
 ·	žít živé společenství a formovat evangelizátory, povzbuzovat věřící k modlitbě za obrácení národa
 ·	vychovat /formovat/ generaci kněží nejen pastýřů, ale zvláště rybářů lidí, kteří by nejen podporovali evangelizační aktivity, ale sami je iniciovali
 ·	nezbytná podpora nových hnutí a komunit a aktivních laiků v jejich evangelizačním úsilí
 
 
 Zaslat reakci na tento text.
 |