|
|
Povolání laiků v české církvi
POVOLÁNÍ LAIKU V ČESKÉ CÍRKVI
Mgr. David Nebeský
Příspěvek k "Zadání ČBK přípravy a průběhu plenárního sněmu", bodu
"Apoštolát laiků v české církvi" a zvláště pak k odstavci "povolání
laiků v české církvi"
Je zřejmé, že katolickou církev v českých zemích čekají z řady důvodů,
které snad na tomto místě není třeba vyjmenovávat, v nepříliš
vzdálených letech velké změny. Nemá-li se církev postupně proměnit v
uzavřené, do sebe zahleděné a postupně vymírající společenství, které
svůj smysl vidí především v udržování starých tradic, nebo v
konfliktní, na místě přešlapující skupinu typu pověstného spolku
zahrádkářů, která si svým vystupováním bude proti sobě obracet stále
větší část veřejnosti, ale má-li být skutečnou solí země a úspěšným a
důvěryhodným hlasatelem evangelia, musí být mimo jiné
charakteristická širokou a různorodou aktivitou laiků, kteří s plným
vědomím ponesou svůj díl odpovědnosti za stav a úkoly svých farností a
celé církve.
V zemi, kde se počet katolíků počítá řádově na procenta populace,
nelze s užitkem udržovat modely myšlení a jednání vzniklé pro situaci,
kdy byli katolíci ve velké většině. Na tomto místě mám na mysli
zejména tradiční rozdělení rolí, které kněžím přisuzuje roli jediných
subjektů hlásání evangelia ve farnosti a jediných nositelů
odpovědnosti za farnost, jejichž hranice působnosti však končí u
posledního farníka a nevede k ostatním obyvatelům území farnosti, a
laikům oproti tomu úlohu pouhých objektů hlásání evangelia, bez
odpovědnosti za farnost (odmyslíme-li si úklid a drobné opravy v
kostele nebo na faře, obojí beztak organizované knězem). Jsem hluboce
přesvědčen, že má-li mít myšlenka nové evangelizace českých zemích
naději na úspěch, musí roli hlasatelů evangelia a nositelů
odpovědnosti za hlásání evangelia světu přijmout celá církev,
respektive celá farní společenství. Zapomeňme jednou provždy na fráze
typu "laici provádějí apoštolát tím, že se v práci chovají
slušně".
Laické aktivity mohou být velmi pestré a různorodé: od různých malých
společenství přes zájmové a oborové iniciativy, komerční instituce a
nakladatelské a vydavatelské aktivity, až po školy, nemocnice a
charitativní organizace - anebo ještě něco úplně jiného. Měly by však
vesměs mít něco společného - nemusí přímo provádět apoštolát, ale měly
by být svým způsobem otevřené vůči světu a měly by "být vidět".
Naskýtá se pochopitelně otázka, jak vznik a existenci laických aktivit
a iniciativ podpořit. Je to nesmírně složité, protože, jak jsem
hluboce přesvědčen, je třeba podporovat zejména vlastní iniciativy
laiků - tedy ne vytvářet univerzální modely a plány a ty potom chtít
obsadit lidmi. Konec konců, k čemu vede potlačení lidské iniciativy a
centrální plánování v ekonomické oblasti, jsme na vlastní kůži nedávno
zažili sami.
Podporu laických iniciativ a aktivity laiků vůbec lze rozdělit na dvě
oblasti: odstraňování překážek a vlastní pozitivní podporu. K oběma
oblastem mám několik bodových poznámek, které si v žádném případě
nečiní nárok na úplnost:
Při odstraňování překážek je třeba:
jasně se vyslovit, že církev o aktivitu laiků stojí a potlačit tak
apriorní nedůvěru řady kněží vůči těmto aktivitám;
snažit se odbourávat problémy (subjektivní i objektivní), které z
hlediska budoucnosti perspektivní skupiny věřících - tedy mladší
věkové skupiny - mají s návštěvou bohoslužeb (nikoli výjimečně se
stává, že kněz vyhodí z kostela rodiče s malým dítětem, protože dítě
při mši ruší, což je praxe vskutku šokující); ve větších městech by,
myslím, měly být masově zaváděny mše pro mládež a mše pro rodiny s
dětmi;
neklást na laiky příliš vysoké nároky a nezapomínat, že jejich hlavní
povinností je starost o svoji rodinu; katolické instituce jsou
například všeobecně známy tím, že obvykle platí výrazně nižší mzdy
(leckdy i vysloveně neslušně), než je v daném případě obvyklé;
potlačovat obecnou nedůvěru vůči těm, kdo výrazněji vybočují ze
sociálně-ekonomického průměru; lidé pohybující se "na okraji
společnosti" mohou často přispět značným entusiasmem a nadšením pro
věc, která jim třeba poprvé po dlouhé době dává možnost jakési
seberealizace, movití lidé zase mohou často zase pomoci vedle financí
i různými kontakty a praktickými zkušenostmi;
nepřijímat alibistická tvrzení, že všechno je v pořádku, laické
aktivity pěkně fungují, když se jich účastní několik stále stejných
tváří.
Vlastní podpora by měla zahrnovat:
co nejkomplexnější informování o laických aktivitách a iniciativách v
katolických periodikách;
pomoc při vyměňování si zkušeností a komunikaci vůbec (pořádání
setkání, zvláštní periodikum nebo příloha existujícího, konference na
Internetu apod.); přitom je třeba pamatovat nejen na ty, kdo jsou již
"aktivní", ale i na ty, kdo se chtějí do něčeho zapojit nebo získat
zkušenosti pro vlastní dosud nerealizované záměry;
pomoc při vzdělávání (hlavně sebevzdělávání) na různých úrovních a
různými způsoby, zvláště asi prostřednictvím ucelených řad publikací
učebnicového typu;
opakované deklarování faktu, že všichni věřící nesou odpovědnost za
stav církve a hlásání evangelia, a to jak směrem k věřícím (i oni
nesou svůj díl), tak i směrem ke kněžím (všechno neleží na nich);
racionální zapojení církevních nemovitostí.
Je jasné, že jakákoli širší angažovanost lidí rozličných zaměření a
zájmů se nemůže vyhnout různým konfliktům a excesům. Laické aktivity
čekají jistě různé excesy nadšenců, mimořádně zapálených pro věc, ale
o to méně rozumných a tolerantních, vzájemné konflikty tam, kde jsou
"dva kohouti na jednom smetišti" a žádná strana nemůže překonat svou
ješitnost, konflikty s hierarchií, která bude chtít v něčem zasáhnout
a druhá strana se proti tomu vzepře, a jistě i excesy způsobené
naivitou na jedné a využíváním či zneužíváním na druhé straně. Je to
však daň za živou a otevřenou církev, kterou je nutné a kterou se
vyplatí hradit. Tyto problémy je potom třeba řešit pokud možno šetrně,
bez prohlubování konfliktů a zejména věcně, nikoli tedy v osobní
rovině.
Myslíme-li tedy vážně řeči o nové evangelizaci českých zemí a
chceme-li otevřít dveře do církve i těm, kterým je cizí naše chování a
myšlení a kdo nerozumí našemu jazyku, nesmíme se bát vlastních
iniciativ těch, kdo jsou těmto lidem nejblíže: laiků, kteří každé ráno
vstanou a jdou do práce, mají nad hlavu starostí, jak se dobře
postarat o svou rodinu.
Zaslat reakci na tento text.
|