|
|
Laičtí katecheté v církvi
Doc. dr. Rudolf Smahel
Laičtí katecheté v církvi
Milí přátelé!
Mám dnes hovořit o problematice zapojení laických katechetů do naší
místní církve. V tomto smyslu bych chtěl citovat čl. 3 posynodálního
apoštolského listu papeže Jana Pavla II. Christifideles laici, který
shrnuje výsledky biskupské synody na toto téma. Cituji:
„Prvořadým smyslem této synody a jejím nejvzácnějším plodem, který si
sama přála, je, aby laikové v této významné a dramatické hodině
přechodu ke třetímu tisíciletí pozorně naslouchali Kristovu volání k
práci na jeho vinici a přijali odhodlaně, moudře a uvědoměle svou
účast na poslání církve. Nové církevní, společenské, hospodářské,
politické a kulturní skutečnosti dnes vyžadují s mimořádnou intenzitou
aktivitu laiků. Nikdy nelze schvalovat nečinnost, dnes je to však vina
ještě větší. Nikomu není dovoleno zůstat nečinným.“
Tato slova jsou pro nás vodítkem i výzvou, abychom sestry a bratry
laiky skutečně do spolupráce zvali a zapojovali. S každým úkolem,
který dostanou, jim mám být dána i odpovídající odpovědnost. Je
skutečností, že laici jsou v mnoha farnostech bráni ke spolupráci jen
jako nouzové řešení, že se vytváří jakýsi syndrom „oni a my“. Oni –
laici, my – kněží a naopak. Je třeba nejen teoreticky přijmout
myšlenky II. vatikánského koncilu, ale je také srdcem šířit. Jsme
přece jeden Boží lid. Kdo je to vlastně laik? Cituji 9. čl. listu ChL:
„Slovem laik – říká konstituce Lumen gentium – rozumíme zde všechny
věřící, kteří nejsou členy stavu duchovního nebo řeholního uznaného v
církvi, to je věřící, kteří křtem zapojení do Krista a učinění Božím
lidem, účastní se svým vlastním způsobem na kněžském, učitelském a
královském úřadu Kristově, a tak svým podílem uskutečňují v církvi a
ve světě poslání, které je vlastní celému křesťanskému lidu.
Už Pius XII. řekl: „Věřící, a ještě konkrétněji laici, stojí v přední
linii života církve, jejich prostřednictvím je církev životním
principem lidské společnosti. Proto musí mít zvláště oni stále hlubší
vědomí, že nejen patří k církvi, ale že jsou církví, to jest
společenstvím věřících na zemi pod vedením papeže jako společné hlavy
a biskupů s ním spojených. Oni jsou církev.“
Cituji dále úryvek čl. 14 výše zmíněného listu:
„Účast laiků na trojím úřadě Krista, kněze, proroka a krále má svůj
kořen v pomazání křtu a dochází rozvoje v biřmování, v eucharistii je
živena a zdokonalována. Tato účast je jednotlivým věřícím darována,
jen pokud tvoří jediné tělo Páně. Neboť Ježíš zahrnuje církev svými
dar, jen pokud je jeho tělem a nevěstou. Proto mají jednotlivci účast
na trojím Kristově úřadu jen jako členové církve, jak to jasně učí
svatý Petr, když pokřtěné definuje jako rod vyvolený, královské
kněžství, národ svatý, lid náležející Bohu (srv. 1 Petr 2,9). Protože
účast laiků na trojím úřadě Kristově se odvozuje od společenství s
církví, musí ji věřící žit a uskutečňovat ve společenství a pro rozvoj
tohoto společenství. Sv. Augustin o tom říká: „Tak jako se všichni na
základě mystického pomazání (chrisma) nazývají křesťany (christiani),
tak nazýváme všechny kněžími, protože jsou údy jediného kněze.“
Věřící mají tedy být upřímně zváni ke spolupráci a má být objasňována
jejich důstojnost. V tomto smyslu cituji závěr čl. 17 listu ChL:
„Důstojnost křesťana, z níž vyplývá rovnost všech členů církve,
zaručuje a podporuje ducha společenství a bratrství a je zároveň
tajemstvím a zdrojem síly apoštolské a misijní dynamiky laiků. Tato
důstojnost je náročná, je to důstojnost dělníků, které Pán povolal,
aby pracovali na jeho vinici. V koncilním textu o tom čteme: „Všichni
laici mají přeslavnou povinnost spolupracovat, aby božský plán spásy
stále více pronikal ke všem lidem v každé době a všude ve světě.“
Z rozhovorů s laickými katechety a dálkovými studenty TF v Olomouci v
oboru křesťanská výchova vyplývá, že v mnoha farnostech našich diecézí
není dostatek upřímné touhy po společenství a spolupráci kněze s
laiky. Chybí také vzájemná úcta a vděčnost. Mnohde chybí lidská
blízkost mezi knězem a věřícími a farní rodina prakticky nepulzuje a
nežije. Je třeba se zastavit a prožít větu: „Patříme k sobě!“ A toto
nemá být jen teorií, ale prožitkem skutečného společenství, kde jsou
si všichni lidsky blízko.
Na závěr této úvahy bych chtěl navrhnout k realizaci několik bodů:
1. Věnovat se více koncilním dokumentům a všem dalším dokumentům
Jana Pavla II. a přijmout ducha II. vatikánského koncilu.
2. Věnovat větší péči laickým katechetům v jejich dalším
vzdělávání a jejich trvalé formaci.
3. Na základě prožívaného společenství motivovat další
spolupracovníky pro dílo Boží. Zvát aktivní věřící ke spolupráci v
oblasti katechizace a evangelizace.
4. Zamyslet se nad významem služby trvalých jáhnů a schopné muže
pro tuto službu vyhledávat a umožnit jim studium i potřebnou
formaci.
5. Otázka pro nás pro všechny: O co nám jde v naší církvi? Jde o
pouhé zajištění nedělních bohoslužeb a poskytnutí svátostí stylem
pracovníka rychlé záchranné služby nebo o hluboké prožité společenství
jednoho Božího lidu, kde každý má své místo i odpovídající službu?
Zaslat reakci na tento text.
|