|
|
Seminář
SEMINÁŘ jako domov:
OT III.čl.4 + RF úvod č1.1: zřetelně uvádí, že pro kněžskou výchovu
jsou semináře nutné a tato nutnost byla znovu potvrzena Biskupskou
synodou /viz PDV č1.60/, s vážnou poznámkou, že seminární výchova musí
být přizpůsobena novým požadavkům doby, musí mít pastorální zaměření a
hlavně musí být věrna zásadám Il.vatikánského sněmu.
Koncil klade důraz na koordinaci různých aspektů výchovy: lidský,
duchovní a intelektuální, a současně jedním dechem zdůrazňuje, že
všechny jsou zaměřeny ke specificky pastoračnímu cíli /viz PDV č1.57/.
RF úvod č1.2: u mladých lidí současnosti je třeba brát v úvahu
zvláštní duševní dispozice, které souvisejí s mentalitou dnešních
mladých lidí:
- vřelá touha po upřímnosti a pravdě,
- rychlé a pohotové přijímání všeho nového a nezvyklého, smysl vážit
si světa a jeho technických a vědeckých pokroků,
- vůle úplně se zapojit do světa a sloužit mu,
- cit solidarity hlavně s lidmi nízkého postavení, s utlačovanými
- společenský duch,
mladí lidé dnešní doby si výrazně uvědomují důstojnost své vlastní
osoby a mají vyvinutý cit pro tento svět a lidi v něm
Avšak! Lze u nich pozorovat také:
- nedůvěru vůči všemu, co je starobylé a tradiční,
- vrtkavost při rozhodování,
- nestálost v předsevzetích,
- nedostatečná ochota podřídit se,
- kritický postoj vůči autoritě a vůči různým společenským zřízením
civilním i církevním
Je tedy nutno: aby se v semináři přímo pěstovala větší úcta k osobě,
aby se odstranilo všechno, co má ráz neudržitelné konvenčnosti, aby se
vše konalo v pravdě a lásce, aby mezi všemi byl opravdový dialog, aby
se častěji navazovaly styky se světem a aby se všechno, co se nařizuje
a vyžaduje, správně odůvodňovalo a plnilo se dobrovolně /viz RF úvod
č1.2/. Přitom však otázka přísnosti při celkovém výběru bohoslovců a
hlavně při jejich vedení nemá být zlehčena ani bolestně pociťovaným
nedostatkem kněžstva /viz OT č1.6 Ill.kap./. Všichni představení i
profesoři si musí uvědomit, že výsledek výchovy bohoslovců závisí na
jejich způsobu myšlení a jednání, na jejich umění a ochotě
spolupracovat. Jasně se musí pochopit, že nikdo z tohoto společenství
není určen k tomu, aby poroučel a aby se mu dostávalo poct /OT IV.
č1.9/. Ovzduší semináře je jen tehdy dýchatelné, pokud je prosyceno
duchem služby. Nemůže zde být žádného místa pro žárlivost,
nepřejícnost a rivalitu /PDV č1.28/.
SEMINÁŘ jako výchovný dům:
/PDV č1.61: mluví ještě výrazněji: seminář je "výchovné církevní
společenství"/.
Je třeba často mluvit o vznešenosti povolání, ale není možné zamlčovat
a mlhavě mluvit o těžkostech a obtížích povolání. Jasně bohoslovce
seznámit s břemeny, která na sebe berou, ale tak, aby ve svém budoucím
povolání neviděli jen různá nebezpečí.
Snad nejdůležitějším posláním semináře jako výchovného domu,
výchovného církevního společenství, je prozkoumat způsobilost
seminaristů ke kněžství, zdali přicházejí se správnými úmysly /jistě
dobrými/ a že se pro kněžství rozhodli úplně dobrovolně bez
jakéhokoliv nátlaku. Ti, kteří jsou skutečně povoláni, by si měli
kněžství doslova zamilovat.
Cíl výchovy:
- vypěstovat ustálený charakter
- kázeň a mužná zralost
- schopnost vážných rozhodnutí
- schopnost komunikovat s druhými
- ochota vidět druhé a jim pomáhat
- vybudovat solidní duchovní život
Dále: osvojení vlastností jako je upřímnost, snaha o spravedlnost,
plnění slibů, laskavost, skromnost /viz OT IV. č1.11/.
Důležitým bodem ve výchově je: úzký vztah ke svému biskupovi, což nemá
absolutně nic společného se servilností. Biskup to je, kdo posuzuje a
přijímá rozhodnutí kandidáta pro povolání, do semináře ho posílá a bdí
nad jeho výchovou a růstem. OT IV. čl. 9 mluví přímo o přilnutí, o
oddanosti, o pokorné a synovské lásce jednak ke Kristovu náměstku, ale
stejně tak i ke svému biskupovi. V něm se seminaristé mají učit hledat
Krista /OT IV. č1.8/, neboť on je to, který kněžím uděluje poslání.
PDV č1.65: "Prvním zástupcem /reprezentantem/ Krista při kněžské
výchově je biskup. Slova evangelisty Marka lze říci o biskupovi:
"Zavolal k sobě ty, které sám chtěl, a oni přišli k němu. A ustanovil
jich dvanáct, aby byli s ním, protože je chtěl posílat kázat..." /Mk
3,14/. Je opravdu nutné, aby se toto vnitřní volání Ducha projevilo
jako autentické pozvání biskupa. Všichni mohou "přijít" k biskupovi,
protože je otcem a pastýřem všech, ale zvláštním způsobem to platí o
jeho kněžích, kteří s ním sdílejí jedno kněžství a službu. Biskup, jak
sám koncil říká, by je měl považovat za "bratry a přátele" a takto s
nimi jednat. Analogicky to lze říci i o těch, kdo se připravují ke
kněžství. Aby mohli "být s ním", s biskupem, má je biskup z důvodu své
odpovědnosti za výchovu kandidátů kněžství často navštěvovat a jistým
způsobem "být s nimi". Přítomnost biskupa má zvláštní význam nejen
proto, že pomáhá seminárnímu společenství prožívat své zapojení do
místní církve, ale také proto, že potvrzuje a povzbuzuje pastorační
charakter celé výchovy kandidátů kněžství. Zvláště pak svou
přítomností a sdílením pastoračních problémů místní církve s kandidáty
kněžství poskytuje biskup základní příspěvek pro výchovu k "cítění s
církví" /sentire cum Ecclesia/, ústřední duchovní a pastorační hodnotě
při vykonávání kněžské služby.
Pokud jde o představené, pak oni sami chápou své poslání jako službu,
nikoliv jako úřad či funkci, tím méně jako ti, kteří mají neomezenou
moc s kterou by neomylně vládli svým podřízeným. Když se v OT mluví o
vztahu seminaristů k biskupovi, připojuje se i zmínka o presbyteriu -
tedy o těch, ke kterým jednou seminaristé přistoupí jako pomocníci a
spolupracovníci /též viz Direktář pro službu a život kněží I.kap. čl.
21: budoucí kněz svým svěcením vchází do zvláštních vztahů s papežem,
biskupským sborem a vlastním biskupem, s ostatními kněžími a s
věřícími laiky/. Kněžstvo je chápáno tak, že jsou to spolubratři
bohoslovců. A představení jsou kněží, tedy spolubratři.
Důležitý prvek ve výchově seminaristů je Svatým otcem Janem Pavlem II.
s takovou pravidelností připomínaný vřelý vztah k Marii Panně, která
svým příkladem a přímluvou bděle sleduje růst povolání a kněžského
života v církvi. Spolu se Sv.otcem často prosím Marii:" ...přijmi ty,
kteří jsou od počátku povoláni, ochraňuj jejich růst, provázej své
syny v životě i službě, Matko kněží!" JPDV závěr/.
Duchovní vedení - pole pro spirituály - dynamický charakter /viz PDV
č1.45/: upevňování stále důvěrnějšího společenství s Otcem skrze jeho
Syna Ježíše Krista v Duchu sv. Orientace k získání celoživotního
vztahu osobního přátelství s Kristem Knězem. A konečně neustálé
hledání Krista a důvěryplné spojení s Jeho církví. To vše tak, aby to
mohlo pokračovat dále v kněžském životě.
Nelze si představit žádný výchovný program ke kněžství bez studia a
vzájemného dialogu.
Individuelní pohovory jsou základní součástí výchovy v našem semináři.
Studium - není dispenzováno a sledujeme studijní výsledky. A ve
vzájemném rozhovoru s bohoslovci připomínáme, že sám kandidát je
nutným a nezastupitelným činitelem při své vlastní výchově. Každá
výchova, včetně výchovy ke kněžství, je konec konců sebevýchovou.
Nikdo nás totiž nikdy nemůže nahradit v odpovědné svobodě, kterou máme
jako jednotlivci /viz PDV č1.69/.
Zvláštní zmínka i o celibátu: Direktář v č1.58 a 59 hovoří o celibátu
jako o "svědectví radikálního následování Krista a znamení
eschatologické skutečnosti." Celibát není "daň, která se platí Pánu",
aby bylo možno přistoupit ke svěcení. Spíše je to "dar, který se
dostává z Božího milosrdenství". Úkolem výchovy ke kněžství je také
pomoc zkoumat, zdali byl tento dar Bohem dán dotyčnému kandidátovi pro
dobro církve a pro službu druhým../ PDV č1.27 až 30 připomíná chápání
celibátu jako evangelní radikalismus, ale správně theologicky
objasněný: kristologicky - být ve všem jako Kristus, eklesiologicky -
zcela se dát církvi k dispozici, eschatologicky - jako prorocká
hodnota víry v budoucí věk. Direktář v čl. 60 současně vyzývá k
trvalému obnovování vědomí přítomnosti tohoto Božího daru celibátu s
tím, že nelze zlehčovat možné nebezpečné negativní vlivy kupř.
společenských sdělovacích prostředků, familiárních známostí apod. a
docenit i v současné době užitečnost asketických pravidel, jež jsou
zkušeností církve zaručena.
SEMINÁŘ s výhledem do pastorace:
OT i RF a pochopitelně i PO chápe seminář vždy ve vztahu k pastoraci.
Dokonce OT VI. č1.19 přímo mluví o tom, že pastorační úsilí je páteří
celé výchovy bohoslovců, o povinnosti vyjít vstříc lidem, žijícím v
tomto světě. Otázka uzavřenosti a otevřenosti semináře: seminář nemůže
být tak uzavřený, aby se seminaristé cítili drženi stranou od lidských
a sociálních skutečností nebo zcela izolováni od kulturního dění
především zde v Praze. Přitom nemůže být tak otevřený, aby se
seminaristé domnívali, že je jim dovoleno všechno. Otevřený seminář ve
smyslu uskutečnění pastoračních záměrů. S tím souvisí i otevřenost
vůči laikům, spolupráce s nimi, vyzkoušení účinnějších způsobů
apoštolátu, příprava na hlásání evangelia kdekoli a všem, dále
ekumenické hledisko: důkladnější poznávání jiných křesťanských církví
a církevních, příp. náboženských společenství, účast na práci a
dialogu o obnovení jednoty, styk s nemocnými, věznice, domovy důchodců
a pod., kontakty se studenty jiných fakult atd.
Pastorační praxe bohoslovců o prázdninách /OT VI. č1.20 a 21/ jako
možnost praktického apoštolátu: jednají na svou vlastní odpovědnost,
ale vždy ve spolupráci s druhými, především kněžími. Tyto praxe však
mají být organizovány metodicky a vždy podle uvážení místního biskupa.
Na pastorační praxi nepřicházejí již hotoví pastorační odborníci, ale
žáci! Vyhodnocování testimonií z prázdninových praxí... I o
prázdninách "v pastoračním terénu" připomínejme našim bohoslovcům, že
když se připravují na kněžskou službu, aby si byli vědomi toho, že
církev v nich má naději, když jim jednou svěří blaho duší /viz OT
závěr/. Chceme, aby se bohoslovci během celkové přípravy přetvořili v
pravé pastýře duší podle vzoru našeho Pána Ježíše Krista, Učitele,
Kněze a Pastýře /viz PDV č1.57 s odkazem na OT/.
Baxant.
Zaslat reakci na tento text.
|