|
|
Návrat k Eucharistii „pod obojí“
Eucharistie "pod obojí způsobou", tj. přijímání jak proměněné hostie
tak i vína, je v Čechách historicky zakořeněno a lze je považovat za
návrat k prvotnímu životu církve. Staletím vývojem však toto povědomí
a potřeba byly překryty tradiční praxí "pod jednou způsobou", o jejímž
využívání k ideologickému odlišování a mocenským záměrům lze těžko
pochybovat.
Zdá se, že Písmo hovoří jednoznačně (" … vezměte a jezte ... ", a také
"...vezměte a pijte... "); v současné době, kdy ve víře nastupuje
přechod od slepé, iracionální poslušnosti k dobrovolnému, uvědomělému
konsensu, je na místě znovu prozkoumat tuto otázku a její vyřešení
využít k ekumenickým snahám i nápravě historických resentimentií.
Aby bylo možno synodu předložit nejen holý námět, ale i argumenty, s
nimiž souhlasí určitý počet věřících, navrhuje se níže uvedená velmi
jednoduchá "anketa" se čtyřmi otázkami (viz str. 2.); je určena pro
zjištění názorů a jejich odůvodnění u většího počtu věřících, a to
především těch. kteří považují eucharistii nejen za symbol, ale za
objektivní skutečnost, která ovlivňuje jejich život duchovní i
tělesný, anebo je jim i prostředkem k veřejnému vyznání víry.
V konečném výsledku je pak námět samozřejmě určen pro předloženi svodu
a Římské kurii.
K návratu k Eucharistii "pod obojí způsobou" lze ovšem zaujmout kladné
i záporné stanovisko. Při kladném stanovisku je možno ještě volit
různé technické možnosti provedení (viz. str. 2.).
Proto v anketě lze uvést k oběma stanoviskům důvody. v zájmu slyšení i
druhé strany je možno ke každému argumentu uvést repliku; tu by měli
doplnit především odborníci v teologů. liturgů, případně dalších
oborech, neboť argumenty laiků mohou být nepoučené.
Přípravu a průběh ankety - samozřejmě předpokládám za účasti a se
souhlasem příslušných českých církevních orgánů.
Představa o provedeni ankety je následující:
· K technickému provedení ankety bezplatně nabízím přípravu
matric dotazníku (viz str. 2.) a průvodního listu. Vyhodnocení
dotazníku a zpracování výsledné formy námětu pro synod; předpokládám;
že tisk dotazníku a průvodních listů by bylo možno pořídit s
minimálními náklady prostředky církve.
· Nejdříve by měli odborníci doplnit argumenty a příp. repliky
ke stanoviskům pro (A="ano") a proti (Z="záporné"), jakož i k
technickým návrhům (T).
· Dotazníky a průvodní listy vtisknout. stanovit datum uzávěrky,
a rozšířit ve farnostech. které se chtějí na námětu účastnit.
· Organizovat sběr vyplněných dotazníků.
· Provést statistické vyhodnocení ankety.
· Zpracovat výslednou formu námětu pro synod.
Anketní dotazník
1. Eucharistie (svátost přijímání) je pro mne: (zakroužkujte -
více možností)
(a) konvencí, náležející ke mši
(b) (více méně) nezávaznou připomínkou Poslední večeře.
(c) symbolem vyznání (veřejným přihlášením se ke Kristu)
(d) objektivním prostředkem posilováni duchovního i tělesného
zdraví
2. K návratu "pod obojí" zaujímám na základě níže uvedených argumentů
stanovisko
(A) kladné / (Z) záporné (zakroužkujte jedno stanovisko)
3. V případě kladného stanoviska dávám na základě níže uvedených
argumentů přednost tomuto způsobu přijímání: Tl T2 T3 T4 T5
(zakroužkujte jednu možnost)
4. K argumentaci bych doplnil (uveďte číslo argumentu - např.A4 - a
text svého doplňku) (obsáhlejší text v příloze)
V... ... ... ... dne ... ... ... (Podpis - lze uvažovat i anonymní
anketu)
Argumentace stanovisek:
(A) Kladné stanovisko k přijímání Eucharistie "pod obojí
způsobou"
1. Argument pro stanovisko: Doslovné znění Písma (Mt 26,26-29, Mk
14,22-25, Lk 22,14-20, 1Kor 11,23-29). Protiargument: viz (Z) č.
l.
2. Historické zdůvodnění
3. Uvědomělý křesťan by měl mít možnost volby způsobu přijímání.
4. Podporuje pastoraci i ekumenické snahy církve, sblížení s
evangelickými církvemi
(T) Možné techniky přijímání Krve Páně (v případě kladného
stanoviska)
1. společný kalich ve velkém shromáždění x možné hygienické a
estetické námitky
2. společný kalich v malém intimním shromáždění
3. individuelní nádobky - ad hoc zapůjčené církví x organizační a
finanční nároky
4. vlastní, přinesené individuelní nádobky
5. "s namáčením" - bez skutečného pití
(Z) Záporné stanovisko k přijímání Eucharistie "pod obojí
způsobou"
1. V každé "způsobě" je celý Kristus x Formálně logicky-
dostatečný argument, ale neplyne z něj přijímání "pod jednou";
odporuje smyslu slov Písma - viz A 1.
2. Tradice několika staletí x viz ozn. pod čarou k A2
3. Ekonomické důvody (větší spotřeba vína) x Lze kompensovat
sbírkou mezi věřícími
Zaslat reakci na tento text.
|