|
|
Několik poznámek k evangelizaci u nás
Několik poznámek k evangelizaci u nás
Jiří Hájek
Situace
Komunismus si vytkl cíl: ideologicky i administrativně likvidovat
náboženství, především katolickou církev. V době vlády komunistické
strany u nás prakticky neexistovalo vyučování náboženství, počty křtů,
svateb a pohřbů byly stále nižší, stejně tak i počet účastníků
bohoslužeb. Ale cizinci, kteří v té době navštívili Československo, se
shodovali v názoru, že politické poměry a tlak proti církvi nemá jen
negativní vliv. Věřící, kteří „zbyli“, se vyznačovali opravdovostí a
hloubkou víry, což se nejzřetelněji projevovalo při bohoslužbách;
soustředěnost, modlitební atmosféra, pozornost při kázání a homiliích,
zájem o duchovní literaturu atd. byly hlubší než v západních zemích. K
tomu přistupovala i odvaha k tajným setkáváním, rozmnožování
duchovních textů, vyhledávání dobrých kazatelů a živého společenství v
kostelích, neorganizované poutě apod. Když dnes máme možnost navštívit
křesťany v západních zemích, docházíme přibližně ke stejnému názoru.
Křesťané na západě se nám jeví povrchnější, zaměření jen na činnost,
zdají se nám méně zbožní, než jsme my, a hlavně nepozorujeme to, co je
podstatou našeho křesťanství – naprostá, přímo existenční závislost na
Bohu. Považujeme jejich náboženské průvody (Boží Tělo, Vzkříšení,
prosebné průvody apod.) jen za náboženský folklór, aktivity všeho
druhu za povrchní a nepotřebné, spolkový život za zbytečný a dáváme
najevo, že jsme rádi, že komunismus náboženský folklór, vnější
aktivity i spolkové tradice u nás vymýtil.
Svou víru prožíváme spíše v hloubce své duše než navenek a skoro jsme
přijali komunistickou zásadu, že náboženství je soukromou věcí každého
jednotlivce. U nás vydávané náboženské knihy z valné části se týkají
hlubokého duchovního života. Aniž bychom podceňovali nebezpečí
duchovní pýchy, víme, že naše prožívání víry je jiné než v tradičně
náboženských krajích. Jsme ve své víře hluboce utvrzeni a neustále si
to ověřujeme nejen konfrontací se západními sousedy, ale i s věřícími
z Moravy, ze Slovenska či z Polska, kteří po přestěhování do Čech po
určitou dobu udržují jakýsi kontakt s církví a farností (navštěvují
bohoslužby, trvají na křtu svých dětí, žádají církevní svatby, příp.
pohřeb pro své příbuzné), ale pozvolna jejich zájem o náboženský život
upadá. Možná, že se ještě modlí, ale už jen doma a ne společně s
farností. Přičítáme to tomu, že jejich duchovní život je povrchní a v
„české diaspoře“ neumějí žít, protože vyžaduje mnohem více
opravdovosti a hloubky.
Komunismus nás odsoudil k životu uvnitř našeho srdce, kde svou víru
prožíváme velmi intenzivně. Společná i individuální modlitba nám
dávala sílu žít z víry a přežít nenávist a všechny nástrahy a
těžkosti, kterými jsme byli zahrnováni, a také do jisté míry
nahrazovala rozumovou podporu víry. Po celou dobu komunismu jsme
neměli možnost si svou víru utvrzovat četbou teologické literatury,
příp. dokumentů koncilu, ale „ducha víry“ a „ducha koncilu“ jsme
„bnacházeli“ v modlitbě a v pevném vnitřním spojení s Bohem. Dokladem
toho, že nešlo pouze o individuální zájem jednotlivců je to, že jsou v
české církvi velmi činná církevní hnutí, fokoláre, charismatici atd.,
která staví nejen na hloubce přesvědčení, ale především na vytrvalé
modlitbě. Jsou to duchovně hnutí velice silná a často i mezi
„normálními“ katolíky obávaná právě pro svou vnitřní sílu vyvěrající z
modlitby. Církev u nás je navzdory malému počtu praktikujících
katolíků duchovně velmi silná, přestože podle vatikánského rozhlasu je
Česká republika třetím nejateističtějším státem v Evropě po Albánii a
Estonsku.
Duchovní síla církve i jejích jednotlivých členů pocházející z
modlitby pádem komunismu nezanikla. Je stále přítomna a ateistický
svět o ní ví, respektuje ji a skoro se jí obává, protože proti ní nemá
žádnou jinou než materialistickou, tj. hmotnou obranu. Proto odmítá
materiální bohatství církve (viz politické spory kolem restitucí
církevního majetku), protože pak by se duchovní síla spojila s hmotnou
a církev by byla mnohem mocnější než ateistický stát, ačkoliv počet
věřících je z hlediska státu mizivý.
I ateisté žijící kolem nás jsou ve své ateistické víře utvrzeni.
Jejich ateismus není povrchní, jak si rádi představujeme, ale je v
mnoha směrech hluboký. Ateisté nemají důvod o svém přesvědčení
přemýšlet. Nechápou náboženský svět a mají za to, že jde jen o
pozůstatky minulosti, které budou velmi brzy překonány. V mnoha
případech se sice věřícím lidem obdivují, ale jejich obdiv se vzápětí
mění v odsudky a výsměch. Trapné dohadování o vlastnictví katedrály,
postoj k církvi u politiků, kteří na jedné straně žádají církevní
sňatek, aby pak v parlamentě vystoupili proti církvi bojovně a
nepřejícně, se nás nepříjemně dotýká a cítíme se zrazeni. Ve veřejném
i v soukromém životě jsou věřící zesměšňováni a dosud trvají hluboké
předsudky proti víře především na školách, takže není výjimkou, že
dětem navštěvujícím vyučování náboženství se ostatní děti posmívají
(ministrantům především). Ateismus je v našem národě cosi nového a
moderního a ateisté se s touto moderností jen nesnadno vyrovnávají.
Mezi věřícími a nevěřícími vznikla hluboká, těžko ¨překlenutelná
propast: dva světy, které si nerozumějí. Nevěřící nás považují za
zatvrzelé, nechápající současný svět, spolek turistů, včelařů, či
zahrádkářů, stejně jako je za zatvrzelé považujeme i my. Ke svému
překvapení musíme říci, že jsme se domnívali, že ateismus je jen
povrchní záležitost vyvolaná strachem a že pádem totality se
náboženský život rozvine v plné šíři. Nic takového se nestalo.
Menšina jako problém
Katolická církev v Čechách a na Moravě v posledních 250 letech nebyla
nikdy menšinou. Ke katolické církvi se v našem i předcházejícím
století hlásilo 75 % obyvatelstva. Těžko v té době hledat obec, kde by
byli katolíci v menšině. I když se mnoho mluvilo o tzv. matrikových,
tedy nepraktikujících katolících, většina obyvatel v školách
absolvovala povinné vyučování katolického náboženství a převážná
většina měla kontakt s církví při křtu, svatbě, pohřbu, na půlnoční,
při Vzkříšení a o Božím Těle alespoň v tom smyslu, že v hrubých
obrysech tehdejší absolventi vyučování náboženství věděli, oč jde.
Liturgii mše sv. nebylo třeba znát, ani jí rozumět. Kněz recitoval vše
latinsky a víceméně potichu, přitom se zpívala česká (někdy mešní)
píseň. Rytmus církevního roku s jeho svátky ovlivňoval dění na vesnici
i ve městě až do konce 2. sv. války.
Důslednou čtyřicetiletou ateizací se katolická církev stala menšinou.
Tuto skutečnost si uvědomila až po vystřízlivění ze „sametové
revoluce“. Nejen, že na tuto situaci nebyla připravena, ale nikdy s ní
nepočítala a neumí v ní žít. Jen s velkou námahou své místo teprve
hledá. Ve výhodě jsou evangelíci, husité a členové jiných církví,
které jsou v našich zemích v menšině již po několik staletí. Katolíci
se snaží od evangelíků cosi naučit, ale obávají se, že jejich model
života je příliš defenzivní a uzavřený do sebe.
Charakteristikou menšin je metoda výběru. Ne každý se může stát členem
menšiny. Ačkoli katolická církev byla vždy církví lidovou a ne
výběrovou, v době pronásledování zapustila tato metoda v naší církvi
hluboké kořeny. A tak se můžeme setkat s faráři, kteří odmítají křest
dětí, když není stoprocentně zaručena náboženská výchova, i když
nedovedou vysvětlit, co těmi 100 % míní. Často tím myslí pouze
pravidelnou nedělní účast na mši sv. V některých farnostech nevpustí
farář do kostela sbor nevěřících zpěváků vedený nevěřícím ředitelem
školy, aby o vánocích zazpíval nevěřícím lidem koledy.
V obhajobě nezastupitelnosti církve ve společnosti argumentujeme
minulostí: kolik nádherných kostelů postavila, kolik je z toho
kulturních památek, které jezdí obdivovat cizinci, kolik nemocnic a s
jakou obsluhou církev v minulosti vlastnila, jak se zasloužila o
vzdělanost prostřednictvím klášterů a škol atd. A o budoucnosti
mluvíme stejně, když zdůrazňujeme, že církev chce řídit nemocnice,
školy, domovy důchodců a bezdomovců a věnovat se v minulosti osvědčené
činnosti. Z řečeného vyplývá, že církev u nás má pouze okrajový a
nikoli podstatný vliv.
Problém menšin se netýká jen katolické církve. Respektovat menšinu je
totiž také problém většiny. Je dostatečně známo, jaký vztah mají Češi
k cizincům: na jedné straně až nemístná servilnost a podlézavost (k
Němcům, Američanům) a na druhé straně takřka vzápětí odsudek a nadávky
(Vietnamcům). Ještě větším problémem jsou čeští a slovenští Romové.
Většina se neumí k menšinám chovat a menšiny se neumějí vyrovnat se
svým menšinovým postavením. Menšinu dost často ovládá strach ze
zániku, který vede až k panice. Toho není ušetřena ani církev, není-li
opřena o Kristův příslib „neboj se, malé stádce“.
Pro život katolické menšiny uprostřed nekatolické většiny má církev
název diaspora. V naší situaci je to slovo takřka neznámého
obsahu.
Dialog
Demokracie je založena na dialogu a střetu myšlenek; je plodem
křesťanství a vznikla na půdě křesťanství. Církev je starší než
demokracie, stále se považuje za „matku a učitelku“ demokracie, ale
samou podstatou však demokratická není a ani nemůže být, neboť má
hierarchicko-monarchistické zřízení, kde vše závisí na autoritě a
rozhodnutí hierarchie. Z toho důvodu mnoho členů církve demokracii
nedůvěřuje. Především je varuje příklad západních demokracií, kde
uvědomění laiků dospělo až do té fáze, že se sami laici pokoušejí
hlasováním ovlivnit důležitá zařízení v církvi (celibát apod.) Tyto
„demokratické“ iniciativy se nám jeví jako scestné a raději si přejeme
mírnou totalitu než tyto projevy demokracie. Proto je církev z touhy
po totalitě stále obviňována.
Církvi se daří v totalitních režimech obojího druhu: buď jsou církvi
nakloněny (Rakousko-Uhersko), nebo proti církvi bojují (komunistická
diktatura). Konkordáty se Svatým Stolcem v evropských státech uzavřely
většinou diktatury: Bismarck, Hitler, Mussolini, Franco jsou
nejkřiklavějšími příklady posledních desetiletí. V diktaturách církev
roste po stránce kvantitativní, jsou-li církvi nakloněny, a po stránce
kvalitativní, jestliže proti církvi bojují.
Vnitrocírkevní dialog
Pro uvědomění si sebe a ujasnění si místa ve společnosti je nutný
vnitrocírkevní dialog.Volání po tomto dialogu se ozývá už delší dobu,
ale ze strany kněží a biskupů je zřetelný strach z dialogu. (Dozvěděl
bych se věci, které nechci slyšet.) Avšak je třeba také říci, že v
církvi není pro dialog žádný prostor, kde by se mohl legálně konat.
Církev nemá „parlament“ pro výměnu názorů, nemá možnost vést dialog v
tisku a pokud je tam dialog veden, je napadán, že pisatelé tímto
způsobem ubližují církvi. Liturgie jako důležité a základní
shromáždění věřících není shromážděním určeným pro dialog. Nazývá-li
se v liturgii něco dialogem, není to dialog, jsou to předepsané
aklamace a odpovědi. Jedinou, a to dosti omezenou možností vést dialog
v církvi na úrovni farnosti je farní rada. Církevní právo toto fórum
umožňuje a i doporučuje. I tam je však ze strany laiků a i ze strany
kněží strach před dialogem jako před něčím nevyzkoušeným a pro
postavení faráře ve farnosti i nebezpečným. Účastnit se zasedání farní
rady považujeme za ztrátu času a pokud je ve farnosti nějaký problém,
pak by bylo podle téměř všeobecného názoru mnohem důležitější se
pomodlit růženec (a jistě by se věc vyřešila sama!) než dlouze o ní a
(jak se domníváme) neplodně diskutovat. I když je podle CIC možné v
každé farnosti zřídit farní radu, mnozí kněží tak dosud neudělali,
protože se bojí ztráty prestiže (laici by příliš poroučeli), a jsou
přesvědčeni, že jejich rozhodnutí má pečeť neomylnosti. Často se
poukazuje na negativní zkušenosti s prací farních rad v západních
zemích, aniž by se mluvilo o kladech tohoto vnitrocírkevního dialogu.
Fórum pro dialog na úrovni diecéze je pastorační a kněžská rada. I tam
záleží pouze a jen na biskupovi, jak a do jaké míry využívá této
možnosti a záleží na odvaze členů jmenovaných grémií, zda jsou schopni
a ochotni s příslušnou odvahou říkat své názory. Ale vždy je riziko,
že člen pro své názory upadne v nemilost a bude odvolán pro přílišnou
kritičnost, nebo že biskup těchto hlasů nebude dbát, protože
odpovědnost za diecézi podle církevního práva nese pouze a jedině on.
Jedním z dalších pokusů o jakýsi dialog s věřícími se občas objeví při
různých setkáních mládeže, případně poutích, kdy biskupové odpovídají
na otázky věřících. Povětšině však nejde o dialog, ale o monolog, kdy
jsou věřící poučováni nebo jsou opravovány jejich špatné názory
vyplývající z nedostatečné informovanosti. V podobném duchu jsou i
rozhovory biskupů s novináři, kdy biskup odpovídá na jejich otázky. Je
to sice dobrá věc, ale dialog to není.
Dialog na kněžských dnech a vikariátních konferencích má velmi nízkou
úroveň.
Tím jsou všechny „legální“ možnosti pro dialog vyčerpány. Nelze se
tedy divit velkému tápání a bezradnosti. V evangelických církvích jsou
pravidelné synody, které dávají prostor pro demokratickou diskusi, a
proto se také jeví jako modernější a ne tak ztuhlou institucí jako
katolická církev. Zasvitla nyní naděje, že by biskupy svolaný
„všeobecný sněm“ mohl fórem pro dialog být.
Vnitrocírkevní dialog je pro církev u nás jednou z nejpotřebnějších
věcí.
Vnější dialog
Velkou překážkou pro vnější dialog je neznalost situace ve které se
jako církev nacházíme. To má za následek, že jsme schopni o své víře
podávat svědectví jen z nám vlastních pozic. Věřící v Čechách o své
víře nepřemýšlí a nediskutuje, ale on ji žije. Jeho život je, jak se
domnívá, dostatečným svědectvím víry a diví se, že okolní ateistický
svět toto svědectví nepřijímá. Myslíme si, že věřit je snadné a že
stačí jen učinit rozhodný krok. Je pravda, že bojovný ateismus, který
používá proti církvi nepravd a polopravd i lží, nevymizel, ale také
platí, že na straně věřících se ukazuje stejně bojovná obrana, slabá
intelektuálně po stránce vzdělání a nelaskavá pro porozumění dnešnímu
člověku. Ateistický svět nechápeme.
Další překážkou je malá intelektuální výbava. Dlouhým odloučením od
světové církve a jejího intelektuálního vývoje trpíme strachem ze
všeho nového, co k nám přichází. Raději se držíme starých a jak si
myslíme osvědčených jistot, než bychom se pustili na tenký led
aggiornamenta. Jako ateismus nabízí jednoduchá řešení pro současné
problémy společnosti, podobně jednoduchá řešení nabízíme i my.
Veřejný prostor
Všechna místa, kde se lidé setkávají na veřejnosti, jsou veřejným
prostorem. Silnice, náměstí, obchody, supermarkety, divadla, kina,
trhy, poutě, hospody, restaurace, kavárny, hotely, kostely a všechny
veřejné prostory, budovy a místnosti, které slouží veřejnosti, jsou
veřejným prostorem.
Stav silnic a náměstí a veřejných budov i postkomunistický (tj.
žalostný) stav kostelů vypovídá o tom, že veřejný prostor byl
komunistickým režimem zcela záměrně zničen. Ani současný stát a obce
nepečují o veřejný prostor dostatečně, takže až dosud vše, co je ve
státní správě, stav silnic, úklid náměstí a ulic, je hrubě
zanedbáváno; obecní majetek je spravován poněkud lépe. Co je v
soukromém vlastnictví, je v pořádku, co je veřejné, nezajímá ani
starostu, ani faráře, ani učitele, ani poslance, ani jiné veřejné
činitele. Pokud je tomu někde jinak, platí, že „výjimka potvrzuje
pravidlo“.
Jak jinak na nás působí pěkné upravené náměstí s opraveným kostelem
než špína, nepořádek a zpustošený kostel vně i uvnitř.
Komunismus veřejný prostor nejen zničil, ale tam, kde se mu to zcela
nepodařilo, vyprázdnil. Prázdnota vzbuzuje strach. Příklad: po setmění
jsou všechna veřejná prostranství prázdná a procházet se po městě lze
jen na vlastní nebezpečí. Výjimkou jsou pouze veřejná prostranství
velkých měst, která jsou ovšem zaplněna cizinci – turisty.
Podobně lze vysvětlit i agresivní chování řidičů (i západních) na
našich silnicích. Zničený a prázdný veřejný prostor je nebezpečný a
pud sebezáchovy velí takový prostor rychlou jízdou co nejdříve
opustit. Odpor k veřejným průvodům a k jiným akcím na veřejnosti v
současné době vyplývá ze strachu z prázdnoty veřejného prostoru. Pro
setkání u vánočního stromu, průvody sportovců, majáles studentů atd.
je těžké získat nejen aktéry, ale i diváky. Pokud se vůbec takové akce
konají, proběhnou za pramalého zájmu ostatních spoluobčanů.
Komunistický režim veřejný prostor nejen vyprázdnil a zničil, ale i
uměle zaplňoval: organizoval májové a jiné průvody, brigády na úklid
ulic, parků a náměstí (jarní úklid), ale jakákoli jiná než
organizovaná iniciativa byla podezřelá a nežádoucí.
Církev pro svou činnost veřejný prostor potřebuje. Odpor k průvodům na
veřejnosti není dán jen tím, že nám příliš připomíná nařízené
komunistické průvody, a že tímto způsobem vyznávat víru nemůžeme, ale
jsme v prázdném a zničeném prostoru sami, a proto se v něm necítíme
dobře. Máme snahu buď do něj vůbec nevstoupit, nebo ho co nejrychleji
opustit (viz chování řidičů na silnicích).
Společenský život
Ateistický režim navzdory hlásanému kolektivismu usiloval především o
atomizaci společnosti: nestarat se o záležitosti společnosti (to
přenechat osvíceným diktátorům), ale starat se jen o sebe, o svou
rodinu, o své zaměstnání, o svou chatu či chalupu. Atomizace
společnosti započatá komunistický režimem dále pokračuje tentokrát i
jako oficiální ideologie: každý si musí pomoci sám a nemůže od nikoho
nic žádat. Sociálně tržní hospodářství založené na solidaritě je
oficiálně odmítáno. Myšlenka solidarity je podezřelá; problém
zřizování spolků a nadací – tzv. zákon o neziskových organizacích –
stále ještě není uveden ani do teorie, ani do praxe.
Společenský život v obcích prakticky neexistuje. Kromě všedních
setkání „u piva“ se lidé prakticky na veřejnosti nescházejí. Výročí
narození, sňatku apod. slaví jen v úzkém rodinném kruhu, loučení se
zemřelým se koná „bez obřadu“, předvolební schůze, schůze obecních
zastupitelstev apod. jsou velmi málo navštěvovány nebo ignorovány.
Kromě sporadických plesů pořádaných několika málo spolky či
organizacemi, a sjezdy rodáků, pořádané obcemi, se taková setkání
neorganizují programově pro výrazný nezájem občanů. Od společenského
života obce, pokud vůbec existuje, se církevní obec i jednotliví
věřící zpravidla distancují. Obávají se, jak již výše řečeno, ztráty
duchovního bohatství, které v době totality církev nashromáždila. To
vede k rezignaci na společnou práci pro cokoliv.
Škola má napomáhat tomu, aby se veřejný prostor stal pro děti
zajímavým. Vedení škol se nezajímá, zda v okolí školy je prostředí
pěkné, upravené, čisté, poněvadž i sami učitelé ve svém bydlišti
veřejnému prostoru nevěnují žádnou pozornost. Škola nemá v obci žádné
významné postavení, a pokud se o něčem v souvislosti se školou hovoří,
tak pouze to, že škola nemá tolik peněz, kolik by potřebovala a kolik
by jí měl stát či obec dát.
Škola neslaví veřejně svá výročí, nevydávají časopisy nebo jen pro
svou potřebu, nepořádají veřejné akademie, besídky nebo výstavky prací
svých žáků. Pokud se tak děje, je tomu věnována velmi malá publicita.
Koncerty, divadla, výstavy a jiné kulturní podniky, pokud se konají,
vzbudí jen malý zájem a obyčejně o nich ani farář místa, ani
jednotliví věřící nevědí a nezajímají se o ně.
Katolická církev byla šiřitelkou vzdělanosti a kultury, ale může v tom
pokračovat pouze tam, kde je o tvorbu (nikoliv pouze konzumaci)
kulturních hodnot zájem. Církev s výjimkou velkých měst nemá
varhaníky, zpěváky, dirigenty, pěvecké soubory, divadelníky –
ochotníky, pracovníky charity nejen proto, že „nejsou lidi“, ale i
proto, že angažovat se pro nějakou práci, která je jen trochu
nadosobní, vyžaduje vstoupit do prázdného prostoru. Proto i katolíci
se uzavírají jen do svých vlastních společenství, mezi „své“, se
kterými si rozumí, a usedají své televizi, aby byli – pokud možno –
mimo jakékoliv veřejné dění. U věřících i u kněží je výrazná nechuť
kvůli falešnému předsudku, že si farář nebo člen farnosti na sobě
příliš zakládá a předvádí se. (Toto se týká i biskupů! Ani oni
nechtějí být středem pozornosti při svých životních či kněžských
výročích, ovšem ke škodě věci. Oslava výročí kněžského svěcení je
dobrou příležitostí promluvit o kněžství z osobního pohledu, což není
pro věřící nebo případné kandidáty kněžství nezajímavé). Cokoli dělat
společně není v církvi zvykem. Spoléháme na osvícené vůdce (biskupy,
faráře), kteří za nás všechno zařídí, vymyslí a udělají.
Spolky jako výraz společenského života víceméně živoří. Pokud vůbec
jsou, pracují bez podpory státu a obcí, a i církev je k jejich
činnosti velmi skeptická, jak bylo poznamenáno výše. Nenachází v nich
nic dobrého, nazývá je spolkařením a nahrazuje je nejrůznějšími
společenstvími modlitby, rozjímání nad Písmem sv. apod. ze strachu,
aby se nerozmělnila velká duchovní síla nastřádaná pomocí modlitby v
době totality. K rozmnožení duchovní síly slouží také všechny druhy
duchovních obnov (dny víry, duchovní obnova, exercicie) a další
aktivity. Všechny se snaží o upevnění, prohloubení a utvrzení víry.
Pokud se nějaký katolický spolek přece jen prosadí (tradiční Orel),
obyčejně živoří na okraji zájmu faráře i hierarchie, nebo se mu přímo
kladou překážky, aby vůbec mohl vzniknout. V edičních plánech
katolických nakladatelstvích nenajdeme např. návody k aktivitám
křesťanů při farních slavnostech, rady, jak pracovat v náboženských
spolcích (jak se zakládají a pracují), divadelní hry pro ochotníky s
biblickými tématy apod.
Spolek by však mohl být místem setkání s ateistickým světem, místem
vnějšího dialogu.
Pokus o stanovení úkolů
1. Má-li církev v dnešní době zaujmout nějaké místo ve
společnosti, musí o tom vést především vnitřní dialog. Pokud nebude
„všeobecný sněm katolické církve“ v tomto směru úspěšný, bude situace
na několik desítek let ztracena a očekávané obnovy se nedosáhne.
Desetiletí duchovní obnovy národa, jak se nyní ukazuje, bylo
modlitebním předpokladem obnovy.
2. Vnější dialog je možné vést jen s vědomím znalosti dnešního
ateismu. Dnešní člověk otupělý každodenními bizarními zprávami z
celého světa snadno přehlédne důležité sdělení, které mu přináší
církev. To se týká především prostých lidí bez vzdělání. Není dobré se
v evangelizaci zaměřit pouze na tenkou vrstvu intelektuálů a pořádat
pro ně přednášky, aniž by se témata zaměřila na misii, nebo považovat
uzavřená společenství za kvas, když k misijní práci nejsou členové
společenství vůbec vychováváni. Kněz často zanedbává svou farnost, aby
se mohl věnovat několika vybraným jedincům mimo svou farnost tak, jak
mu to více vyhovuje.
3. Menšina – neuchylovat se do izolace, nepostupovat metodou
výběru, usilovat o církev lidovou ne snad co do počtu, ale co do
mentality, jsou důležité prvky, jak se může církevní obec (diecéze,
farnost) naučit žít ve společnosti většiny.
4. Veřejný prostor – laici i hierarchie se musí rozhodnout, jaký
postoj k veřejnému prostoru zaujmou:
· do veřejného prostoru vůbec nevstupovat, ignorovat ho a
ponechat vše na státu či obci, až jej „něčím“ naplní a pak teprve
bojovat o obsazená místa. Nepořádat ani ty nejméně náboženské průvody
ani před kostelem, ani okolo kostela (např. průvod o Květné neděli).
Zanedbávat obchod s náboženskými předměty a ponechat ho „kýčařům“
všeho druhu.
· Pokusit se do něho opatrně vstupovat s vědomím, že vstup do
prázdného prostoru vyžaduje úsilí překonat strach z posměchu, který
vzbudí.
5. Společenský život
· Školy
Vyučování náboženství na školách naráží nejen na těžkosti
administrativního rázu, ale i na nemožnost soustředit několik dětí
pohromadě vinou roztříštěného volného času, případně i nezájmu ze
strany rodičů (děti by měly zájem, ale rodiče tomu nepřejí). Církev má
pramalou možnost mít na aktivity školy vliv.
· Spolky
Církev si uvědomila, že její povinností je vytvářet společenství, a
tak nabízí různé příležitosti k setkávání, např. v plzeňské diecézi
při Dnech víry, charismatická konference v Českých Budějovicích apod.
Kromě již shora uvedené zmínky o vytváření modlitebního pokladu jedná
se také o společenskou záležitost, neboli příležitost k setkání a
poznávání věřících navzájem.
Spolkovou činnost nahrazují v církvi „spolky“ typu fokoláre,
charismatická obnova, neokatechumenát aj., které jsou povětšinou
uzavřenou společností neschopnou navázat jiný kontakt s nevěřícími než
ten, že dotyčný se zcela přizpůsobí dané spiritualitě. Jiný „dialog“
není možný. Jiný zájem než ten, který je takovému společenství
vlastní, není dovolen, protože se jedná o společenství s výrazně
duchovním obsahem. Pro setkávání na „světské“ úrovni jsou tato
společenství nepoužitelná.
Pro spolky s účastí ostatních polověřících (správně: nepraktikujících
katolíků) či nevěřících je třeba zásadního rozhodnutí:
ANO
· překonat strach z toho, že spolkovou činností církev ztratí
duchovní kapitál
· mít naději, že spolek je také jedna z možností, jak kulturně
pozvednout obec (nebo jen sousedy)
· spolky zakládat a vyvíjet v nich angažovanou činnost (nikoliv
jen pasivně se účastnit a čekat, až s nápadem přijde někdo druhý)
Protože v tomto oboru nemáme žádné zkušenosti, musíme se naučit, jak
spolky zakládat, jak je řídit a jakou jim dát náplň.
NE
· nacházet nové, i když nevyzkoušené způsoby kontaktu s povrchně
věřícími nebo nevěřícími.
Pro svou činnost církev veřejný prostor potřebuje, pohybuje se v něm a
byla z něho komunistickým režimem násilně vytlačena. Jen těžko se do
něho vrací, protože musí vstoupit do nelehké situace. Starší generace
(60letí a starší) rádi vzpomínají na bohatý spolkový a veřejný život
vůbec (Orel, SKM, Mariánské družiny, Živý růženec, církevní průvody
atd.) Generace mladší šedesáti let má k veřejnému prostoru neujasněný
postoj: od naprostého odmítání přes touhu po spolkovém životě až k
velké angažovanosti. Mladší generace (30-50 let) „nemají čas“.
Veřejný prostor je v době po koncilu ve světě a komunismu u nás
především prostorem laiků.
Závěr
Vnášet evangelium do dnešní společnosti je možné za předpokladu, že
církev (laici i hierarchie) budou ochotni učit se žít v demokracii,
učit se žít jako menšina, učit se vést dialog, učit se unést prázdný
prostor.
Zaslat reakci na tento text.
|