|
|
Prožívání trvalého jáhenství
Vážení posluchači !
Chtěl bych se zamyslet nad několika otázkami stavu trvalých jáhnů.
Stav trvalých jáhnů byl znovuobnoven rozhodnutím II. Vatikánského
koncilu - pojednává o tom např. Věroučná konstituce o církvi.
V naší zemi již několik trvalých jáhnů bylo vysvěceno, několik mužů se
na přijetí této svátosti připravuje - nebo o ní uvažuje - do této
poslední skupiny patřím i já. Většinou se jedná o ženaté muže, kteří
splňují několik podmínek, např. má jít o muže pokročilejšího věku.
Kodex kanonického práva potom upřesňuje, že pokročilý věk začíná u
mužů ve 35. roku života. Naštěstí Kodex kanonického práva nemusí řešit
otázku, kdy začíná pokročilý věk u žen.
Každý křesťan je povolán k aktivnímu životu z víry. Každý křesťan se
může aktivně zúčastňovat bohoslužeb, katecheze i jiných služeb v
Církvi. Laik může kázat, křtít, udělovat svátostiny, vystavit
Nejsvětější svátost. Jáhen může navíc mít homilii, může žehnat
Nejsvětější svátostí, a to je v podstatě vše. Není-li tedy takový
rozdíl ve vnějších služebných projevech, v čem vidím hlavní význam
stavu trvalých jáhnů - v čem je jejich hlavní poslání? Přiznám se, že
na tuto otázku hledám stále odpověď. Nyní bych se chtěl podělit o
několik postřehů.
Není často jáhen brán jako trošku odbornější ministrant nebo naopak
jako takový skorofarář? Přitom jáhni nejvíce mohou ve svém životě žít
možnost být plně ve světě a zároveň přijmout svátost svěcení. Je-li
jedinečnou - i když ne jedinou - činností kněze udělování svátostí a
hlásání Božího slova, jsou-li laici povoláni k tomu, aby prožívali své
křestní povolání ve světě, služba trvalých jáhnů může jedinečným
způsobem tyto činnosti spojovat. Zvláště u rodiny jáhna by měl být
ponechán velký prostor pro to, aby měla čas pro vytváření rodinných
vztahů se všemi lidmi, s kterými jsou v kontaktu. Nemělo by být účelem
zaměstnat muže z jáhenské rodiny tak, aby se stal plnitelem úkolů
odtržených od života rodiny. Jáhenství je službou celé rodiny, i když
svátost svěcení přijímá muž. Je tedy přirozené, že o všech důležitých
věcech rozhodují manželé společně, společně se mohou zúčastnit všech
aktivit, společně je také mohou v závažných případech odmítnout. K
tomu ještě jeden postřeh - snoubenci se od manželů liší přijetím
svátosti manželství. Přitom nelze chtít po snoubencích, aby žili jako
manželé a naopak. Jáhni stojí uprostřed mezi angažovanými laiky a
kněžími a také se liší přijetím svátosti - nebo stupně svátosti. Závěr
je ten samý jako v předcházejícím případě.
Jak si tedy představuji některé podstatné možnosti prožívání trvalého
jáhenství u ženatých mužů?
- Je to jáhen trvale pracující ve svém civilním zaměstnání, kde může -
protože je odborně i formačně stále připravován - svědčit o své víře
svým životem i zcela lidskými hovory v prostředí a mezi lidmi, kam se
většinou kněz nebo zasvěcená osoba nedostane.
- Je to jáhen, jehož další činnost a angažovanost v Církvi odpovídá
jeho schopnostem a možnostem, je to činnost předem dohodnutá a konaná
zpravidla bezplatně.
- Je to jáhen, jehož manželství, rodina a výchova dětí je brána stejně
tak vážně jako u ostatních lidí, a proto je především manželství
chráněno proti všem poškozujícím vlivům. Manželský slib při přijímání
svátosti manželství a slib poslušnosti biskupovi při přijímání
svátosti svěcení nesmí stát proti sobě.
Snažil jsem se svůj příspěvek co nejvíce zkrátit, proto bych chtěl
toto své zamyšlení ukončit.
Otec kardinál často upozorňuje na ta, že Církev tady není od toho, aby
uspokojovala náboženské potřeby věřících. Církev má vtiskovat duchovní
charakter společnosti. Společnost nás ovšem takto často nevnímá. Nelze
ji za to kritizovat, lze svým životem ukazovat, jak chápeme naše
poslání. Kéž i prostor, ve kterém se každý z nás snaží sloužit,
odpovídá tomuto správnému poslání Církve.
Děkuji Vám za pozornost.
Marian Cúth
Zaslat reakci na tento text.
|