|
|
Křesťané v ČR a svět kolem nás
Křesťané v ČR a svět kolem nás
(Třetí, rozšířená a revidovaná verze článku pro Universum)
Václav Frei
Když vznikne jakýkoli nový problém, i závažný, ať [laici] sami
jednají na vlastní odpovědnost ve světle křesťanské moudrosti a s
pozorným zřetelem k nauce církve
Z konstituce Gaudium et spes, čl. 43
Celý tento článek je věnován hlavně laikům, a to z hlediska katolíka.
Jistě ne k snížení významu pastýřů - vybídka v mottu se týká
světských úkolů - ani ekumenické spolupráce, pouze v duchu
koncilového důrazu na různost specifických poslání v Božím lidu.
Ve znovunabyté či spíše darované svobodě už se věřícím podařilo mnoho
v církevním i občanském společenství, ba i v zahraničí. Povzbudivé
jsou zejména činy vynalézavé. Jednomu z nich se 28. října dostalo i
státního vyznamenání, o mnohých naopak - bohužel - skoro nevíme.
Jejich autoři vlastně naplňují výzvu koncilu "[j]estliže uznávají
požadavky víry a čerpají z ní sílu, ať neváhají přicházet s novou
iniciativou a uskutečňovat ji". Možná s myšlenkou na tuto větu
dokumentu (též GS 43), možná z "křesťanského pohledu na skutečnost"
nebo vedeni "jen" přirozeným zákonem. Jako Samařan, jehož dal Ježíš
"lidem knihy" až provokativním způsobem za příklad.
To všechno je krásné, ale zdaleka ne typické. Nelze mávnout rukou nad
steskem: "Už dvanáct let jsme se mohli projevovat, účinně a prakticky
zasahovat do vývoje naší společnosti, ale společnost o nás většinou
příliš neví. /.../ Máme být solí země, měli bychom evangelizovat...".
[1] Jistě, různá duchovní hnutí u nás nezahálejí, sama vybočují z
obrazu pasivní masy. Ale ještě ji nestačila prokvasit; krom toho se
ne vždy výrazně zaměřují na vztah křesťana k světu. Totéž platí o
bohaté duchovní literatuře, jejíž rozkvět jinak patří do povzbudivých
položek prvního odstavce. Také se dá poukázat na iniciativy jako
Pokoj a Dobro; jde mi však nyní především o křesťany "bez
přívlastku". Těch se zato týká Plenární sněm, který právě vstupuje do
nové fáze.
Jsem stále přesvědčen, že ve věřících jako celku dřímá velký
potenciál dobra. K jeho probuzení snad Pán Bůh vyšle charismatické
světecké postavy; je dobré o ně prosit, ne však se založenýma rukama.
(V [2] viz stať o kvietismu.)
Za "celoplošně" pro Boží lid potřebné pokládám doplnit z nauky
koncilu křesťanský význam světských činností a důrazně - i s důsledky
- objasnit, že discidium je jazykově i věcně blízké schizofrenii [3].
Dále: vybídky k činům jsou účinnější, vidíme-li jejich potřebnost a
naléhavost (v boji se zlem aj.); a to si žádá příklon k věcnosti - ne
jen já a jak: i co. Pro aktuální témata a závažné povzbuzující
příklady rozhodně věnujme pozornost činnosti Jana Pavla II. i na
světové světské scéně. U nás to bývá opomíjeno.
V dalším textu chci mj. navázat na některé myšlenky pouze nadhozené v
článku [4] z Perspektiv. Pro začátek si dovolím citovat: "Příprava
Sněmu víc vnímá situaci církve než kontaminaci [zvýrazňuji až zde]
prostředí v ČR a jeví zájem spíš o to, jak postupovat než co dělat"
(sloupec a).
Zvěřinovy Dny jako sonda
Letošní X. Dny Josefa Zvěřiny (31.5.-2.6) měly téma Křesťané v
občanské společnosti, tedy blízké našemu, a jejich podnětný průběh je
zachycen ve 12. čísle Universa [5]. Je však poučné se na něj podívat
i z hlediska ortopraxe [6] a motivace k ní. Porovnáme-li hlasy na X.
Dnech s heslem VIDĚT - SOUDIT - JEDNAT (dále VIA [7]), shledáme, že
převažuje první krok, druhý je daleko slabší a třetí vlastně chybí
[8]. Tak prof. T. Halík v delší erudované přednášce (s. 5-9) ukazuje,
jak zásadní roli hrají v postmoderní společnosti média: jsou spjata s
ostatními oblastmi od kultury přes sport až po náboženství, a
zasahují - spolu s reklamou - vědomí milionů lidí (s. 9).
To je pravda. Ale je jen kouskem kroku V, a v jeho rámci málo říká
věřícímu: nic o vlivnosti různých médií (TV, tisk; internet...), o
roli křesťanů v nich atp. A hlavně zcela pomíjí aspekt hodnocení,
klíčový pro pastoraci, pro rodiče aj. Třeba u filmů: jsou i pro děti?
Jsou dobré či špatné? Takto je však pojata nejen celá Halíkova
přednáška; je to žánr akademicky legitimní, převažuje i v panelové
diskusi (s. 14-20) a u pracovních skupin (s. 21). V ortopraxi se tedy
čeští katoličtí účastníci letošních Dnů cítili na začátku. (Podle
zápisů ze sněmovních kroužků je na tom i sněmovní proces podobně,
ačkoli nebyl koncipován s reálnými výstupy až na konci, tj. teprve na
základě jeho závěrů [9]. Pokud to tak účastníci prožívají, je to
silná motivační zátěž. [10])
Dále: téma Křesťan a občanská společnost míří ad extra, diskuse
pracovních skupin se však opakovaně stáčela k vnitřním vztahům v
církvi. Ano, máme víc působit ve světě, a proto je třeba dát laikům v
církvi větší prostor. A demokratické vztahy ve světě ukazují možnost
lepšího uplatnění laiků - v církvi (to arci také!). Podle Kocha [11]
i po koncilu "[m]nozí chtějí poslání laiků převážně situovat do nitra
církve" (z jeho myšlenkově bohaté stati Služba světu jako služba
spáse, s. 220nn). A kdo má pak plnit jejich úkoly ve společnosti - v
kultuře, v preevangelizaci? Zejména to druhé je naléhavě potřebné v
zemi, jako je naše!
Takže: víme, že vztahy mezi kněžími a laiky, vůbec otázky komunikace
uvnitř církve, budou závažným bodem pro jednání Sněmu. Je však
varovné, že úkoly laiků ve světě, jejich věcná stránka, byly patrně v
celé diskusi mimo centrum pozornosti.
Bolestné události daleko i blízko
Prostředí není "kontaminované" jen u nás. Zlé zprávy se týkají
zejména zahraničí. Ale řada zdejších katolických médií nám tuze málo
říká o útocích na křesťany (i na jejich životy - Sudán, Filipíny aj.
aj.) a na křesťanství (urážlivé útoky v části západních médií apod.).
Vždyť oběti si zaslouží aspoň víc našich modliteb, a k útokům je
dobré mít včas pravdivé protiargumenty; obojím "naše víra nezahálí"
[12]. Nad zprávou agentury Zenit o rouhavých filmech [13] už mě znovu
napadlo, zda zmíněná média nepodceňují význam "úplnějšího a
souvislého sdělování skutečností" (Dekret Inter mirifica 5); dokonce
nejde-li tu o součást mediální strategie církve v ČR [14].
Tím důležitější je včasné varování přede vším, co v naší vlasti
ohrožuje nás, naše děti i ty naše spoluobčany, kteří často nemají
základ takové opory jako my! Proto jsem se v [4](a) zmínil o
nebezpečích, která otevřeně či plíživě a záludně útočí už na
přirozené hodnoty: v r. 1950 (podle J. Piepera) na lidskou důstojnost
a svobodu, teď už na lidský život v jeho počátku a konci... I
pokračování té řady je drastické. Neměla by tu být křesťanská média
otevřenější? Ví se u nás obecně, aspoň mezi katolíky, o záludných
proudech v OSN a EU? (Viz [4](d). Nepřímo i řeč biskupa Homeyera
[5].)
Přitom nejsme vždy odkázáni na zahraniční prameny. Znovu tu vřele
doporučuji životopis Jana Pavla II. Svědek naděje [15]. G. Weigel v
ní mj. podrobně líčí a dokumentuje některé z "řady intervencí Svatého
stolce", jak se o nich zmiňuji v článku [4]; jsou zároveň už nyní
slavnou kapitolou pontifikátu Jana Pavla II. Seznámíme-li se s nimi,
nahlédneme také, s jak rafinovanými a mocnými silami se papež se
svými spolupracovníky (prof. Mary Glendonovou aj.) musel utkávat.
Podrobná dokumentace konferencí OSN o ženách v Káhiře a v Pekingu
(1994, 1995; kap. 18. a 19.) je podstatná. Pouhému vyprávění by sotva
kdo uvěřil. - Papežův stručný souhrn nauky o manželství pro svět na
s. 712/713 by slušel i veřejným farním nástěnkám. Věřící manželé zas
ocení obě Weigelovy stati o encyklice Humanae vitae na s. 208nn a
333. Anglický originál [15] je z r. 1999 a sleduje dění až do října
1998. Další vývoj zmíněných konfliktů, pro přirozené hodnoty díky
Bohu výrazně příznivější po nástupu prezidenta Bushe, lze česky
sledovat např. na internetových stránkách Společnosti pro podporu
rodiny www.profam.cz.
Jakou "schizofrenii" chce koncil překonat?
V úvodním klíčovém odstavci GS 43 je v českém překladu slabší výraz
rozpor místo výstižnějšího rozštěpení. Příslušná věta říká: Je
zásadní omyl - bohužel dnes rozšířený - chápat svět víry jako
naprosto oddělený od "normálního" života. To rozštěpení má různé
zhoubné důsledky navíc k oběma jednostrannostem popsaných v úvodu čl.
43. Povšimněme si, že vylučuje jakoukoli plnokrevnou spiritualitu
věřícího laika. Pokud se totiž úsilí o dokonalost prezentuje jako
spor dvou vůlí, jako konflikt Já vs. Bůh, nelze se naplno a zároveň
křesťansky věnovat žádnému pozemskému dílu. Vždyť umělec, lékař,
badatel atp. se nutně se svým "dítkem"-dílem silně ztotožňuje, a
je-li dobré, byť přirozeně, bylo by pro něj objektivně i prožitkově
absurdní volit mezi svým dílem a Bohem; má se snad i matka
rozhodovat, zda bude milovat buď své novorozeně anebo Boha?
Schéma Já vs. Bůh mi vždy bylo cizí (viz např. [2]). Rád se nyní u
Weigela ([15], s. 680) dočítám, že bylo zpochybněno už za koncilu a
že Svatý otec uvažuje ve zcela jiném duchu. K plně křesťanské
motivaci práce ve světě přináší nauka koncilu ještě dva jiné důrazy
důležité zejména pro laiky:
Všeobecné povolání k svatosti
Toto "novum" koncilu koriguje představu, která nikdy nebyla vysloveně
naukou církve, ale celé generace v ní žily: že totiž křesťanská
dokonalost je jen pro úzkou speciální vrstvu věřících (mnichy apod.).
Ostatním, tedy zejména laikům, že zcela stačí nezemřít v těžkém
hříchu a dojít spásy.
S tím povzbudivě kontrastuje už světský ráz mnoha světců. K pádným
příkladům patří taková Jana z Arku, ale i světecké postavy mimořádné
jen "civilně" (viz R. Pernoudová [17]). Příslušnou nauku obsahuje
celá 5. kapitola konstituce Lumen gentium, pro kroužky sešit O
církvi, str. 35-42. Nauka je jistě náročná pro praxi, na pohled však
pochopitelná.
"Světský charakter" laiků
Svízelnější otázka je, jak mají laici své povolání k svatosti
naplňovat. K tomu říká táž konstituce už ve 4. kapitole: životem ve
světě. Tedy (zpravidla) v manželství, ve světských povoláních. Přitom
laici a/ mají "hledat Boží království tím, že se zabývají časnými
věcmi a upravují je podle Boha" (čl. 31); a b/ platí, že "vykonávají
svým podílem poslání celého křesťanského lidu v církvi a ve světě"
(opět čl. 31, 1. odstavec). (Kurzívou vyznačuji stanovisko v církvi
těžce a konfliktně probojovávané [16, 18], jež ale koncil přijal.)
Upřesněním a/ je podmíněna cesta k svatosti, ujištění b/ vyjadřuje
teologickou důstojnost tohoto počínání. (Výklad v pracovním sešitě O
církvi je na str. 25-30; jen nadpis Všeobecné kněžství a poslání
laiků v církvi trochu mate: "laici v církvi" mají právě poslání
uvnitř i vně!) Teprve spojení a/ i b/ s GS 43 umožňuje syntézu
motivační a obsahové stránky křesťanského působení laiků ve světě.
Ale soudě podle publikovaných závěrů se sněmovní kroužky o takovou
syntézu konkrétně ani nepokoušejí: a zejména věcná stránka zůstává na
tuze obecné úrovni. (Namátkou: "Nesmíme se uzavírat před světem, svým
vystupováním a vyjadřováním se ke všemu, co hýbe společností, můžeme
působit na zjemňování lidských duší" - v KT s datem 24. 11. 02.) Kéž
se při zpracování zápisů objeví a zveřejní něco určitějšího!
Věta, že laici mají "světské věci" upravovat podle Boha, má obrovský
dosah, k němuž dnes rozhodně patří aktivní boj proti zlu [4, 19].
Koncil, jenž skončil r. 1965, tento aspekt ještě nerozvinul, ale k
aktualizacím výslovně vybízí v čl. 91 konstituce GS, bohužel rovněž
opomíjeném [20]. - Sněmovní sešity uvádějí sice i pokoncilní
dokumenty, ovšem ty jsou už svou povahou značně obecné, a navíc nutně
s časovou mezí.
Článek 43 dává laikům velkou oporu, jak naznačuje už jen motto.
Vyzbrojuje je pro jejich poslání ve prospěch světa, ad extra, ale i
pro nezastupitelnou službu ad intra, cennou pro biskupy a teology.
Ortopraxe (která ovšem není monopolem laiků!) je locus theologicus,
je zdrojem autentických problémů pro práci teologie. Pěkně to
formuluje Koch: "Církevní poslání laiků spočívá /.../ i v tom, že
všemožně přispívají k tomu, aby otázky a problémy, zkušenosti a
poznatky dnešního moderního světa mohly být přítomné v církvi a pro
církev plodné, a pečují tak o ´dostatek čerstvého vzduchu´ v církvi"
([11], s. 223).
To nám jistě připomene proslulé gesto Jana XXIII.! Daleko tvrdší -
byť jen ve smyslu analogie - je postřeh O.A. Fundy: Civilizace, která
řeší věcné problémy světa, je živá. Začne-li se uzavírat do sebe, je
na cestě dekadence až zániku [21]. (Odtud pro církev další důvod
nepropadat omylu rozštěpení.)
Proto mi připadá tak důležitý obrat k věcnosti, u laiků a samozřejmě
i u duchovních a teologů (kteří přece také žijí ve světě, jak
zdůrazňuje Neuner [16]). A kromě toho se již více let pokouším získat
v Božím lidu zájem o hledání křesťanského životního stylu v naší
situaci zde a nyní. Zprvu mi připadalo, že taková myšlenka přímo
"visí ve vzduchu", že s ní budou spontánně přicházet i jiní, nebo na
ni aspoň velmi mnozí s pochopením hned navážou. Nestalo se tak.
Jiný přístup: "HKŽS"
Sněm je zaměřen "celoplošně", pro celou církev. Zatím však v
kroužcích a dalších sněmovních orgánech pracuje pouze zlomek
praktikujících katolíků, jakýchsi průzkumníků. Naproti tomu impuls
HKŽS je míněn pro každého a jako uplatnitelný ihned. Ve dvojím
smyslu:
Předně jako elementární reflexe, o níž mám stále zato, že se sama
vnucuje každému trochu vnímavému člověku:
1. Po generace nám byl vnucován umělý systém, zprvu (snad) z víry v
utopii, pak ve stále pokleslejší sebezáchovné snaze. Co se nám na něm
příčilo? Proč? (Už z přirozeného hlediska? Tak je impuls HKŽS
otevřený ke všem občanům). Čím nás ochudil, poznamenal, zatížil? Čím
oslabil, omezil, deformoval náš křesťanský život?
Bývá myslím tuze podceňováno, jak důsledně komunisté likvidovali nebo
omezovali veřejnou a společenskou stránku života z víry. Dělali to v
zájmu své moci - proto připouštěli jen "mírovou" činnost, z níž
pečlivě vylučovali laiky -, ale i k velké škodě křesťanského vědomí a
občanského sebevědomí věřících. Blud o ryze soukromé povaze
náboženství tak pronikl i do církve, a tím silněji do vědomí
nevěřících.
2. Co se změnilo pro občany vůbec, pro věřící a pro církve zvláště,
po pádu režimu, tedy příchodem svobody a demokracie (aspoň v zásadě),
trhu, otevřením hranic atd.? Těmto otázkám už nelze uniknout, a proto
si stále myslím, že křesťanský životní styl - na názvu netrvám -
hledáme všichni, aspoň bezděčně a tápavě. (Trošku jsem rozvedl první
bod, na nějž se naopak musíme občas záměrně rozpomínat a pokud možno
jej věrohodně přibližovat mládeži.)
Za druhé a hlavně je ovšem heslo HKŽS míněno jako vybídka k
ortopraxi. A k ní také směřuje celý tento můj článek (z předchozích
připomenu aspoň [22, 23]) i řada praktických snah s přáteli.
Samozřejmostí už by pak byla potřeba vzájemné informace, diskuse v
církvi a spolupráce. Jelikož se při tom často jedná již o problémy
přirozeného řádu, opakuji [4, 19], že je to podnět a příležitost, aby
se u nich setkávali katolíci jinak rozdělení svými názory na otázky
jako je liturgie. (Mnohem snazší zatím bývá dělná komunikace v
ekumenickém a ještě širším občanském rámci, i za hranice naší země.)
Snad impuls HKŽS (ve své "celoplošné" podobě; mnozí ho nepotřebují,
viz úvod) někde nějaké plody přinesl, ale sám o nich skoro nevím.
Původní můj návrh přímo pro sněm z 6. 2. 1996 neoslovil ani účastníky
brainstormingu v r. 1997 [24] - tak dalece, že z mé expresivní výzvy,
ať má každý náš čin "křesťanskou páteř", se v zápise objevila věta
"Zachovat si křesťanskou páteř". Co bylo skoro jediné potřebné za
tuhé totality, je teď jedním - byť stálým a významným - kamínkem v
pestré a pohyblivé mozaice, v níž je třeba zdůrazňovat spíš
informovanost, invenci a svobodu.
Vedle otázky, jak takovou disproporci mezi výzvou a jejím
(ne)přijetím vysvětlit, zbývá otázka zcela praktická, totiž zda
nespojit ono bezděčné hledání se Sněmem; a ovšem s koncilem, a proto
i s dalšími potřebnými prameny moudrosti.
Závěrem jen opakuji své přesvědčení, že stále doplácíme na
podceňování článku 43. E. Schillebeeckx napsal už v r. 1966, že
neuplatní-li se rychle - spolu s dalšími podněty koncilu - jest se
obávat prudkého náporu proticírkevních sil ve společnosti [25]. Toho
jsme bohužel kolem nás svědky; ale nedošlo k tomu také z důvodů, jež
Schillebeeckx předvídal?
Před zeměmi svobodného světa máme výhodu, že se můžeme poučit z
nezdarů, mezer a chyb v uplatňování nauky koncilu (to je samostatné
téma, zajímavé mj. pro další fáze Sněmu). Myslím však, že po období
1948-89 a s vyhlídkou začlenění do EU by trvající "mezera" po
zmíněném článku v naší recepci koncilu měla u nás ještě smutnější
následky pro celou společnost než na Západě. Jako by mi po 13 letech
opět znělo v uších ono Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď?
Z celkem 26 bodů, do nichž se mi čl. 43 dělí, pokládám 8 za koncilní
novum; 12 původních bodů plus řada aktualizací se mi jeví jako
důležitá hic et nunc. Bude-li nejbližší období sněmovního procesu
věnováno - jak bych si představoval - též doplňování toho, co se v
jeho dosavadním průběhu nepodařilo vyložit a upevnit, nabízí se takto
jedno kardinální téma.
Poznámky (výjimečně zhuštěné jako v Teologických textech)
1 A. Hančíková, Perspektivy 10/2002, s. 8.
2 V. Frei, Má prosebná modlitba smysl? Universum 31/32 (léto 1999),
s. 2-16.
3 Discidium v GS 43 překládejme raději rozštěpení, ne rozpor; Němci
mají Spaltung. (Srov. lat. scindo, ř. schizo - štípám).
4 V. Frei, Buď Boží vůle v naší zemi, Perspektivy 9/2002. Písmeny a
až d značím sloupce.
5 Universum 12 (podzim 2002), s. 5-21.
6 V. Frei, Na téma ortopraxe, Universum 10 (jaro 2002), s. 25n.
7 Akronym z lat. videre - iudicare - agere. Jméno VIA dal Josef
Zvěřina měsíčníku, jenž v r. 1968 nahradil list Duchovní pastýř.
8 V hlasech domácích katolíků ještě výrazněji: hodnotící prvek
(ďábla) vnesl do panelu evangelík, biblista Petr Pokorný (s. 19n), o
úkolech mluvil německý biskup Josef Homeyer (s. 10-13).
9 V pracovním sešitě pro sněmovní kroužky O církvi (2000) se uvádí,
že jsou prostorem "i pro řešení konkrétních místních problémů" (s. 5)
a témata jsou určena i "těm, kdo chtějí uplatnit vlastní rozum" a
zkušenost (s. 7). - Rád potvrzuji, že P. M. Raban vždy projevoval pro
tyto možnosti pochopení.
10 Snad i proto nevznikl sněmovní kroužek v naší farnosti.
11 K. Koch, Konfrontace nebo dialog? Vyšehrad 2000.
12 V. Frei, Ať naše víra nezahálí, KT 35/2002.
13 Viz www.res.catholica.cz, 5. 11. 2002.
14 Pro mne osobně to zůstává jedním z problémů komunikace uvnitř
církve (z let 2000 a 2001).
15 G. Weigel, Svědek naděje, Práh 2000.
16 P. Neuner, Laici a klérus? Vyšehrad 1997.
17 R. Pernoudová, Žena v době katedrál, Vyšehrad 2002, s. 223nn. - K
ortopraxi žen viz zvlášť Exkurs (s. 18-27).
[18] P. Ambros, Křesťan a život ve světě, Univerzita Palackého 1998.
19 V. Frei, ale přemáhej zlo dobrem, Perspektivy 9/2000.
20 V. Frei, I koncil je maják, ne hranice, Perspektivy 3/1998.
21 O.A. Funda, Znavená Evropa umírá, Karolinum 2000. Podnětný je i
"polemický" doslov ateisty (?) J. Šmajse.
22 V. Frei, O svobodě křesťanů v demokracii, Perspektivy 8/1999.
23 V. Frei, Vidím správně pointu? Universum 9 (zima 2001), s. 35.
24 M. Raban, Sněm české katolické církve, Vyšehrad 2000, s. 127.
25 E. Schillebeeckx, Besinnung auf das Zweite Vaticanum. Vierte
Session, Bilanz und Übersicht. Herder 1966, s. 63. (Viz též v [6]
stať Křesťanská dospělost laiků.)
Praha 6.11.2002, pro Universum; 5.12. úpravy + citace [25]
Zaslat reakci na tento text.
|