|
|
Předškolní katecheze
(Katecheze předškolních dětí)
Vážení posluchači,
chtěla bych uvést několik postřehů či vlastních zkušeností, jak vést
předškolní děti k Bohu a k vrůstání do společenství církve. Začnu
příběhem z vánoční katecheze, který nám při katechetickém semináři
vyprávěl pan Martin Bliem, a který měl u dětí v mateřské školce, kde
učím náboženství, velký úspěch:
"Dědeček vyřezává loutky pro vánoční betlém a malý chlapec ho
pozoruje. Zvlášť ho zaujala postavička malého Ježíška v jesličkách.
Položí si hlavu na ruce a soustředěně se na něj dívá. Najednou má
pocit, jakoby se malý Ježíšek na něj také díval. Hned si pomyslí, že
by Ježíškovi měl přinést nějaký dárek a usilovně přemýšlí, co by to
mělo být. Snad nová bunda, aby mu nebyla zima, nebo ten krásný
angličák, který dostal k narozeninám, ale zdá se mu, že na to vše
Ježíšek vrtí hlavou. Tak co tedy, už nic vzácnějšího nemá. A najednou
jakoby slyšel hlas: přines mi ten rozbitý hrnek od rána a tu odpověď,
co jsi dal mamince. Martinovi bleskne hlavou, co se ráno událo a celý
zčervená, to přece nejde, Ježíši, ty víš dobře, že nemám kakao rád, a
tak jsem jakoby náhodou zavadil o hrnek, až spadl a rozbil se, a
mamince jsem pak tvrdil, že to byla náhoda. Právě proto říká Ježíš:
chci od Tebe tyto dvě věci, za které se stydíš, dones mi je, a příště
přijď za mnou se vším, co se ti nepodaří, co zkazíš nebo co provedeš,
to je to, co od tebe chci."
Při katechezi používám často časopis Duha, jehož je pan Martin Bliem
šéfredaktorem a který považuji za jednu z nejlepších katechetických
pomůcek. Přesně totiž sleduje to, co dítě vnímá a zakouší. Od toho by
se měla odvíjet katecheze a celá náboženská výchova dítěte. Měla by
začínat a končit v rodině, kněz a katecheta mohou pomoci, ale hlavní
váha leží na atmosféře v rodině, na celkovém ovzduší, ve kterém se
dítě pohybuje. Jako katecheta mám dobrou zkušenost s tím, když se s
dětmi a jejich rodinami scházíme i mimo katechezi třeba při společných
dovolených.
Myslím, že ve vztahu k Bohu si dítě odnáší z dětství (kromě toho, jak
víru zažívají jeho rodiče), jak se při povídání o Bohu cítilo a
vzhledem k církvi, jak se podařilo rodině slavit důležité slavnosti v
roce, jako jsou neděle, vánoce, velikonoce. Chci se zaměřit právě na
tyto aspekty s vědomím, že určitě vynechávám jiné závažné oblasti.
Jako člověk, který nevyrostl v náboženském prostředí a tradici, jsem
hledala, jak nejpřijatelněji předat dětem to, co člověk našel sám a ve
svobodě, bez nějakého musím, čímž procházeli moji přátelé ve víře
vychovaní. K tomu, aby se dítě těšilo na výuku náboženství či na mši
svatou, jako se těší třeba na vánoce či do kina, je potřeba vycházet z
toho, co dítě skutečně zaujme. Jsou to krátké příběhy, na kterých
poznává, kdo je Bůh, příběhy, které si může samo zahrát, či
vymodelovat, namalovat, krátká modlitba vlastními slovy, která
vypovídá o tom, co chce samo Bohu říci, písnička nejlépe ukazovací,
promítání diapozitivů apod. Je velká výhoda, když katecheze probíhá v
domácím prostředí, kde si pak dětí pohrají, mají malé občerstvení a
vlastně celé setkání s Bohem je zasazeno do prostředí setkání dětí
mezi sebou, takže jejich vnímání Pána není oddělené od toho co rádi
zažívají, jako je hra a návštěva. Ke slavení nedělí a svátků bylo pro
nás požehnáním poznat rodiny s více dětmi, se kterými jsme po mši
svaté měli společný oběd a pak nějaký výlet, či návštěva divadélka,
takže opět se neděle odehrávala ve společenství s Bohem a s druhými. S
jednou rodinou, která má osm dětí, se nám už několik let daří prožít
velice požehnaně velikonoční dobu. Pojímáme toto období od Zeleného
čtvrtka až po neděli Vzkříšení jako jednu velkou slavnost, která má
svá pravidla a kde bohoslužba v kostele navazuje na přípravu doma a
pokračuje zase doma. Odjíždíme z Prahy na jeden statek, kde není rádio
ani televize a kde se už tradičně schází společenství křesťanů i z
jiných denominací, kteří spolu s námi a našimi dětmi jsou osloveni
katolickým obřadem slavení velikonoc, kteří možná poprvé zažívají, že
nejde o něco strnulého, o nějakou slávu bez obsahu.
Na Zelený čtvrtek po obřadech v kostele následuje doma slavnostní
večeře, při které je prostřeno stejně jako při Poslední večeři, jedině
snad místo beránka máme rybu. Při večeři se čte evangelium a kolem
stolu koluje kalich s vínem, které jednou za rok smějí okusit i
všechny děti (na což se celý rok těší), s lámáním chleba a mytím nohou
od otce rodiny všem přítomným. V průběhu dne se ještě upečou malé
jidášky, i ty nejmenší dětí si je dělají pro sebe na Velký pátek. Na
Velký pátek se jedí pouze tyto jidášky. Děti atmosféru půstu velice
vnímají, prožijí pak dobře i obřad v kostele. Slavnost Vzkříšení
vrcholí po všech obřadech v kostele půlnoční slavností doma s
hostinou, ohněm, promítáním apod.
Před každým jídlem v těchto dnech čteme příslušnou pasáž z bible. V
nedělí pak děti zdobí perníková vejce, která věnují starým lidem ve
vesnici. Pomlázka v pondělí je už tradičně zcela ve stínu
předcházejících událostí.
To je jen několik příkladů, jak zprostředkovat živě dětem největší
pravdy naší víry. Patří k tomu i návštěvy dětských bohoslužeb, kde je
liturgie i čtení z Písma přizpůsobeno dětskému chápání, takže odpovědí
nejsou naučené a těžko srozumitelné, děti se mohou při bohoslužbě
dobře zapojit. Moc se přimlouvám za rozšíření srozumitelné liturgie
pro děti. I nám dospělým se lépe zapojuje při mši, kdy víme, co
říkáme.
Pár obecných poznámek na závěr:
- hledejme v rodinách i v církevním společenství stále nové
způsoby předávání radostné zvěsti, které odpovídají zkušenostem naší
doby a prostředí, ve kterém se děti pohybují, aby pro ně náboženství
nebylo vyučovacím předmětem, ale živým setkáním, na které se těší
- hledejme, jak trávit neděle a jiné významné slavnosti
liturgického roku ve společenství křesťanů
- předávejme dětem vlastní poznávání Boha zasazené do reality
života
- dělejme všechno proto, aby si děti do života, do dospělosti
odnesly přesvědčení, že jsou Bohem i námi přijímány a milovány.
Zaslat reakci na tento text.
|