|
|
Zamyšlení nad trvalým diakonátem
Z a m y š l e n í
nad trvalým diakonátem, zaváděným v posledních létech u nás
U nás se k zavedení funkce doživotních jáhnů přistoupilo až po roce
1989. Domnívám se, že jsme stále ještě ve stadiu spíš experimentu,
stále ještě přetrvávají nedořešené problémy. Obnova trvalého diakonátu
se také stává i ekumenickým prvkem, kterým se přibližujeme k chápání
této služby našich odloučených bratří. Jáhen tím, že žije skutečně
uprostřed obce a je jejím starostem mnohdy daleko blíže než třeba kněz
/nelze ale zobecňovat/, mohl by víte upevňovat farní obec, protože se
může nacházet velmi blízko nebo se ztotožňovat s jejich strastmi či
problémy. To ať přímo v pastoraci, ale především tehdy, když je s nimi
ve spojení - řečeno třeba: civilně. Svoje poslání musí tedy jáhen živě
žít, musí se otevřít potřebám světa: ve prospěch veřejné morálky,
spravedlnosti - ale třeba také ve prospěch životního prostředí atp.
Tedy oblastem, které se bezprostředně dotýkají každého v dané farní
obci či přidělené oblasti. Proto to bude - a skutečně je - služba pro
silné jedince jak zdravotně, psychicky, ale především morálně se
zakotvením v pevné víře v pomoc Boží, protože: "Beze mne nemůžete
činit nic.“ /Jan 15, 5/.
Ovšem poněkud složitější to mohou mít jáhni ženatí. /Nevím, zda již
byla v této věci nějaká odborná zkoumáni provedena/. Není jistě
dostačující, že manželka svým podpisem souhlasila s udělením svěcení.
Je naprosto nutné aby manželovo jáhenské poslání doslova prožívala a
jeho činnost podporovala. Žena musí žít službou svého manžela, aby oba
byli skutečně "jedno tělo a jedna duše v Kristu, našem Pánu." Jen tak
může být jáhnova služba věrohodná a mohla by i přinášet své ovoce ve
prospěch církevního společenství, ve kterém tito manželé žijí. Jáhnova
žena nemůže být tedy jen "papírovou" příslušnicí církve, ale ženou
hluboce věřící a vposledku i aktivní členkou a spolupracovnicí
místního církevního společenství, oporou svému manželovi-jáhnovi v
náročném a nelehkém poslání.
Stejně tak se týká i jejich dětí. Těžko může sebezbožnější a
sebeschopnější jáhen vykonávat cokoliv v duchovní službě, když by se
obecně vědělo, že jeho manželství je mírně řečeno, disharmonické a
výchova jeho dětí se "jaksi nepovedla". Na jeho rovině musí být
zdaleka vidět, že žije v Kristu a pro Krista. Pozornosti věřícího ujde
/a nejen věřícího/ jen máloco a málokdo a zejména v menších
lokalitách, kde se všichni navzájem velmi dobře znají - a jak se říká
"vidí si do hrnce"
CIC stanoví, že kandidát stálého jáhenství ženatý musí mít 35 roků
/dispens od diference do 1 roku uděluje biskup ve větším rozsahu pak
Apoštolský stolec. Tedy to, co uvedeno výše, se především týká tohoto
nižšího věku jáhnů, kdy ještě obvykle ještě dlouho žijí rodiče s
dětmi. Ale ani vyšší věk nemá tak docela bez problémů. Závažné mohou
být u ženatých jáhnů i problémy s možným úmrtím manželky v případě,
kdy jsou ještě malé či mladší děti závislé na rodině. Jáhen je v tom
případě vázán nadále celibátem, příp. dispens v zahraničí uděluje
pouze apoštolský stolec: /u nás nemám zprávu, že by se zatím případ
vyskytnul/. Pro ženatého a v místě zaměstnaného jáhna /v civilním
povolání/ by bylo třeba i obtížné rozhodování biskupa a jeho přeložení
na jiné působiště, Daleko nejsvízelnější situace by mohla nastat např.
při možném rozpadu jáhnova manželství.
Ještě se musím zmínit o situaci, jak je zatím stéle na nově zaváděnou
trvalou jáhenskou službu připravována věřící veřejnost, ale stejně tak
i samotní kněží. Podle mého zjištění o zaváděné jáhenské službě toho
zatím věřící /tím méně ostatní/ příliš nevědí. Ze svých kostelů znají
jen ministranty /někde již i ministrantky/ a "ty, kteří čtou lekce z
Písma sv." - což jsou v obecném povědomí ti ministranti, kteří umějí
líp a hlasitěji /srozumitelněji/ číst...
Na závěr úvahy a nadhozením okruhu otázek a problémů, které se mohou
někdy a někde vyskytnout bych uvedl, že je nutno jak formace kandidáta
jáhenství, ale i jakési "formace" kněží a jejich prostřednictvím i
farních společenství" Okruh všech problémů kolem trvalého jáhenství by
skutečně měly mít samostatný „oddíl“ v nadhozené koncepci přípravy
průběhu plenárního sněmu, jak již konečně bylo na sobotním zasedání
někým zmíněno.
Laudetur Iesus Christus
VŠ
Zaslat reakci na tento text.
|