| 
 
 
 |  | Křesťané v ČR a svět kolem nás
   Křesťané v ČR a svět kolem nás  (Třetí, rozšířená a revidovaná verze článku pro Universum)
 
Václav Frei 
Když vznikne jakýkoli nový problém, i závažný, ať [laici] sami 
jednají na vlastní odpovědnost ve světle křesťanské moudrosti a s 
pozorným zřetelem k nauce církveZ konstituce Gaudium et spes, čl. 43
 
Celý tento článek je věnován hlavně laikům, a to z hlediska katolíka. 
Jistě ne k snížení významu pastýřů - vybídka v mottu se týká 
světských úkolů - ani ekumenické spolupráce, pouze v duchu 
koncilového důrazu na různost specifických poslání v Božím lidu. 
Ve znovunabyté či spíše darované svobodě už se věřícím podařilo mnoho 
v církevním i občanském společenství, ba i v zahraničí. Povzbudivé 
jsou zejména činy vynalézavé. Jednomu z nich se 28. října dostalo i 
státního vyznamenání, o mnohých naopak - bohužel - skoro nevíme. 
Jejich autoři vlastně naplňují výzvu koncilu "[j]estliže uznávají 
požadavky víry a čerpají z ní sílu, ať neváhají přicházet s novou 
iniciativou a uskutečňovat ji". Možná s myšlenkou na tuto větu 
dokumentu (též GS 43), možná z "křesťanského pohledu na skutečnost" 
nebo vedeni "jen" přirozeným zákonem. Jako Samařan, jehož dal Ježíš 
"lidem knihy" až provokativním způsobem za příklad.To všechno je krásné, ale zdaleka ne typické. Nelze mávnout rukou nad 
steskem: "Už dvanáct let jsme se mohli projevovat, účinně a prakticky 
zasahovat do vývoje naší společnosti, ale společnost o nás většinou 
příliš neví. /.../ Máme být solí země, měli bychom evangelizovat...". 
[1] Jistě, různá duchovní hnutí u nás nezahálejí, sama vybočují z 
obrazu pasivní masy. Ale ještě ji nestačila prokvasit; krom toho se 
ne vždy výrazně zaměřují na vztah křesťana k světu. Totéž platí o 
bohaté duchovní literatuře, jejíž rozkvět jinak patří do povzbudivých 
položek prvního odstavce. Také se dá poukázat na iniciativy jako 
Pokoj a Dobro; jde mi však nyní především o křesťany "bez 
přívlastku". Těch se zato týká Plenární sněm, který právě vstupuje do 
nové fáze.
 Jsem stále přesvědčen, že ve věřících jako celku dřímá velký 
potenciál dobra. K jeho probuzení snad Pán Bůh vyšle charismatické 
světecké postavy; je dobré o ně prosit, ne však se založenýma rukama. 
(V [2] viz stať o kvietismu.)
 Za "celoplošně" pro Boží lid potřebné pokládám doplnit z nauky 
koncilu křesťanský význam světských činností a důrazně - i s důsledky 
- objasnit, že discidium je jazykově i věcně blízké schizofrenii [3]. 
Dále: vybídky k činům jsou účinnější, vidíme-li jejich potřebnost a 
naléhavost (v boji se zlem aj.); a to si žádá příklon k věcnosti - ne 
jen já a jak: i co. Pro aktuální témata a závažné povzbuzující 
příklady rozhodně věnujme pozornost činnosti Jana Pavla II. i na 
světové světské scéně. U nás to bývá opomíjeno.
 
V dalším textu chci mj. navázat na některé myšlenky pouze nadhozené v 
článku [4] z Perspektiv. Pro začátek si dovolím citovat: "Příprava 
Sněmu víc vnímá situaci církve než kontaminaci [zvýrazňuji až zde] 
prostředí v ČR a jeví zájem spíš o to, jak postupovat než co dělat" 
(sloupec a). 
Zvěřinovy Dny jako sondaLetošní X. Dny Josefa Zvěřiny (31.5.-2.6) měly téma Křesťané v 
občanské společnosti, tedy blízké našemu, a jejich podnětný průběh je 
zachycen ve 12. čísle Universa [5]. Je však poučné se na něj podívat 
i z hlediska ortopraxe [6] a motivace k ní. Porovnáme-li hlasy na X. 
Dnech s heslem VIDĚT - SOUDIT - JEDNAT (dále VIA [7]), shledáme, že 
převažuje první krok, druhý je daleko slabší a třetí vlastně chybí 
[8]. Tak prof. T. Halík v delší erudované přednášce (s. 5-9) ukazuje, 
jak zásadní roli hrají v postmoderní společnosti média: jsou spjata s 
ostatními oblastmi od kultury přes sport až po náboženství, a 
zasahují - spolu s reklamou - vědomí milionů lidí (s. 9).
 To je pravda. Ale je jen kouskem kroku V, a v jeho rámci málo říká 
věřícímu: nic o vlivnosti různých médií (TV, tisk; internet...), o 
roli křesťanů v nich atp. A hlavně zcela pomíjí aspekt hodnocení, 
klíčový pro pastoraci, pro rodiče aj. Třeba u filmů: jsou i pro děti? 
Jsou dobré či špatné? Takto je však pojata nejen celá Halíkova 
přednáška; je to žánr akademicky legitimní, převažuje i v panelové 
diskusi (s. 14-20) a u pracovních skupin (s. 21). V ortopraxi se tedy 
čeští katoličtí účastníci letošních Dnů cítili na začátku. (Podle 
zápisů ze sněmovních kroužků je na tom i sněmovní proces podobně, 
ačkoli nebyl koncipován s reálnými výstupy až na konci, tj. teprve na 
základě jeho závěrů [9]. Pokud to tak účastníci prožívají, je to 
silná motivační zátěž. [10])
 Dále: téma Křesťan a občanská společnost míří ad extra, diskuse 
pracovních skupin se však opakovaně stáčela k vnitřním vztahům v 
církvi. Ano, máme víc působit ve světě, a proto je třeba dát laikům v 
církvi větší prostor. A demokratické vztahy ve světě ukazují možnost 
lepšího uplatnění laiků - v církvi (to arci také!). Podle Kocha [11] 
i po koncilu "[m]nozí chtějí poslání laiků převážně situovat do nitra 
církve" (z jeho myšlenkově bohaté stati Služba světu jako služba 
spáse, s. 220nn). A kdo má pak plnit jejich úkoly ve společnosti - v 
kultuře, v preevangelizaci? Zejména to druhé je naléhavě potřebné v 
zemi, jako je naše!
 Takže: víme, že vztahy mezi kněžími a laiky, vůbec otázky komunikace 
uvnitř církve, budou závažným bodem pro jednání Sněmu. Je však 
varovné, že úkoly laiků ve světě, jejich věcná stránka, byly patrně v 
celé diskusi mimo centrum pozornosti.
 
Bolestné události daleko i blízkoProstředí není "kontaminované" jen u nás. Zlé zprávy se týkají 
zejména zahraničí. Ale řada zdejších katolických médií nám tuze málo 
říká o útocích na křesťany (i na jejich životy - Sudán, Filipíny aj. 
aj.) a na křesťanství (urážlivé útoky v části západních médií apod.). 
Vždyť oběti si zaslouží aspoň víc našich modliteb, a k útokům je 
dobré mít včas pravdivé protiargumenty; obojím "naše víra nezahálí" 
[12]. Nad zprávou agentury Zenit o rouhavých filmech [13] už mě znovu 
napadlo, zda zmíněná média nepodceňují význam "úplnějšího a 
souvislého sdělování skutečností" (Dekret Inter mirifica 5); dokonce 
nejde-li tu o součást mediální strategie církve v ČR [14].
Tím důležitější je včasné varování přede vším, co v naší vlasti 
ohrožuje nás, naše děti i ty naše spoluobčany, kteří často nemají 
základ takové opory jako my! Proto jsem se v [4](a) zmínil o 
nebezpečích, která otevřeně či plíživě a záludně útočí už na 
přirozené hodnoty: v r. 1950 (podle J. Piepera) na lidskou důstojnost 
a svobodu, teď už na lidský život v jeho počátku a konci... I 
pokračování té řady je drastické. Neměla by tu být křesťanská média 
otevřenější? Ví se u nás obecně, aspoň mezi katolíky, o záludných 
proudech v OSN a EU? (Viz [4](d). Nepřímo i řeč biskupa Homeyera 
[5].)
 Přitom nejsme vždy odkázáni na zahraniční prameny. Znovu tu vřele 
doporučuji životopis Jana Pavla II. Svědek naděje [15]. G. Weigel v 
ní mj. podrobně líčí a dokumentuje některé z "řady intervencí Svatého 
stolce", jak se o nich zmiňuji v článku [4]; jsou zároveň už nyní 
slavnou kapitolou pontifikátu Jana Pavla II. Seznámíme-li se s nimi, 
nahlédneme také, s jak rafinovanými a mocnými silami se papež se 
svými spolupracovníky (prof. Mary Glendonovou aj.) musel utkávat.
 Podrobná dokumentace konferencí OSN o ženách v Káhiře a v Pekingu 
(1994, 1995; kap. 18. a 19.) je podstatná. Pouhému vyprávění by sotva 
kdo uvěřil. - Papežův stručný souhrn nauky o manželství pro svět na 
s. 712/713 by slušel i veřejným farním nástěnkám. Věřící manželé zas 
ocení obě Weigelovy stati o encyklice Humanae vitae na s. 208nn a 
333. Anglický originál [15] je z r. 1999 a sleduje dění až do října 
1998. Další vývoj zmíněných konfliktů, pro přirozené hodnoty díky 
Bohu výrazně příznivější po nástupu prezidenta Bushe, lze česky 
sledovat např. na internetových stránkách Společnosti pro podporu 
rodiny www.profam.cz.
 
Jakou "schizofrenii" chce koncil překonat?V úvodním klíčovém odstavci GS 43 je v českém překladu slabší výraz 
rozpor místo výstižnějšího rozštěpení. Příslušná věta říká: Je 
zásadní omyl - bohužel dnes rozšířený - chápat svět víry jako 
naprosto oddělený od "normálního" života. To rozštěpení má různé 
zhoubné důsledky navíc k oběma jednostrannostem popsaných v úvodu čl. 
43. Povšimněme si, že vylučuje jakoukoli plnokrevnou spiritualitu 
věřícího laika. Pokud se totiž úsilí o dokonalost prezentuje jako 
spor dvou vůlí, jako konflikt Já vs. Bůh, nelze se naplno a zároveň 
křesťansky věnovat žádnému pozemskému dílu. Vždyť umělec, lékař, 
badatel atp. se nutně se svým "dítkem"-dílem silně ztotožňuje, a 
je-li dobré, byť přirozeně, bylo by pro něj objektivně i prožitkově 
absurdní volit mezi svým dílem a Bohem; má se snad i matka 
rozhodovat, zda bude milovat buď své novorozeně anebo Boha?
 Schéma Já vs. Bůh mi vždy bylo cizí (viz např. [2]). Rád se nyní u 
Weigela ([15], s. 680) dočítám, že bylo zpochybněno už za koncilu a 
že Svatý otec uvažuje ve zcela jiném duchu. K plně křesťanské 
motivaci práce ve světě přináší nauka koncilu ještě dva jiné důrazy 
důležité zejména pro laiky:
 
Všeobecné povolání k svatostiToto "novum" koncilu koriguje představu, která nikdy nebyla vysloveně 
naukou církve, ale celé generace v ní žily: že totiž křesťanská 
dokonalost je jen pro úzkou speciální vrstvu věřících (mnichy apod.). 
Ostatním, tedy zejména laikům, že zcela stačí nezemřít v těžkém 
hříchu a dojít spásy.
 S tím povzbudivě kontrastuje už světský ráz mnoha světců. K pádným 
příkladům patří taková Jana z Arku, ale i světecké postavy mimořádné 
jen "civilně" (viz R. Pernoudová [17]). Příslušnou nauku obsahuje 
celá 5. kapitola konstituce Lumen gentium, pro kroužky sešit O 
církvi, str. 35-42. Nauka je jistě náročná pro praxi, na pohled však 
pochopitelná.
 
"Světský charakter" laikůSvízelnější otázka je, jak mají laici své povolání k svatosti 
naplňovat. K tomu říká táž konstituce už ve 4. kapitole: životem ve 
světě. Tedy (zpravidla) v manželství, ve světských povoláních. Přitom 
laici a/ mají "hledat Boží království tím, že se zabývají časnými 
věcmi a upravují je podle Boha" (čl. 31); a b/ platí, že "vykonávají 
svým podílem poslání celého křesťanského lidu v církvi a ve světě" 
(opět čl. 31, 1. odstavec). (Kurzívou vyznačuji stanovisko v církvi 
těžce a konfliktně probojovávané [16, 18], jež ale koncil přijal.)
Upřesněním a/ je podmíněna cesta k svatosti, ujištění b/ vyjadřuje 
teologickou důstojnost tohoto počínání. (Výklad v pracovním sešitě O 
církvi je na str. 25-30; jen nadpis Všeobecné kněžství a poslání 
laiků v církvi trochu mate: "laici v církvi" mají právě poslání 
uvnitř i vně!) Teprve spojení a/ i b/ s GS 43 umožňuje syntézu 
motivační a obsahové stránky křesťanského působení laiků ve světě.
Ale soudě podle publikovaných závěrů se sněmovní kroužky o takovou 
syntézu konkrétně ani nepokoušejí: a zejména věcná stránka zůstává na 
tuze obecné úrovni. (Namátkou: "Nesmíme se uzavírat před světem, svým 
vystupováním a vyjadřováním se ke všemu, co hýbe společností, můžeme 
působit na zjemňování lidských duší" - v KT s datem 24. 11. 02.) Kéž 
se při zpracování zápisů objeví a zveřejní něco určitějšího!
 
Věta, že laici mají "světské věci" upravovat podle Boha, má obrovský 
dosah, k němuž dnes rozhodně patří aktivní boj proti zlu [4, 19]. 
Koncil, jenž skončil r. 1965, tento aspekt ještě nerozvinul, ale k 
aktualizacím výslovně vybízí v čl. 91 konstituce GS, bohužel rovněž 
opomíjeném [20]. - Sněmovní sešity uvádějí sice i pokoncilní 
dokumenty, ovšem ty jsou už svou povahou značně obecné, a navíc nutně 
s časovou mezí. 
Článek 43 dává laikům velkou oporu, jak naznačuje už jen motto. 
Vyzbrojuje je pro jejich poslání ve prospěch světa, ad extra, ale i 
pro nezastupitelnou službu ad intra, cennou pro biskupy a teology. 
Ortopraxe (která ovšem není monopolem laiků!) je locus theologicus, 
je zdrojem autentických problémů pro práci teologie. Pěkně to 
formuluje Koch: "Církevní poslání laiků spočívá /.../ i v tom, že 
všemožně přispívají k tomu, aby otázky a problémy, zkušenosti a 
poznatky dnešního moderního světa mohly být přítomné v církvi a pro 
církev plodné, a pečují tak o ´dostatek čerstvého vzduchu´ v církvi" 
([11], s. 223).To nám jistě připomene proslulé gesto Jana XXIII.! Daleko tvrdší - 
byť jen ve smyslu analogie - je postřeh O.A. Fundy: Civilizace, která 
řeší věcné problémy světa, je živá. Začne-li se uzavírat do sebe, je 
na cestě dekadence až zániku [21]. (Odtud pro církev další důvod 
nepropadat omylu rozštěpení.)
 Proto mi připadá tak důležitý obrat k věcnosti, u laiků a samozřejmě 
i u duchovních a teologů (kteří přece také žijí ve světě, jak 
zdůrazňuje Neuner [16]). A kromě toho se již více let pokouším získat 
v Božím lidu zájem o hledání křesťanského životního stylu v naší 
situaci zde a nyní. Zprvu mi připadalo, že taková myšlenka přímo 
"visí ve vzduchu", že s ní budou spontánně přicházet i jiní, nebo na 
ni aspoň velmi mnozí s pochopením hned navážou. Nestalo se tak.
 
Jiný přístup: "HKŽS"Sněm je zaměřen "celoplošně", pro celou církev. Zatím však v 
kroužcích a dalších sněmovních orgánech pracuje pouze zlomek 
praktikujících katolíků, jakýchsi průzkumníků. Naproti tomu impuls 
HKŽS je míněn pro každého a jako uplatnitelný ihned. Ve dvojím 
smyslu:
 Předně jako elementární reflexe, o níž mám stále zato, že se sama 
vnucuje každému trochu vnímavému člověku:
 1. Po generace nám byl vnucován umělý systém, zprvu (snad) z víry v 
utopii, pak ve stále pokleslejší sebezáchovné snaze. Co se nám na něm 
příčilo? Proč? (Už z přirozeného hlediska? Tak je impuls HKŽS 
otevřený ke všem občanům). Čím nás ochudil, poznamenal, zatížil? Čím 
oslabil, omezil, deformoval náš křesťanský život?
 Bývá myslím tuze podceňováno, jak důsledně komunisté likvidovali nebo 
omezovali veřejnou a společenskou stránku života z víry. Dělali to v 
zájmu své moci - proto připouštěli jen "mírovou" činnost, z níž 
pečlivě vylučovali laiky -, ale i k velké škodě křesťanského vědomí a 
občanského sebevědomí věřících. Blud o ryze soukromé povaze 
náboženství tak pronikl i do církve, a tím silněji do vědomí 
nevěřících.
 2. Co se změnilo pro občany vůbec, pro věřící a pro církve zvláště, 
po pádu režimu, tedy příchodem svobody a demokracie (aspoň v zásadě), 
trhu, otevřením hranic atd.? Těmto otázkám už nelze uniknout, a proto 
si stále myslím, že křesťanský životní styl - na názvu netrvám - 
hledáme všichni, aspoň bezděčně a tápavě. (Trošku jsem rozvedl první 
bod, na nějž se naopak musíme občas záměrně rozpomínat a pokud možno 
jej věrohodně přibližovat mládeži.)
 Za druhé a hlavně je ovšem heslo HKŽS míněno jako vybídka k 
ortopraxi. A k ní také směřuje celý tento můj článek (z předchozích 
připomenu aspoň [22, 23]) i řada praktických snah s přáteli.
 
Samozřejmostí už by pak byla potřeba vzájemné informace, diskuse v 
církvi a spolupráce. Jelikož se při tom často jedná již o problémy 
přirozeného řádu, opakuji [4, 19], že je to podnět a příležitost, aby 
se u nich setkávali katolíci jinak rozdělení svými názory na otázky 
jako je liturgie. (Mnohem snazší zatím bývá dělná komunikace v 
ekumenickém a ještě širším občanském rámci, i za hranice naší země.)
Snad impuls HKŽS (ve své "celoplošné" podobě; mnozí ho nepotřebují, 
viz úvod) někde nějaké plody přinesl, ale sám o nich skoro nevím.Původní můj návrh přímo pro sněm z 6. 2. 1996 neoslovil ani účastníky 
brainstormingu v r. 1997 [24] - tak dalece, že z mé expresivní výzvy, 
ať má každý náš čin "křesťanskou páteř", se v zápise objevila věta 
"Zachovat si křesťanskou páteř". Co bylo skoro jediné potřebné za 
tuhé totality, je teď jedním - byť stálým a významným - kamínkem v 
pestré a pohyblivé mozaice, v níž je třeba zdůrazňovat spíš 
informovanost, invenci a svobodu.
 
Vedle otázky, jak takovou disproporci mezi výzvou a jejím 
(ne)přijetím vysvětlit, zbývá otázka zcela praktická, totiž zda 
nespojit ono bezděčné hledání se Sněmem; a ovšem s koncilem, a proto 
i s dalšími potřebnými prameny moudrosti. 
Závěrem jen opakuji své přesvědčení, že stále doplácíme na 
podceňování článku 43. E. Schillebeeckx napsal už v r. 1966, že 
neuplatní-li se rychle - spolu s dalšími podněty koncilu - jest se 
obávat prudkého náporu proticírkevních sil ve společnosti [25]. Toho 
jsme bohužel kolem nás svědky; ale nedošlo k tomu také z důvodů, jež 
Schillebeeckx předvídal?Před zeměmi svobodného světa máme výhodu, že se můžeme poučit z 
nezdarů, mezer a chyb v uplatňování nauky koncilu (to je samostatné 
téma, zajímavé mj. pro další fáze Sněmu). Myslím však, že po období 
1948-89 a s vyhlídkou začlenění do EU by trvající "mezera" po 
zmíněném článku v naší recepci koncilu měla u nás ještě smutnější 
následky pro celou společnost než na Západě. Jako by mi po 13 letech 
opět znělo v uších ono Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď?
 
Z celkem 26 bodů, do nichž se mi čl. 43 dělí, pokládám 8 za koncilní 
novum; 12 původních bodů plus řada aktualizací se mi jeví jako 
důležitá hic et nunc. Bude-li nejbližší období sněmovního procesu 
věnováno - jak bych si představoval - též doplňování toho, co se v 
jeho dosavadním průběhu nepodařilo vyložit a upevnit, nabízí se takto 
jedno kardinální téma. 
Poznámky (výjimečně zhuštěné jako v Teologických textech) 
1 A. Hančíková, Perspektivy 10/2002, s. 8. 2 V. Frei, Má prosebná modlitba smysl? Universum 31/32 (léto 1999), 
s. 2-16.
 3 Discidium v GS 43 překládejme raději rozštěpení, ne rozpor; Němci 
mají Spaltung. (Srov. lat. scindo, ř. schizo - štípám).
 4 V. Frei, Buď Boží vůle v naší zemi, Perspektivy 9/2002. Písmeny a 
až d značím sloupce.
 5 Universum 12 (podzim 2002), s. 5-21.
 6 V. Frei, Na téma ortopraxe, Universum 10 (jaro 2002), s. 25n.
 7 Akronym z lat. videre - iudicare - agere. Jméno VIA dal Josef 
Zvěřina měsíčníku, jenž v r. 1968 nahradil list Duchovní pastýř.
 8 V hlasech domácích katolíků ještě výrazněji: hodnotící prvek 
(ďábla) vnesl do panelu evangelík, biblista Petr Pokorný (s. 19n), o 
úkolech mluvil německý biskup Josef Homeyer (s. 10-13).
 9 V pracovním sešitě pro sněmovní kroužky O církvi (2000) se uvádí, 
že jsou prostorem "i pro řešení konkrétních místních problémů" (s. 5) 
a témata jsou určena i "těm, kdo chtějí uplatnit vlastní rozum" a 
zkušenost (s. 7). - Rád potvrzuji, že P. M. Raban vždy projevoval pro 
tyto možnosti pochopení.
 10 Snad i proto nevznikl sněmovní kroužek v naší farnosti.
 11 K. Koch, Konfrontace nebo dialog? Vyšehrad 2000.
 12 V. Frei, Ať naše víra nezahálí, KT 35/2002.
 13 Viz www.res.catholica.cz, 5. 11. 2002.
 14 Pro mne osobně to zůstává jedním z problémů komunikace uvnitř 
církve (z let 2000 a 2001).
 15 G. Weigel, Svědek naděje, Práh 2000.
 16 P. Neuner, Laici a klérus? Vyšehrad 1997.
 17 R. Pernoudová, Žena v době katedrál, Vyšehrad 2002, s. 223nn. - K 
ortopraxi žen viz zvlášť Exkurs (s. 18-27).
 [18] P. Ambros, Křesťan a život ve světě, Univerzita Palackého 1998.
 19 V. Frei, ale přemáhej zlo dobrem, Perspektivy 9/2000.
 20 V. Frei, I koncil je maják, ne hranice, Perspektivy 3/1998.
 21 O.A. Funda, Znavená Evropa umírá, Karolinum 2000. Podnětný je i 
"polemický" doslov ateisty (?) J. Šmajse.
 22 V. Frei, O svobodě křesťanů v demokracii, Perspektivy 8/1999.
 23 V. Frei, Vidím správně pointu? Universum 9 (zima 2001), s. 35.
 24 M. Raban, Sněm české katolické církve, Vyšehrad 2000, s. 127.
 25 E. Schillebeeckx, Besinnung auf das Zweite Vaticanum. Vierte 
Session, Bilanz und Übersicht. Herder 1966, s. 63. (Viz též v [6] 
stať Křesťanská dospělost laiků.)
 
Praha 6.11.2002, pro Universum; 5.12. úpravy + citace [25] 
 
 Zaslat reakci na tento text.
 |