P. Ludolf J. Kazda OPraem
Mám připomínku k § 59. Zdá se mi, že uvedený citát z evangelia Janova (Jan 10,10) je příliš všeobecný, než aby charakterizoval diakonický a charitativní rozměr života církve. Hovoří-li se o radikální etické výzvě Ježíše Krista, pak by bylo snad vhodnější citovat z podobenství o Milosrdném Samařanovi: „Jdi a jednej také tak.“ (Lk 10,37b), anebo z události Poslední večeře – umytí noho učedníkům: „Dal jsem vám příklad, abyste i vy jednali, jako jsem jednal já.“ (Jan 13,15). Jsou i jiná místa v Písmu, která by více korespondovala sousloví „radikální etická výzva Ježíše Krista“, než je řečený citát. Dále: Poslední dvě věty uvedeného paragrafu se mi jeví, jakoby z filantropického základu vyrůstalo svědectví o Boží dobrotě a lásce. To samozřejmě je také možné, ale naše diakonie a charita má v sobě snad něco mnohem hlubšího.
Dále mám připomínku k textu § 60. V první větě bych doplnil závorku a za Maltézská pomoc bych po čárce vložil - Česká katolická charita - a mnohá zařízení řeholí a kongregací – závorku uzavřít. Zbytek textu § 60 bych vynechal a místo něho bych vložil: Dále mám připomínku k § 63. Je velmi žádoucí, aby reflektoval skutečnost, že vícezdrojové financování charitních projektů a lidská kapacita našich katolických společenství je zároveň jejich ohraničením. Jinými slovy bez peněz a skutečně věřících lidí to nepůjde. Současný stav, kdy do charitních projektů proudí ohromné sumy ze zahraničí a od státu, a kdy používáme služeb víceméně profesně zdatných lidí, někdy však úplně nevěřících, je velmi vratký. Přinejmenším pochybuji, zda projekty financované odjinud než z našeho církevních společenství a uskutečňované lidmi nemajícími žádný vztah k Ježíši Kristu, jsou skutečně vizitkou naší církve. Myslím, že by v uvedené reflexi žádané § 63 neměla chybět kromě snah o solidní legislativní a organizační řešení na celostátní úrovni také střízlivost. |