Připomínky k Lumen gentium - laici
Carissime,
k schématům poskytnutým mi Sekretariátem PKPS mám následující
připomínky:
1/ LG a česká církev
Bez připomínek.
Techn. pozn.: V seznamu české literatury k tématu č. 10 /Mariánská
dimenze.../ na str. 3 chybí název publikace H. U. von Balthasara.
2/ Služba, život a formace jáhnů
Bez připomínek /schéma sestává vlastně jen z normativních textů
římských kongregací a přednášky Mons. Kaspera/.
3/ Zasvěcený život mužů a žen
Ve schématu zcela postrádám zmínění aktuální české problematiky, jež u
nás velice tíží zejména staré řády, a sice nedořešení majetkoprávního
vyrovnání mezi církví a státem /otázka tzv. restitucí/. Tyto řády,
resp. jejich jednotlivé kláštery, jsou enormně zatíženy dědictvím
mnohdy zchátralých historických budov /kostelů, konventů.../, od nichž
nelze vždy jednoduše odejít a nechat je spadnout, na jejichž opravy a
udržování však stát blokuje ekonomické zdroje.
4/ Postavení laiků, apoštolát laiků
Doporučuji následující doplnění pramenů, resp. literatury: ad
11.2.1.2.1.: CIC kán. 224-231
ad 11.2.1.2.5.: TT 5/94 /= k povolení ministrantek/
ad 11.5.6.: CIC kán. 793-821
Techn. pozn.: toto schéma vůbec nerozlišuje mezi prameny a literaturou
/obdobně je tomu i v některých dalších schématech/
5/ Liturgie české církve
K tématu č. 5 /Služby v liturgickém shromáždění, žena v církvi/
doporučuji znovu zvážit rozhodnutí /viz ACAP 12/97, č. 11/, jímž od 1.
1. 1998 byli v pražské arcidiecézi viri laici prakticky vyloučeni z
možnosti přijmout služby lektora a akolyty podle MP "Ministeria
quaedam" /1972/.
K tématu č. 7 /Liturgie a ekumena, spec. ad 5 - otázky svátostí/, kde
se navrhuje definování účasti duchovního jiné církve při obřadu
udílení svátosti manželství, což předpokládá revizi stávajícího
rituálu: Problém má širší rozměr a netýká se jen manželství "mixtae
religionis", ale častěji také případů sňatků uzavíraných s dispenzí a
disparitate cultus, kdy jedna strana je nepokřtěná. České svatební
obřady, kopírující římský OCM, tuto skutečnost prakticky nezohledňují
/inspirativně by zde mohlo působit např. 2. vydání německého rituálu
"Die Feier der Trauung in den katholischen Bistümern des deutschen
Sprachgebietes" z r. 1993/.
Ještě výrazněji je tomu v případě křestní agendy /parvulorum/ která
vůbec nepočítá s /u nás dosti častými/ případy, kdy jeden z rodičů je
nepokřtěný, a nutí ho buď k nepravdivým odpovědím "ze slušnosti" na
dotazy křtícího kněze, nebo k mlčení, ačkoli byl osloven a k odpovědi
vyzván, atd.
Mám za to, že úvaha nad potřebou revize stávajících agend by si v
rámci liturgického schématu zasloužila samostatné téma.
6/ Bible v životě církve
Bez připomínek.
7/ Duchovní situace občanské společnosti - znamení času
Bez připomínek.
Techn. pozn.: V poslední větě prvního odstavce 14. kapitoly opravit
tiskovou chybu: namísto chybného "církev koexistující" má být správně
"církev kontestující".
8/ Problémy ženy, manželství a rodin
Ve schématu postrádám traktování otázek souvisejících s pastoračním
přístupem k věřícím homosexuálně orientovaným.
Rovněž problematické otázky bioetiky /zejm. snad embryonálního
transferu/, jež jsou mezi širší veřejností asi nepříliš známé, by si
zasloužily větší pozornosti.
9/ Výchova a vzdělání
Úvodní seznam dokumentů doporučuji doplnit jednak o kánony č. 793-821
III. knihy CIC, jednak o dvě významné apoštolské konstituce týkající
se vysokého školství, a sice:
"Sapientia christiana" o církevních univerzitách a fakultách /1979/
"Ex corde Ecclesiae" o katolických univerzitách /1990/, a to zejm. s
ohledem na schválení nového vysokoškolského zákona /č. 111/1998/,
který umožňuje zakládání nestátních vysokých škol.
Ad "Děti a mládež do 18 let", II/A /státní školy/: doporučuji nově
zvážit, zda by se nemělo i u nás tlačit na "slovenský model"
alternativně koncipovaného povinně volitelného předmětu
náboženství/etická výchova /u nás - pokud se dobře pamatuji -
odmítnuto v době, kdy byl ministrem školství prof. Piťha/. "Vedlejším
produktem" by pak bylo vyřešení postavení vyučujících náboženství na
státních školách.
Tolik mé skromné připomínky - spektrum problémů je tak široké, že
jednotlivci sotva umožňuje získat nějaký kritický nadhled.
Srdečně zdraví a do další práce hodně světla Ducha svatého přeje
Ignác Hrdina, O.Praem.
Zaslat reakci na tento text.
|