|
|
Vztahy mezi křesťany a komunikace
Ve svém příspěvku se chci dotknout tří okruhů, jimiž se má
plenární sněm katolické církve zabývat. Jde o vztah naší církve ke
světu kolem nás, ke křesťanům jiných denominací, ale také o vzájemný
vztah nás křesťanů katolíků k sobě navzájem. Zdá se mi, že tyto tři
okruhy otázek spojuje jeden společný jmenovatel: problém s komunikací.
Všichni asi dobře víme, že II. vatikánský koncil v konstituci Gaudium
et spes učinil ve vztahu k nekřesťanům ve světě kolem nás radikální
krok a oslovil je jako ty, s nimiž máme mnohé společné. Proto s nimi
jako křesťané katolíci nejen můžeme, ale máme spolupracovat všude, kde
je to možné. Především jim však máme v láskyplném duchu sloužit
svědectvím o své křesťanské naději.
Ještě více otevřel koncil své srdce našim bratřím a sestrám z jiných
křesťanských denominací. Pochopil totiž – veden Duchem svatým – že
přes mnohé nesrovnalosti, které mezi námi panují, je daleko více toho,
co nás spojuje – především Kristus. A s tímto předpokladem a s
otevřeností na obou stranách se během let teologických diskusí dokonce
prokázalo, že mnohé tyto nesrovnalosti jsou dány jen odlišnou
teologickou terminologií a dlouhým životem bez vzájemných kontaktů v
přesvědčení o heretičnosti těch druhých. K tomuto zjištění však
vlastně došly jen (takříkajíc) „špičky“ katolické církve, které se
ekumenismem bezprostředně zabývají – ostatní části katolické církve
zhusta ony dřívější teze o hereticích odsouzených k zatracení tradují
z generace na generaci s věrností hodnou lepší věci.
Tento problém uzavřenosti vůči „těm venku“ se logicky odráží v samotné
KC, kde boj – dá-li se říci – „otevřeného“ a „uzavřeného“ modelu
probíhá v jistém smyslu nejsveřepěji. Mohu se totiž snadno vyhnout
kontaktům s jinými církvemi, mohu velice redukovat své kontakty s
lidmi „ze světa“, ale jen těžko se ubráním komunikaci s lidmi z
katolické církve, pokud jsem v ní jen trochu aktivní a pokud mi na ní
záleží.
Existuje ovšem způsob, jak i tento kontakt omezit: uzavřít se s
katolíky podobných názorů do systému ghett a komunikaci s těmi, kdo
nepatří k nám, případně – ještě hůř – zastávají právě ty názory, které
odmítáme, zcela přerušit. Následujícím krokem je pak logicky to, že je
pasujeme na nepřátele, kteří zlovolně ohrožují Církev a vlastně tak
mohou za všechny problém, které v Církvi jsou. Katolická církev se pak
přes svou deklarovanou jednotu stává místem mnoha církví a církviček,
které spolu nejen „nemluví“, ale dokonce se navzájem démonizují.
Volání II. vatikánského koncilu po legitimní „jednotě v různosti“ se
pak stává doslova hlasem volajícího na poušti, protože k této jednotě
nejenže není vůle, nejenže se nevnímá jako obohacení, ale dokonce se
chápe jako nebezpečí. Dialog či diskuse se snahou vysvětlit a
přesvědčit, a případně se dokonce nechat druhým názorem obohatit – což
lze i v případě, že ho nemohu plně přijmout – se stát výjimkou.
Domnívám se, že za tímto naším jednáním stojí strach – strach, že by
se nám mohly rozhoupat naše jistoty, že by se nám mohlo rozhoupat naše
rozdělení světa i církve na ty „dobré“ a „špatné“. Zdá se mi ale, že
příliš vystupňovaný strach protiřečí duchu evangelia a svědčí o naší
malověrnosti. Všichni víme alespoň teoreticky, že „láska zahání
bázeň“. Neznamená to tedy snad, že v našich diskusích – dají-li se tak
vůbec ony ošklivé konflikty, ke kterým někdy dochází, nazvat –
nevnímáme toho druhého jako bližního? Neznamená to snad, že jsme
zhusta zaměřeni spíše na literu věcí než na jejich ducha, a nemíjíme
se tak s oním Duchem, který by právě mohl tuto lásku v našem srdci
rozžehnout? Neplatí někdy i na nás – ve vztahu ke světu, k druhým
křesťanům i nám samým – tvrdá Ježíšova slova o farizejích a
zákonících?
Plenární sněm by se mohl stát místem, kde snad budou mít katolíci
různých názorových proudů možnost pocvičit se v kultivované diskusi,
učit se hledat spíš to, co je spojuje, než co je rozděluje, a nacházet
společná řešení. Proto je velkým úkolem pro nás všechny už nyní
pracovat – jak svými činy, tak svými modlitbami – na atmosféře důvěry,
bez níž se celý sněm stane pouhou úřední záležitostí či horším
diskusním fórem.
Kéž se tedy skrze tento sněm obnoví naše česká a moravská církev. Kéž
nám k tomu na přímluvu Panny Marie, Matky církve, žehná Bůh.
Vlasta Lišková
Zaslat reakci na tento text.
|