|
|
Církev jako znamení spásy
Příspěvek k jednání přípravného výboru církevního sněmu
Tento sněm by měl být sněmem církve putující, jejíž nezbytnou
vlastností je postoj trvalé metanoie (navazuji na polemiku církev
kající a církev triumfující).
Jestliže je církev Božím lidem, putujícím dějinami, je nezbytně nutná
sociologická analýza situace, ve které se církev v ČR nalézá a působí.
Žiji již 50 let na Moravě a domnívám se, že řeč o "katolické Moravě"
je mýtus a že rozdíl mezi situací v Čechách a na Moravě není tak
veliký. Doporučuji, aby ČBK objednala a prostřednictvím odborníků
(např. doc. Halík aj.) uskutečnila profesionálním způsobem průzkum
religiozity v ČR.
Základním teologickým přístupem, ze kterého by jednání sněmu mělo
vycházet, by mělo být pojetí církve jako "sacramentum mundi". Církev
není spásou, ale je v tomto světě znamením spásy. Je to církev
diaspory, která je solí a kvasem v prostředí, ve kterém křesťané
žijí.
Po důkladné analýze dvou uvedených skutečností - co je církev a v jaké
dějinné situaci se nalézá - jsou pak dvě možnosti přístupu:
a) hájit dále zaběhlé struktury, hledat stále jen provizorní a
nouzová řešení, bát se jakékoliv změny
b) vyjít z toho, co dnešní svět potřebuje a od církve očekává, a
k tomu přizpůsobit celou pastorační strategii. Je přece mnoho věcí,
které mají pouze podmíněný charakter a která je možné a někdy nutné
změnit.
Považovat sněm české církve také jako službu univerzální církvi. Mnoho
podnětů může přicházet právě zdola. Proto navrhuji, aby sněm uvažoval
a projednal určité otázky a pokud se na výsledku shodne, doporučil
Apoštolskému Stolci jejich řešení. Mám na mysli např. ordinování
osvědčených ženatých jáhnů na kněze, uvážit možnost, aby jáhnové, v
případě nouze i laici, mohli udílet svátost pomazání nemocných,
udílení služeb lektora a akolyty všem laikům bez rozdílu, tj. mužům i
ženám, obnovení diakonátu žen, zavedení dalších služeb (např. kantora,
katechisty, učitele, pečovatele o nemocné apod.), které budou udíleny
liturgickým obřadem. V tom vidím službu české církve církvi
univerzální.
František Kunetka
Zaslat reakci na tento text.
|