ČBK - plenární sněm Katolické Církve v ČR
 
Oficiální stránky Plenárního sněmu Katolické církve v ČR 
Poslední zprávy o sněmu 
 
Základní dokumenty plenárního sněmu 
Sněmovní kroužky 
 
I. zasedání Plenárního sněmu 
Příprava II. zasedání Plenárního sněmu 
II. zasedání Plenárního sněmu 
 
Statistiky a analýzy 
Příspěvky ke sněmu 
Napsali o sněmu 
 
Archiv 
První zasedání 
POSELSTVÍ Z PRVNÍHO ZASEDÁNÍ PLENÁRNÍHO SNĚMU 
Všeobecné informace 
Materiály prvního zasedání 
Instrumentum Laboris 
Příspěvky z prvního zasedání 
Pondělí, 7. 7. 2003 
Úterý, 8. 7. 2003 
Středa, 9. 7. 2003 
Výstupy z tématických skupin 
Tiskové zprávy 
Sněmovní zpravodaj 
Přípravná komise Plenárního sněmu 
Sněmovní kroužky 
Sekretariát Plenárního sněmu 
Liturgie Plenárního sněmu 
Modlitba za plenární sněm 
Církevní dokumenty (koncilní a pokoncilní) 
 
Mapa stránek 
Kontakt 
 
 



 

P. ThDr. Jan Mráz

NÁVRH ke změně § 103, bod c)

Tento bod hovoří o vlivu místní církve na duchovní povolání. O seminární formaci hovoří až další bod d), proto navrhujeme vypustit z bodu c) zmínku o semináři. Konečné znění by mohlo být následující:
c) Druhou velice důležitou půdou pro kněžské povolání je místní církev, poněvadž celé společenství věřících přispívá ke vzniku a růstu kněžských povolání, a to především svou modlitbou, obětmi a svědectvím života.

NÁVRH ke změně § 103, bod e)
V tomto bodě se hovoří o úloze teologické fakulty při formaci budoucích kněží. Reálný formační vliv fakulty je mnohem větší, než jak by se mohlo zdát při čtení tohoto bodu. Jde zejména o větu: Tím, že usiluje o vědeckou a intelektuální přípravu kandidátů kněžství, se podílí na jejich výchově. To je do určité míry pravda, ale na výchově kandidátů se podílí nejen tímto způsobem. Jde o každodenní styk s vyučujícími, kteří jsou nejen učiteli, ale jsou také pro kandidáty příkladem a jsou z jejich strany vnímáni jako vzor kněžské osobnosti. Dobrý příklad je sice zmíněn v poslední větě bodu e), ale jde o to, že tento příklad je pro výchovu kandidátů něčím podstatným a nelze říci, že na výchově se učitelé podílí JEN vědeckou a učitelskou činností.

Dále: v tomto bodě je věta Sněm se přimlouvá za zvyšování náročnosti studia… Zdá se nám, že nároky, kladené na studenty jsou již nyní velmi vysoké, zvlášť pokud jde o nároky časové. Uvědomme si, že bohoslovec není jen student a studium je jen jednou ze složek formace. Pokud se zdá nezbytné zachovat v tomto bodě zmínku o náročnosti, hovořme o nárocích na lidskou a odbornou kvalitu profesorského sboru.

Vypustit navrhujeme zmínku o komplexech a čelení stále větším nárokům věřících i hledajících.

Navrhované znění § 103, bodu e):
e) Další půdou a kultivací kněžských povolání je v dnešní době teologická fakulta. Usiluje o vědeckou a intelektuální přípravu kandidátů a podílí se i na jejich výchově. Zde hraje významnou roli dobrý příklad především vyučujících kněží. Vzhledem ke každodennímu styku mají na kandidáty velký vliv, jsou ně pro příkladem a jsou vnímáni jako vzor kněžské osobnosti. Z tohoto důvodu se sněm přimlouvá za zvlášť pozorný výběr vyučujících, jde o lidskou a odbornou kvalitu profesorského sboru.




Zaslat reakci na tento text.