|
|
Bratrství v církvi
Bratrství v církvi
/spoluúčast laiků na životě církve/
Vážení bratři a sestry,
rád bych se vyjádřil k otázce úlohy laiků z oblasti pastorační
teologie.
S čím se často setkávám a co zaznívá i ze slov spolubratří z jiných
farností je postoj nedůvěry a stálých obav z větší a účinnější
spolupráce představených s laiky ve farnostech. Situace je taková, že
i v naší ostravsko-opavské diecézi začíná stále přibývat farností, kde
po úmrtí faráře nelze na jeho místo dosadit jiného. Většinou se to
řeší tím způsobem, že tato farnost se přiděli některému z nejbližších
farářů ke spravování "excurrendo". Těchto farností však stále přibývá,
takže kněží si občas postesknou, že jim na leckteré činnosti či
setkání již nevybývá čas. Úkoly však stále narůstají a laici, byť se
mají jako živé údy Kristova těla ze všech svých sil přičiňovat o
vzrůst církve a mají i předpoklady k tomu, aby je hierarchie přizvala
k některým církevním úkolům (LG 33), zůstávají stát stranou, nepozvaní
ke spolupráci. Nemám tím přímo na mysli, aby pastorační pomocníci
evangelizovali na prázdných farách (jak je to např. v severních
Čechách), ale přímou účast laiků na liturgickém a pastoračním životě
farnosti, ve které farář je a má možnost tak mnohé úkoly osvědčeným
laikům přenechat. Ve farnostech, kam kněz pouze dojíždí, je nasnadě,
že tito laici mohou konat ještě více, co jim z jejich postavení
přísluší např. vedení různých pobožností, roznášení svátosti oltářní
těm, kdo nemohou být účastni liturgie a mnohé další úkoly, které ovšem
předpokládají určité náboženské vzdělání a duchovní formaci, kterou by
jim však měl kněz poskytnout či zajistit. Nemělo by se zapomínat na
to, že je-li někdo nějakým úkolem pověřen, cítí pak i větší
spoluodpovědnost za život v dané církevní obci a je proto i
aktivnější.
Dalším bodem, podobným prvnímu, je to, že v mnohých farnostech nezvou
kněží laiky k vzájemné poradě o tom, jak co nejlépe prožívat
křesťanství v dnešní době, v daných podmínkách a na daném místě.
Nezvažuje se společně, na co zaměřit své síly a schopnosti, abychom
nepromarnili příležitosti, které jsou nám dány k účinnějšímu nasazení
sil pro spásu mnohých duší. Zajisté si dnešní doba žádá i nové
přístupy a i o těch je zapotřebí se společně radit, zvažovat všechny
podněty, žádosti a přání (LG 37).
Konkrétně by se toto mělo uskutečňovat pomocí správně fungujících
farních rad podle stanov vydaných ještě arcb. Vaňákem (1991). Kromě
obecně známých úkolů by bylo možné a jistě i potřebné, aby se farnost
jako taková více scházela a spolu diskutovala. Např. v neděli
odpoledne nebo i dopoledne po mši sv. by mohli farníci posedět u čaje
nebo kávy v nějaké vhodné místnosti (v létě i venku), kde by se pak
snadněji našli ti, kteří by mohli přispět svojí odborností v různých
oblastech života farnosti. Vědělo by se také o těch, kteří jsou v
různých nesnázích, a hledaly by se způsoby pomoci a samozřejmě by bylo
snazší najít i více lidí ochotných ke spolupráci, aby pořád nedělali
všechno možné stále ti samí.
Výsledkem by mělo být pak opravdové svědectví pro okolní svět, že
Evangelium skutečně žijeme a ne o něm jen mluvíme.
Kéž nás vede Duch svatý láskou, vloženou do našich srdcí a moudrostí
osvěcující naši mysl, abychom byli co nejlepšími služebníky na vinici
Páně.
Děkuji za pozornost.
Mgr. Rostislav Kulišan, Opava
Zaslat reakci na tento text.
|