|
|
O evangelizačním úsilí v českých zemích po druhé světové válce a v současnosti.
O evangelizačním úsilí v českých zemích po druhé světové válce
a v současnosti.
1. Velmi často je slyšet otázku, proč se tak změnil přístup veřejnosti
k církvi po r. 1989. Pokusím se uvésti několik poznámek, které by snad
mohly přispět k lepšímu vidění celého problému. Stalo se tak podle
mého názoru především proto, že ti, kteří representovali církev v
očích veřejnosti ihned po r. 1989 a representují ji až dosud hlavně ve
veřejných mediích, v podstatě odmítli dlouholetou tradici, která byla
základem dřívějšího morálního uznání, a domnívali se, že lze vybudovat
něco nově velikého, aniž by se vycházelo z potřebných základů. Nikdo z
nich tuto minulou tradici prakticky vůbec neznal, a ani se o ni v
podstatě nezajímal.
2. Předávám současně podrobnější písemné vyjádřeni. Nyní se pokusím
říci jen několik slov nejen jako svědek, ale též jako aktivní účastník
evangelizačního úsilí v našich zemích od konce r. 1944 a prakticky až
do současnosti. Prožil jsem v souvislosti s tím mnoho dobrého i zlého,
i když doba mého věznění byla mnohem kratší, nežli tomu bylo u mých
přátel, jako byl Josef Zvěřina, Oto Mádr, Růžena Vacková a mnoho
dalších, s nimž jsem byl stále v nejužším spojení.
3. Ale přejděme ke zmíněné tradici. V české církvi působilo v době
před a těsně po druhé světové válce mnoho vynikajících osobností,
které svoji věrnost plně osvědčily a které zanechaly nesmazatelnou
stopu. A z této stopy vyrostlo v konci čtyřicátých let dílo, které
pravděpodobně nemá v Evropě obdobu. Zasloužil se o to prof. T.
Kolakovič, který žil od r. 1942 na Slovensku a v letech 1945-6 položil
i v Praze základy k hnutí, které pracovalo na principech, z nichž
vycházely belgické a francouzské skupiny dělnické a studentské
mládeže, tzv. JOC a JEC. Tyto principy vypracoval abbé Cardijn
(pozdější kardinál), s nímž Kolakovič předtím úzce v Belgii
spolupracoval. V českých zemích vznikly v krátké době četné skupiny
mládeže, k nimž patřily spíše tisíce nežli stovky aktivních křesťanů,
z nichž většinu tvořili vysokoškoláci, kteří pak všichni toto dílo
nesli dál. A já neváhám tvrdit, že to byli právě tito aktivní
křesťané, kteří způsobili, že si české křesťanství zachovalo jasnou
morální úroveři v době dlouhé ateistické diktatury.
4. Tato tradice byla však po roce 1989 radikálně odmítnuta, ač bývalí
účastníci minulého dění nabízeli svoji účinnou pomoc. A pod vlivem
různých filosofických trendů, které zdánlivě vypadají jako náboženské,
se začaly uplatřiovat postupy, které jsou od skutečného hlásání Krista
ukřižovaného a vzkříšeného velice vzdálené. Teprve nyní se některé
skupiny mladých těžce propracovávají k tomu, co zde již před mnoha
léty bylo a na značně vysoké úrovni.
5. Metody, které se zde uplatňovaly ve čtyřicátých a padesátých
letech, je nutno označit za metody pionýrské pro celé toto století a
asi i celou Evropu. Nemohu zde uvádět podstatu a všechny argumenty;
pokusil jsem se to zpracovat poněkud podrobněji v již zmíněném
materiálu. Jsem však toho názoru, že je třeba se k těmto vyzkoušeným
metodám urychleně vrátit, dokud žije alespoň ještě malá část těch,
kteří tímto hnutím po druhé světové válce prošli. Jejich značná část
se v květnu letošního roku setkala po dlouhých letech u příležitosti
90. výročí založení České ligy akademické.
6. V tomto krátkém příspěvku se proto omezím na jeden zcela konkrétní
návrh. Protože většina těch, kteří se tohoto květnového spíše
slavnostního setkání zúčastnili, projevovala zájem a ochotu dát své
síly znovu k disposici, doporučuji zorganizovat v prvém pololetí
příštího roku pracovní setkání s tím, že budou všichni účastníci
předem vyzváni, aby si připravili svoje zkušenosti a mohli je předat
našim mladým přátelům, kteří nechtějí být pyšnými a suverénními
originály, ale věrnými kopiemi Ježíše Krista a všech Jemu věrných v
jejich službě Bohu i lidským bratřím. Skutečné osobnosti vyrůstají
právě z takového následování, a nikoli z falešné osobní svobody.
7. Pokud bude vysloven souhlas, je naše Křesťanské akademické fórum,
případně s dalšími, připraveno s jinými pracovními skupinami takové
setkání s potřebným programem zorganizovat, neboť má k disposici
obnovený adresář celé řady těch, kteří se na zmíněném díle po druhé
světové válce podíleli.
Církev v České republice a současná doba
I. Několik úvodních poznámek
1. Poslání křesťana je dáno v podstatě Kristovými slovy: Učte všechny
národy a křtěte je! Toto poslání bylo sice sděleno apoštolům, ale
platí pro všechny, kteří jsou křtem připojeni ke Kristovu mystickému
tělu. Poslání platí pro veškerý Boží lid, jak to nově definoval 2.
vatikánský koncil. Z toho se nepochybně vycházelo vlastně již v
apoštolských dobách. Avšak takové vědomí se v evropském prostoru
vytratilo ve středověku, když vlastně každý byl členem církve od svého
narození a byl v křesťanských pravdách trvale vyučován. Evangelizační
úkoly plnili v té době v podstatě pouze kněží a příslušníci různých
řádů.
2. Změna myšlení se začala projevovat viditelněji již v minulém
století, když začala vznikat různá laická společenství, jak ta
vyžadovaly změněné životní podmínky v celé lidské společnosti. Lze
říci, že podstatnější rozvoj těchto snah vyústil k vytvoření tzv.
Katolické akce v první polovině tohoto století.
3. V tomto kontextu je nutno zmínit především úspěšné hnutí, které
založil abbé Cardijn (pozdější kardinál) v Belgii a ve Francii a jež
bylo zaměřeno především na evangelizaci mladých dělníků (JOC -
Jeuneusse ouvrier cretiénne). Na podobných metodách práce vznikla pak
další paralelní hnutí (JEC, JAC, JIC), která byla přizpůsobena více
jiným skupinám mládeže: studentům, zemědělské mládeži a pracujícím v
jiných oborech.
4. Na základě JOC a JEC byla pak s úspěchem evangelizována v letech i
1946-49 i mládež v bývalém Československu, přičemž největší pozornost
byla věnována vysokoškolákům. Po určité iniciativě, kterou vyvinul již
v době druhé světové války P. M. Habáři {a částečně i P. S. Braito),
přinesl rozhodující impuls prof. T. Kolakovič (před druhou světovou
válkou blízký spolupracovník abbé Cardijna), který od r. 1942 pobýval
na Slovensku. Ačkoli jeho působeni v českých zemích bylo velmi krátké,
mělo v podstatě klíčový význam pro rozvoj křesťanství u nás po druhé
světové válce. Zodpovědnost za celé dílo převzala po Jeho odchodu
skupina mladých křesťanů, jejíž činnost inicioval. Z kněží se na celém
díle podíleli především P. J. Zvěřina, P. A. Mandl, P. A. Heidler, P.
O. Mádr, P. J. Bárta a celá řada dalších. V několika málo letech
vznikly skupiny zahrnující stovky (anebo spíše tisíce) vysokoškoláků,
ale též středoškoláků a mladých dělníků, kteří se stali nositeli
křesťanských ideí a učení v celém Československu. Neváhám tvrdit, že
právě z toho vyrostly základy, které umožnily, aby české křesťanství
přečkalo poměrně úspěšně čtyřicet let ateistické diktatury.
5. Bohužel, tyto skutečně vyzkoušené metody práce byly ve jménu jakési
nové evangelizace odmítnuty po r. 1989, ač se jednalo o zkušenosti
pionýrské pro celý zbytek 24. století a v podstatě pro celou Evropu.
Tyto metody byly díky prof. Kolakovičovi a dalším aktivním pracovníkům
adaptovány na naše prostředí a vlastně na veškeré mladé (a nejen
mladé) lidi, na rozdíl od původního cíle Cardijnova, který vše
směroval především na mládež dělnickou ve snaze postavit hráz proti
pronikání komunistických idejí. Dílo P. Kolakoviče bylo koncipováno
již zcela v duchu druhého vatikánského koncilu, takže pro jeho žáky a
následovníky vlastní koncil mnoho nového již nepřinesl. Kolakovič je
také někdy nazýván předchůdcem tohoto koncilu.
II. Poslání křesťana v současnosti
1. Vraťme se však ke Kristovu poslání: Učte národy a křtěte je! Učit
znamená sdělovat člověku pravdu o světě i o něm samém, o smyslu jeho
života, rozvíjet jeho schopnosti, aby se mohl stále zdokonalovat.
Křtem je pak člověk povolán k tomu, aby smysl života naplnil, aby
doplnil akt Stvořitele a dospěl ke sjednocení s Nim. Tak by snad bylo
možno alespoň přibližně vyjádřit smysl evangelizace. Nesmí se však
jednat nikdy o uplatněni vlastní osoby, ale o službu bratřím a
sestrám, s nimiž jako lidští tvorové máme společného Otce.
2. Evangelizace v sekularizovaném světě vyžaduje ovšem jiné postupy,
nežli tomu bylo ve středověku nebo v apoštolských dobách, anebo jako
je tomu prakticky stále v různých misijních oblastech, kdy se jedná
často o rozvíjení celkové kultury anebo o sdělování pravdy o Bohu
lidské společnosti, která měla anebo má své zcela rozdílné přesvědčení
a názory na život a jeho smysl. S výjimkou misijních území, která
nebyla zatím příliš zasažena naší civilizací, lze jen stěží uplatnit
beze změny dřívější evangelizační postupy. Vždyť zejména v průběhu
tohoto století prodělal svět obrovský vývoj, a to především díky
dopravním prostředkům a komunikačním možnostem. Obrovský dopad měl a
má i rozvoj vědeckého poznání a přibližování jeho výsledků (často ve
velmi zkreslené a zjednodušené formě) všem alespoři trochu
vzdělanějším lidem. A k těm musí být především zaměřeno vlastní
evangelizační úsilí. U ostatních se bude jednat spíše o práci
charitativní.
3. Povinnost evangelizace se týká celého světa. Konkrétní
evangelizační postupy budou ovšem značně rozdílné podle toho, o která
území a oblasti se bude jednat. Je přitom nutno plně respektovat
místní tradice a historické vlivy, které příslušnou společnost v
minulosti utvářely. V dalším se proto soustředíme na problémy, před
nimiž stojí evropské církve a především naše církev v České
republice.
4. Lze říci, že evangelizační postupy by měly vycházet ze slov Ježíše
Krista, když řekl: Já jsem cesta, pravda a život. Těmto třem
charakteristikám odpovídají vlastně tři různé roviny evangelizačního
úsilí. Rovina šířeni radostné zvěsti od člověka k člověku, k našim
bratrům, s nimž společně žijeme a pracujeme. Dále jsou to úkoly, které
se týkají lidské společnosti jako celku a utváření jejího pravdivého
obrazu. A konečně jsou to vztahy mezi křesťany uvnitř církve. Ve všech
případech se ovšem jedná o službu, k níž je povolán každý křesťan,
která však bude v různých rovinách charakterizována vždy jiným
způsobem. V prvém případě ji můžeme charakterizovat jako službu
spravedlnosti, ve druhém případě jako službu pravdivého poznání, a ve
třetím jako službu lásky. Lze říci, že ve vztahu k okolnímu světu je
nutno vycházet především z pojmů spravedlnosti a pravdy, neboť pojem
lásky je v současném světě velice deformován. Je proto účelné se mu
pokud možno vyhnout. V dalším se nyní pokusíme jednotlivé druhy právě
zmíněné služby alespoň stručně charakterizovat.
III. Služba spravedlnosti
1. Každý křesťan by si měl především uvědomit, že křtem převzal
zodpovědnost nejen za sebe, nýbrž i za bratry, s nimiž žije. Jedinec
zejména za současných podmínek zpravidla nic nedokáže; to je ovšem je
zcela ve shodě s Kristovými slovy: Kde jsou dva v mém jménu, jsem mezi
nimi i já. Ovšem kolektiv, který chce převzít zodpovědnost za život
svého okolí, nesmí vytvářet žádné ochranné ghetto, ale musí sledovat
život svého okolí, podílet se na něm a pokud možno jej positivně
ovlivňovat. Vlastní posvěcení a hluboký duchovní život je ovšem nutno
označit za předpoklad skutečné účinné služby křesťana. Avšak bez
skutečné služby bratrům a sestrám může být takový postoj v mnoha
případech označen za egoistický. Každý z nás je povolán ke službě
lidským bratřím, i když u některých křesťanů může být tato služba
zcela naplněna účinnou modlitbou. Většina však musí tuto službu
nepochybně osvědčit též svou vnější činností. Žádné modlitební
společenství se nemůže obracet jen dovnitř k sobě, ale musí být účinné
navenek.
A právě v tomto kontextu vystupuje do popředí již zmíněná služba
spravedlnosti. Cíle evangelizace nemohou spočívat v sobecké snaze
rozšířit křesťanské společenství, nýbrž musí být prodchnuty snahou
pomoci svému okolí, aby zlepšil svoje životní podmínky, a to jak v
morálním a etickém ohledu, tak i v sociální oblasti. Pokud nebudeme
poskytovat účinnou pomoc též lidem v chudobě a životních nesnázích,
nebude naše služba dostatečně pravdivá. Nejúčinnější postup ovšem
spočívá v tom, naučit lidi, aby si byli schopni pomoci sami. Přitom je
ovšem nutno zachovat potřebnou obezřelost. Např.: Snaha o zajištěni
sociální spravedlnosti musí být nerozlučnou součástí křesťanské
služby, ale nesmí převážit nad klíčovým cílem, tj. hlásáním Krista.
Obávám se, že právě tímto způsobem bylo znehodnoceno Cardijnovo dílo,
když se přecenila úloha tzv. dělnických kněží krátce po druhé světové
válce.
3. Zejména mladí lidé aktivně činní by měli být náležitě vyškoleni ve
všech metodách práce. Takové intenzívní a účinné školení probíhalo v
Praze koncern čtyřicátých let, kdy P. A. Mandl za účasti celé řady
dalších zorganizoval tzv. MLEKUP. Jednalo se o pracovní postupy a
cíle, duchovní i praktické programy pro skupiny tehdejší katolické
akce. Činnost byla založena na tzv. metodě "vidět, soudit, jednat" a
na využívání anket. Tyto ankety měly v podstatě několikerý cíl. Jednak
byly prostředkem k navazování osobních kontaktů s dalšími lidmi (jak
to přibližně, avšak velmi schematicky, využívají zástupci různých
sekt). Současně však byly zpracovány tak, aby u partnerů vyvolaly
zájem o určitou problematiku a přivedly je tak k určitému přemýšlení o
věcech, které jim často až do té doby byly zcela cizí. Dále byly
odpovědi na ně vyhodnocovány, což pak sloužilo k další orientaci v
zaměření aktivit jednotlivých společenství ve svém okolí. A v
neposlední řadě to bylo i poskytování podkladů centrálním skupinám a
příslušným institucím, které pak mohly připravovat a rozpracovávat
návrhy dalších programů a aktivit.
4. Jak již byly řečeno, byl zájem dělnických skupin ve Francii zaměřen
velmi značně na problémy tzv. sociální spravedlnosti, což v sobě
přineslo již zmíněné riziko. Na druhé straně toto zaměření na
spravedlnost přivádělo k aktivní činnosti i další mladé lidi, kteří
zatím o hlubších motivech příliš nepřemýšleli. Mluvilo se tehdy o tzv.
"formation par action", neboť veliké množství mladých se tím dostávalo
k hlubšímu chápání důvodů takové činnosti. Někdy se však zapomínalo na
to, že skutečná evangelizace musí být vždy založena na "action dar
formation", což se i v našich kruzích stalo před koncem čtyřicátých
letech předmětem sporu, nežli se vše vyjasnilo způsobem, jak bylo
právě uvedeno. Že služba spravedlnosti může přivésti k aktivnímu zájmu
o etické a morální aspekty i jiné lidi dobré vůle, dokazuje i
zkušenost z disentu, kdy se ovšem zcela zůstalo jen u této hodnoty bez
pochopení hlubších důvodů. Což bylo ovšem pochopitelné, neboť cíle
disentu byly v podstatě politické.
5. Za falešné lze označit tvrzení, že dnešní mládež nemá zájem o
žádnou pevnější organizaci, a že si chce jen něco poslechnout.
Většinou se jedná pouze o pohodlnost (aneb možná i jiné důvody) těch,
kteří to takto presentují. Skuteční křesťané vědí, že k činnosti pro
Krista musí své síly sjednotit. Nemůže se však jednak o formální
spolkovou činnost. I v tomto ohledu existuje v historii našeho
křesťanství významná zkušenost, když v r. 1945-6 bylo v České lize
akademické nutno od takové formálně spolkové činnosti přejít k
činnosti nového typu (hnutí) vycházející z Cardijnova programu a jeho
metodických postupů, což se uskutečnilo až po dosti výrazném střetu
mezi různými názory.
IV. Služba pravdivého poznání.
1. Evangelizační činnost od člověka k člověku musí být ovšem založena
nejen na spravedlnosti, nýbrž i na pravdě. Členové výše zmíněných
společenství musí být vyzbrojeni znalostmi o všech problémech, s nimiž
se budou setkávat. Musí mít současně možnost obrátit se na určité
centrální pracovní skupiny, které budou pro ně potřebné materiály též
podrobněji vypracovávat a připravovat.
2. To ovšem vyžaduje správně reflektovat jak současný stav poznání,
tak í vývoj všech ideí, které celou příslušnou společnost v minulosti
formovaly a jež společnost přejímá jako dědictví minulosti. Je nutno
analyzovat nejen výsledky všech oblastí současného vědeckého poznání,
nýbrž je nutno se vrátit i do minulých století, a pochopit, jak se
různé druhy poznání vzájemně ovlivňovaly a jaký dopad to mělo a stále
má jak na teologii, tak i náboženské i obecné myšlení dnešní
společnosti.
3. V tomto ohledu značný kus práce vykonalo již naše Centrum
interdisciplinárních studií, o němž lze říci, že představuje jakýsi
malý institut v rámci Křesťanského akademického fóra. Na jeho činnosti
se podílí řada odborníků z různých oborů a začíná se navazovat i
účinná mezinárodní spolupráce. Lze říci, že se společným úsilím
dospělo již k řadě výsledků, které přinášejí především nové argumenty
týkající se souladu mezi pravdou zjevenou a pravdou poznatelnou naším
rozumem. Tyto výsledky se nyní postupně dále detailně zpracovávají.
Centrum interdisciplinárních studií nabízí všem křesťanským aktivitám
své služby.
4. Několika členům našeho Centra interdisciplinárních studií se
podařilo v rámci jejich vlastní odborné činnosti dospět k novým
vědeckým výsledkům, které staví do zcela nového světla vztahy mezi
moderní přírodní vědou (především moderní fyzikou) a filosofií (a také
teologií). Výsledky tohoto studia vnášejí zcela nové aspekty do
postmoderních názorů na svět a na poznání pravdy o něm. i)o zcela
nového světla se dostává problém pravdy a její plurality, neboť
dochází k návratu k tradiční aristotelovské logice se všemi důsledky
pro filosofické a náboženské myšlení. Presentovat tyto důsledky
občanské společnosti mohou účinně křesťansky orientovaná zájmová
sdružení vedená a representovaná laiky, neboť mohou přesvědčivěji
dovozovat, že pravda poznaná rozumem si nijak neprotiřečí s pravdou
zjevenou.
V. Služba lásky
1. Ve vztahu k okolnímu světu by křesťanské aktivity měly vycházet
především z pojmů spravedlnosti a pravdy. Přitom by ovšem nemělo nikdy
zaniknout, že veškerá činnost křesťana musí vycházet z lásky. Ta by
měla formovat vazby mezi příslušníky Církve bez ohledu na úřad, který
v církvi zastávají. Vždy se jedná o povinnost služby, která musí z
lásky vycházet.
2. V dřívější minulosti byli prakticky výlučnými nositeli a šiřiteli
křesťanského učení a příslušných idejí kněží a členové řádů. Současný
svět má ovšem zcela rozdílnou strukturu. Do většiny oblastí lidské
společností nemá kněz prakticky zcela žádný přístup. Většina
evangelizačních úkolů musí proto spočívat na laicích. A proto i
struktura vztahů v církvi a rozdělení úkolů musí být plně přizpůsobeny
těmto novým skutečnostem. Laici pracující a pijící v příslušných
kolektivech musí převzít plnou zodpovědnost za evangelizaci v daných
oblastech. Vždyť jen oni mohou být dostatečně seznámeni se všemi
podmínkami, aby své poslání mohli také úspěšně splnit.
3. Lze říci, že úkol kněží v současné době by měl spočívat spíše ve
vytváření duchovního zázemí laických společenství a v dodávání
duchovní a zčásti vlastně i filosofické orientace pro jejich činnost v
evangelizaci. Je nutno posilovat ducha spojující lásky na základě
společné účasti na Kristově oběti. Na základě svých duchovních
zkušeností pak upozorňovat na různé aspekty lidského života, jimž je
nutno věnovat potřebnou pozornost jak v šíření pravdivé obrazu světa,
tak i v konkrétních evangelizačních aktivitách.
4. Všechny tyto povinnosti a úkoly vyžadují plnou účast laiků na
církevním životě. To se samozřejmě musí uskutečňovat pomocí farních,
vikariátních i diecézních rad. Je nutno vypracovat jejich statuty, aby
v nich pracovali aktivní křesťané, pro něž motivem jejich činnosti je
služba podle Kristova vzoru a nikoli touha po osobním uplatnění.
Nikoli lidé, kteří mají dar slova a řeči, k tomu též dostatek
ctižádosti, ale jimž chybí dar Božího ducha. Musí vzniknout skutečný
duch spolupráce mezi knězem zodpovědným za duchovní život farnosti a
ostatními laiky, kteří nepochybně budou musit stále více přebírat
zodpovědnost za většinu aktivit směrem k občanské společnosti.
5. Existuje ovšem důvod účasti laiků i na určité organizaci duchovního
života. Povolání člověka a způsob jeho pracovní činnosti ovlivňuje do
značné míry i jeho vztah k Bohu a jeho celý duchovní život. Těmto
rozdílům je nutno přizpůsobovat i evangelizační postupy. Je nutno se
zabývat podrobněji spiritualitou jednotlivých společenství, která
budou pracovat a působit v občanských kolektivech různého typu.
6. Duch lásky musí ovšem zahrnout i jiné křesťanské denominace, aby
při zachování věrnosti Kristově pravdě se uskutečňovala postupně
jednota všech, kteří svoji věrnost Kristu svým životem osvědčují. K
tomuto cíli může přispět významně spolupráce laiků na různých dílech
evangelizační obnovy.
7. Všem těmto novým cílům musí být přizpůsobena také výchova a výuka
bohoslovců. Musí být dokonale připraveni na nové požadavky, které z
toho budou plynout pro veškerou orientaci v duchovním životě kněží i
laiků. Musí se jim však také dostat dostatečně širokého vzdělání, aby
ve svých kázáních i širším duchovním vedení laiků rozuměli problémům,
které na veškeré myšlení klade moderní doba. Musí být podrobněji
seznámeni se současným vývojem potřebných vědeckých poznatků, aby
viděli všechna úskalí a mohli jim jednak řádně čelit, ale také uměli
příslušných argumentů týkajících se pravdy o světě náležitě
využít.
VI. Církev a správa veřejných záležitostí
1. Správa veřejných záležitostí v civilizovaném světě je v současné
době založena na demokratickém zřízení. Po zkušenostech s vládci (i
osvícenými) je to nepochybně nejlepší možnost pro současnou dobu. Aby
se minimalizovala případná rizika, je nutno přistupovat vážně k
náležitému vzdělávání a informováni široké veřejnosti.
2. Jakýmsi ideálem je existence právního řádu. Vytváří se snaha
úzkostlivě dodržovat uzákoněné právní normy. Ze zkušenosti však je
známo, že tyto normy mohou být často velice pochybné, pokud nevychází
z norem etických. A právě v tom existuje prakticky nezastupitelná
povinnost církve, aby toto etické vědomí občanské společnosti
připomínala a stále vštěpovala.
3. Pozornost občanů je však většinou připoutávána k hospodářskému
systému, který nejvíce může ovlivnit jejich životní podmínky. V tomto
ohledu však již neexistuji v principu tak jednotné objektivní
přístupy, jako je tomu v případě poznávání pravdivého obrazu světa a
etických norem. Volba detailních hospodářských pravidel zůstává do
značné míry záležitostí otevřenou a několik různých systémů může
přinášet prakticky obdobné výhody a nevýhody. V tomto směru nemůže být
proto křesťan zúčastněný v politickém dění příliš vázán a musí se
rozhodovat v podstatě jen podle svého svědomí.
4. Církev se také nemůže ztotožnit s jediným konkrétním hospodářským
uspořádáním. Musí vždy pouze hlásat zásady, z nichž každý hospodářský
systém by měl vycházet, aby zůstal lidský. Měly by ovšem existovat
pracovní týmy hluboce inspirované křesťanskými ideály, které by byly
schopny se kriticky vyjadřovat k jednotlivým připravovaným návrhům z
hlediska jejich dopadu na společnost a připravovat tak materiály,
které by mohly sloužit jako důležité podklady pro rozhodování i
veřejnou argumentaci pro politicky angažované křesťany.
5. Pokud pak se týká angažovanosti křesťanů v politice, je nutno
nepochybně dodržovat zásadu, že nikdo by osobně neměl representovat
navenek současně tým nebo sdružení, usilující o prosazování pravdy a
zabývající se evangelizačními úkoly, a jiné aktivity, které se týkají
politického dění, ať již se jedná o vlastní politické činitele anebo
ke konkrétní politice se vyjadřující komentátory. Nelze spojovat
hájení pravdy a spravedlnosti s pragmatickým postupem nezbytným pro
politika. Takové oddělení samozřejmě nebude asi vždy možné v malých
samosprávných celcích. Nemělo by se však od této zásady ustupovat v
celostátním (anebo krajském a okresním) měřítku.
Závěrečná poznámka
Při všech těchto činnostech se ovšem nikdo nevyhne vnitřním osobním
konfliktům, kdy na jedné straně bude stát ochota ke skutečně službě
Kristovu poslání a na druhé straně přirozená osobní touha po ocenění
osobních zásluh a získání příslušného uznání. Je bohužel smutnou
skutečností, že uznání se zpravidla dostává těm, jejichž aktivity jsou
zaměřeny více na vnější efekt a nevedou zpravidla k hlubšímu ovoci.
Tomu se lze alespoň zčásti vyhnout, když jednotlivci se cítí být členy
určitého kolektivu a neusurpují si žádné výlučné postavení. Když
zůstávají do určité míry v anonymitě a uskutečňují to, k čemu je
příslušný kolektiv pověřil.
Na takovém principu pracovalo v poválečných letech společenství, které
v polovině čtyřicátých let ustavil prof. Kolakovič a jež pro sebe
užívalo označení Rodina. Její existence zůstávala v určité
diskrétnosti a patřili k ní vlastně všichni hlavní organizátoři
tehdejších evangelizačních aktivit. Koordinací řady anonymních aktivit
se uskutečňovala díla, o nichž nebylo ve veřejnosti většinou vůbec
známo, jak vznikla.
Vytvářel se tím také spojovací můstek mezi různými kolektivy, tak aby
pro všechny byla hlavním motivem služba. Neexistovalo skupinové
sobectví, rivalita a touha po vyniknuti nad jinými společenství, ale
radost z každého (i cizího) úspěchu, k němuž na tomto poli služby
došlo, což bohužel v současné době v důsledku. trhového myšlení
většinou neplatí.
Zaslat reakci na tento text.
|