ČBK - plenární sněm Katolické Církve v ČR
 
Oficiální stránky Plenárního sněmu Katolické církve v ČR 
Poslední zprávy o sněmu 
 
Základní dokumenty plenárního sněmu 
Sněmovní kroužky 
 
I. zasedání Plenárního sněmu 
Příprava II. zasedání Plenárního sněmu 
II. zasedání Plenárního sněmu 
 
Statistiky a analýzy 
Příspěvky ke sněmu 
Napsali o sněmu 
 
Archiv 
První zasedání 
POSELSTVÍ Z PRVNÍHO ZASEDÁNÍ PLENÁRNÍHO SNĚMU 
Všeobecné informace 
Materiály prvního zasedání 
Instrumentum Laboris 
Příspěvky z prvního zasedání 
Pondělí, 7. 7. 2003 
Úterý, 8. 7. 2003 
Středa, 9. 7. 2003 
Výstupy z tématických skupin 
Tiskové zprávy 
Sněmovní zpravodaj 
Přípravná komise Plenárního sněmu 
Sněmovní kroužky 
Sekretariát Plenárního sněmu 
Liturgie Plenárního sněmu 
Modlitba za plenární sněm 
Církevní dokumenty (koncilní a pokoncilní) 
 
Mapa stránek 
Kontakt 
 
 



 

Mons. Jan Baxant

Nevíme, jaký osud nakonec po závěrečném hlasování potká IL, přesto si dovoluji k § 101, 102, resp. 103 připojit následující 3 připomínky:

1. zasvěcené povolání běžně chápeme jako Boží povolání k řeholnímu životu. Pokud se mluví o povolání ke kněžské službě, ztrácí se zcela termín zasvěcení. A přesto je kněžské povolání též povoláním zasvěceným. Jistě bez profese dle evangelních rad, tedy bez řeholních slibů, ale nikoliv bez jakýchkoliv závazků daných svobodně Bohu v rozhodující chvíli těsně před svěcením, zasvěcením, a to coram episcopo, tedy před biskupem.
2. v § 101, 102, resp. 103 IL se hovoří o kráse a vznešenosti kněžského povolání. Krása je působivá a oslovující, nadchne. Postrádám zmínku o radosti z kněžského povolání, o radosti z kněžské služby, radosti v kněžské službě. Jakékoliv, třeba i relativně oprávněné stížnosti, nářky, výhrady, nespokojenosti služebníka Kristovy církve nemohou vytvořit radostný obraz povolaného pro vznešenou, krásnou službu, krásné, vznešené povolání. Svatý Otec Jan Pavel II. Předkládá budoucnost kněžských povolání v širší problematice: mluví o pastoraci kněžských povolání, kde vyhrazuje vedli modliteb za nová povolání, akce za nová povolání, i důležité místo pro osobní působivý a přesvědčivý, tedy dobrý příklad kněze, radostného kněze.
3. Na zasvěcení se obvykle díváme jako na výkon povolaného. On se zasvěcuje Bohu. Ve skutečnosti to vypadá trochu jinak: všemu tomu předchází výkon volajícího, tedy úkon Pána. Bůh si zasvěcuje pro sebe a jen pro sebe. On to tak může. Má na to právo. Přimlouvám se za zdůraznění tohoto Božího nároku na nás. Respektujeme, že si On s námi může dělat, co chce.




Zaslat reakci na tento text.