|
|
Postřehy k liturgii
Váhal jsem s psaním pod dojmem kvalifikovanějších ohlasů
uveřejňovaných v KT. Nakonec jsem se rozhodl napsat svůj názor před
církevním sněmem očima laika. Zamyslel jsem se nad těmito
problémy:
Bohoslužba
V našem církevním společenství by neměly mít místo výstřednosti. Nelze
se vracet do 14. Století, tím méně k renesanci, ještě starší prostotě
prvokřesťanské bohoslužby. Už Mojžíš vnuknutím Božím zdůraznil potřebu
vznešenosti bohoslužby, teprve pronásledování znemožňovalo její
dodržování. Proč šmahem zavrhovat svíce, kadidlo, průvody? Není dobré,
když dvě třetiny nedělní mše svaté zabírá mluvení a vrchol - nejsv.
Oběť - je v jeho stínu. Slyšel jsem dokonce názor, že nejdůležitější
je pozdravení pokoje. Mentalita nás staré nutí k dodržování
pravidelnosti úkonů, jinak zapomínáme i na tak potřebné jako je braní
léků. Proto se nám nelíbí improvizace, neustálé změny, kterými mše
svatá nabývá forem náboženské talk show. K nové liturgii se nehodí
barokní figurálky, ale ani rytmické písně, jestliže zcela stejně
délkou zpívání narušují souvislost obřadu. Relativisté označují za
folklór nejen roráty a májovou pobožnost, ale i křížovou cestu.
Odmítají společnou modlitbu růžence a litanií. Najde sněm míru v
pokroku? Udrží se vznešenost bohoslužby označovaná za obřadnictví a
triumfalismus? Lze najít přijatelnou míru mluveného slova, aby bylo
Boží a také lidsky únosné? Nechtějme církev zesvětštit, neoslovujme
svět jeho řečí. Nenabízejme dálnici bez dopravních omezení, po níž lze
frčet do nebe jako po másle. Ježíš Kristus přece nabídl úzkou
cestu.
Ekumena
U nás zůstává u občasných společných posezení. Jestliže hodinu a čtvrt
vyplní tři homilie, zpívání s poskakováním, takže zbude čas na jedinou
modlitbu Otče náš, pak to není bohoslužba. Takto pojmenované setkání
jsem zažil ve sboru ČCE, v němž panuje rovněž neshoda mezi jejich
relativisty a staršími věřícími. Tito odmítají to, co nazývají
amerikanizací a vymohli si proto jednou za měsíc tradiční bohoslužbu
(obdoba tridentismu?) Jak nebýt skeptikem, když je naším partnerem
mnohost v nejednotě reformovaných bratří? Stále slyšíme pojem
"oslovování", má jím být luteranizace (odpusťte ten výraz), proč tedy
nevzkvétá těch 9 nebo 10 reformovaných církví? Hrozím se možnosti
rozpadu naší matky Církve na denominace lidského původu. Mne naopak
nijak neoslovuje stálé omlouvání. Necítím odpovědnost za smrt Mistra
Jana Husa, Bílou Horu a rekatolizaci. Vůbec ne vůči církvi, které s
Husem či Komenským mají společný jenom odpor k papežství, k Římu. Toho
my se vzdát nemůžeme, bez Petrovy skály není pro nás budoucnosti. Jak
si reformátor představuje shromažďování kolem jednoho stolu, což
vskutku můžeme víc, než si myslíme? V KT už byl vysloven čtenářský
názor, že "nezáleží na tom, v které církvi byl pokřtěn, ale že svých
hříchů lituje". Což lze relativizovat posvěcující milost, zpochybňovat
svátost smíření? Přejdeme k nějakému vysluhování namísto svátostného
přijímání?
Laici
Jejich uplatnění vítám, rád podle potřeby přistupuji za ambon. Chybou
je ale opět improvizace, takže někdy "slyšeli jsme slovo Boží" v
provedení rozhlasu na maloměstském nádraží. Chybí výchova nebo aspoň
poučení, že číst je třeba bez spěchu, srozumitelně a nahlas. V
nevýhodě jsou kromě dětí i ženy se slabým hláskem. I když každý není
nadán zvučným hlasem, je možno se přednesu naučit. Také mě zarmucuje,
když vidím u oltáře děti, které přijímají na ruku, ale zcela viditelně
se neumí pokřižovat. Přijmeme rozhodnutí o rozsahu činnosti laiků při
bohoslužbě stejně horlivě jako souhlas k podávání na ruku?
(Nezpochybňuji je, sám je praktikuji.) Nehrozí vznik kamaril kolem
některých duchovních, což není totéž jako společenství? Z častých
návštěv v Rakousku vím, že původ takových záležitostí, jako je "Wir
sind Kirche" je zhusta u tzv. "Krawattenpfarrerů" či
"Rollkragenkaplanů". Jde tu také o účast žen, které mají sklony k
impulsivnosti, bude nalezena hranice uplatnění žen u oltáře?
Konvertité
V minulosti, takoví, jako byl dr. Fuchs, přijali církev bez výhrad se
vším všudy. Někteří dnešní se s ní špatně sžívají a už ji chtějí
reformovat. I když je to v dobré vůli, je to opovážlivé. Zejména když
požadují těžko uskutečnitelný ideál. Což může být např. kněžský
seminář výjimkou, když celé české vysoké školství trpí pro
nedostatečnost středního? Jen samolibá pýcha může dát bohoslovcům
název burani, protože pražská či olomoucká TF dosud nemůže mít úroveň
Gregoriany. Katechumenát by neměl mít podobu minulého socialistického
"rychložíru" s maturitou za pouhý rok. Nemyslím, že má pravdu
Jandourek, když v AD viní z vyhoření konvertitky jednoznačně její
domovskou farnost, kde "narazila na podivné lidi s růženci po
kapsách".
Dodávám ještě, že se mi nelíbí nedomyšlenost při instalaci oltářů
čelem k lidu. Zdaleka není nejhorší případ benešovské sv. Anny s
ojediněle nenarušeným barokním vnitřním vybavením. Světlý oltář a
ambon nejsou nevzhledné, ale ve stylově čistém prostoru působí jako
kýč. Nedobře působí pohled na skoro pontifikální příchod pana faráře
se dvěma jáhny k oltáři. Vystrčí svá pozadí na svatostánek, aby
políbili mensu, ve které možná ani není oltářní kámen s ostatky
svatých. U sv. Víta v Českém Krumlově přemístili Sanctissimum do
svatostánku na oltáři v boční lodi. Ladí tam s prostorem stará barokní
mensa čelem k lidu a ambon upravený z kdysi zvl. Sedile patronátního
komisaře. Po osm let každoročně obdivuji stylovou úpravu u sv. Otmara
v rakouském Mödlingu. Nový vkusný oltář čelem k lidu stojí vedle
kamenného gotického sanktuaria, vráceného původnímu účelu. Celá
bohoslužba si tam zachovala důstojnost mše sv.
Člověk se zaraduje, když po zvednutí sluchátka uslyší známý hlas
přítele z daleké ciziny. Rád bere do ruky starý nůž, vyrobený kdysi
nožířem pro dědečka, ač má v zásuvce blýskavé, nerezové. Obdobně je
tomu s modlitbami a písněmi, které používali naši předkové. Proč je
upravujeme pro přízeň světa? Vždyť se jimi obracíme k Bohu! Vždyť svět
ani ve snu nenapadne, aby modernizoval "Máj" nebo "Polednici" pro
jejich zastaralá slova a slovní obraty. Hledejme, vytvořme nové
tvarem, stejně dobré jako to zděděné nebo lepší. Jen nepoužívejme
výrazy a slova ulice, setrvejme zejména v psaném při spisovné řeči. Je
smutné, když i katolický tisk reprodukuje doslovné odpovědi v
nelibozvučné lidové češtině. Jak nepřirozené je oslovení kněze
křestním jménem, i když to hoví možná nezralé ješitnosti obou
komunikujících. Nepřimlouvám se za uchovávání oněch vele a nej, ale za
uplatňování skutečné důstojnosti. Upusťme od chtěné, laciné lidovosti,
příznačné pro minulá léta neomalených salonních bolševiků.
Tyto řádky jsem rozvažoval a psal v dobré víře, že i hlas starého,
životem nejednou trpce zkoušeného věřícího by mohl být slyšen. Ovšem s
vědomím, že mohou být považovány za výlev staromilství. Toho jsem
prost zejména co se týče bohoslužeb. Stejně rád vzpomínám na dětská
léta s ministrováním při pontifikálkách českokrumlovského preláta jako
na přisluhování spoluvězni, drahému otci dr. Cibirovi, který
"celebroval" u důlního huntu 600 m pod zemí na tmavém dole. Dnes někdy
takovou skutečnou důstojnost při bohoslužbě bohužel postrádám.
Modlím se s celým českým společenstvím katolíků, aby všeobecný sněm
splnil svůj účel a očekávání, ač se jej možná nedožiji.
Jan Jakeš
Zaslat reakci na tento text.
|