|
|
Žena v církvi
Radujte se s radujícími, plačte s plačícími. Mějte porozumění jeden
pro druhého. Nesmýšlejte vysoko, ale věnujte se všedním službám.
(Ř, 12, 15-16)
Ž e n a v c í r k v i
K tématu "Žena v církvi" bychom se rády vyjádřily jako členky církve a
zároveň jako členky občanského sdružení Unie katolických žen (dále jen
"Unie"). Náš příspěvek je pouze shrnutím názorů a zkušeností, nikoli
hlubším teologickým pojednáním o úloze a postavení ženy v církvi, a
měl by pomoci pravdivěji poznat některé současné postoje a přístupy k
položené otázce. Členkami Unie jsou ženy převážně středního a staršího
věku, které v rámci svých farností, ale i ve společnosti patří k těm
aktivnějším.
Velmi kladně hodnotíme již tu skutečnost, že našemu hlasu - hlasu žen
je popřáno sluchu. Je to znamením upřímné touhy po celistvém poznání
současných potřeb a touhy po sjednocení všech pod svrchovanou
autoritou Boží, konkrétně zjevenou a přiblíženou Ježíšem Kristem. Jeho
mnohá podobenství poukazují na to, že církev není organizací, ale
živým organismem - mystickým Tělem Kristovým, zviditelněnou
přítomností Krista ve světě, a z toho vyplývá i postavení každého
jednotlivce. Ježíš také používá mezilidských vztahů k přiblížení a
vysvětlení Boží představy o postavení a úkolech v církvi i celé
společnosti. 0 naplnění a stále hlubší pochopení Boží vůle, kterou
jsme uchvácení, nám společně jde.
Tedy: "žena v církvi". Názor, který zazněl jako jeden z prvních, je
krajním stanoviskem a dal by se parafrázovat asi takto: Žena v církvi!
Proč to vydělovat, proč to rozdělovat. „Laik jako laik!" Je to
pochopitelná reakce, která je odezvou na některé jiné krajní názory, s
nimiž se setkáváme při našich debatách se ženami podobných organizací
ze západní Evropy, pro které je uvedená problematika jednou z priorit.
O tom se ostatně mohla přesvědčit i naše delegátka, která Unii
zastupovala na Světovém kongresu katolických ženských organizací letos
na jaře v australském hlavním městě. Hlavní agendou bylo hlasování o
rezolucích, které po eventuálním přijetí měly být v místních církvích
zúčastněných delegátek dále uplatňovány. Připravené rezoluce se týkaly
například exportu škodlivých léků, pesticidů a antikoncepčních
prostředků, práva na život od početí do přirozeného konce, snížení
nebo odpuštění mezinárodních dluhů, ochrany děvčátek v zemích s
přísnou kontrolou porodnosti, křesťanských menšin v nekřesťanských
zemích, protipěchotních min, atd., ale také práva na vzdělání a
přístup k posvátným textům, přístupu žen do správy církve tam, kde se
pro funkce nevyžaduje kněžské svěcení, přístupu žen ke kněžským
svěcením a rovnosti žen a mužů ve společnosti a církví. Ještě před
konáním světového kongresu jsme na našem celostátním sněmu všechny
rezoluce zevrubně zkoumaly. Naše delegátka byla proto vybavena
mandátem, aby rezoluce, které nejsou pro naše ženy přijatelné,
nepodpořila. Jednalo se o rezoluce požadující přístup žen ke kněžským
svěcením, respektive požadavek hlubšího zkoumání pramenů a dialog
ohledně možnosti kněžského svěcení žen.
Překvapilo nás, jak velký význam přikládají otázce svěcení žen
západoevropské země. Pro mnohé naše spolusestry z Ameriky, Kanady a
západní Evropy je tato otázka klíčovou a na jejím řešení staví své
vztahy s Vatikánem.
Ač s výše uvedenými požadavky nesouhlasíme, pokoušíme se pochopit
hlasatelky těchto názorů: domníváme se, že jsou vedeny snahou mít
bezprostřední účast na rozhodování a cítí se natolik teoreticky i
prakticky vybaveny, aby byly schopny plně nést odpovědnost za dění v
církví; a tudíž, je-li pro výkon funkce, kde se zásadní rozhodnutí
přijímají, předepsáno vyšší svěcení, přístup k tomuto svěcení
požadují. Ať je to tak či jinak, jsme v každém případě přesvědčeny, že
pro dosažení cíle, kterým je spolurozhodování v církvi, existují jiná
řešení.
Ostatně výstižně se k problému vyjádřila jedna z našich, když
prohlásila. "Kdyby Bůh chtěl, aby ženy byly kněžími, Panně Marii by se
narodila holčička."
Současný společenský trend nezakotvený v Bohu směřuje ke zdánlivému
zrovnoprávnění muže a ženy, k vzájemné zastupitelnosti, a to až do
patologických projevů bezpohlavnosti, soběstačnosti a technických
náhražek, k isolaci a samotě jedince uprostřed velikého množství.
Proto si vážíme poznání neměnných životních hodnot zjevených ve slově
Božím a věrně hlásaných a uplatňovaných v církvi.
Ježíšovo jednání s lidmi potvrzuje jak rovnoprávnost muže a ženy (jsme
děti Boží - tedy sestry a bratři), tak potřebu individuálního přístupu
ke každému i ke každé jednotlivé situaci. Ježíš, přestože nelpí
striktně na zachovávání zákona, ctí a nikdy neporušuje zákonitosti
životodárné síly - lásky. Také přesně ukazuje, co láska je a co není.
V konkrétních situacích nám toto ještě zcela jasné není a často
chybujeme. Nikdy nebudeme dost bdělí, abychom pochopili jako Panna
Maria, jak jedná a myslí Ježíš, jak je sjednocen s Otcem. Bolí nás
stále se opakující chyby působící nesvornost mužů a žen, rivalitu mezi
muži, mezi ženami, v rodinách, uvnitř církve a mezi jednotlivými
církvemi a mezi církví a okolním světem. Církev není uzavřená
společnost, ale rodina, která, je-li funkční a vnitřně uspořádaná,
může se otevřít a poskytnout útočiště potřebným. Bude-li zdravě
fungujícím organismem, bude schopna přijmout ty, kteří řád a pořádek
podložený spoluprací nikoliv rivalitou hledají.
Chtěly bychom přispět ke svornosti a jako sestry nabízíme spolupráci.
Nejde nám o uchvacování pozic, chceme mít poradní hlas a podílet se na
chodu této naší Boží rodiny. Uspořádání rodiny je hierarchické, i když
se vzájemné vztahy v průběhu času vyvíjejí. Podobně je tomu i v
církvi. Cílem je spolupráce Otce s dětmi až k důvěrnému partnerství.
Bůh je nám otcem i matkou a my jsme vděčny za Jeho zodpovědnou a
nezvratitelnou autoritu. Jsme si vědomy důležitosti zachování tohoto
řádu a rády se podřizujeme autoritě Boží tak, jak tomu bylo už od dob
praotců.
Podporujeme i autoritu těch, kterým byla k různým úkolům Bohem
svěřena. Svou podporu vyjadřujeme nejen poslušností, ale i upřímným
dialogem. Všichni víme, jak se vzájemně potřebujeme, v jak křehkých
nádobách neseme svěřené poklady a jak důležitá je spolupráce a ne
soupeření. Konec konců vzájemná zastupitelnost mužů a žen v naléhavých
situacích je známá už od prvopočátků. Vyplývá z všeobecného kněžství,
které je uděleno každému se svátostí křtu a v síle této svátosti.
Tak jako duchovní život a modlitba se neodděluje od praktického
života, ale vzájemně se prostupují, tak se pojí i postavení a úloha
ženy v Církvi a ve společnosti. Smyslem našeho sdružení je
"...napomáhat katolickým ženám přijímat svou odpovědnost za rodinu,
duchovní společenství i za současnou společnost v duchu evangelia"
(Stanovy Unie katolických žen). Chceme dát k dispozicí své dary a
zkušenosti a sloužit modlitbou, duchovním poznáním podpořeným též
teologickým vzděláváním se a zároveň uváděním poznatků do praxe.
Můžeme uplatnit přirozenou empatii (umění naslouchat, doprovázet,
vychovávat), trpělivost a péči, smysl pro detail, krásu a čistotu,
zodpovědnost, mírnost a smířlivost. Naším cílem je "...legálními
prostředky - zejména osobním příkladem, výchovou a dalšími prostředky
- změnit smýšlení veřejnosti a postoj společnosti k duchovním hodnotám
a potřebám lidského života" (Stanovy Unie). Současná společnost je
chudá, a to především po duchovní stránce. Jak lze léčit duchovní
chudobu? Poukazováním na správné hodnoty, kdy opět nejpřesvědčivější
je osobní příklad v každodenních malých společenstvích. Tam se žena
nejvíc uplatňuje jako matka v rodině. Matka je první, kdo dává dítěti
lásku, učí ho milovat, poznávat Boha a modlit se. Bez ženy není
rodina. Rodina je základní článek církve a státu. S tím souvisí i
další role ženy, a to manželky. Stejně tak je důležitá úloha babiček,
jejich zkušenost a obětavá láska. Službou jednotlivých žen je
modlitba. Žena soukromě děkuje a prosí za své nejbližší, ale jsou i
různá modlitební společenství, kde se ženy modlí za mládež, rodiny, za
mír, za celý svět. Žena se může zapojit do laické služby církve a
vyučovat náboženství anebo se zabývat výchovou mládeže.
Teologicko-sociální studium umožňuje ženám získat odborné znalosti,
které lze uplatnit v naší společnosti v sociální sféře. Stejně tak je
tomu ve zdravotní oblasti. Stále přibývá církevních zdravotnických
zařízení, kde se uplatňují ženy - ošetřovatelky. Právě ony svým
citlivým přístupem pomáhají nést kříž lidem v nemoci a umírání.
Pro dosažení svého cíle může Unie využívat i dalších možností a
prostředků, které má jako řádně registrovaná nevládní organizace. V
naší společností vedle chudoby duchovní existuje i chudoba materiální,
i když je relativní. Víme, že současný systém sociálního zabezpečení
založený na nesprávně vypočítaném životním minimu je jen slabou
podporou pro nižší a střední vrstvu. Proto u nás skutečně někteří lidé
žijí na hranici chudoby (osamělé matky s dětmi, rozvedené ženy,
vdovy). Rovněž zdravotní stav žen je velmi špatný. Sociální nejistota,
obava o bezpečnost svou i členů rodiny a přetrvávající ekonomický
tlak, který nutí ženy pracovat, neboť jeden plat pro rodinu nestačí,
ke zlepšení zdraví nepřispívají. Vztah společnosti a státu k instituci
rodiny a chybějící uznání a podpora funkčních rodin, zejména těch,
které mají více dětí, je dalším problémem, který máme na zřeteli. Při
diskusích o těchto věcech se setkáváme s ostatními nevládními
organizacemi a společně vytváříme platformu pro jednání s poslanci a
představiteli státní správy.
Závěrem bychom se chtěly zmínit ještě o jedné záležitosti, která nás
trápí. Na naši veřejnost denně působí stále se zdokonalující média a
negativně ji ovlivňují tendenčně zaměřenými informacemi, které mnohdy
posouvají žebříček lidských hodnot směrem k materiálním požitkům, a co
je hlavně alarmující, masivní prezentací brutality a násilí narušují
výchovu dětí a morálku celé společnosti. Ve století informační
revoluce lze proti tomuto jevu bojovat pouze stejnými prostředky, to
znamená využít média k prezentaci tradičních křesťanských hodnot.
Pokud možno stejně často, stejnou silou, ale v zájmu pravdy působit na
naši společnost. Tyto myšlenky vyústily ve snahu nabídnout ženské
veřejnosti nový moderní časopis, v kterém by nalezly řešení problémů,
jež se jich bytostně dotýkají. Za pomoci předních odborníků, jejichž
hodnotový žebříček vychází z tradic evropské křesťanské morálky a
kultury, by na jeho stránkách kultivovanou formou byl prosazován
základní kánon formulovaný v Desateru. V tomto dnešním "babylonu" by
měl být náš časopis rádcem pro ženy, které hledají, které tápají,
které nechtějí být pohlceny dnešní, trhem ovládanou, tvrdou
společností. Avšak nezbytnou podmínkou úspěšné realizace a trvání
tohoto projektu je vytvoření profesionálního zázemí v oblasti
marketingu a public-relations.
Schopnost komunikace, profesionalita a osobní svatost jednotlivců je v
současné době pro církev potřebná a velice důležitá.
Unie katolických žen
Zaslat reakci na tento text.
|