|
|
Pastorační situace a další témata
Zhodnocení přípravných předloh pro plen. sněm CR.
Při pročítání jednotlivých předloh jsem si všímal praktické
použitelnosti pro obyčejný život církve v ČR. Jednotlivé předlohy se
mě zdají zpracované tak, že jim chybí jednotící myšlenka. Je skutečně
otázkou, co chtěly jednotlivé práce vlastně říci.
Každý z autorů se snažil napsat zajisté podle svého nejlepšího
svědomí, co pokládal za správné.
Přesto jsou předlohy plné takových zhodnocení, které jsou pouze suchým
konstatováním věcí, které sněm asi těžko nevyřeší.
Zvlášť jsem si pozorně přečetl část o hospodářské a společenském
životě v ČR.
Nechápu, v čem by v této práci měl být posun kupředu, když se řeší
historie - od průmyslové přes socialistickou až po polistopadovou.
Nevím proč autoři žijí v domnění,že téma: "trh a jeho všelék a spása"
má být zahrnut do sněmu? Atd., atd.,.... Žádný nástin ekonomického
zajištění pro evangelizaci a existenci církve.
Od takového tématu bych očekával nástin možných kroků k hledání
ekonomickospolečenských postojů. Církev v ekonomickém vlivu je na
"nule" a společensky je málo věrohodná.
Z tohoto a jiných důvodů jsem přesvědčen o tom, že jít touto cestou je
škoda času a energie na všech frontách. Chtít zasahovat do různých
oblastí s tím, že se něco vyřeší, pokud se o problému bude na sněmu
diskutovat nepokládám za účelné. Církev na leckteré problémy nemá
kapacity personální, finanční, a ani podporu v samotné církvi, neboť
mnoho kněží se ke sněmu staví reservovaně až odmítavě, protože žijí, a
oprávněně, ve vědomí, že se s nimi nepočítá neboť se jich nikdo na
řešení stavu v církvi všeobecně neptal. Sněm je pro mnohé kněze
zbytečné mrhání času a sil.
Nyní chci specifikovat témata,jimiž by se sněm měl zabývat.
1/ Pastorační situace církve v současné době:-jaký je náš dosavadní
způsob hlásání evangelia? Jak si církev stojí v současné společnosti?
Není naše pastorace uzavřená pro specifické skupiny? Proč nás
společnost nebere? Kde jsou příčiny averse k církvi? Je to jen
dědictví komunismu? Jak to, že není zájem o duchovní povolání?
2/ Jak bude naše pastorace vypadat za 5 za 10 let?
Kolik bude k dispozici kněží? Jak budou spolupracovat laici, zvl.,
když na jejich platy nebudou finance a o jejich práci nebude zájem.
Budou tito laici vůbec k dispozici? Často nemáme čas na sebe ani na
druhé. Je mnoho aktivit a málo co pořádně. Jak dopadlo Desetiletí
duchovní obnovy, příprava na Jubileum 2000?
Je třeba hledat nové pastorační cesty a nebo i převzít ty vhodné z
minulosti.
3/ Co konkrétně nabídne církev současné ateistické a konzumní
společnosti?
Možná od nás společnost očekává opravdovost v zájmu o člověka víc než
si myslíme. Budíme vědomí,že musíme mít "prsty" všude. Je-li naše
místo v evangelizování, pak je nutné tomu dát prioritu. Zúžit spektrum
zájmu na záležitosti pro církev prospěšné.
4/ Tok informací v církvi samotné a vnitřní vztahy mezi duchovenstvem.
Pracovní disciplína, /nepořádnost, nespolehlivost na jedné straně,
přepracovanost, nestíhání, aj.na straně druhé/
5/ Peníze a majetek /odhmotnění evangelia/
kolik bude církev potřebovat financí na zajištění ? kde tyto peníze
vezme? potřebuje církev tolik neefektivního majetku a budov /kostely v
pohraničí, prázdné fary,aj./ šetření a plýtvání v hospodaření
církve,etika a zákonnost, užitečnost restitucí…
Bude-li se církev víc starat o hlásání evangelia a méně o hmotné
otázky, určitě se stane přitažlivější, věrohodnější, jak pro ty, kdo
jsou v církvi, tak i těm, kteří stojí dosud mimo. Bude také táhnou
nová duchovní povolání, pokud bude v církvi více modlitby a řádu. /jak
často jsem slyšel ze strany mladých lidí ,že udření, uhonění kněží
nejsou přitažlivou perspektivou pro mladé lidi/.
Vpravdě je nejaktuálnější se vrátit k onomu evangelnímu textu z
Matouše, kap. 28,19-20, ,.Jděte...křtěte,...učte...
Tyto a podobné praktické problémy by měl sněm řešit, neboť v tom je
určitá perspektiva.
Teoretizování a suché studium, byť koncilních dokumentů, jak to
nastiňují některé sněmovní předlohy, nás neposune k živému
společenství uvnitř církve.
Pouze konkrétní kroky projevené navenek, mohou mít sílu
přesvědčivosti, což od sebe samých oprávněně čekáme.
Vím, že problémů je v církvi mnoho, ale často si je my sami děláme
svými nekoncepčními přístupy, neschopností spolupracovat i celkovou
chaotičností, co dělat a co nedělat, a pak se divíme, že se nám
situace vymykají z rukou.
Nebude-li sněm cílený na praktické prohloubení naší důvěryhodnosti,
zvl. v církvi samotné a pak k ostatní společnosti, prohrajeme další
šanci, jako jsme jich prohráli několik.
Vzorem nám může být první sněm, který jednoduše, prakticky a jasně
stanovil, jak se má žít v daných podmínkách.
P.František Hanáček, OLOMOUC
Zaslat reakci na tento text.
|