|
|
I staří, nemocní a zdravotně postižení...
I staří, nemocní a zdravotně postižení jsou naši bližní
S odvoláním na Ježíšovo poselství, zapsané na mnoha místech v
evangeliích a tlumočené i v čl. 24 Pastorální konstituce o církvi v
dnešním světě, bych chtěl zmínit vlastnost, kterou by měl být
proniknut každý pokřtěný, tj. i my všichni, a kterou Ježíš označil
jako měřítko pravdivosti lásky k Bohu. Chci hovořit o lásce k bližnímu
a zejména o lásce k těm, kteří si sami nemohou pomoci, tj. o lásce a
službě starým, nemocným a zdravotně postiženým ve státních sociálních
zařízeních. Ze slov Ježíšových, obsažených ve známém podobenství o
milosrdném Samařanu /Lk 10,25-36/, ale i v dramatickém líčení ukončení
dějin tohoto světa, je zřejmé, že nebudeme souzení ani podle
příslušnosti k náboženské společnosti, ani podle úřadu, ale pouze
podle skutků. Lze říci, že ani podle počtu modliteb, účastí na mši sv.
a počtu svatých přijímání, pokud tyto nevedou k ochotné službě druhým.
Služba druhým rozhodně nepatří v současné době k charakteristickým
vlastnostem naší společnosti. Patří alespoň k charakteristickým
vlastnostem nás katolických křesťanů?
Kolem Penziónů a Domovů důchodců chodí plno křesťanů a vidí staré muže
a ženy vyhlížející z oken nebo posedávající na lavičkách. Kolika z
nich se tento obraz dotkne, kolik z nich napadne, že mnozí z těchto
starých lidí nikoho nemají a jsou osamělí? Kolik z nich napadne, že
někteří z těchto našich bratří a sester byli zvyklí chodit na mši
svatou a nyní nemají žádné možnosti. A pokud to některé napadne, kolik
pro změnu této bolestné skutečnosti něco udělá?
Po cestě kolem hrabyňského areálu chodí poutníci mladého a středního
věku k poutnímu kostelu Panny Marie. Ve svém spěchu do poutního
chrámu, ale ve svém životním spěchu vůbec, pominou tyto pro ně podivné
ženy a muže na vozíčku a převážnou většinu z nich ani nenapadne, že ze
600 obyvatel na vozíčku by mnozí rovněž rádi pozdravili hrabyňskou
Pannu Marii v jejím poutním chrámě a ti ostatní by rádi uvítali
přátelství nás zdravých. Vždyť 40-65 z nich chodí na mši svatou a rádi
by mezi sebou měli trvale eucharistického Ježíše, rádi by si i mimo
mši sv. popovídali s knězem oni i ti ostatní jejich bratři, ale právě
pro splnění této jejich tužby je jen velmi málo pochopení. Jsem pevně
přesvědčen, že investice časová i finanční by v době, kdy má naše
církev tolik problémů, málo kněžských a řeholních povoláni, málo lidi
ochotných a připravených ke službě apod., by se velmi brzy vrátila,
když by se tito naší bratři a tyto naše sestry naučili žít a trpět s
Ježíšem a modlitbou a obětí by podporovali pastorační činnost. Měli by
zároveň radost, že jsou ještě stále potřební a užiteční.
Možná, že si někdo z přítomných řekne, že hovořit o lokálních
problémech na přípravném zasedání Plenárního sněmu, který má řešit
velkolepé projekty, je nemístné. Jde o absenci charakteristické
vlastnosti nás, kteří tvoříme českou církev. Při vší úctě k bohatému
programu Plenárního sněmu stále platí ono známé Pavlovo "Kdybych lásky
neměl, nic by mně to neprospělo...".
V souvislosti s výše uvedenými skutečnostmi mě napadají otázky, které
by pro jednání Plenárního sněmu mohly být zajímavé.
- Neměl by právě tento jev, tj. absence připravenosti a ochoty ke
službě nejpotřebnějším, být předmětem jednání Plenárního sněmu, aby
byly zjištěny jeho příčiny a naznačena cesta ke změně?
- Zvěstujeme Kristovo evangelium i s jeho náročností pravdivě?
Nezamlčujeme zejména před mladými lidmi jeho náročnost ze strachu, aby
nám neodešli? Vždyť právě z ochoty dávat a ne pouze brát prýští pravá
radost, která tak zdobí každého a zejména mladého člověka.
- Není právě nedostatečná příprava a ochota nás všech sloužit, zejména
těm nejpotřebnějším, jednou z vážných příčin nepříliš uspokojivého
pohledu na církev a věřící i u poctivých bratří a sester jiných
křesťanských církví a nevěřících?
- Není právě nedostatečné vnímání potřeb našich bližních jednou z
příčin nedostatečného vnímání sociálních problémů v naší vlasti
vůbec?
- Neměla by absence této charakteristické vlastnosti být předmětem
každodenní pastorace? Jsem si plně vědom, že tato činnost je
záležitostí zejména nás, laiků. Právě proto by měli být na ni v
pastoraci připravováni. Není to i u nás trochu problém pastorační
teologie, podobně jako v sousední německé církvi, jak o tom píše v TT
5/96 Markus Lehner?
- Není výchova pravdivého svědomí jedním z nejzávažnějších úkolů
dneška ve všech oblastech našeho života? Poznáme dnes podle chování
křesťanského trhovce nebo podnikatele? Máme odvahu říci pravdu i tomu,
kdo nám dělá občas sponzora?
Miroslav Machálek
Zaslat reakci na tento text.
|