|
|
Několik liturgických postřehů
1) Koncerty v kostelech
Hudba je modlitbou. Koncerty nevýdělečné nebo pro účely charity do
kostela patří, jiné je to u koncertů, pořádaných agenturami jako
výnosný obchod. Když Kristus vyhazoval prodavače z chrámu, jistě viděl
i krásu prodávaných holoubků nebo mincí. Mince a holoubci, dnes hudba,
obojí je pro Pána. Ale obchod do chrámu nepatří. "Můj dům bude zván
domem modlitby“ Mk 11/17, Mt 21/13, L 19/46. Jan píše o očištění
chrámu už ve druhé kapitole: "Pryč s tím odtud, nedělejte z domu mého
Otce tržiště." Jan 2/16. I my děláme z chrámů tržiště, když si
neuvědomíme, že množství výdělečných koncertů je především hladovým
obchodem uprostřed nich. Vím to, protože koncerty jsou mým druhým
zaměstnáním a ty v kostelech jsem přestala dělat za peníze, když jsem
poznala jejich zázemí.
2) Eucharistie
Bylo rozhodnuto odsunout svatostánky z center chrámů, které byly pro
ně vystavěny, do jejich koutů. Pán chtěl možná dnešnímu pyšnému světu
ukázat svou pokoru. uctívání, kterým bylo umístění svatostánků v
centrech chrámů, by bylo možná dobře nahradit jiným společným
uctíváním. Třeba větším počtem společných adorací. Nejen soukromě.
Prosíme pro Boží dary pro budoucí sněm. Dary často přicházejí po
uctívání. Víc společného uctívání Eucharistie z lásky. I na smír za ta
místa ve světě, kde v církvích úcta k Eucharistii pohasla.
Chrám není jen pro svatostánek, je i pro společenství, pro Mystické
tělo. Odsunem svatostánků do kouta jako by Druhá Božská Osoba
symbolicky uvolňovala místo Třetí Osobě a tím i silnějšímu vědomí
Mystického těla - vzájemné vázanosti, závislosti. Možná větší
zdůraznění té skutečnosti už v katechezi. Možná víc zdůraznit i osobní
bytí Ducha Svatého, aby nebylo překrýváno už v katechezi učením o jeho
darech. Církev možná málo zdůrazňuje, jak Duch Svatý sám touží po naší
lásce k Němu jako k osobě. Nejen dary, moc, která někdy až děsí, ale
něžná, výhradně osobní láska, která touží po našem přijetí.
Když jedu hrát do jiných zemí, přijímám Eucharistii na ruku. Mohu tak
Pána nejen přijmout, ale i malý okamžik pochovat na dlani jako Maria
Ježíška. Přála bych si, aby to bylo možné i u nás.
3) Výchova k svobodě
Jan 10/17 "Proto mě Otec miluje, že dávám svůj život, abych jej opět
přijal. Nikdo mi ho nebere, ale já jej dávám sám od sebe. Mám moc svůj
život dát a mám moc jej opět přijmout. Takový příkaz jsem přijal od
svého Otce." Výchova k svobodě by měla touto Kristovou skutečností
procházet. „Já jsem dveře." Jan 10/9. I křesťané někdy staví do
protikladu skutečnosti - být sám sebou - a - být pokorný, závislý,
poslušný, tichý. Když člověk zahlédne Krista, tyto skutečnosti
splynou. Výchova k svobodě je výchovou ke Kristu. K úctě k hierarchii,
k poslušnosti, výchovou ke kříži a ke vzkříšení. Ve světě se někdy i v
církvích uchyluje touha po svobodě jinam než ke Kristu. Je to jen
nepochopení Kristovy svobody.
4) Žena v ČR
V zadání tématu se mluví o povolání a důstojnosti ženy. Pravá
důstojnost ženy je jen v Kristu. I povolání ženy je jednoduché.
Milovat Boha jako žena, jako Magdaléna, jako Maria. Ostatní není
důležité. Z lásky a něhy k ženě ji Bůh nezatížil těžkými dary, jako je
třeba kněžství. Chce-li něco víc než lásku, daruje to sám a není
potřeba se tím příliš zabývat. I velké ženy církve, jako Terezie z
Avily nebo Kateřina Sienská, toužily po jediném. Milovat Pána.
Feminismus, pronikající v některých zemích i do církví, je jen
nepochopením Kristovy lásky. Žena v ČR má jen jedno povolání. Být na
svém místě svatá.
5) Islám
Problém postavit nebo nepostavit někde mešitu je místní, není zásadní.
Problém zásadní je, proč tam, kde by mohlo rozkvést křesťanství,
rozkvete islám. Povídala jsem si s muslimem, Čechem, který právě
končil lékařskou fakultu. Silný kuřák, ale v Ramadánu nekouřil. Znal
hodně mladých Čechů muslimů a byl pevně přesvědčený, že Islám brzy
zvítězí v celém světě. Duchovní síla islámu je asi v časté modlitbě a
v přísném dodržování postu, který křesťanství dnes pěstuje jen mírně.
Modlitba spojená s postem je velká síla. Duchovní boj předchází sporům
o mešity. Začíná-li u nás kvést islám, je potřeba prosit Pána o milost
postu a modlitby. A pak postem a modlitbou prosit o milost pro
konkrétní místa. Alespoň s takovou vírou, jakou měl ten mladý český
muslim, se kterým jsem mluvila.
Marie Nováková
Zaslat reakci na tento text.
|