|
|
Liturgický zpěv v naší církvi
Náměty a připomínky pro jednání
a) liturgické:
V současné době je možné vstupní zpěv, zpěv k evangeliu a přijímání
nahradit „mešní“ písní. Především v olomoucké arcidiecézi jsou
všechny liturgické zpěvy nahrazovány zpěvem lidovým.
Návrh: Vstupní zpěv, zpěv k evangeliu a k svatému přijímání je
povinnou součástí mše svaté. Nelze je nahradit lidovým zpěvem. Pokud
není možné je srozumitelně zazpívat, mohou se číst.
Zdůvodnění:
· Liturgické zpěvy tvoří spolu s ostatními texty mše jednotný
celek, texty se navzájem doplňují. Mešní písně mají texty ještě z
dob, kdy jsem jako ministrant odpovídal „Ad Deum, qui laetificat
iuventutem meam… Dnes se přece používá úkon kajícnosti v mateřštině.
Jedná se o relikt z tridentského sněmu a tehdy správnou reakci.
Zvláště nevhodně přerušuje lidový zpěv před evangeliem liturgii
slova.
· Nemám nic proti lidovému zpěvu, naopak zpívám velmi rád. Pro
lidový zpěv je dostatek prostoru před bohoslužbou, při přijímání i po
ní.
· Jak jinak se chovají ke „Svaté liturgii“ naši východní bratři
a jak jsem letos zjistil ke svému velkému uspokojení i Svatý Otec
(zpívaly se všechny zpěvy), se kterým jsme se ženou mohli letos
slavit v Římě Velikonoce.
· Teď jeden osobní, silný zážitek z letošního Říma. Při
návštěvě baziliky Panny Marie Sněžné jsem se slzami v očích slyšel
zkráceně Konstantinovu obhajobu slovanské liturgie před Hadriánem II.
Jazyk našich předků se po aramejštině, řečtině a latině stal čtvrtým
liturgickým jazykem! Jak macešsky se k liturgii v mateřském jazyku
chová moje arcidiecéze, dědička svatých Cyrila a Metoděje.
b) liturgicko-pastorační:
Stávající stav: Při bohoslužbě slova se úryvky bible uvádějí bez
udání kapitoly a veršů.
Návrh: Pokud je to možné, uvádět úplnou citaci. Pokud je text
vybírán, uvádět alespoň kapitolu.
Zdůvodnění: Nám katolíkům se vytýká, že málo známe bibli, že se v ní
nedovedeme orientovat. I po celoživotní návštěvě bohoslužeb nenajdeme
tolik známý verš písma.
c) Pastorační
Aplikace metody PPR znamená, že dnes mají více dětí převážně rodiny
katolíků a rodiny cikánské. Při dnešním demografickém vývoji by
prosté 100% předávání víry rodičů dětem mělo být příslibem katolické
budoucnosti národa. Církev by se měla zaměřit nejen na povzbuzování k
jistě často hrdinnému přístupu manželství bez antikoncepce, ale také
by ji mělo být vidět, jak spolupracuje s rodiči obklopenými houfem
dětí. Tato šance se pod tlakem konzumní společnosti už nemusí
opakovat!
Co mám konkrétně na mysli:
· zlepšit výchovné působení na děti - ty jsou často v rodinách
vedeny zcela deformovanými představami o Bohu. Při vyučování
náboženství tento proces pokračuje, nebo je pozitivní vliv málo znát.
Stále a znovu je třeba věnovat pozornost vzdělávání věřících. Jak
třeba hodnotit, když se děti mají možnost vyjádřit v přímluvách a ony
prosí za: zemřelé, postižené, nevidomé, hladové, mír ve světě a jen
zcela ojediněle se objeví: za rodiče, učitele, dědečky, kamarády, za
město ve kterém žijí.
· studenti z katolických rodin by měli být povzbuzováni k práci
s dětmi jako vůdcové v junáckých oddílech, jako vedoucí na letních
táborech a naopak by měli pocítit, jak je tato činnost ceněna. Za
komunistů jsme nesměli učit. Dnes by měly být školy naší doménou i za
cenu nižších platů.
· organizovat všemožnou pomoc rodinám, které se dostanou na
přechodnou dobu do problémů a nemají zázemí - najít pro ně „babičky“,
„tety“ a „strýce“, když onemocní tatínek nebo maminka.
· zajišťovat mecenáše pro studium dětí z těchto rodin (adopce
na blízko?), pomáhat při zajištění důstojného bydlení a pod.
· rodiny s více dětmi žijí většinou v trvalé chudobě a v
konzumním prostředí, které je obklopuje, v trvalém tlaku. Pojem
chudoby je relativní. Neexistuje jen ve třetím světě, ale i u nás.
Mají farní společenství a biskupství ve své náplni vést čerstvou
inventuru potřebných? Myslím konkrétně, aby byly schopné shromáždit
rychle svůj majetek, jako jáhen Vavřinec.
Je to jen několik myšlenek, přání a nápadů. Píše je otec 4 dětí a
děda od 16 vnuků, junácký vůdce, inženýr chemie, ale především boží
dítě. Vždy jsem si nejvíce cenil daru víry, který mi předali rodiče.
Doufám, že nejen moje děti a moji vnuci, ale celá česká církev bude
vámi Otcové vedena tak, aby byla ozdobou křesťanstva.
Zaslat reakci na tento text.
|