|
|
Odhad situace u nás + perspektivy
Pokus odhadu situace u nás dnes a perspektivy
1. Prožití situace zvratu – náboženskozkušenostní pole s otázkami
/pro křesťany /: odkud a kam?
Pro Jana Pavla II. "Rozpad žulového mocenského systému komunismu má do
sebe něco podivuhodného, kde stěží můžeme přehlédnout ruku Pána dějin,
který moudře řídí věci lidské ve stálém tajemném dialogu se svobodou
člověka. Jde o komplexní hodinu v historii, kde je těžko předvídat
obrysy budoucnosti."
/srv. Oss.Rom., 11. 9. 1993/
Božímu lidu u nás bylo prodělat babylónské zajetí komunismu po krátkém
přeryvu určité svobody po nacistické okupaci a liberalistickém
dvacetiletí vlastního státu.
Přes všechna selhání to byla doba milosti. Pomoc Boží zakusili
rozhodně žijící křesťané i heroičtí duchové v disentu /tichou, ale
společnou modlitbu růžence při "rundě" na Borech navrhl a prosadil V.
Havel /. Také, byť patrně jinak ji zakoušeli i jedinci, z nich někteří
malověrní, v mase lidu. Teologickou otázkou by mohlo být, o jaké
milostiplné zkušenosti šlo. Případně zda by nestálo na ně jako na
impuls navázat.
J. Vaško přednáší na téma Jidáši a Patrové se schopností věcně
rozlišit. Neméně prozřetelné bylo vyjádření donedávna kancléře /plenis
titulis/ K. Schwarzenberga k dotazům v televizi ve smyslu jeho
odpovědi: Bohudík jsme takovým pokušením nebyli vystaveni... Přesně do
toho upadá formulace v rámci duchovního vedení zesnulého P. Kučery,
SJ: Non sumus digni (být vystaveni...) Obojí poslední zahrnuje moment
pokory, bez níž by takové hodnocení bylo sotva možné.
Zkušenosti kritického údobí by bylo lze zvážit a domyslet a dobrat se
tak
1/ k aktuálním novým očekáváním lidí vůbec i v samotné církvi,
2/ a jak ta očekávání a oprávněné tužby naplnit?
Venkoncem zde vyvstává možnost formování v našich podmínkách touhy po
blaženosti /augustinovské desiderium beatitudinis /. To vše v rámci
onoho "církev nežije sama pro sebe" kard. M. Vlka. /sr. Lid.noviny,
1.2.1997, interwiew B. Fliedra/
Církev zde musí najít sílu pro vzájemný konsensus se společností přes
její i oprávněné nebo aspon psychologicky vysvětlitelné ressentimenty
vč. z dob c. a k. ... Pochopitelně se musí také sama evangelizovat,
znovu sbírat v nových podmínkách sílu viry, naděje a lásky. Aby mohla
ex plenitudine abundantiae poskytovat aktuální nova et vetera.
Mladí na prvním místě: přes veškeré nejistoty doby přechodu a
transformací třeba i podvědomě očekávají církev v novém zážitku tak,
aby opravdu bylo lze sentire cum ecelesia.
Na druhém místě: mravní požadavky až po případná varování typu Cave! a
až po společenskou angažovanost křesťanů. Pokud se křesťané angažují
jen ojediněle na způsob paraboly o aktivních sportovních jedincích.a
nepřehledném množství příznivců-fanoušků, tak z toho sotva doroste
bratrské společenství a skutečné dílo v horizontu přirozeného i nad -
.
Stálou výzvou zůstává, jak v poúdobí až všeobecné konzumní
zpohodlnělosti zviditelnit tázání po Bohu v celé závažnosti...
K tomu by bylo~třeba poskytovat adekvátní životné příklady, jak lze
život křesťana realizovat / exempla např. ekumenického skautingu
trahunt/. Jde a půjde o takřka průběžné připamatovávání spásného
konání a tedy vědomí boží přítomnosti. Dnešní skoro všeobecné
zapomínání na Boha je v přímém rozporu se zkušeností Boha i z údobí
nedávno minulého. Např. začátkem prosince 1989 v týž den vedl
křesťanské fórum J. Zvěřina na ČVÚT Praha
J: Kánský umožnil jako rector ecclesiae totéž v kostele sv. Markéty,
K. Kryl, bohoslovec z Litoměřic a další kolektiv v tom pokračovali v
Národním divadle - vždy s maximální účastí i mladé veřejnosti .Bylo to
ve znamení Boží přítomnosti ve smyslu SZ i NZ např. pod deklarovanou
zkratkou "A viděl Bůh, že je to dobré." Podobně po koncelebrované mši
sv. v Ostravě vedl J. Zvěřina křesťanské fórum za aktivní účasti
zástupce Charty 77. Oproti tomu dnes postava takového typu a formátu
např. v Lidových novinách které J.Zvěřina bez nadsázky miloval, chybí
... Dosah toho je nabíledni ... Bohužel.
Pochopitelně se občas objeví mezi lidem až nostalgie nesené různým
směrem. Např. "obyčejným lidem" někdy připadá takřka vše kolem nich až
zmatené bez aspoň poněkud altruistické perspektivy v péči o bližní.
Pracovitý cestář a hluboce věřící obětavý kostelník z přesvědčení
hodnocení stávajícího stavu zachytil lapidárně: "Nemohu si pomoct, ale
v péči o člověka jsou našemu křesťanskému snažení nejblíž komunisti."
Není pochyb o tom, že to myslí, jak říká, byť s velkými rozpaky ... I
stávky něco naznačují ...
2. Poslání církve a některé z aktuálních úkolů:.
Církev i po roce 1989 získávala pochopitelné další zkušenosti ,
zdaleka ne jenom negativní, i když kritických. postřehů je dost ...
Pro další postup v každém případě budu nesporně dvě věci důležité.
1/ Odhadnout vlastní úkol, kde namnoze nikdo ji nemůže nahradit.
2/ Nepřecenit vlastní síly, kterými je, či bude moci disponovat.
Velmi výstižný je dílčí kvalifikovaný odhad zkušeného provinciála:
Kdyby církev dostala všechno, co jí patřilo, tak by se musela zhroutit
/nemohla by při nejlepší vůli stačit/. Realizace první poloviny výroku
jí zdaleka nehrozí. Platí to ovšem i o jiných věcech.
Souhrnně shrnuto by se mělo postupně realizovat všechno to, co vždy
statečně prosazovala a požadovala. Dnes ovšem jde a půjde o nové
souvis1osti všeho, kde budeme muset mít i adekvátní znalosti a
dovednosti. Samozřejmě nelze vycházet z oněch kontextů věcí, jak to
kdysi bývalo. Sotva lze aplikovat devizy ředitele knížecího
arcibiskupského gymnázia, jinak svatého života: Co nebývalo,
nebude...
Ale i minulost musíme dokázat zvládnout i s příspěvkem církve k
ozdravění naší společnosti až po snahu o snížení kriminality, duchovní
pomoc vězeňství a až po duchovní péči v armádě. Jsou i potěšitelné
ukázky z nejposlednější doby včetně péče o naše vojáky na Balkáně při
zajišťování mírové stabilizace. A je krásné, když i biskupové mohou
přijít povzbudit do prostředí, kam dříve nemohli, třeba v uniformě s
hodnostním označením, nebo v hornické přilbě s čelním hlavovým
světlem. Bohudík. I ona jen viditelná odezva není nikterak
zanedbatelná,. i když jde o podstatně víc v jiných horizontech...
MUDr. Mgr.Václav Šimčík
Zaslat reakci na tento text.
|