| 
 
 
 |  | Prožívání trvalého jáhenství
   Vážení posluchači ! 
Chtěl bych se zamyslet nad několika otázkami stavu trvalých jáhnů. 
Stav trvalých jáhnů byl znovuobnoven rozhodnutím II. Vatikánského 
koncilu - pojednává o tom např. Věroučná konstituce o církvi.V naší zemi již několik trvalých jáhnů bylo vysvěceno, několik mužů se 
na přijetí této svátosti připravuje - nebo o ní uvažuje - do této 
poslední skupiny patřím i já. Většinou se jedná o ženaté muže, kteří 
splňují několik podmínek, např. má jít o muže pokročilejšího věku. 
Kodex kanonického práva potom upřesňuje, že pokročilý věk začíná u 
mužů ve 35. roku života. Naštěstí Kodex kanonického práva nemusí řešit 
otázku, kdy začíná pokročilý věk u žen.
 Každý křesťan je povolán k aktivnímu životu z víry. Každý křesťan se 
může aktivně zúčastňovat bohoslužeb, katecheze i jiných služeb v 
Církvi. Laik může kázat, křtít, udělovat svátostiny, vystavit 
Nejsvětější svátost. Jáhen může navíc mít homilii, může žehnat 
Nejsvětější svátostí, a to je v podstatě vše. Není-li tedy takový 
rozdíl ve vnějších služebných projevech, v čem vidím hlavní význam 
stavu trvalých jáhnů - v čem je jejich hlavní poslání? Přiznám se, že 
na tuto otázku hledám stále odpověď. Nyní bych se chtěl podělit o 
několik postřehů.
 Není často jáhen brán jako trošku odbornější ministrant nebo naopak 
jako takový skorofarář? Přitom jáhni nejvíce mohou ve svém životě žít 
možnost být plně ve světě a zároveň přijmout svátost svěcení. Je-li 
jedinečnou - i když ne jedinou - činností kněze udělování svátostí a 
hlásání Božího slova, jsou-li laici povoláni k tomu, aby prožívali své 
křestní povolání ve světě, služba trvalých jáhnů může jedinečným 
způsobem tyto činnosti spojovat. Zvláště u rodiny jáhna by měl být 
ponechán velký prostor pro to, aby měla čas pro vytváření rodinných 
vztahů se všemi lidmi, s kterými jsou v kontaktu. Nemělo by být účelem 
zaměstnat muže z jáhenské rodiny tak, aby se stal plnitelem úkolů 
odtržených od života rodiny. Jáhenství je službou celé rodiny, i když 
svátost svěcení přijímá muž. Je tedy přirozené, že o všech důležitých 
věcech rozhodují manželé společně, společně se mohou zúčastnit všech 
aktivit, společně je také mohou v závažných případech odmítnout. K 
tomu ještě jeden postřeh - snoubenci se od manželů liší přijetím 
svátosti manželství. Přitom nelze chtít po snoubencích, aby žili jako 
manželé a naopak. Jáhni stojí uprostřed mezi angažovanými laiky a 
kněžími a také se liší přijetím svátosti - nebo stupně svátosti. Závěr 
je ten samý jako v předcházejícím případě.
 Jak si tedy představuji některé podstatné možnosti prožívání trvalého 
jáhenství u ženatých mužů?
 - Je to jáhen trvale pracující ve svém civilním zaměstnání, kde může - 
protože je odborně i formačně stále připravován - svědčit o své víře 
svým životem i zcela lidskými hovory v prostředí a mezi lidmi, kam se 
většinou kněz nebo zasvěcená osoba nedostane.
 - Je to jáhen, jehož další činnost a angažovanost v Církvi odpovídá 
jeho schopnostem a možnostem, je to činnost předem dohodnutá a konaná 
zpravidla bezplatně.
 - Je to jáhen, jehož manželství, rodina a výchova dětí je brána stejně 
tak vážně jako u ostatních lidí, a proto je především manželství 
chráněno proti všem poškozujícím vlivům. Manželský slib při přijímání 
svátosti manželství a slib poslušnosti biskupovi při přijímání 
svátosti svěcení nesmí stát proti sobě.
 Snažil jsem se svůj příspěvek co nejvíce zkrátit, proto bych chtěl 
toto své zamyšlení ukončit.
 Otec kardinál často upozorňuje na ta, že Církev tady není od toho, aby 
uspokojovala náboženské potřeby věřících. Církev má vtiskovat duchovní 
charakter společnosti. Společnost nás ovšem takto často nevnímá. Nelze 
ji za to kritizovat, lze svým životem ukazovat, jak chápeme naše 
poslání. Kéž i prostor, ve kterém se každý z nás snaží sloužit, 
odpovídá tomuto správnému poslání Církve.
 Děkuji Vám za pozornost.
 
Marian Cúth 
 
 Zaslat reakci na tento text.
 |