| 
 
 
 |  | O evangelizačním úsilí v českých zemích po druhé světové válce a v současnosti.
   O evangelizačním úsilí v českých zemích po druhé světové válce 
a v současnosti.  
1. Velmi často je slyšet otázku, proč se tak změnil přístup veřejnosti 
k církvi po r. 1989. Pokusím se uvésti několik poznámek, které by snad 
mohly přispět k lepšímu vidění celého problému. Stalo se tak podle 
mého názoru především proto, že ti, kteří representovali církev v 
očích veřejnosti ihned po r. 1989 a representují ji až dosud hlavně ve 
veřejných mediích, v podstatě odmítli dlouholetou tradici, která byla 
základem dřívějšího morálního uznání, a domnívali se, že lze vybudovat 
něco nově velikého, aniž by se vycházelo z potřebných základů. Nikdo z 
nich tuto minulou tradici prakticky vůbec neznal, a ani se o ni v 
podstatě nezajímal.2. Předávám současně podrobnější písemné vyjádřeni. Nyní se pokusím 
říci jen několik slov nejen jako svědek, ale též jako aktivní účastník 
evangelizačního úsilí v našich zemích od konce r. 1944 a prakticky až 
do současnosti. Prožil jsem v souvislosti s tím mnoho dobrého i zlého, 
i když doba mého věznění byla mnohem kratší, nežli tomu bylo u mých 
přátel, jako byl Josef Zvěřina, Oto Mádr, Růžena Vacková a mnoho 
dalších, s nimž jsem byl stále v nejužším spojení.
 3. Ale přejděme ke zmíněné tradici. V české církvi působilo v době 
před a těsně po druhé světové válce mnoho vynikajících osobností, 
které svoji věrnost plně osvědčily a které zanechaly nesmazatelnou 
stopu. A z této stopy vyrostlo v konci čtyřicátých let dílo, které 
pravděpodobně nemá v Evropě obdobu. Zasloužil se o to prof. T. 
Kolakovič, který žil od r. 1942 na Slovensku a v letech 1945-6 položil 
i v Praze základy k hnutí, které pracovalo na principech, z nichž 
vycházely belgické a francouzské skupiny dělnické a studentské 
mládeže, tzv. JOC a JEC. Tyto principy vypracoval abbé Cardijn 
(pozdější kardinál), s nímž Kolakovič předtím úzce v Belgii 
spolupracoval. V českých zemích vznikly v krátké době četné skupiny 
mládeže, k nimž patřily spíše tisíce nežli stovky aktivních křesťanů, 
z nichž většinu tvořili vysokoškoláci, kteří pak všichni toto dílo 
nesli dál. A já neváhám tvrdit, že to byli právě tito aktivní 
křesťané, kteří způsobili, že si české křesťanství zachovalo jasnou 
morální úroveři v době dlouhé ateistické diktatury.
 4. Tato tradice byla však po roce 1989 radikálně odmítnuta, ač bývalí 
účastníci minulého dění nabízeli svoji účinnou pomoc. A pod vlivem 
různých filosofických trendů, které zdánlivě vypadají jako náboženské, 
se začaly uplatřiovat postupy, které jsou od skutečného hlásání Krista 
ukřižovaného a vzkříšeného velice vzdálené. Teprve nyní se některé 
skupiny mladých těžce propracovávají k tomu, co zde již před mnoha 
léty bylo a na značně vysoké úrovni.
 5. Metody, které se zde uplatňovaly ve čtyřicátých a padesátých 
letech, je nutno označit za metody pionýrské pro celé toto století a 
asi i celou Evropu. Nemohu zde uvádět podstatu a všechny argumenty; 
pokusil jsem se to zpracovat poněkud podrobněji v již zmíněném 
materiálu. Jsem však toho názoru, že je třeba se k těmto vyzkoušeným 
metodám urychleně vrátit, dokud žije alespoň ještě malá část těch, 
kteří tímto hnutím po druhé světové válce prošli. Jejich značná část 
se v květnu letošního roku setkala po dlouhých letech u příležitosti 
90. výročí založení České ligy akademické.
 6. V tomto krátkém příspěvku se proto omezím na jeden zcela konkrétní 
návrh. Protože většina těch, kteří se tohoto květnového spíše 
slavnostního setkání zúčastnili, projevovala zájem a ochotu dát své 
síly znovu k disposici, doporučuji zorganizovat v prvém pololetí 
příštího roku pracovní setkání s tím, že budou všichni účastníci 
předem vyzváni, aby si připravili svoje zkušenosti a mohli je předat 
našim mladým přátelům, kteří nechtějí být pyšnými a suverénními 
originály, ale věrnými kopiemi Ježíše Krista a všech Jemu věrných v 
jejich službě Bohu i lidským bratřím. Skutečné osobnosti vyrůstají 
právě z takového následování, a nikoli z falešné osobní svobody.
 7. Pokud bude vysloven souhlas, je naše Křesťanské akademické fórum, 
případně s dalšími, připraveno s jinými pracovními skupinami takové 
setkání s potřebným programem zorganizovat, neboť má k disposici 
obnovený adresář celé řady těch, kteří se na zmíněném díle po druhé 
světové válce podíleli.
   Církev v České republice a současná doba  
 I. Několik úvodních poznámek 1. Poslání křesťana je dáno v podstatě Kristovými slovy: Učte všechny 
národy a křtěte je! Toto poslání bylo sice sděleno apoštolům, ale 
platí pro všechny, kteří jsou křtem připojeni ke Kristovu mystickému 
tělu. Poslání platí pro veškerý Boží lid, jak to nově definoval 2. 
vatikánský koncil. Z toho se nepochybně vycházelo vlastně již v 
apoštolských dobách. Avšak takové vědomí se v evropském prostoru 
vytratilo ve středověku, když vlastně každý byl členem církve od svého 
narození a byl v křesťanských pravdách trvale vyučován. Evangelizační 
úkoly plnili v té době v podstatě pouze kněží a příslušníci různých 
řádů.
 2. Změna myšlení se začala projevovat viditelněji již v minulém 
století, když začala vznikat různá laická společenství, jak ta 
vyžadovaly změněné životní podmínky v celé lidské společnosti. Lze 
říci, že podstatnější rozvoj těchto snah vyústil k vytvoření tzv. 
Katolické akce v první polovině tohoto století.
 3. V tomto kontextu je nutno zmínit především úspěšné hnutí, které 
založil abbé Cardijn (pozdější kardinál) v Belgii a ve Francii a jež 
bylo zaměřeno především na evangelizaci mladých dělníků (JOC - 
Jeuneusse ouvrier cretiénne). Na podobných metodách práce vznikla pak 
další paralelní hnutí (JEC, JAC, JIC), která byla přizpůsobena více 
jiným skupinám mládeže: studentům, zemědělské mládeži a pracujícím v 
jiných oborech.
 4. Na základě JOC a JEC byla pak s úspěchem evangelizována v letech i 
1946-49 i mládež v bývalém Československu, přičemž největší pozornost 
byla věnována vysokoškolákům. Po určité iniciativě, kterou vyvinul již 
v době druhé světové války P. M. Habáři {a částečně i P. S. Braito), 
přinesl rozhodující impuls prof. T. Kolakovič (před druhou světovou 
válkou blízký spolupracovník abbé Cardijna), který od r. 1942 pobýval 
na Slovensku. Ačkoli jeho působeni v českých zemích bylo velmi krátké, 
mělo v podstatě klíčový význam pro rozvoj křesťanství u nás po druhé 
světové válce. Zodpovědnost za celé dílo převzala po Jeho odchodu 
skupina mladých křesťanů, jejíž činnost inicioval. Z kněží se na celém 
díle podíleli především P. J. Zvěřina, P. A. Mandl, P. A. Heidler, P. 
O. Mádr, P. J. Bárta a celá řada dalších. V několika málo letech 
vznikly skupiny zahrnující stovky (anebo spíše tisíce) vysokoškoláků, 
ale též středoškoláků a mladých dělníků, kteří se stali nositeli 
křesťanských ideí a učení v celém Československu. Neváhám tvrdit, že 
právě z toho vyrostly základy, které umožnily, aby české křesťanství 
přečkalo poměrně úspěšně čtyřicet let ateistické diktatury.
 5. Bohužel, tyto skutečně vyzkoušené metody práce byly ve jménu jakési 
nové evangelizace odmítnuty po r. 1989, ač se jednalo o zkušenosti 
pionýrské pro celý zbytek 24. století a v podstatě pro celou Evropu. 
Tyto metody byly díky prof. Kolakovičovi a dalším aktivním pracovníkům 
adaptovány na naše prostředí a vlastně na veškeré mladé (a nejen 
mladé) lidi, na rozdíl od původního cíle Cardijnova, který vše 
směroval především na mládež dělnickou ve snaze postavit hráz proti 
pronikání komunistických idejí. Dílo P. Kolakoviče bylo koncipováno 
již zcela v duchu druhého vatikánského koncilu, takže pro jeho žáky a 
následovníky vlastní koncil mnoho nového již nepřinesl. Kolakovič je 
také někdy nazýván předchůdcem tohoto koncilu.
 
 II. Poslání křesťana v současnosti 1. Vraťme se však ke Kristovu poslání: Učte národy a křtěte je! Učit 
znamená sdělovat člověku pravdu o světě i o něm samém, o smyslu jeho 
života, rozvíjet jeho schopnosti, aby se mohl stále zdokonalovat. 
Křtem je pak člověk povolán k tomu, aby smysl života naplnil, aby 
doplnil akt Stvořitele a dospěl ke sjednocení s Nim. Tak by snad bylo 
možno alespoň přibližně vyjádřit smysl evangelizace. Nesmí se však 
jednat nikdy o uplatněni vlastní osoby, ale o službu bratřím a 
sestrám, s nimiž jako lidští tvorové máme společného Otce.
 2. Evangelizace v sekularizovaném světě vyžaduje ovšem jiné postupy, 
nežli tomu bylo ve středověku nebo v apoštolských dobách, anebo jako 
je tomu prakticky stále v různých misijních oblastech, kdy se jedná 
často o rozvíjení celkové kultury anebo o sdělování pravdy o Bohu 
lidské společnosti, která měla anebo má své zcela rozdílné přesvědčení 
a názory na život a jeho smysl. S výjimkou misijních území, která 
nebyla zatím příliš zasažena naší civilizací, lze jen stěží uplatnit 
beze změny dřívější evangelizační postupy. Vždyť zejména v průběhu 
tohoto století prodělal svět obrovský vývoj, a to především díky 
dopravním prostředkům a komunikačním možnostem. Obrovský dopad měl a 
má i rozvoj vědeckého poznání a přibližování jeho výsledků (často ve 
velmi zkreslené a zjednodušené formě) všem alespoři trochu 
vzdělanějším lidem. A k těm musí být především zaměřeno vlastní 
evangelizační úsilí. U ostatních se bude jednat spíše o práci 
charitativní.
 3. Povinnost evangelizace se týká celého světa. Konkrétní 
evangelizační postupy budou ovšem značně rozdílné podle toho, o která 
území a oblasti se bude jednat. Je přitom nutno plně respektovat 
místní tradice a historické vlivy, které příslušnou společnost v 
minulosti utvářely. V dalším se proto soustředíme na problémy, před 
nimiž stojí evropské církve a především naše církev v České 
republice.
 4. Lze říci, že evangelizační postupy by měly vycházet ze slov Ježíše 
Krista, když řekl: Já jsem cesta, pravda a život. Těmto třem 
charakteristikám odpovídají vlastně tři různé roviny evangelizačního 
úsilí. Rovina šířeni radostné zvěsti od člověka k člověku, k našim 
bratrům, s nimž společně žijeme a pracujeme. Dále jsou to úkoly, které 
se týkají lidské společnosti jako celku a utváření jejího pravdivého 
obrazu. A konečně jsou to vztahy mezi křesťany uvnitř církve. Ve všech 
případech se ovšem jedná o službu, k níž je povolán každý křesťan, 
která však bude v různých rovinách charakterizována vždy jiným 
způsobem. V prvém případě ji můžeme charakterizovat jako službu 
spravedlnosti, ve druhém případě jako službu pravdivého poznání, a ve 
třetím jako službu lásky. Lze říci, že ve vztahu k okolnímu světu je 
nutno vycházet především z pojmů spravedlnosti a pravdy, neboť pojem 
lásky je v současném světě velice deformován. Je proto účelné se mu 
pokud možno vyhnout. V dalším se nyní pokusíme jednotlivé druhy právě 
zmíněné služby alespoň stručně charakterizovat.
 
 III. Služba spravedlnosti 1. Každý křesťan by si měl především uvědomit, že křtem převzal 
zodpovědnost nejen za sebe, nýbrž i za bratry, s nimiž žije. Jedinec 
zejména za současných podmínek zpravidla nic nedokáže; to je ovšem je 
zcela ve shodě s Kristovými slovy: Kde jsou dva v mém jménu, jsem mezi 
nimi i já. Ovšem kolektiv, který chce převzít zodpovědnost za život 
svého okolí, nesmí vytvářet žádné ochranné ghetto, ale musí sledovat 
život svého okolí, podílet se na něm a pokud možno jej positivně 
ovlivňovat. Vlastní posvěcení a hluboký duchovní život je ovšem nutno 
označit za předpoklad skutečné účinné služby křesťana. Avšak bez 
skutečné služby bratrům a sestrám může být takový postoj v mnoha 
případech označen za egoistický. Každý z nás je povolán ke službě 
lidským bratřím, i když u některých křesťanů může být tato služba 
zcela naplněna účinnou modlitbou. Většina však musí tuto službu 
nepochybně osvědčit též svou vnější činností. Žádné modlitební 
společenství se nemůže obracet jen dovnitř k sobě, ale musí být účinné 
navenek.
 A právě v tomto kontextu vystupuje do popředí již zmíněná služba 
spravedlnosti. Cíle evangelizace nemohou spočívat v sobecké snaze 
rozšířit křesťanské společenství, nýbrž musí být prodchnuty snahou 
pomoci svému okolí, aby zlepšil svoje životní podmínky, a to jak v 
morálním a etickém ohledu, tak i v sociální oblasti. Pokud nebudeme 
poskytovat účinnou pomoc též lidem v chudobě a životních nesnázích, 
nebude naše služba dostatečně pravdivá. Nejúčinnější postup ovšem 
spočívá v tom, naučit lidi, aby si byli schopni pomoci sami. Přitom je 
ovšem nutno zachovat potřebnou obezřelost. Např.: Snaha o zajištěni 
sociální spravedlnosti musí být nerozlučnou součástí křesťanské 
služby, ale nesmí převážit nad klíčovým cílem, tj. hlásáním Krista. 
Obávám se, že právě tímto způsobem bylo znehodnoceno Cardijnovo dílo, 
když se přecenila úloha tzv. dělnických kněží krátce po druhé světové 
válce.
 3. Zejména mladí lidé aktivně činní by měli být náležitě vyškoleni ve 
všech metodách práce. Takové intenzívní a účinné školení probíhalo v 
Praze koncern čtyřicátých let, kdy P. A. Mandl za účasti celé řady 
dalších zorganizoval tzv. MLEKUP. Jednalo se o pracovní postupy a 
cíle, duchovní i praktické programy pro skupiny tehdejší katolické 
akce. Činnost byla založena na tzv. metodě "vidět, soudit, jednat" a 
na využívání anket. Tyto ankety měly v podstatě několikerý cíl. Jednak 
byly prostředkem k navazování osobních kontaktů s dalšími lidmi (jak 
to přibližně, avšak velmi schematicky, využívají zástupci různých 
sekt). Současně však byly zpracovány tak, aby u partnerů vyvolaly 
zájem o určitou problematiku a přivedly je tak k určitému přemýšlení o 
věcech, které jim často až do té doby byly zcela cizí. Dále byly 
odpovědi na ně vyhodnocovány, což pak sloužilo k další orientaci v 
zaměření aktivit jednotlivých společenství ve svém okolí. A v 
neposlední řadě to bylo i poskytování podkladů centrálním skupinám a 
příslušným institucím, které pak mohly připravovat a rozpracovávat 
návrhy dalších programů a aktivit.
 4. Jak již byly řečeno, byl zájem dělnických skupin ve Francii zaměřen 
velmi značně na problémy tzv. sociální spravedlnosti, což v sobě 
přineslo již zmíněné riziko. Na druhé straně toto zaměření na 
spravedlnost přivádělo k aktivní činnosti i další mladé lidi, kteří 
zatím o hlubších motivech příliš nepřemýšleli. Mluvilo se tehdy o tzv. 
"formation par action", neboť veliké množství mladých se tím dostávalo 
k hlubšímu chápání důvodů takové činnosti. Někdy se však zapomínalo na 
to, že skutečná evangelizace musí být vždy založena na "action dar 
formation", což se i v našich kruzích stalo před koncem čtyřicátých 
letech předmětem sporu, nežli se vše vyjasnilo způsobem, jak bylo 
právě uvedeno. Že služba spravedlnosti může přivésti k aktivnímu zájmu 
o etické a morální aspekty i jiné lidi dobré vůle, dokazuje i 
zkušenost z disentu, kdy se ovšem zcela zůstalo jen u této hodnoty bez 
pochopení hlubších důvodů. Což bylo ovšem pochopitelné, neboť cíle 
disentu byly v podstatě politické.
 5. Za falešné lze označit tvrzení, že dnešní mládež nemá zájem o 
žádnou pevnější organizaci, a že si chce jen něco poslechnout. 
Většinou se jedná pouze o pohodlnost (aneb možná i jiné důvody) těch, 
kteří to takto presentují. Skuteční křesťané vědí, že k činnosti pro 
Krista musí své síly sjednotit. Nemůže se však jednak o formální 
spolkovou činnost. I v tomto ohledu existuje v historii našeho 
křesťanství významná zkušenost, když v r. 1945-6 bylo v České lize 
akademické nutno od takové formálně spolkové činnosti přejít k 
činnosti nového typu (hnutí) vycházející z Cardijnova programu a jeho 
metodických postupů, což se uskutečnilo až po dosti výrazném střetu 
mezi různými názory.
 
 IV. Služba pravdivého poznání. 1. Evangelizační činnost od člověka k člověku musí být ovšem založena 
nejen na spravedlnosti, nýbrž i na pravdě. Členové výše zmíněných 
společenství musí být vyzbrojeni znalostmi o všech problémech, s nimiž 
se budou setkávat. Musí mít současně možnost obrátit se na určité 
centrální pracovní skupiny, které budou pro ně potřebné materiály též 
podrobněji vypracovávat a připravovat.
 2. To ovšem vyžaduje správně reflektovat jak současný stav poznání, 
tak í vývoj všech ideí, které celou příslušnou společnost v minulosti 
formovaly a jež společnost přejímá jako dědictví minulosti. Je nutno 
analyzovat nejen výsledky všech oblastí současného vědeckého poznání, 
nýbrž je nutno se vrátit i do minulých století, a pochopit, jak se 
různé druhy poznání vzájemně ovlivňovaly a jaký dopad to mělo a stále 
má jak na teologii, tak i náboženské i obecné myšlení dnešní 
společnosti.
 3. V tomto ohledu značný kus práce vykonalo již naše Centrum 
interdisciplinárních studií, o němž lze říci, že představuje jakýsi 
malý institut v rámci Křesťanského akademického fóra. Na jeho činnosti 
se podílí řada odborníků z různých oborů a začíná se navazovat i 
účinná mezinárodní spolupráce. Lze říci, že se společným úsilím 
dospělo již k řadě výsledků, které přinášejí především nové argumenty 
týkající se souladu mezi pravdou zjevenou a pravdou poznatelnou naším 
rozumem. Tyto výsledky se nyní postupně dále detailně zpracovávají. 
Centrum interdisciplinárních studií nabízí všem křesťanským aktivitám 
své služby.
 4. Několika členům našeho Centra interdisciplinárních studií se 
podařilo v rámci jejich vlastní odborné činnosti dospět k novým 
vědeckým výsledkům, které staví do zcela nového světla vztahy mezi 
moderní přírodní vědou (především moderní fyzikou) a filosofií (a také 
teologií). Výsledky tohoto studia vnášejí zcela nové aspekty do 
postmoderních názorů na svět a na poznání pravdy o něm. i)o zcela 
nového světla se dostává problém pravdy a její plurality, neboť 
dochází k návratu k tradiční aristotelovské logice se všemi důsledky 
pro filosofické a náboženské myšlení. Presentovat tyto důsledky 
občanské společnosti mohou účinně křesťansky orientovaná zájmová 
sdružení vedená a representovaná laiky, neboť mohou přesvědčivěji 
dovozovat, že pravda poznaná rozumem si nijak neprotiřečí s pravdou 
zjevenou.
 
 V. Služba lásky 1. Ve vztahu k okolnímu světu by křesťanské aktivity měly vycházet 
především z pojmů spravedlnosti a pravdy. Přitom by ovšem nemělo nikdy 
zaniknout, že veškerá činnost křesťana musí vycházet z lásky. Ta by 
měla formovat vazby mezi příslušníky Církve bez ohledu na úřad, který 
v církvi zastávají. Vždy se jedná o povinnost služby, která musí z 
lásky vycházet.
 2. V dřívější minulosti byli prakticky výlučnými nositeli a šiřiteli 
křesťanského učení a příslušných idejí kněží a členové řádů. Současný 
svět má ovšem zcela rozdílnou strukturu. Do většiny oblastí lidské 
společností nemá kněz prakticky zcela žádný přístup. Většina 
evangelizačních úkolů musí proto spočívat na laicích. A proto i 
struktura vztahů v církvi a rozdělení úkolů musí být plně přizpůsobeny 
těmto novým skutečnostem. Laici pracující a pijící v příslušných 
kolektivech musí převzít plnou zodpovědnost za evangelizaci v daných 
oblastech. Vždyť jen oni mohou být dostatečně seznámeni se všemi 
podmínkami, aby své poslání mohli také úspěšně splnit.
 3. Lze říci, že úkol kněží v současné době by měl spočívat spíše ve 
vytváření duchovního zázemí laických společenství a v dodávání 
duchovní a zčásti vlastně i filosofické orientace pro jejich činnost v 
evangelizaci. Je nutno posilovat ducha spojující lásky na základě 
společné účasti na Kristově oběti. Na základě svých duchovních 
zkušeností pak upozorňovat na různé aspekty lidského života, jimž je 
nutno věnovat potřebnou pozornost jak v šíření pravdivé obrazu světa, 
tak i v konkrétních evangelizačních aktivitách.
 4. Všechny tyto povinnosti a úkoly vyžadují plnou účast laiků na 
církevním životě. To se samozřejmě musí uskutečňovat pomocí farních, 
vikariátních i diecézních rad. Je nutno vypracovat jejich statuty, aby 
v nich pracovali aktivní křesťané, pro něž motivem jejich činnosti je 
služba podle Kristova vzoru a nikoli touha po osobním uplatnění. 
Nikoli lidé, kteří mají dar slova a řeči, k tomu též dostatek 
ctižádosti, ale jimž chybí dar Božího ducha. Musí vzniknout skutečný 
duch spolupráce mezi knězem zodpovědným za duchovní život farnosti a 
ostatními laiky, kteří nepochybně budou musit stále více přebírat 
zodpovědnost za většinu aktivit směrem k občanské společnosti.
 5. Existuje ovšem důvod účasti laiků i na určité organizaci duchovního 
života. Povolání člověka a způsob jeho pracovní činnosti ovlivňuje do 
značné míry i jeho vztah k Bohu a jeho celý duchovní život. Těmto 
rozdílům je nutno přizpůsobovat i evangelizační postupy. Je nutno se 
zabývat podrobněji spiritualitou jednotlivých společenství, která 
budou pracovat a působit v občanských kolektivech různého typu.
 6. Duch lásky musí ovšem zahrnout i jiné křesťanské denominace, aby 
při zachování věrnosti Kristově pravdě se uskutečňovala postupně 
jednota všech, kteří svoji věrnost Kristu svým životem osvědčují. K 
tomuto cíli může přispět významně spolupráce laiků na různých dílech 
evangelizační obnovy.
 7. Všem těmto novým cílům musí být přizpůsobena také výchova a výuka 
bohoslovců. Musí být dokonale připraveni na nové požadavky, které z 
toho budou plynout pro veškerou orientaci v duchovním životě kněží i 
laiků. Musí se jim však také dostat dostatečně širokého vzdělání, aby 
ve svých kázáních i širším duchovním vedení laiků rozuměli problémům, 
které na veškeré myšlení klade moderní doba. Musí být podrobněji 
seznámeni se současným vývojem potřebných vědeckých poznatků, aby 
viděli všechna úskalí a mohli jim jednak řádně čelit, ale také uměli 
příslušných argumentů týkajících se pravdy o světě náležitě 
využít.
 
 VI. Církev a správa veřejných záležitostí 1. Správa veřejných záležitostí v civilizovaném světě je v současné 
době založena na demokratickém zřízení. Po zkušenostech s vládci (i 
osvícenými) je to nepochybně nejlepší možnost pro současnou dobu. Aby 
se minimalizovala případná rizika, je nutno přistupovat vážně k 
náležitému vzdělávání a informováni široké veřejnosti.
 2. Jakýmsi ideálem je existence právního řádu. Vytváří se snaha 
úzkostlivě dodržovat uzákoněné právní normy. Ze zkušenosti však je 
známo, že tyto normy mohou být často velice pochybné, pokud nevychází 
z norem etických. A právě v tom existuje prakticky nezastupitelná 
povinnost církve, aby toto etické vědomí občanské společnosti 
připomínala a stále vštěpovala.
 3. Pozornost občanů je však většinou připoutávána k hospodářskému 
systému, který nejvíce může ovlivnit jejich životní podmínky. V tomto 
ohledu však již neexistuji v principu tak jednotné objektivní 
přístupy, jako je tomu v případě poznávání pravdivého obrazu světa a 
etických norem. Volba detailních hospodářských pravidel zůstává do 
značné míry záležitostí otevřenou a několik různých systémů může 
přinášet prakticky obdobné výhody a nevýhody. V tomto směru nemůže být 
proto křesťan zúčastněný v politickém dění příliš vázán a musí se 
rozhodovat v podstatě jen podle svého svědomí.
 4. Církev se také nemůže ztotožnit s jediným konkrétním hospodářským 
uspořádáním. Musí vždy pouze hlásat zásady, z nichž každý hospodářský 
systém by měl vycházet, aby zůstal lidský. Měly by ovšem existovat 
pracovní týmy hluboce inspirované křesťanskými ideály, které by byly 
schopny se kriticky vyjadřovat k jednotlivým připravovaným návrhům z 
hlediska jejich dopadu na společnost a připravovat tak materiály, 
které by mohly sloužit jako důležité podklady pro rozhodování i 
veřejnou argumentaci pro politicky angažované křesťany.
 5. Pokud pak se týká angažovanosti křesťanů v politice, je nutno 
nepochybně dodržovat zásadu, že nikdo by osobně neměl representovat 
navenek současně tým nebo sdružení, usilující o prosazování pravdy a 
zabývající se evangelizačními úkoly, a jiné aktivity, které se týkají 
politického dění, ať již se jedná o vlastní politické činitele anebo 
ke konkrétní politice se vyjadřující komentátory. Nelze spojovat 
hájení pravdy a spravedlnosti s pragmatickým postupem nezbytným pro 
politika. Takové oddělení samozřejmě nebude asi vždy možné v malých 
samosprávných celcích. Nemělo by se však od této zásady ustupovat v 
celostátním (anebo krajském a okresním) měřítku.
 
 Závěrečná poznámka Při všech těchto činnostech se ovšem nikdo nevyhne vnitřním osobním 
konfliktům, kdy na jedné straně bude stát ochota ke skutečně službě 
Kristovu poslání a na druhé straně přirozená osobní touha po ocenění 
osobních zásluh a získání příslušného uznání. Je bohužel smutnou 
skutečností, že uznání se zpravidla dostává těm, jejichž aktivity jsou 
zaměřeny více na vnější efekt a nevedou zpravidla k hlubšímu ovoci. 
Tomu se lze alespoň zčásti vyhnout, když jednotlivci se cítí být členy 
určitého kolektivu a neusurpují si žádné výlučné postavení. Když 
zůstávají do určité míry v anonymitě a uskutečňují to, k čemu je 
příslušný kolektiv pověřil.
 Na takovém principu pracovalo v poválečných letech společenství, které 
v polovině čtyřicátých let ustavil prof. Kolakovič a jež pro sebe 
užívalo označení Rodina. Její existence zůstávala v určité 
diskrétnosti a patřili k ní vlastně všichni hlavní organizátoři 
tehdejších evangelizačních aktivit. Koordinací řady anonymních aktivit 
se uskutečňovala díla, o nichž nebylo ve veřejnosti většinou vůbec 
známo, jak vznikla.
 Vytvářel se tím také spojovací můstek mezi různými kolektivy, tak aby 
pro všechny byla hlavním motivem služba. Neexistovalo skupinové 
sobectví, rivalita a touha po vyniknuti nad jinými společenství, ale 
radost z každého (i cizího) úspěchu, k němuž na tomto poli služby 
došlo, což bohužel v současné době v důsledku. trhového myšlení 
většinou neplatí.
 
 
 Zaslat reakci na tento text.
 |