|
|
Česká katolická církev a stát, hospodářská politika
A. Filosoficko – teologická reflexe problému
Lidské dílo musí stát na základech Božího plánu stvoření a spásy,
jinak stojí na písku a jeho pád bude veliký. Písmo svaté, koncilní
dokumenty, okružní listy Svatého otce a také spisy teologů poskytují
bohaté prameny zcela praktických předpokladů pro řešení současných
problémů naší politiky a hospodářství ve světle víry.
1. Přikázání lásky
Pro křesťana je prvním přikázáním milovat Boha.
Budeš milovat Hospodina, svého Boha, celým svým srdcem a celou svou
duší a celou svou silou. A tato slova, která ti dnes přikazuji, budeš
mít ve svém srdci. (Dt 6, 5 – 6)
Přikázání milovat Boha a bližního má v Kristu stejnou váhu. Odpověď na
otázku, kdo je bližní, zná samaritánská láska. Odpovědnost za slabé
nezbavuje také odpovědnosti za lupiče, za účinnou obranu proti nim.
První a nejdůležitější přikázání jsou k činné lásce, ne zákazy jako
první. Zákazy jsou nutné jen proto, že se neplní přikázání lásky.
On mu řekl: „Miluj Hospodina, Boha svého, z celého srdce, celou svou
duší, celou svou silou a celou myslí a miluj svého bližního jako sám
sebe“. Ježíš mu řekl: „Správně jsi odpověděl. To čiň a budeš živ“.
Zákoník se chtěl ospravedlnit, a proto Ježíšovi řekl: „A kdo jsou moji
bližní?“ Ježíš mu odpověděl: „Jeden člověk šel z Jeruzaléma do Jericha
a padl do rukou lupičů: ti jej obrali, zbili a nechali tam ležet
polomrtvého. Náhodou šel tou cestou jeden kněz, ale když ho uviděl,
vyhnul se mu. A stejně se mu vyhnul i levita, když přišel k tomu místu
a uviděl ho. Ale když jeden Samařan na své cestě přišel k tomu místu a
uviděl ho, byl pohnut soucitem: přistoupil k němu, ošetřil jeho rány
olejem a vínem a obvázal mu je, posadil jej na svého mezka, zavezl do
hostince a tam se o něj staral. Druhého dne dal hostinskému dva denáry
a řekl: „Postarej se o něj, a bude-li tě to stát víc, já ti to
zaplatím, až se budu vracet.“ Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním
tomu, který upadl mezi lupiče?“ Zákoník odpověděl: „Ten, který mu
prokázal milosrdenství.“ Ježíš mu řekl: „Jdi a jednej také tak.“ (Lk
10, 27 – 37)
Plnění přikázání lásky ve světě nelásky je obtížné a vyžaduje také
kooperaci s nevěřícími. Kdo není proti nám, je s námi v této práci.
Kdo není proti nám, je pro nás. Kdokoli vám podá číši vody, protože
jste Kristovi, amen, pravím vám, nepřijde o svou odměnu. (Mk 9, 40 –
41)
2. Vztah k vládní moci
Velmi obtížné je pro plnění zákona lásky najít správný vztah k vládní
moci.
Každý ať se podřizuje vládní moci, neboť není moci, leč od Boha. Ty,
které jsou, jsou zřízeny od Boha, takže ten, kdo se staví proti
vládnoucí moci, vzpírá se Božímu řádu. Kdo se takto vzpírá, přivolává
na sebe soud. Vládcové nejsou přece hrozbou tomu, kdo jedná dobře,
nýbrž tomu, kdo jedná zle. Chceš, aby ses nemusel bát vládní moci?
Jednej dobře, a dostane se ti od ní pochvaly. Vždyť je služebníkem
Božím k tvému dobru. Jednáš-li však špatně, máš se proč bát, neboť
nenese meč nadarmo: je Božím služebníkem, vykonavatelem trestu nad
tím, kdo činí zlo. Proto je nutno podřizovat se, a to nejen z bázně
před trestem, nýbrž i pro svědomí. Proto také platíte daň. Vládcové
jsou v Boží službě, když se drží svých úkolů. Dávejte každému, co jste
povinni: daň, komu daň; clo, komu clo; úctu, komu úctu; čest, komu
čest. (Řím 13, 1-7)
Hospodinova moc je ovšem absolutní, státní proto vždycky jen odvozená.
Neboť je psáno: „Jakože jsem živ, praví Hospodin, skloní se přede mnou
každé koleno a každý jazyk vyzná, že jsem Bůh“ Každý z nás tedy sám za
sebe vydá počet Bohu. Nesuďme už tedy jeden druhého, ale raději
posuďte jak jednat, abyste nekladli bratru do cesty kámen úrazu a
nepůsobili pohoršení. (Řím 14, 11-13)
3. Kristův kříž středem všeho
Od počátku stvoření je středem všeho Kristův kříž. Předpověď vítězství
Kristova kříže je předpovědí vítězství všech, kdo jej ochotně nesou.
Hle, můj služebník bude mít úspěch, zvedne se, povznese a vysoko se
vyvýší. Jak mnozí strnuli úděsem nad tebou! Jeho vzezření bylo tak
znetvořené, že nebyl podoben člověku, jeho vzhled takový, že nebyl
podoben lidem. Avšak on pokropí mnohé pronárody krví, před ním si
králové zakryjí ústa, protože spatří, co jim nebylo vyprávěno,
porozumějí tomu, o čem neslyšeli. (Iz 52, 13 – 15)
Kristus je soudcem všech národů, při Jeho druhém příchodu, v den
posledního soudu.
Až přijde Syn člověka ve své slávě a všichni andělé s ním, posadí se
na trůnu své slávy: a budou před něho shromážděny všechny národy. I
oddělí jedny od druhých jako pastýř odděluje ovce od kozlů. (Mt 25,
31-32)
Kristus sám stanoví podstatu vlády jako službu. Kdo je největší, ať
slouží všem.
Ježíš usedl, zavolal svých Dvanáct a řekl jim: „Kdo chce být první,
buď ze všech poslední a služebníkem všech.“ (Mk 9, 35)
Naše slabost mnoho nezmůže. Jen víra v Ježíše umožňuje skutky v Jeho
jménu.
Amen, amen, pravím vám: Kdo věří ve mne, i on bude činit skutky, které
já činím, a ještě věší, neboť já jdu k Otci. A začkoli budete prosit
ve jménu mém, učiním to, aby byl Otec oslaven v Synu. Budete-li mne o
něco prosit ve jménu mém, já to učiním. (Jan 14, 12-14)
4. Člověk cílem hospodářsko – společenského života
Jednoznačný rámec hospodářsko – společenského života a postavení
křesťanů v dnešní společnosti poskytují konstituce II. vatikánského
koncilu, zvláště pastorální konstituce o Církvi v dnešním světě
Gaudium et spes.
Člověk je středem pozornosti koncilu, má být cílem, ne prostředkem
hospodářské politiky.
I v životě hospodářsko – společenském je třeba mít v úcta a rozvíjet
důstojnost lidské osoby a její celé povolání, a rovněž dobro celé
společnosti. Člověk je přece původce, střed a cíl veškerého
hospodářsko – společenského života. (GS 3, 63)
Nebezpečí uzurpace moci jedněmi ke škodě jiných je v hospodářství a
politice stále akutní. Takový stav pak vede k obrovským škodám
morálním, ale také hmotným. Extrémy volné kapitalistické soutěže a
extrémy komunistické plánovací diktatury jsou krutou zkušeností
lidstva, zaplacenou miliony mrtvých v obou světových válkách a
obrovským utrpením lidí v nacistických a komunistických táborech.
Hospodářský rozvoj musí zůstat pod kontrolou člověka a nelze ho
přenechat rozhodování několika málo lidí nebo skupin s nadměrnou
hospodářskou mocí, ani politického společenství nebo některých mocných
národů...
Růst ekonomiky nemůže být ponechán jen jakési mechanické hře sil v
hospodářské činnosti jednotlivců, ani jen veřejné moci. Proto se musí
označit za mylné jak nauky, které se pod rouškou klamné svobody staví
proti nutným reformám, tak učení, které podřizuje základní práva
jednotlivých osob a skupin kolektivní organizaci výroby. (GS 3, 65)
Tento úkol je především věcí spravedlnosti, v sekularizovaném světě
specifickou službou laiků v jakémkoli postavení, povolání. Politická
práce má mezi lidmi velmi špatnou pověst, také právě mezi katolíky. Je
to nejen obtížností, ale hlavně nutností uzavírat kompromisy v morálně
velmi obtížných situacích. Kdo jiný než katolík má úspěšně řešit
morálně obtížné věci ve prospěch svých bližních? Vyjádřením potřeby
větší práce katolíků v politice je podstatnou částí posynodního
apoštolského listu Jana Pavla II.
Láska, která slouží člověku a miluje ho, nemůže být oddělena od
spravedlnosti: jedna i druhá vyžadují svým způsobem plné a účinné
uznání práv osoby, pro níž je společnost se všemi svými strukturami a
institucemi určena.
Mají-li laici křesťansky inspirovat časný řád v uvedeném smyslu služby
člověku a společnosti, nemohou se vyhýbat účasti na „politice“, tj. na
mnohostranných rozličných iniciativách na rovině hospodářské,
sociální, zákonodárné, správní a kulturní, které slouží organické a
systematické podpoře obecného blaha. Jak synodní otcové opakovaně
konstatovali, mají všichni i každý jednotlivec právo a povinnost
účastnit se politiky, i když co do formy, stupně, funkcí a
odpovědnosti různým, navzájem se doplňujícím způsobem. Obvinění z
přílišných ambicí, z kultu moci, ze sobectví a úplatkářství, která se
nezřídka vznášejí proti vládním činitelům, poslancům parlamentů,
vládnoucím třídám a politickým stranám, jakož i rozšířené mínění, že
politika je nutně oblastí morálního ohrožení, to vše nijak neopravňuje
skepsi nebo nechuť křesťanů k veřejným záležitostem. (ChL 42)
Skepse občanů k politice, také skepse křesťanů reálně existuje.
Výrazně snižuje účinnost křesťanského poselství světu. Vklad ducha
služby, který je křesťanům vlastní, dosud není nijak výrazný právě v
politice.
Při výkonu veřejné moci je rozhodující duch služby. Pouze on dokáže –
vedle nezbytné kompetence a schopnosti – učinit aktivitu politiků
„čistou“ a „průhlednou“, jak si to přeje lid. Předpokladem toho je
jednoznačný boj a rozhodné přemáhání určitých pokušení jako je:
nečestnost a lež, plýtvání veřejnými prostředky ve prospěch pouze
některých nebo k získání přívrženců, používání dvojakých a
nedovolených prostředků k uchopení moci či k jejímu udržení a
rozmnožení za každou cenu. (ChL 42)
Církev stanoví pro všechny katolíky zcela jednoznačnou povinnost v
této věci v duchu evangelia, která není ničím jiným než svědectvím
Kristu.
Křesťané mají zvláště povinnost, aby každý podle svého postavení
ovlivňoval a zdokonaloval pozemský řád duchem evangelia a tím zvláště
v péči o tyto věci a v plnění svých úkolů ve světě vydával svědectví
Kristu. (CIC, Kán. 225, § 2)
Pojetí společnosti má pro zřetelné vydávání křesťanského svědectví
základní, rámcový význam. Omezenost sociologických definic velmi dobře
popsal český katolický teolog Dominik Pecka ve svém díle Člověk,
filozofická antropologie (díl II, kap. 10, odst. 3)
Společnost není účelem sama sobě: je jen prostředkem k dosažení
určitého společného cíle. To platí i o společnosti občanské. Jejím
účelem je obecné dobro časné. Obecným dobrem se nerozumí dobro
některých jedinců a dokonce ne vládnoucí vrstvy, nýbrž dobro co
největšího počtu lidí. ... Cílem společnosti je uskutečňovat a
usnadňovat mravní vzestup jedinců ... Plně se uskutečňuje smysl a účel
společnosti, umožňuje-li a usnadňuje-li člověku i účast na nejvyšším
dobru v životě věčném ... A v tom smyslu konečný účel společnosti je
sláva Boží v individuální spáse lidí naplňující příkaz Kristův: „Buďte
dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.“
5. Lidská práce
Lidská práce má ve společnosti, v hospodářské činnosti pro katolickou
Církev s ohledem na člověka mimořádné postavení. Její charakter podílu
na vykoupení Božím Synem je pro společnost mimořádný a vyžaduje proto
mimořádnou pozornost všem jejím problémům.
KKC IV/2427: Lidská práce pochází přímo od osob stvořených k Božímu
obrazu a povolaných k tomu, aby pokračovaly společně a pro druhé v
díle stvoření tím, že si podrobí zemi. Práce je tedy povinnost: „Kdo
nechce pracovat, ať nejí“ (2 Sol 3, 10). Práce oslavuje dary
Stvořitele a přijaté vlohy. Může být také výkupná. Tím, že člověk
snáší tíživou námahu práce ve spojení s Ježíšem, nazaretským
řemeslníkem a ukřižovaným na Kalvárii, v jistém smyslu spolupracuje s
Božím Synem na díle vykoupení, projevuje se jako Kristův učedník tím,
že nese každodenní kříž v činnosti, k jejímuž vykonávání je povolán.
Práce může být prostředkem k posvěcení a k pronikání pozemských
skutečností Kristovým duchem.
Formy práce jsou dnes zcela různorodé, např. podnikání je práce značně
náročnější než zaměstnanecký vztah, dále lze uvést podstatné zmenšení
rozdílů a hranic mezi tzv. duševní a fyzickou prací. Posun váhy práce
v sektorech lidského konání je také veliký. S globální
makroekonomickou tolerancí se dělí sektory na zemědělství, průmysl a
služby. Výrazný posun vysoce rozvinutých společností lze pozorovat v
absolutním zmenšení počtu pracovníků v zemědělství a průmyslu ve
prospěch služeb díky řádovému růstu produktivity práce v zemědělství a
v průmyslu. Všechny hospodářsko-společenské změny mají mnoho poruch a
značnou nerovnováhu. Většinou ji lze přisoudit nesprávnému
materialistickému determinismu reformátorů. Zákonitosti ekonomie jsou
ovšem podmíněny svobodou člověka, proto nejsou jednoznačně
deterministické.
Dominik Pecka: Hospodářská činnost je činnost lidská a má základ v
potřebách duševně-tělesné přirozenosti člověka a v ní své
ospravedlnění. Je tedy nejen mravně dovolena, nýbrž i mravně nutna a
přikázána – ale není účelem sama sobě, nýbrž je začleněna do soustavy
lidských účelů.
6. Postavení vědy
Podobnost vztahu hospodářství a politiky k vztahu vědy a náboženství
plyne ze stále většího podílu vědy na hospodářství a politice.
Problémy těchto vztahů jsou staré, hluboké a trvají. Pravda nemůže být
proti pravdě, jak řekl Jan Pavel II. při jiné příležitosti, pak řešení
je spíše v interpretaci než ve skutečnostech rozdílných názorů.
Významné filosofické závěry i otázky předložil jezuita, antropolog a
filosof Pierre Teilhard de Chardin – Vesmír a lidstvo IV. Pokračování
života, kap. 1, 2 Duch země, B/ Věda
I když se věda dostane hodně daleko v poznání bytostného plamene
života, i když se jí podaří přetvářet a zdokonalovat lidského jedince,
nakonec se vždycky ocitne před tímtéž problémem: jak dát všem těmto
lidem a každému člověku jeho konečnou hodnotu, jak je zařadit do
jednoty organizovaného celku?
B. Vlastní reflexe vztahu Církve k hospodářství a politice v
ČR
1. Přikázání lásky
Stav Církve, vnitřní stav jejích členů v ČR je charakteristický
utvrzením ve víře, zvláště u věřících v Čechách. Důvody velmi přesně
popsal děkan ve Stříbře v dokumentu pro přípravný výbor sněmu.
P. Jiří Hájek – Několik poznámek k evangelizaci u nás
Společná i individuální modlitba nám dávala sílu žít z víry a přežít
nenávist a všechny nástrahy a těžkosti, kterými jsme byli zahrnováni,
a také do jisté míry nahrazovala rozumovou podporu víry ... Církev u
nás je navzdory malému počtu praktikujících katolíků duchovně velmi
silná, přestože podle vatik. rozhlasu je Česká republika třetím
ateistickým státem v Evropě po Albánii a Estonsku.
Odpověď na schopnost užívat v hospodářství a politice první a druhé
přikázání v podmínkách ČR zní jednoznačně ano – nejsme vyprahlí
lhostejní sobci. Kooperace s nevěřícími je v oblasti hospodářství a
politiky pro katolíky u nás přesto velmi obtížná. Tento krok vyžaduje
bezpodmínečné odpuštění a nejsem přesvědčen, že jsme ho již schopni.
Nedůvěra zvláště k bývalým exponentům na všech úrovních života je
stále silná, ať už oprávněně či nikoliv.
Změna vztahu katolíků a společnosti jako celku je bez totálního
odpuštění nemyslitelná. Musíme připustit, že totální odpuštění bude
přinášet škody, možná utrpení, které bude cenou za nápravu. Nezbude
než bezelstně nastavit tvář. Získáme ty, kteří touží po pravdě.
2. Vztah k vládní moci
Překonat problém vládní moci jako cosi mimo dosah vlastní
odpovědnosti, se již trochu daří. Rozhodně ale nelze konstatovat, že
by u nás katolíci přijímali vládní moc jako Boží moc a ve svědomí ji
takto respektovali. Devalvace hodnoty autority vlády, parlamentu,
soudů, je stále obrovská. Katolíci nejsou zásadním příkladem pro
nevěřící část společnosti v uznání autority moci jako moci darované
Bohem ke službě lidem. Přesto hierarchická ústava Církve je velmi
dobrým základem pro přirozenou úctu k autoritě. Je ovšem otázka, zda
obráceně nenastává v Církvi eroze úcty k autoritě pod vlivem obecné
společenské neúcty. Proces je zřejmě oboustranný a plyne z výrazného
menšinového postavení Církve v ČR.
P. Jiří Hájek – Několik poznámek k evangelizaci u nás
Důslednou čtyřicetiletou ateizací se katolická církev stala menšinou.
Tuto skutečnost si uvědomila až po vystřízlivění ze „sametové
revoluce“. Nejen že na tuto situaci nebyla připravena, ale nikdy s ní
nepočítala a neumí v ní žít.
Velmi pravděpodobně oběma stranám prospěje vyvážená výměna principů:
pro Církev demokratické prvky ve volbě farních a ekonomických rad se
středem v autoritě kněze a biskupa, stejně jako společnosti prospěje
markantní veřejný příklad kněží a biskupů v uplatnění hierarchické
autority s láskou.
3. Kristův kříž středem všeho
Do studené vody odpuštění „bývalým“ se nám nikomu nechce. Pro toto
období je charakteristická jistá uraženost Církve, přesněji katolíků u
nás, že společnost dostatečně neoceňuje naše zásluhy z boje s
komunismem. Výrazně máme tento pocit z jednání o restitucích, kde nám
dost chybí argumenty oproštěné od nápravy křivd. Restituce jsou jen
výrazem obecného očekávání jisté odměny společnosti za minulost, ne
uznání za přítomnost a budoucnost služby. Jsem přesvědčen, že překonat
tento pocit je součástí kříže, který dnes máme nést.
Slovy uznáváme království služby, ale sloužit skutečně není pro nás
stále samozřejmou skutečností. Služba neznamená, že děláme to, co my
považujeme za užitečné, ale to, co druzí skutečně potřebují. Málo se
ptáme, co to skutečně je v hospodářské a politické práci.
4. Člověk cílem hospodářsko – společenského života
Změny, které přinesly hospodářské reformy, vedou nezbytně k
dehumanizaci vztahů mezi lidmi. Náprava politicky deformované ekonomie
v reálném čase jedné generace deformuje rozměr společenských vztahů
výrazně na techniku získávání výhod, statků. Vzájemnost společenského
života je odvržena, také jako reakce na politicky vnucený
kolektivismus. Solidarita a její vyjádření subsidiaritou rozhodování
je výrazně omezena. Centralismus lze dokumentovat neexistencí
spolkového života, neziskových organizací, samosprávných územních
celků. To není jen důsledek činnosti politických stran, ale jejich
reflexe názorů vlastních občanů. I tam, kde jsou všechny podmínky pro
veřejný život, není patrná veřejná aktivita, obtížně se probouzí.
Veřejný prostor je důležitý prvek obnovy.
P. Jiří Hájek – Několik poznámek k evangelizaci u nás
Pro svou činnost Církev veřejný prostor potřebuje, pohybuje se v něm a
byla z něho komunistickým režimem násilím vytlačena. Jen těžko se do
něho vrací, protože musí vstoupit do nelehké situace – veřejný prostor
je v době po koncilu ve světě a po komunismu u nás především prostorem
laiků.
Prázdnota veřejného prostoru je adekvátní také při posouzení účasti
katolíků na politickém životě. Podíl katolíků dosud není zdaleka
adekvátní potřebě a povinnosti vnášet evangelní chování do věcí
veřejných, které mají velký dosah na společnost. Mnoho se ztratilo
roztříštěním sil, vlastními osobními spory, kde realizovat
křesťansko-demokratické principy v politice. Současný výsledek
rozložení sil do více stran má spíše pozitivní efekt nekonfesního
pohledu na postavení křesťanů v politice, což vede k částečnému
odstranění nedůvěry z klerikalismu. Stále však nejsou katolíci v
politice těmi, kdo přinášejí svědectví evangelia ve službě všem. Velmi
jsem přesvědčen s Jánem Čarnogurským, že křesťanský politik je tak
dobrým politikem, jak dobrým je křesťanem. Také to lze obrátit tak, že
velmi dobří křesťané dělají dosud něco jiného než politiku. Citované
dokumenty vždy a pro každou dobu stanovují povinnost pro katolíky se v
politice naplno angažovat. Cítění této povinnosti je u nás dosud velmi
slabé. Pravděpodobně ho lze oživit rozvojem spolkové činnosti a na
komunální úrovni v obcích. Definovat podrobné věci k práci v politice
netřeba – je nutné v ní vydávat svědectví Kristu, jak je uloženo
všem.
5. Lidská práce
Klíčovou roli v hospodářském životě hraje práce. Její odsun na druhou
a třetí kolej je zdánlivý. Reformy se dostaly do fáze, kdy nutně
vzroste význam práce s růstem nezaměstnanosti, ohrožením sociálního
smíru, ale také s nutností udržet tempo hospodářského růstu.
Mnohostrannost forem práce zdánlivě zamlžuje podstatu tvorby statků a
zásadní úlohu člověka.
Pro Církev v ČR je nezbytné rychle pochopit problémy lidí práce a být
na jejich straně. Církev katolická to obecně vždy uměla, je otázka,
zda zde a teď to umí také. Všechny teologické předpoklady pro to má.
Podle mého názoru chybí v této věci priorita, důraz. Teď je ten čas.
Stavět se za věci práce je podstatné ve věci svobody člověka –
podmínky práce mohou výrazně zvýšit nesvobodu. To po střesení
komunismu může být výrazně stresující pro většinu lidí. Pootáčení
politického spektra to naznačuje. Ale i tvrdá práce vlastníků podniků
má své problémy, které bychom neměli nechat stranou – přednost práce
před životem, zvláště rodinným apod.
6. Postavení vědy
Pronikání vědy do hospodářství a politiky je zcela zásadní, aniž je na
první pohled příliš vidět. Etika vědy ve všech oblastech je v závěsu
za skutečností vědy. Zvlášť je to patrné na genetice, sahající do věcí
života, ale neméně jde o život ve vědách ekonomických a
sociologických. Vliv katolíků v této oblasti je prakticky nulový,
rozhodně nelze hovořit o vnášení evangelia. Lze to vysvětlit omezením
přístupu ke vzdělání v době komunismu, ale stav se nezlepšuje po
létech reforem a demokratických poměrů. Ztráta budoucnosti při absenci
vlivu na přítomnost je ve vědě zásadní.
Závěr
Výběr oblastí, kde Církev u nás a hospodářství a politika mají co
vzájemně činit, není zdaleka úplný, jde pouze o pokus definovat
krizové věci pro další diskusi a práci. Zcela se stavím za názor na
evangelizaci, který cituji:
P. Jiří Hájek – Několik poznámek k evangelizaci u nás
Vnášet evangelium do dnešní společnosti je možné za předpokladu, že
Církev (laici i hierarchie) budou ochotni učit se žít v demokracii,
učit se žít jako menšina, učit se vést dialog, učit se unést prázdný
prostor.
Mgr. Ing. Václav Slavíček
Zaslat reakci na tento text.
|