P. Mgr. Ondřej Pávek
Vážení přítomní,
Převážná většina témat, kterými se Instrumentum laboris či podobné dokumenty a v neposlední řadě i četné příspěvky těch, kdo hovořili přede mnou, zabývají, jsou věci systémové povahy: o jaké rozbory, analýzy či statistiky se opírat, jaké metody používat, jaké koncepce, programy či strategie na jejich základě vyvinout, jaká organizační opatření typu nových funkcí či komisí k jejich uskutečnění anebo na jejich základě zavést nebo ustanovit, jaké povahy mají být dokumenty o tom všem potom vydané, jakou mají mít strukturu, jak o nich komunikovat uvnitř církve i mimo její viditelné hranice vůči světu či občanské společnosti, jak by měl kdo v církvi žít a co by měl dělat, apod.
Musíme si ale, podle mého názoru, být stále dobře vědomi toho, že se jedná sice o důležité ale pořád jenom o pouhé prostředky, které mají vést k cíli, kterým je duchovní život, život v následování Ježíše Krista, vnitřní vztah člověka k Bohu a v posledku jeho spása. Samozřejmě, že tuto skutečnost nikdo přímo nepopírá. Problém ale vidím v tom, že přítomnost tohoto jádra a znalost jeho obsahu se v Instrumento laboris a podobných dokumentech jakoby impliciter předpokládá. Ale je skutečně tak jisté, že si pod těmito pojmy představují všichni totéž a hlavně že je jejich představa správná? Velmi bych se přimlouval, aby těmto tématům byla věnována výslovná pozornost.
Nejsem si zcela jistý, a proto jsem také se svým příspěvkem váhal, zda je vůbec vhodné toto téma načínat právě zde. Ale pokud se v Instrumento laboris říká, že „sněmem otevíráme novou kapitolu dějin spásy našeho národa“, myslím, že není od věci na to alespoň upozornit. |