|
|
Problematika kněžství v naší církvi
V rámci PKPS, na kterou jsem byl pozván, předkládám písemné
vyjádření svého příspěvku. Svoje poznatky jsem heslovitě shrnul do
několika bodů:
1. Teologický postoj věřících k otázkám věrouky
2. Postoj církevní hierarchie k otázkám života věřících
3. Evangelizace v českém prostoru
4. Ekonomická situace v církvi a majetek církve
5. Uplatňování kvalifikace absolventů teologického studia
Nyní bych se rád vrátil postupně k jednotlivým bodům.
Ad 1:
Za naprosto naléhavé a prvořadé považuji vytvořivší se situaci mezi
samotnými kněžími a jejich postoje k otázkám katolické věrouky,
protože právě oni jsou ti, kteří vytvářejí vědomí a mínění věřících
laiků, ale i ostatní veřejnosti.
S úctou se skláním před těmi kněžími, kteří byli za komunistického
teroru pronásledováni, vězněni apod., jakož i před těmi, kteří
posledních čtyřicet let věnovali službě Kristu a lidem; naprosto
nezištně a obětavě, aniž si – řečeno s básníkem – pošpinili ústa a
hruď falešnou řečí.
V naší církvi jsou však i jiní kněží. Takoví, kteří, chtějíc církev
přizpůsobit současnému světu, rádi se světu podbízejí. Je mnoho forem
činností vyjadřujících tento stav: v liturgii – v homilii zvlášť – je
to nejmarkantněji vidět. Tak kupř. jeden pražský katolický kněz v
rozporu s CIC can. 925 každou mši sv. podává pod obojí způsobou, bez
ohledu na liturgické předpisy; na Moravě působí kněz, při jehož kázání
má katolický věřící laik dojem, že jde o evangelického faráře – tak
silně je už u něho porušena ona dělící čára mezi autentickým
katolicismem a protestantskou teologií; není to tak dávno co jeden
pražský katolický kněz dokonce před televizní kamerou s vehemencí jemu
vlastní negoval ustanovení (rovněž tak ustanovení 2039) KKC z roku
1992. Případů takového jednání je zajisté více.
Všechny tyto „lapsy“ některých našich kněží by mohly být zanedbatelné
– oni si to se svým svědomím zajisté sami věřící – pokud by šlo o ně
samotné. Avšak jejich postoje a názory nutně dopadají na vědomí
věřících a uvádějí je ve zmatek. Dochází k pozvolnému a nenásilnému
překrucování Bohem zjevených pravd a tradice, jež v církvi odjakživa
zaujímá tak důležité místo. Do katolické teologie – viz články v
různých periodikách nebo rozhlasové relace – prosakují myšlenky
současné liberální filosofie vládnoucího establishmentu: výsledným
efektem není upevňování víry a mravů u věřících, ale jejich
mystifikace a rozkolísání víry v učení církve, a posléze i v Boha.
V praxi to vypadá tak, že od věřících – ať kněží či laiků – nikdo
nevyžaduje kázeň a disciplínu v hlásání Božích pravd.
Cesta jak z toho ven vede – podle mého názoru – k potřebí vrátit se
mezi věřící veřejnost se systematickou a soustavnou propagací lidové
vroucí zbožnosti a mariánského kultu: tj. k modlitbě, postu a
pěstování křesťanské morálky – i za cenu, že by se naše řady měly
ještě více ztenčit.
Zkusme se na okamžik vžít do situace mladého člověka, který upřímně
hledá Boha a morální integritu, jak vnímá naši církev, tj. nás? První,
co zjišťuje, je existence vnitřního rozporu mezi námi; potom u něho
následuje rozčarování z pokrytectví: něco jiného říkáme v kostele a
venku už jsme jiní lidé. Posléze, po mnoha diskusích s kněžími a laiky
většina mladých lidí – pokud Duch sv. silně nezapůsobil na jejich duše
– a mezi námi díky Bohu i takoví jsou – znechuceni a zklamáni naši
církev opouštějí.
Ad 2:
Tento bod přímo souvisí s předcházejícím. Jde totiž o to, aby církevní
hierarchie vždy zaujala svůj nekompromisní, pevný názor a dala ho
patřičně hlasitě najevo; ať už se to týká tak palčivých otázek jakými
jsou názory kněží na liberalismus, konzervativismus nebo
fundamentalismus v církvi, nebo k otázkám podzemní církve, či
důležitým otázkám v sociální oblasti věřících i kléru apod. Zejména je
nutné – podle mého názoru – vyžadovat na svých podřízených – a těmi
jsou vlastně všichni věřící – kázeň a poslušnost k věrnosti
katolického učení a morálky. S tím souvisí i nasměrování katolických
sdělovacích prostředků a vyžadovat od nich jasnou duchovní orientaci:
já tuto explicitu postrádám.
Církevní hierarchie v naší zemi – možná po dohodě s prezidentem či
jinými rozhodujícími lidmi, nevím – nezaujala ani patřičně důrazný
postoj ke kněžím, jež byli v tzv. Pacem in terris, ani k těm, kteří
byli vedeni ve svazcích StB jako jejich agenti. Říkám-li patřičně
důrazný, tak mám na mysli takovou skutečnost, že laická veřejnost, ale
i nevěřící, mají mít v povědomí zafixováno: ano, katolická církev je
jediná, která se se svou minulostí řádně vypořádala! Toto zjištění
ovšem ve společnosti chybí.
Každý, kdo sleduje vývoj v naší zemi, zjišťuje, že nejenom ona praxe
přikrytí mokvajících komunistických zločinů sametem doznala fiasko,
ale i sliby dávané národu od naivně liberálních ekonomů se rozplynuly
v mlhu: nyní naše země stojí před velkou ekonomickou krizí – v morální
oblasti žijeme permanentně od roku 1914: kdekdo stávkuje, jsou
oblasti, kde vypukla bída, roste kriminalita organizovaných zločinců
atd. I tyto problémy by neměly být našim biskupům cizí; měli by je
reflektovat a apelovat na vládu a veřejnost k dodržování zákonnosti,
kázně a klidu. Soustředit svoje síly a možnosti – byť chabé do těch
oblastí, kde u obyvatelstva hrozí největší deziluze a tím dát u nich
vzniknout poznání, že osud chudých lidí není katolické církvi
lhostejný.
Ad 3:
Civilizace a kultura Evropy – tedy i našeho státu – v užším slova
smyslu vyrostla z křesťanství a jeho morálních hodnot. V Evropě vůbec
a v českém prostoru zvlášť lidé Boha od sebe odvrhli, nechtějí Ho
znát. Příčin tohoto jevu je mnoho a není mým úkolem je zde
vypočítávat; zhruba však je možné říci, že oba dva totalitní systémy
20. století – komunistický a nacistický – jsou příčinou diskontinuity
křesťanského evropského myšlení.
V rámci evangelizace, k níž jsme všichni katolíci povoláni, je třeba
říci, že v českém prostoru provádíme nikoliv missio, nýbrž remissio.
Mezi těmi výrazy je patrný rozdíl nejen významový, ale i věcný. Neboť
provádět evangelizaci mezi lidmi, jejichž předkové kdysi dávno vroucně
věřili – hmotné pomníky jejich víry jsou kolem nás – ale lidé této
generace Boha opustili, kde mezi lidmi převládá maximální lhostejnost
všech věkových skupin k jakýmkoliv duchovním otázkám, je úkol nadmíru
složitý. Kdyby lidé byli aspoň na Krista „nazlobení“, nebo jim nějak
ublížil a oni Ho za to teď nenávidí, tak jsem si jist, že výsledek
našeho snažení by nebyl tak chmurný. Zbavovat totiž lidi nenávisti,
nasupenosti a zjevné zloby, je, domnívám se, přece jen snazší, než v
těch, jež jsou zahnízděni v praktickém ateismu a konzumismu,
rozněcovat lásku Kristovu. V tomto ohledu je situace mezi lidmi
natolik nezdravá, že každý, kdo se cítí být osloven katolickým
náboženstvím a musí následně na to upravit svoje chování, je lidmi
kolem sebe zesměšňován a nálepkován nepěknými výrazy. Ale toto –
myslím – bylo vždycky, a utrpení má být posilou pro katechumeny.
Opačně lze ale říci, že nikdo z nás běžně žijících laiků není svatý a
netouží se jím ani stát. Všechno to chování a reakce nevěřících na
nás, na naše náboženské projevy, připomínky apod. probouzí v nás
vědomí, že jaksi jsme nepatřičně mezi nimi a hledáme spřízněnou duši:
výsledkem může být život v jakémsi ghettu. A zde musím konstatovat, že
tento způsob života se v naší společnosti celkem úspěšně rozvíjí,
přičemž duchovní, ale i jiná propast mezi lidmi žijícími v ghettu a
praktickými konzumisty je stále hlubší; mám obavy, že je už
nepřekročitelná.
V tomto bodě si dovolím malou marginální poznámku, jež bude možná pro
někoho provokativní.
V roce 1992 přijala naše republika po rozpadu federace novou ústavu.
Její součástí je Listina základních práv a svobod občana. Tento
dokument je psán duchem modernistické liberální filozofie, jejíž zrod
je datován 17. – 18. stoletím, avšak její kořeny jsou mnohem hlubší.
Tento dokument možná nachází svoje uplatnění ve Spojených státech, ale
nikoliv v konzervativní křesťanské evropské kultuře a civilizaci – zde
působí jako pěst na oko.
Pomineme-li nepřesnost čl. 2 odst. 1 Ústavy ČR, kde se říká, že
zdrojem veškeré moci ve státě je lid – jako by od Boha nepocházelo nic
– nacházíme v Listině čl. 2 odst. 1 jasnou formulaci, s kterou se stát
zříká jakékoliv závislosti na náboženství. Toto zjištění možná je pro
mnohé důkazem naší svobody a síly demokracie, ale zkusme se podívat na
věc z jiné stránky. Evropská stát deklaroval svůj nekonfesijní postoj:
jelikož eliminoval křesťanství – o to nám jde – ale i jiným o něj jde
– na periférii svých zájmů, tj. postavil toto učení na roveň
satanistů, scientologů apod. Myslím si, že tato informace z Listiny
práv a svobod, kde je mnoho jiných nepřijatelností, jež mi nepřísluší
rozebírat, je tato nejzávažnější. Stát totiž dává najevo svým občanům,
že právě praktický ateismus a konzumismus jsou pro ně ty
nejpřijatelnější alternativy v životě.
Ad 4:
Veškerý majetek – ať movitý či nemovitý, který komunisté po únoru 1948
církvím nakradli, by měl být neprodleně vrácen jeho původnímu
majiteli. O restituci jasně hovoří ustanovení 2412 KKC; velí tak
slušnost i morálka evropské společnosti. Skutečnost, že se v
nejvyšších politických kruzích této země stává svaté právo občanů a
institucí na restituci majetku předmětem nechutné licitace a chce se
„uhrát“ aspoň kompromis, je pro mne signifikantní; hodně to vypovídá o
charakteru doby. Ty část majetku, kterou nám chtějí vrátit, zdaleka
nestačí na všechny církevní aktivity. Z čeho se budou financovat
nákladné opravy historických objektů a památek vůbec?
Pro nás věřící to bude znamenat jediné: ještě hlouběji sáhnout do
svých kapes, projevit více solidarity a angažovanosti. Dokážeme to?
Dokážeme v té hmotné bídě, jež na nás všechny doléhá – a bude stále
větší – dát více prostředků na – řekněme – svůj kostel? Domnívám se,
že zpočátku z celkového počtu možná třetina tzv. věřících opustí
církev. Obdobná situace nastala i v sousedních západních zemích, když
tam zavedli samofinancování církve. Možná, že zde bude systém daňových
asignací, svoje také přinese sponzoring, ale i pravidelná sbírka v
kostele nebude zanedbatelná; ovšem i tak se domnívám, že na mnohé
církevní aktivity se nebude dostávat peněz. Jsem přesvědčený, že léta,
která jsou před námi, ukážou, zač stojí naše víra, zač stojíme my. V
jistém smyslu se na tu dobu můžeme těšit...
S trochou humorné nadsázky nabízím k zamyšlení tento názor: podobným
gestem, jaké udělal pan kardinál se Svatovítskou katedrálou, odmítnout
vládě ten ubohý drobek, spadnuvší se stolu, s prohlášením: když
legalizujete komunistické zákony a tajná ujednání a nechcete nám
vrátit všechen majetek, který nám patří, upíráte nám přirozené právo
na restituci – nechceme tedy nic! Veškerý majetek, který v současnosti
církev užívá a vlastní „vrátit lidu této země“! Včetně far, zahrad,
kostelů atd. Naše církev se může bez majetku obejít, nepotřebuje ho!
Krista nám přece vzít nemohou! Naši kněží by byli buď přímo placeni
svými věřícími, nebo by si vydělávali na chléb prací vlastních rukou:
v řemeslech, v kancelářích, v továrnách. Večer po práci by se všichni
věřící dané obce sešli u někoho doma – zatím legálně, v létě by se
mohli scházet na zahradě, společně by se modlili a sloužili mši sv.
Vrátili bychom se do katakombálních časů plných mystiky, ale i velkého
duchovního vzmachu. A nevracíme se tam pomalu?
Ad 5:
Po antikomunistickém převratu, kterého mě Pán nechal dožít, abych
vlastníma očima viděl „pád Babylóna“, otevřela KTF v Praze i dálkový
typ studia. I když jsem věděl, že tento druh studia je nutně zkrácený
oproti studiu dennímu, ale namáhavý bude stejně, ve svých
pětačtyřiceti letech jsem se s nadšením přihlásil: bytostně jsem
pociťoval touhu po kvalifikovaném zdokonalení svých vědomostí z
katolického náboženství, jež mně vždycky přitahovalo. A abych byl
upřímný, v případě úspěšného zakončení jsem netoužil po uplatnění –
dneska se říká zviditelnění: studoval jsem sám pro sebe, pro svoje
vlastní potěšení a ukojení zvědavosti. Později, jak jsem získával
širší rozhled, jsem musel svoje názory korigovat; leč viděl jsem i
obrovské těžkosti, jež čekají na naivní uchazeče po skončení studia o
kvalifikovaná místa.
Především se domnívám, že v jednotlivých diecézích naší církve chybí
jasná koncepce, co s absolventy dál: jakoby o ně nikdo nestojí a
nechce se využít jejich duševního potenciálu a možností. A teď nemám
na mysli nabízet jim placená místa – tuto fakultu jsme nestudovali pro
kariéru nebo zbohatnutí – ale nabídnout jem uplatnění v některém
kostele, v charitě či jiné podobné instituci, kam církev svým vlivem
zasahuje, a kde by třeba po své vlastní práci mohli sloužit Kristu.
Zásadně by se jednalo o nabídku církve; je už druhořadé, jestli bychom
ji akceptovali.
Zatímco řekněme absolvent studia strojní fakulty může být podnikatelem
v oboru např. kosmetiky, absolvent teologické fakulty má životní
program anticipován svým studiem; z toho – ale i jiných - důvodů je i
typ lidí zde poněkud odlišný – nebo by aspoň měl být – většinou, jak
jsem mohl poznat, studují zde lidé introvertní, citliví a vnímaví; v
naprosté většině věřící.
Nic není absolutní. Mezi svými kolegy jsem si sám prováděl jakýsi
průzkum mínění lidí a jejich pozdějšího uplatnění, a dověděl jsem se
zajímavé věci: několik lidí pracovalo na BIS a potřebovalo mít vysokou
školu, tak říkajíc „papír“; jiní – zejména ženy – pracovali ve
školství a studovali z téhož důvodu. Bylo by zajímavé zjistit, kolik z
nás, téměř sta lidí, kteří promovali v roce 1995, se v církvi
uplatnilo. Nevolám po povinných umístěnkách, ale na druhou stranu je
třeba všem uchazečům o studium na této fakultě říci – a církev v ČR by
si toho měla být vědoma – že je třeba lidí jako soli především na
evangelizaci právě tohoto prostoru a že právě k tomu účelu fakulta
lidi připravuje. To ovšem znamená se starat o ně i po skončení studia;
některé lidi do práce jaksi popostrčit nabídkou a zájmem ze strany
biskupské kurie, zejména lidi plaché a ostýchavé. Výzva, že máme být
užiteční vlastnímu faráři, neobstojí, protože dost lidí nechodí do
svého příslušného kostela, ať už z jakýchkoliv důvodů.
Do budoucna jsem přesvědčen, že absence zájmu ze strany církve o
absolventy studia přestane a najde se vhodné řešení k uplatnění
každého z nich, kdo bude mít zájem.
Zaslat reakci na tento text.
|