|
|
Naše přístupy k současným duchovním proudům
Naše přístupy k současným duchovním proudům a hnutím v
katolické církvi v ČR
Význam a povšechná charakteristika současných duchovních proudů a
hnutí v naší místní katolické církvi
Mezi důležitá znamení vanutí Ducha svatého i v naší zemi, zvláště v
poslední třetině tohoto století, patří vznik a dosti prudký rozvoj
početných duchovních proudů a hnutí nebo specifických evangelizačně –
pastoračních aktivit, více či méně strukturovaných a organizovaných.
Navzájem se odlišují též určitou ucelenou nebo komplementární
spiritualitou, případně jen výraznějšími rysy a impulsy nebo alespoň
různým důrazem na některé z nich. Terminologické odlišení pojmů
„proud“ a „hnutí“ není všeobecně ustáleno.
Je jistě pozoruhodné, že mnohé duchovní proudy či hnutí dokáží úspěšně
oslovit a zapojit do své činnosti také velmi různorodě vrstvy laiků i
kleriků, a to též z okruhu institutů zasvěceného a apoštolského
života, přičemž základní buňkou jejich působení jsou zpravidla různě
zaměřená a formovaná malá společenství s velmi osobním kontaktem
jejich členů.
Charakteristickým znakem jejich kladném působení bývá velmi podnětný a
zdařilý způsob navázání živého vztahu člověka k Bohu, někdy dost
hlubokého a pevného, ruku v ruce s bytostnějším pochopením Kristovy
nauky (evangelia) a jejího promítnutí do účinného a radostnějšího
života z víry, o které dokáží vydávat přesvědčivá svědectví. Takovéto
působení bývá spojeno s opětovnou hlubší konverzí a obnovou duchovního
(i zasvěceného) života věřících nebo s evangelizací „nevěřících“
případně povrchních vlažných katolíků, jejichž konverze je často velmi
obtížným problémem.
Výrazné impulsy k obnově života církve v mnohých jejích dimenzích
přináší rychle se v celém světě i u nás šířící, nečekaně mohutnící a
různě nazývané „charismatické“ hnutí či proud značného ekumenického
dosahu, zasahujícího prakticky všechny křesťanské denominace.
„Katolická (charismatická) obnova v Duchu svatém“ přinesla své plody
také v jí inspirovaném vzniku závazných komunit s vlastní
spiritualitou (např. „Blahoslavenství“, „Emanuel“), oproti řeholním se
vyznačujících často i stavovsky odlišným pojetím struktury a skladby
společenství, vnějších znaků i bydlení. Tyto komunity jsou zpravidla
vydatně zapojeny také do širší služby v rámci „Charismatické obnovy“,
farností a diecéze.
Nadále se šíří specifické formy kultu a prvků duchovního života
inspirované zjevením Ježíše Krista skrze soukromé osoby. Existuje také
značný počet mariánských hnutí a komunit, usilujících různým způsobem
o výraznější zastoupení mariánské úcty a zbožnosti v praktickém životě
i o aplikaci podnětů vycházejících z mariánských zjevení, ať již
církví uznaný (např. „Fatimský apoštolát“) nebo aktuálně zkoumaných.
Správná a přiměřená mariánská orientace však má patřit a mnohdy také
běžně patří k výše zmíněné „Katolické charismatické obnově“ i ke
spiritualitě dalších duchovních hnutí nebo nově vznikajících sdružení
a komunit.
K nejvýznamnějším hnutím s vlastní spiritualitou a výrazným
ekumenickým zaměřením patří „Dílo Mariino“, více patrně známé pod
názvem „Focoláre“, které v sobě zahrnuje centra společného života
zasvěcených osob, na která jsou pak volněji napojeny další větve hnutí
a místní společenství. Z dalších hnutí, které u náš působí, uvedu
alespoň „Schönstattské hnutí“, „Světlo – život“, „Cursillo“, „Opus
Dei“. Zvláštní model duchovní obnovy představuje např.
„Neokatechumenátní cesta“.
Tak jako dnes máme ještě spoustu životaschopných řeholních a jiných
institutů včetně k nim přičleněných terciářských sdružení, jejichž
působení v životě církve má stále své závažné oprávnění a smysl, měli
bychom si zvykat také na působení duchovních hnutí, z nichž mnohé
skončí své poslání, jakmile si jejich snahy a cíle převezme církev
svými běžnými aktivitami a strukturami za své. To se např. týká
„Katolické obnovy v Duchu svatém“ obdobně jako tomu bylo např. u
biblického nebo liturgického hnutí, která již dovršila svá poslání.
Pro všechna katolická hnutí by pak měla být dnes již samozřejmá
výrazná a plodná ekumenická orientace a činnosti, tedy zapojení se do
rozmanitých ekumenických aktivit podle vlastního charismatu a jiných
okolností, především však pěstováním normálních vztahů blíženské lásky
a spolupráce ve věcech, kde věroučné diference nepřekážejí.
Neutěšený stav současné situace
Nyní chci poukázat na některé výrazně negativní jevy a na potřebu
efektivní nápravy stavu věcí, při pokorném usilování o poznání Boží
vůle, hledání správných metod a cest, podřízení se vedení Ducha
svatého i církevní autoritě.
Značné škody a nedorozumění způsobuje nízká a špatná úroveň
informovanosti nejen laiků, ale bohužel též kleriků. V našem
katolickém tisku pro širší veřejnost se jen zřídka a nedostatečně
informuje o existenci, podstatných rysech a působení duchovních hnutí.
Obecně tak dochází spíše k nepochopení podstatných jevů, tím méně
různých souvislostí. Více poznatků lze ovšem získat ze speciálních
tiskovin či časopisů, zvláště pocházejících přímo z prostředí
příslušných hnutí. Tyto však mnoho věřících zřejmě nečte nebo je
nepovažuje za objektivní zdroje informací.
Také z homilií kněží nebo z přednášek teologů nepatřících mezi přímé
účastníky či příznivce hnutí, se o těchto věcech moc nedovídáme a
slýcháváme spíše negativní poznámky či narážky než vstřícný postoj.
Zarážející je také jejich značná neznalost stanovisek církevních
autorit. Dokonce někteří správcové farností či kostelů bývají zbytečně
znepokojováni děním v sousedství na základě zkreslených druhotných
informací, aniž by si přímo ověřili stav věcí a získali osobní
zkušenosti, kvalitní informace. Jak potom mají svým věřícím či
penitentům poskytovat dobré rady nebo odpovídat na jejich dotazy,
nepodílet se na šíření zmatečných, nekvalifikovaných informací?
Stoupenci hnutí potřebují také cítit oporu a povzbuzení od svých kněží
a od dalších církevních představených.
Avšak ani členové hutí nemají často správné a dostatečné informace a
představy o jiných hnutích, nezískávají si patřičný nadhled. Značné
nejasnosti panují také v rozlišování, která hnutí svou povahou
(spiritualitou, praktikami) jsou alternativní a která je možné vhodně
propojovat, případně za jakých podmínek či okolností je účelné
současné uplatňování metod nebo prvků dvou či více hnutí. Domnívám se,
že např. je velmi aktuální, resp. nazrává čas k aplikaci mnohých prvků
„Katolické obnovy v Duchu svatém“ do života či praxe dalších hnutí a
institutů zasvěceného nebo apoštolského života, vyznačujících se
vlastní spiritualitou.
Ke škodě církve i jejích duchovních hnutí docházívá též k nadměrné
rivalitě zastánců různých směrů a spiritualit. Jejich vztahy by se
však naopak měly vyznačovat rostoucí vzájemnou vstřícností,
ohleduplností, pochopením, přejícností a spoluprací všude tam, kde je
to možné a dobré, tedy úsilím o pravou jednotu v lásce a pravdě, i
při oprávněné rozmanitosti spiritualit nebo jen jejích odstínů a
dalších znaků. To se týká zvlášť naléhavě hnutí či duchovních aktivit
působících v rámci téže farnosti nebo nějakého zařízení (např. školy,
kněžského semináře).
Závěrečná doporučení
I nová a velkolepá, Duchem svatým inspirovaná a vedená díla, jsou
stále ohrožována nebo poškozována lidskou slabostí, hloupostí,
nevědomostí, nepatřičnou až fanatickou horlivostí a také zlovůlí.
Církev v našich zemích se proto musí patrně zásadním způsobem zamyslet
nad zlepšením své péče a starosti též o duchovní hnutí, žádoucí
evangelizačně-pastorační aktivity.
Církevní představení by tak ve svěřené oblasti působení měli usilovat
o větší pochopení, toleranci a dokonce i o podporu těch hnutí, které
je osobně neoslovují, neodpovídají jejich stylu práce a spiritualitě.
Měli by také přispívat ke vzájemné spolupráci různých hnutí při
evangelizační a pastorační činnosti, případně k odstraňování různých
nedorozumění. Ti kněží a představení, kteří jsou sami stoupenci
některého duchovního proudu či hnutí, pak musí zvlášť pečlivě se
snažit „vyvažovat“ své postoje a aktivity, neprotěžovat členy svého
hnutí a naučit se všechna hnutí pastoračně zastřešit.
Představení naší místní církve by měli také častěji vyjadřovat svá
stanoviska k činnosti hnutí a vydávat o nich oficiální podrobnější
dokumenty. Měli by však také ustanovit odpovědné koordinátory hnutí,
kteří by na úrovni farností, diecézí i biskupské konference byli
pomocníky naší církevní hierarchii a zase naopak zprostředkovávali
kontakty opačným směrem, jak je to již ostatně v církvi obvyklé na
mnohých místech ve světě. Oficiální církevní dokumenty např. z Polska
a Německa jsou pro nás velmi cenným zdrojem informací a inspirace
(zprostředkovávané ve značné míře díky iniciativě pastoračního centra
pražského arcibiskupství.). Bylo by zřejmě také užitečné, aby
představitelé duchovních hnutí větně získávali vhodné teologické nebo
i další vzdělání, úměrně jejich odpovědnosti a poslání, podle dispozic
diecézního biskupa nebo biskupské konference. Mělo by se uvážit
konkrétně, pro které činnosti je potřebné nebo vhodné (i mimo rámec
povinností podle CIC) pověření příslušnou církevní autoritou.
Mgr. Ing. Aleš Mráz
Zaslat reakci na tento text.
|