Připomínky k různé tématice
Připomínkování abstrakt předloh tématické sekce za diecézi
brněnskou
/nepřítomného P. Josefa Chybu zastoupil P. Milan Vavro ze
Slavkova/.
1. Připomínky obecně:
· témata jsou některá moc souvislá, popisující a nenastiňující
body k projednávání a řešení v kroužcích
· jako vzor jasného a stručného zpracování bych považoval
Výchova a vzdělání od Dr. Šťastné.
Připomínky k jednotlivým tématům:
LG a česká církev
· vůbec se zabývat na prvním místě vizí naší církve, co je
prioritou řešeni stavu církve
· termín česká církev je nejasný. Buď církev v České republice,
nebo církev v provincii České a provincii Moravské, nebo církev v
Čechách a na Moravě.
· pozorujeme rozdílnost života církve v Čechách a na Moravě v
podmínkách, dějinném pozadí, tradici, chápání, spiritualitě, ...
· příspěvky P. Krátkého příliš heslovité
· mnohá témata jsou převyprávěná LG, bez reflexe na naši církev.
Vzorem zpracování je otázka Teologie kněžství.
Služba, život a formace jáhnů
· k tématu zpracovat jednoduchý přehled bodů - otázek,
zkušenosti a problémů jáhenské služby, týkající se našeho
prostředí
Laici
· otázka o povoláních, které jsou v rozporu s křesťanskou
morálkou /gynekolog, lékárník, hoteliér/
Liturgie
· jak slavit neděli jako zákl. znamení křesťanů /v rodině,
farnosti, obci, společnosti/
· otázka úcty k eucharistii / donášení nemocným, v kostele,
přechovávání ../ a úcty k liturgickým stavbám a předmětům
· kdo stanoví postup a uskuteční likvidaci liturgických
prostorů, které byly zaneřáděny nevkusnými úpravami /různé bedny místo
oltářů, kozy místo ambonů/
· jak doprovázet liturgii v případě, kdy hudba nebo zpěv
liturgii nepovznáší, ale vytváří studenou atmosféru
3. Doplněni dalších témat
V navržených tématech se projevuje:
· většinou jsou navrhovány seshora /od profesorů, intelektuálů,
laiků činných v ústředích apod./
· schází hlas z terénu /kněží z pastorace, prostých laiků, z
prostředí vesnice, pohraničí, tradičního křesťanství/
· někde malá reakce na tradici, lidové prožívání víry, na
skutečný duchovní stav obyčejných lidí, kterých je v církvi
většina
Další navrhovaná témata:
a/ Katecheze
· jako náboženská ;výchova je dosud téměř nezmíněna, přestože je
to okruh velice důležitý a v terénu nejdiskutovanější
· domnívám se, že je odlišné od tématu Výchova a vzdělání
Téma katecheze řešit v pohledu zpracování:
· modelů katechezí pro jednotlivé skupiny pro školní děti,
mládež. biřmovance. snoubence, rodiče před křtem dítěte. ke
svátostem...
· jejich návaznosti a jednotící linie /např. před sňatkem - pak
chtějí křtít - pak dítě ke svátostem/
· pomůcek / co jim dát do ruky jako studijní text ..../
· řešit v těchto katechezích důležité rozlišení na část
kerygmatickou a katechetickou /katecheze jsou pro ty, kteří již
uvěřili a rozhodli se pro Boha, kerygma neboli prvotní hlásání pro ty,
kteří zatím nevěří a jen chtějí dosáhnout přijetí svátosti/
· problém vyučování náboženství na školách - mimo školu
b/ Evangelizace
· by měla být podle dokumentů papeže hlavním programem do 3.
tisíciletí k obnově církve, téma však chybí.
Hlavní rozdělení evangelizace:
1. evangelizace nevěřících jako prvotní hlásání /kerygma/
2. další vedení nově obrácených /zařazení do církve, přípravy na
svátosti, společenství../
3. evangelizace odpadlých věřících jako hlásání kerygmatu k
obrácení srdce
4. evangelizace věřících /těch, kteří byli většinou pouze
katechizováni a nedokážou být svědky své víry/
Z těchto pohledů rozpracovat témata /pro oblasti, věkové
skupiny.../
c/ Poslání muže
přičlenit do tématu "problémy ženy"
d/ Duchovní život, duchovní obnova, spiritualita a hnutí
· obnova jednotlivce, farností a společenství
· zjištění naší současné spirituality a jejích kořenů - hledání
metod obnovy duchovního života
· zaměřeni se na otázku obnovy základního vztahu k Otci, Synu a
Duchu sv. ve smyslu osvědčených metod /např. Sievers/
· význam hnutí v naší církvi, otázka spolupráce
e/ Sekty / do ekumenismu/
· nárůst sekt, úspěšnost jejich evangelizace
· praktická řešení problémových případů, jak pomoci
Zaslat reakci na tento text.
|