|
|
Nedostatek komunikace
Ing. ThMgr. Otakar Adámek
Nedostatek komunikace
Téma, které jsem si vybral, má ve svém slově komunikace dvojí význam.
Jednak je to význam duchovní a znamená dorozumívání, sdělování, a pak
je to i význam druhý - hmotný a znamená dopravní cestu, spojení
dopravními prostředky a jejich tras. Představujeme si pod tím
železnice, silnice, vodní cesty nebo letecké i vodní trasy, ale také
spojovací prostředky jako telefon, telegraf, poštu apod.
Termín se odvozuje od latinského slova communicatio, onis f., což
znamená vespolné účastnění; sdělení, sdílení; udělení. Z toho vidíme,
že původní význam byl ryze duchovní, ale časem se přenesl do oblasti
materiální, podobně jak se lidé stávali více materialisty. Nicméně nám
tato materiální sféra pomůže vysvětlit dnešní situaci v duchovní
sféře.
Kdybychom se podívali do Písma svatého Starého Zákona, pak tam pro
nedostatek komunikace najdeme krásnou analogii v první knize
Mojžíšově, kap.II, l-9, kde se popisuje stavba Babylonské věže.
Ze slovníku víme, že hebr. Babel je slovní hříčka, neboť znamená
"zmatek nebo zmátl". Tato událost je pro nás příliš vzdálená, proto to
vysvětlím ještě na historickém údobí dějin a hlavně na posledním
období. Život křesťana je životem, v němž se má vlastně napodobovat
život Nejsvětější Trojice. Ježíš si nevymyslel nějaký nový systém
filosofický či náboženský. Novost jeho poselství spočívá v tom, že nám
přiše1 ukázat, jakým způsobem se žije v nebi. Vždy se to modlíme v
Otčenáši "jako v nebi, tak i na zemi". Stále se o něco pokoušíme, ale
jsme stižení pýchou, a proto se to nedaří, vzpomeňme fašismus v
Itálii, nacismus v Německu a komunismus doby nedávno minulé. Podobně
se o to snaží i moderní společnost, která nechce Boha, a proto nechce
ani Církev. Ježíš nám přišel připomenout, ale i ukázat styl života,
který je modelem nejen pro nás, ale pro vše živé, protože dle tohoto
modelu žije ten, který je zdrojem všeho živého. Je to život a
komunikace života Boha Trojjediného. Podstatou tohoto života je
společenství v komunikování. Latinské slovo communio znamená
společenství.
Bůh Otec vše, co má, neustále a nepřetržitě odevzdává svému Synovi a
tato totální disponovanost ke sdílení je vyjádřena jejich vzájemnou
láskou, zosobněnou ve svatém Duchu. Bůh by přestal existovat ne tím,
že by ho ďábel nebo jiná moc zla sesadila z trůnu, jak si to ďábel
bláhově představoval, ale jedině tím, kdyby se uzavřel v sobě a
přestal komunikovat. To by byla vpravdě smrt Boha.
Když ještě znovu přihlédneme k církevním dějinám, tak vidíme, že
svoboda pro Církev znamenala na konci prvního tisíciletí a na začátku
druhého v r. 1096 schizma mezi západní a východní Církví. V církevním
právu je to vzápětí vydání Dekretu Gracianova 1140 a ukončuje tak dobu
ius antiquum. Konec středověku se klade ve světových dějinách do konce
patnáctého staletí a je spojován s letopočtem 1492, kdy byla objevena
Kolumbem Amerika. V církevních dějinách je to vystoupení Luterovo a
doba reformace. Rokem 1545 končí ius novum v církevním právu.
Pak přichází rána za ránou: Francouzská revoluce ve Francii v r. 1789,
doba osvícenství. V církevním právu se situace řeší kodexem r. 1917 a
končí doba ius novissimum. Víme, že tento kodex vychází ze zásad
římského práva, ale tomuto období se již říká v církevním právu:
období kodifikovaného práva. Skutečně novým předělem v dějinách Církve
bylo svolání II. vatikánského koncilu 1962 - 1965. Tento mezník
otevřel nový pohled na církevní právo, a proto byl vydán nový Kodex
/CTC 1983/ 25. 1. 1983. Objevuje se znovu pojem pro Církev Boží lid a
ustoupilo se od struktury a zásad starého římského práva. Byla
otevřena cesta k novému dialogu, tj. k lepší komunikaci. Bohužel v
některých věcech je zapotřebí odstranit starý způsob myšlení, které
sleduje sobecké zájmy a porušuje Boží řád hodnot. Toto myšlení se
projevuje nejen v životě společností, ale i v životě křesťanů. Jedni
pak vzájemně ovlivňují druhé.
Stále se ještě vytvářejí zákony, které nerespektují právo na život.
Nový zákon o pozemních komunikacích, kterému dala Poslanecká sněmovna
souhlas 20. 12. 1996, praví např. v § 27, odst. 5: "Vlastník dálnice,
silnice nebo místní komunikace odpovídá podle obecných právních
předpisů vlastníkům sousedních nemovitosti za škody, které jim vznikly
v důsledku stavebního stavu nebo dopravně technického stavu těchto
komunikací; neodpovídá však za škody vzniklé vlastníkům sousedních
nemovitostí v důsledku provozu na těchto pozemních komunikacích".
Konec citátu.
Z toho vyplývá, že komunikace, které byly vybudovány, nebo byly
otevřeny pro dopravu I. třídy nebo i II. třídy v blízkostí obytných
stavení i církevních budov, které byly stavěny ještě v době koňských
povozů, je mohou klidně narušovat dál svým hlukem a vibrací. Podobně
je to i s prameny "Svatých vod", které mohou být otravovány infiltrací
benzinu, nafty, oleji s chloridů soli ze zimních posypů apod. Víme, že
tato situace vznikla v době vlády bolševiků, kterým nebylo nic svaté,
ale naopak, co bylo svaté, to se muselo zničit, jako jsou základní
lidská práva na život, soukromý majetek a hlavně ten církevní. K
nápravě doposud nedošlo. Mohli bychom se bránit hygienickým předpisem
z r. 1977 Ministerstva zdravotnictví, ale o tomto se již nemluví.
Jestliže jsme se do 1. 4. 1997 mohli bránit předpisem v přípustné
hranici hluku a vibrace, tak jako by to neplatilo. Je tu však ještě §
39, který nám z této situace může pomoci, cituji: "Dojde-li k
podstatnému nárůstu zatížení části silnice nebo místní komunikace,
jejíž stavební stav nebo dopravně technický stav tomuto nárůstu zjevně
neodpovídá, je osoba, která nárůst způsobila, povinna uhradit náklady
spojené s nezbytnou úpravou dotčené části silnice nebo místní
komunikace. Nedojde-li k dohodě o výši úhrady s vlastníkem dotčené
části silnice nebo místní komunikace, rozhodne soud". Konec citátu.
Vše je v rukou lidí, kteří jsou právě u moci, nebo se zde mluví jen o
silnici, ale není zde již vůbec nic o vlastnících sousedních
nemovitostí, kteří hlavně tímto nadměrným provozem trpí.
Končím proto slovy jednoho teologa: Jediným modelem pravého života je
tedy vzor trojičního života Božího a lidstvo nenajde žádnou jinou
cestu ke spokojenosti, dokud se nepokusí žít tak, jak to doporučuje
Ježíš.
Všichni musíme začít uvažovat, že vše je od Boha, a proto ve všem je
skryt tento zákon vztahu, že nic není možné bez předchozího vztahu k
jiné existenci. Existuji jen proto, že mám vztah k jiným. Existuji,
když se snažím vytvářet vztah k druhým, a pak duchovně rostu a začínám
vytvářet předpoklady k tomu, aby se narodilo něco nového. Je pravdivé
slovo, že když buduji vztah k druhému, rodí se nová skutečnost, která
se jmenuje Ježíš.
Z těchto poznatků vidíme, že se nemůžeme uzavřít sami v sobě a přestat
komunikovat, neboť tak začíná smrt. Proto je zapotřebí komunikovat se
všemi skupinami lidi společnosti i podobně ve farnosti. Podívejme se,
jak to dělá při svých návštěvách nynější papež Jan Pavel II.
Zaslat reakci na tento text.
|